Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Miraval
07-07-2024 om 21:37
felija schreef op 07-07-2024 om 21:27:
[..]
Ze zullen er uiteraard zeker zijn, maar het is wel genuanceerder dan dat. Mijn opa was docent wiskunde, in mijn omgeving werkten veel babyboomers in het onderwijs of op kantoor. En waren er nog aantrekkelijke regelingen om eerder met pensioen te kunnen.
Uiteraard. Maar jij stelde in je post "mannen van mijn vaders generatie". Dat gaat dus niet op. Ik denk dat de meerderheid zelfs 6 dagen per week werkten. Maar kan hier helaas geen cijfers van vinden.
felija
07-07-2024 om 21:38
Miraval schreef op 07-07-2024 om 21:37:
[..]
Uiteraard. Maar jij stelde in je post "mannen van mijn vaders generatie". Dat gaat dus niet op. Ik denk dat de meerderheid zelfs 6 dagen per week werkten. Maar kan hier helaas geen cijfers van vinden.
Daar heb je helemaal gelijk in! Dat moet ik even nuanceren, kijken of dat nog kan.
Luchtpost
07-07-2024 om 21:49
Miraval schreef op 07-07-2024 om 21:37:
[..]
Hier kan je de cijfers vinden van 1969 t/m 2016 (bij periode even alle jaren aanvinken). je kan nog verder kijken naar m/v - werknemer/zelfstandige - branche/bedrijfstak.
Miraval
07-07-2024 om 21:57
Luchtpost schreef op 07-07-2024 om 21:49:
[..]
Hier kan je de cijfers vinden van 1969 t/m 2016 (bij periode even alle jaren aanvinken). je kan nog verder kijken naar m/v - werknemer/zelfstandige - branche/bedrijfstak.
Top dankjewel!
Luchtpost
07-07-2024 om 21:58
Miraval schreef op 07-07-2024 om 21:23:
[..]
Dan weet ik niet waar jij woont, zal wellicht met de omgeving te maken hebben. Maar hier was het voornamelijk landbouw. Heel erg weinig werkgelegenheid en de mannen gingen naar de Randstad en Havens om daar te werken of hier op het land.
Deze regio is zelfs nog uitgeroepen als crisisgebied. Kinderen gingen wel degelijk aan het werk vanaf hun 15e. Mijn vader is begonnen op het agrarisch bedrijf van mijn opa, zo naar fabriekswerk en nog een eigen onderneming ernaast totdat hij 65 jaar was. Nu werkt hij alleen nog in zijn eigen onderneming maar is ook al bijna 78.
Hij heeft dus 50 jaar meer dan fulltime gewerkt. En hij is hier in de omgeving echt geen uitzondering.
Zoveel arbeidspotentieel halen wij bij lange na niet meer. Hoeft natuurlijk ook niet, dat is wat overdreven. Maar ik denk wel dat we een probleem hebben met minder arbeidsjaren en minder uren werken per week. Dat zet het sociale stelsel behoorlijk onder druk.
Ik ben nog niet met pensioen, maar die 50 jaar fulltime werken (alleenstaande) ga ik ook gewoon halen. Met diploma op zak op mijn 17e fulltime gaan werken en omdat we nu "met zoveel zijn" zo'n 10 jaar geleden te horen gekregen dat we allemaal twee jaar langer door moeten werken. Inmiddels een aantal diploma's verder en al jaren werkzaam als ondernemer, dus ik kan het zelf nog een beetje indelen. Maar het is wel 50 jaar ft.
En ja, ik snap dat het heel erg aantrekkelijk is om als je zo tegen de 50 jaar loopt, ergens anders neer te strijken in het kader van gezinshereniging of zo, om je dan in een land met een beduidend hogere levensstandaard een soort gratis 'vol-pension' aan te laten leunen. Als er ook maar iets is dat je niet bevalt roep je één keer 'discriminatie' en de landgenoten van degene die jou ook maar één strobreed in de weg legt, draaien de nek van diegene wel om en gaan dan racist en fascist roepen... Tja. Dus die immigranten begrijp ik wel ; - )
Wat ik niet begrijp is dat menigeen dit land op deze manier voor zijn (klein) kinderen achter wil laten. Zelf heb ik die gelukkig niet, dus ik zou nog kunnen denken 'na mij de zondvloed'. Maar wat zullen die (klein) kinderen het zwaar gaan krijgen. Pffff.
Miraval
07-07-2024 om 22:04
Luchtpost schreef op 07-07-2024 om 21:58:
[..]
Ik ben nog niet met pensioen, maar die 50 jaar fulltime werken (alleenstaande) ga ik ook gewoon halen. Met diploma op zak op mijn 17e fulltime gaan werken en omdat we nu "met zoveel zijn" zo'n 10 jaar geleden te horen gekregen dat we allemaal twee jaar langer door moeten werken. Inmiddels een aantal diploma's verder en al jaren werkzaam als ondernemer, dus ik kan het zelf nog een beetje indelen. Maar het is wel 50 jaar ft.
Ja dat is toch een behoorlijk lange tijd. Mijn vader is nog steeds aan het werk als zelfstandige. Natuurlijk niet meer fulltime maar 20 uur per week haalt hij wel. In de herfst wordt hij 78.
Hij kan ook niet stoppen met werken omdat hij dan doodgaat van verveling denk ik. Zijn vrouw kwakkel wat met gezondheid dus veel op vakantie gaan lukt helaas ook niet (meer).
felija
07-07-2024 om 22:33
Luchtpost schreef op 07-07-2024 om 21:58:
[..]
En ja, ik snap dat het heel erg aantrekkelijk is om als je zo tegen de 50 jaar loopt, ergens anders neer te strijken in het kader van gezinshereniging of zo, om je dan in een land met een beduidend hogere levensstandaard een soort gratis 'vol-pension' aan te laten leunen. Als er ook maar iets is dat je niet bevalt roep je één keer 'discriminatie' en de landgenoten van degene die jou ook maar één strobreed in de weg legt, draaien de nek van diegene wel om en gaan dan racist en fascist roepen... Tja. Dus die immigranten begrijp ik wel ; - )
Wat ik niet begrijp is dat menigeen dit land op deze manier voor zijn (klein) kinderen achter wil laten. Zelf heb ik die gelukkig niet, dus ik zou nog kunnen denken 'na mij de zondvloed'. Maar wat zullen die (klein) kinderen het zwaar gaan krijgen. Pffff.
Bah, wat een naar insinuerend bericht, ben je jaloers? Gratis volpension? Ben je überhaupt wel eens in een asielzoekercentrum geweest? Misschien kun je ruilen?
Miraval
07-07-2024 om 22:56
Ik lees dat de rellen van gisteren vnml waren door Koerden en Syriërs. (Koerden zijn toch ook Turken?) En waarom hebben Syriers een hekel aan Turken? Weet iemand hoe dit precies zit?
Hoe dan ook het was beschamend, om zo tekeer te gaan naar een verloren wedstrijd. (Dat geldt voor iedereen) Maar wanneer je als Syrische vluchteling opgevangen wordt door een land kun je je op zijn minst wel gedragen toch? Of is dit te generaliserend?
Luchtpost
07-07-2024 om 22:59
felija schreef op 07-07-2024 om 22:33:
[..]
Bah, wat een naar insinuerend bericht, ben je jaloers? Gratis volpension? Ben je überhaupt wel eens in een asielzoekercentrum geweest? Misschien kun je ruilen?
Nee, ik en niet jaloers, ik vind mijn werk gelukkig leuk. Ook altijd al gevonden, dus dat helpt.
Ja, ik ben zeer goede bekend met (de bewoners van) AZC's.
En ja, ik vind er iets van dat wij een systeem hebben waarin vele ouderen als gezinshereniging kunnen instromen. Die mensen geef ik gelijk. Maar NL laat de eigen bevolking opdraaien voor alle kosten, dat is (in een sterk vergrijzend land) best raar. Even opgeteld hoeveel nieuwe inwoners er in 2020, 2021 en in 2022 naar NL zijn gekomen en die op dat moment al 65+ jaar oud waren:
Marokko 186, NL Antillen 604, Suriname 500, Turkije 324, Indonesië 334, Polen 381, Bulgarije 226, Joegoslavië 93, Roemenië 184, VS 205, Wit-Rusland 52, etc.
Het is niet zo dat we erg veel leegstand hebben qua huizen en dat de zorgmedewerkers van verveling de hele dag een potje zitten te kaarten op de afdelingen of zo.
Nicole123
07-07-2024 om 23:34
Miraval schreef op 07-07-2024 om 22:56:
Maar wanneer je als Syrische vluchteling opgevangen wordt door een land kun je je op zijn minst wel gedragen toch? Of is dit te generaliserend?
Ik vind dat iedereen zich moet gedragen. Syrische vluchtelingen, Feyenoord supporters in Rome, FC Utrecht supporters die op 'linkse' demonstranten willen inmeppen, boeren die tegen het regeringsbeleid zijn, mensen die voor het klimaat, tegen covid maatregelen of tegen de oorlog in Gaza demonstreren, enz enz.
Ik vind het vreemd om van vluchtelingen te verwachten dat ze uit een soort eeuwige dankbaarheid zich beter moeten gedragen dan oorspronkelijke Nederlanders. Gelijke monniken, gelijke kappen. Iedereen moet zich goed gedragen en voor iedereen geldt dezelfde wet.
Daglichtlamp
08-07-2024 om 07:28
Luchtpost schreef op 07-07-2024 om 22:59:
[..]
Marokko 186, NL Antillen 604, Suriname 500, Turkije 324, Indonesië 334, Polen 381, Bulgarije 226, Joegoslavië 93, Roemenië 184, VS 205, Wit-Rusland 52, etc.
Je ziet al aan de nationaliteiten dat dit in overgrote mate niet gaat om asielmigratie of gezinshereniging direct na het verkrijgen van van een asielstatus.
Bij alle overige vormen bij het laten overkomen van gezinsleden gelden er inkomenseisen, om te voorkomen dat mensen ten laste komen van de staat.
Miraval
08-07-2024 om 08:10
Nicole123 schreef op 07-07-2024 om 23:34:
[..]
Ik vind dat iedereen zich moet gedragen. Syrische vluchtelingen, Feyenoord supporters in Rome, FC Utrecht supporters die op 'linkse' demonstranten willen inmeppen, boeren die tegen het regeringsbeleid zijn, mensen die voor het klimaat, tegen covid maatregelen of tegen de oorlog in Gaza demonstreren, enz enz.
Ik vind het vreemd om van vluchtelingen te verwachten dat ze uit een soort eeuwige dankbaarheid zich beter moeten gedragen dan oorspronkelijke Nederlanders. Gelijke monniken, gelijke kappen. Iedereen moet zich goed gedragen en voor iedereen geldt dezelfde wet.
Het gaat mij meer om de, schijnbare, vête die er kennelijk heerst tussen Turken en Syriers. En Turken en Koerden.
Ik heb aardig wat filmpjes gezien van de rellen en begreep uit de comments dat het daarom ging. ALS dat zo is, waarom zou je onvrede die er heerst tussen 2 landen uitvechten in een ander land?
Misschien weet iemand meer over de onderlinge verhoudingen tussen Syriers, Turken en Koerden?
Poezenmeisje
08-07-2024 om 08:54
Miraval schreef op 08-07-2024 om 08:10:
[..]
Het gaat mij meer om de, schijnbare, vête die er kennelijk heerst tussen Turken en Syriers. En Turken en Koerden.
Ik heb aardig wat filmpjes gezien van de rellen en begreep uit de comments dat het daarom ging. ALS dat zo is, waarom zou je onvrede die er heerst tussen 2 landen uitvechten in een ander land?
Misschien weet iemand meer over de onderlinge verhoudingen tussen Syriers, Turken en Koerden?
We importeren gewoon burgeroorlogen...
Gebruikersnaaminvullen
08-07-2024 om 08:56
[..]
https://www.digitaalburg.com/rn02/rellen-in-den-bosch-tussen-koerden-en-turken/
https://www.stampmedia.be/artikel/de-wankele-relatie-tussen-turkije-en-de-koerden
Het laatste artikel is ouder, maar geeft wel weer hoe de situatie, in zekere mate, altijd is geweest.
Nicole123
08-07-2024 om 09:21
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koerden#:~:text=Koerden%20(inclusief%20Zaza)%20vormen%20ongeveer,15%25)%20en%20Izmir.
Koerden zijn hier vaak naar toe gevlucht vanwege de onderdrukking van hun volk in Turkije. Zeg je nou serieus dat ze dat maar in hun eigen land moeten uitvechten? Terwijl je dus blijkbaar niets over die conflicten wist?Ik denk dat dit wel echt een probleem laat zien: dat we hier in Nederland vaak maar wat roepen over mensen met een ander land van herkomst, terwijl we blijkbaar echt geen flauw idee hebben van hun achtergrond.
En je zei: ‘als je als vluchteling naar een land komt dan kun je je tenminste wel gedragen’. Maar vluchtelingen hoeven zich niet beter te gedragen dan anderen. Ze moeten zich gedragen, dat zeker. Geweld moet aangepakt worden. Maar dat geldt voor iedereen. Dus dat ‘als je als vluchteling naar een ander land komt’ kan gewoon weg uit die zin. We hoeven geen andere normen, wetten of verwachtingen te hebben voor of van vluchtelingen.