Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Nicole123 schreef op 08-07-2024 om 09:21:

[..]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Koerden#:~:text=Koerden%20(inclusief%20Zaza)%20vormen%20ongeveer,15%25)%20en%20Izmir.

Koerden zijn hier vaak naar toe gevlucht vanwege de onderdrukking van hun volk in Turkije. Zeg je nou serieus dat ze dat maar in hun eigen land moeten uitvechten? Terwijl je dus blijkbaar niets over die conflicten wist?Ik denk dat dit wel echt een probleem laat zien: dat we hier in Nederland vaak maar wat roepen over mensen met een ander land van herkomst, terwijl we blijkbaar echt geen flauw idee hebben van hun achtergrond.

En je zei: ‘als je als vluchteling naar een land komt dan kun je je tenminste wel gedragen’. Maar vluchtelingen hoeven zich niet beter te gedragen dan anderen. Ze moeten zich gedragen, dat zeker. Geweld moet aangepakt worden. Maar dat geldt voor iedereen. Dus dat ‘als je als vluchteling naar een ander land komt’ kan gewoon weg uit die zin. We hoeven geen andere normen, wetten of verwachtingen te hebben voor of van vluchtelingen.

Nee ik zeg juist dat ze dat HIER niet uit moeten vechten. Dat ze hier veilig zijn, dat anderen ook veilig willen zijn. Dat Nederland niks met de conflicten in hun landen te maken hebben. 

En door die conflicten hier ook nog eens uit te vechten onder het mom van een verloren voetbalwedstrijd maak je het dus voor anderen (degenen die jou hebben opgevangen) onveilig. Dat strookt toch helemaal niet met elkaar?

En ja iedereen moet zich gedragen, dat staat vast. Maar de oorzaak voor deze rellen logt dus dieper dan een verloren wedstrijd. En dat is onwenselijk. Een conflict van buiten onze landsgrenzen hierheen halen.

Daglichtlamp schreef op 08-07-2024 om 07:28:

[..]

Je ziet al aan de nationaliteiten dat dit in overgrote mate niet gaat om asielmigratie of gezinshereniging direct na het verkrijgen van van een asielstatus.
Bij alle overige vormen bij het laten overkomen van gezinsleden gelden er inkomenseisen, om te voorkomen dat mensen ten laste komen van de staat.

Oké, ook even cijfers (2020, 2021, 2022) m.b.t. het aantal "migratiesaldo" van mensen van minimaal 65+ uit een aantal vluchtelingenlanden:

Afghanistan 124, Eritrea 66, Ethiopië 46, Irak 81, Iran 62, Soedan 7, Somalië 38, Syrië 241, Jemen 14, etc. 

Totaal zijn er 19.294 immigranten van 65+ in die 3 jaren: Nederlanders 7.281, tijdelijke bescherming (Oekraïne 4.920) en dus 7.093 overig, waaronder vluchtelingen/familie.

Het migratiesaldo zegt iets over hoeveel mensen er uit elk land uiteindelijk aan het einde van het jaar méér of minder zijn, niet over hoeveel mensen er binnen komen: het saldo is de totale immigratie minus de totale emigratie. Voor alleen het jaar 2022 was bijvoorbeeld de totale immigratie 403.108, de emigratie 179.310, en het saldo 223.798.

Saldo per land (voor alleen 2022): Nederland MIN 18.300, Marokko plus 3.095, Antillen plus 3.529, Suriname plus 1.847, Turkije plus 12.040. Voor Oekraïne plus 82.767. Wat Nederland betreft zie je dat vooral op oudere leeftijd het migratiesaldo in de plus staat: als mensen echt oud en gebrekkig worden praat het toch een stuk makkelijker met een NL arts. Toch zijn de zorgkosten per hoofd van de bevolking voor Nederlanders vaak lager dan voor andere groepen. 

Dus afgezien van het saldo, stroomden in 2022 alleen al ruim 403.000 mensen NL binnen. Dat zijn toch allemaal mensen die ergens moeten blijven/wonen etc. 

Bij zo'n 'verheugend' CBS bericht dat het saldo "minder is dan vorig jaar, m.n. vanwege minder mensen uit Oekraïne", kijk ik altijd even verder: hoe was dat saldo dan bijv. steeds 5 jaar eerder? 2017: 80.665, 2012: 13.883, 2007: MIN 5.757, 2002: 24.332, en in 1997: 27.887

Dan is 141.031 + 82.767 (Oekraïne) = 223.798 saldo m.i. toch echt wel fors. https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/03742/table?dl=3C8D7

Voor geïnteresseerden hier wat cijfers over Gezondheid en zorggebruik:

Miraval schreef op 08-07-2024 om 10:23:

[..]

En ja iedereen moet zich gedragen, dat staat vast. Maar de oorzaak voor deze rellen logt dus dieper dan een verloren wedstrijd. En dat is onwenselijk. Een conflict van buiten onze landsgrenzen hierheen halen.

In mijn ogen is geweld onwenselijk. Wat de oorzaak ook is. Geweld met als oorzaak conflicten tussen Koerden en Turken is net zo onwenselijk als geweld met als oorzaak conflicten tussen Feyenoord- en Ajax supporters. Ik zou niet weten waarom het ene sterker veroordeeld zou moeten worden dan het andere. In mijn ogen maak je dan een soort tweederangs burgers van die mensen. Een 'jullie mogen hier wel te gast zijn hoor, maar enkel als je je keurig gedraagt'. Terwijl deze mensen niet te gast zijn, ze zijn gewoon inwoners. 

Nicole123 schreef op 08-07-2024 om 10:58:

[..]

In mijn ogen is geweld onwenselijk. Wat de oorzaak ook is. Geweld met als oorzaak conflicten tussen Koerden en Turken is net zo onwenselijk als geweld met als oorzaak conflicten tussen Feyenoord- en Ajax supporters. Ik zou niet weten waarom het ene sterker veroordeeld zou moeten worden dan het andere. In mijn ogen maak je dan een soort tweederangs burgers van die mensen. Een 'jullie mogen hier wel te gast zijn hoor, maar enkel als je je keurig gedraagt'. Terwijl deze mensen niet te gast zijn, ze zijn gewoon inwoners.

Ik maak er zeker geen 2e rangsburgers van. Ik vind alleen dat je conflicten uit je land van herkomst niet hier in Nederland uit moet vechten. En nu was het dan een verloren wedstrijd van Turkije. (Waar overigens kennelijk ook Syrische mensen bij betrokken waren). Maar deze rellen zijn er ook geweest na verlies van Marokko op een eindtoernooi. 

En dan lees ik de commentaren onder die filmpjes en dan gaan mijn haren wel overeind staan hoor. De extreem rechtse mensen in Nederland kunnen er wat van maar degenen die voor Turkije waren zijn minstens zo erg. Dan is er toch ergens iets misgegaan met de integratie? Of denk jij dat het alleen om een verloren wedstrijd gaat? Want juist die achterliggende reden maakt het voor mij anders. Het uitvechten van een conflict in land van herkomst of het zichzelf helemaal geen Nederlander voelen, of iets van binding hebben met ons land.

En ja op internet staan alleen de extreemste reacties maar jeetje het zijn er ook wel heel veel hoor. Of iedereen zit te trollen of er zit ergens een kern van waarheid in wat inhoud dat we echt iets moeten met die gevoelens van deze mensen en het integreren. Vaak van mensen met een 2e of 3e migratieachtergrond. Over het algemeen gaat het gelukkig goed. Maar ik denk wel dat we als land hiernaar moeten kijken. Hoe kunnen we zorgen dat iedereen zich verbonden voelt met Nederland.

Als je leest dat Nederland niet heeft gewonnen maar een "Surinaams" elftal, dan is dat voor mij toch wel pijnlijk om te lezen. Want "ons" elftal bestaat uit mensen geboren in Nederland. Of ze nu een kleurtje hebben of niet. Allemaal Nederlanders.

Al het voetbalgeweld keur ik ten strengste af. Ik vind het belachelijk dat volwassen mannen zich zo gedragen en ik hoop niet dat wanneer Nederland woensdag of zondag verliest er daardoor ook rellen ontstaan in Nederland of Duitsland. Tot nu toe is de sfeer altijd heel goed geweest. 

Miraval schreef op 08-07-2024 om 11:14:

[..]

Ik maak er zeker geen 2e rangsburgers van. Ik vind alleen dat je conflicten uit je land van herkomst niet hier in Nederland uit moet vechten. (...)

En dan lees ik de commentaren onder die filmpjes en dan gaan mijn haren wel overeind staan hoor. De extreem rechtse mensen in Nederland kunnen er wat van maar degenen die voor Turkije waren zijn minstens zo erg. Dan is er toch ergens iets misgegaan met de integratie? 

En ik vind dus, maar we gaan nu een beetje op herhaling, dat je geen enkel conflict op deze manier moet uitvechten. Ik snap dus niet dat je dit anders ziet dan andere conflicten. Niemand hoort in Nederland andermans hersens in te slaan - letterlijk of figuurlijk - en wat de oorsprong van het conflict is doet wat mij betreft niet ter zake. 

Van commentaren onder filmpjes gaan altijd je haren overeind staan, die zijn verschrikkelijk. Ik lees ze niet meer, want ik word niet goed van wat mensen voor walgelijks uitbraken op internet. Maar ook dat geldt voor verschillende kanten en groepen. Je zegt het zelf al, extreem-rechts kan er net zo goed wat van. Dus hoezo, misgegaan met integratie, als dat door zowel die Turken/Syriërs/Koerden als door oerhollandse nazi aanhangers wordt gedaan? Van die extreem-rechtse mensen gooi je het toch ook niet op integratie? Het is in alle gevallen even verachtelijk.

[..]

Als je leest dat Nederland niet heeft gewonnen maar een "Surinaams" elftal, dan is dat voor mij toch wel pijnlijk om te lezen. Want "ons" elftal bestaat uit mensen geboren in Nederland. Of ze nu een kleurtje hebben of niet. Allemaal Nederlanders.

Zeker, dit ben ik helemaal met je eens. Maar die mening wordt niet enkel gespuid door Turkse mensen, maar ook door racistische oerhollandse mensen. Weet je nog hoe Johan Derksen over Habtamu de Hoop praatte? Dat hij geen Fries kan zijn omdat hij zwart is? Dat is precies hetzelfde. 

Nicole123 schreef op 08-07-2024 om 11:32:

[..]

En ik vind dus, maar we gaan nu een beetje op herhaling, dat je geen enkel conflict op deze manier moet uitvechten. Ik snap dus niet dat je dit anders ziet dan andere conflicten. Niemand slaat in Nederland andermans hersens in - letterlijk of figuurlijk - en wat de oorspronkelijke van het conflict is doet wat mij betreft niet ter zake.

Van commentaren onder filmpjes gaan altijd je haren overeind staan, die zijn verschrikkelijk. Ik lees ze niet meer, want ik word niet goed van wat mensen voor walgelijks uitbraken op internet. Maar ook dat geldt voor verschillende kanten en groepen. Je zegt het zelf al, extreem-rechts kan er net zo goed wat van. Dus hoezo, misgegaan met integratie, als dat door zowel die Turken/Syriërs/Koerden als door oerhollandse nazi aanhangers wordt gedaan? Van die extreem-rechtse mensen gooi je het toch ook niet op integratie? Het is in alle gevallen even verachtelijk.

Maar integratie werkt toch aan 2 kanten? Dus zowel vanuit extreem rechts als vanuit immigranten? Beiden groepen moeten elkaar toch respecteren en behandelen als gelijkwaardig? Dan heb je een geslaagde integratie naar mijn mening.

Miraval schreef op 08-07-2024 om 11:57:

[..]

Maar integratie werkt toch aan 2 kanten? Dus zowel vanuit extreem rechts als vanuit immigranten? Beiden groepen moeten elkaar toch respecteren en behandelen als gelijkwaardig? Dan heb je een geslaagde integratie naar mijn mening.

Het woord integratie hiervoor gebruiken vind ik wat vreemd. Ik heb nog nooit gehoord dat extreem-rechtse mensen die haatzaaien op internet beter zouden moeten integreren. 

Maar inderdaad, verder ben ik het met je eens: iedereen moet iedereen respecteren en behandelen als gelijkwaardig. Inwoners van Nederland die oorspronkelijk uit andere landen komen en inwoners van Nederland die hier al generaties lang wonen. Zonder onderscheid. Dus niet een 'ze zijn hier te gast / nieuw dus moeten zich extra netjes gedragen', want dan zie je die mensen volgens mij niet als gelijkwaardig.

[..]

Ik maak er zeker geen 2e rangsburgers van. Ik vind alleen dat je conflicten uit je land van herkomst niet hier in Nederland uit moet vechten. En nu was het dan een verloren wedstrijd van Turkije. (Waar overigens kennelijk ook Syrische mensen bij betrokken waren). Maar deze rellen zijn er ook geweest na verlies van Marokko op een eindtoernooi.

En dan lees ik de commentaren onder die filmpjes en dan gaan mijn haren wel overeind staan hoor. De extreem rechtse mensen in Nederland kunnen er wat van maar degenen die voor Turkije waren zijn minstens zo erg. Dan is er toch ergens iets misgegaan met de integratie? Of denk jij dat het alleen om een verloren wedstrijd gaat? Want juist die achterliggende reden maakt het voor mij anders. Het uitvechten van een conflict in land van herkomst of het zichzelf helemaal geen Nederlander voelen, of iets van binding hebben met ons land.

En ja op internet staan alleen de extreemste reacties maar jeetje het zijn er ook wel heel veel hoor. Of iedereen zit te trollen of er zit ergens een kern van waarheid in wat inhoud dat we echt iets moeten met die gevoelens van deze mensen en het integreren. Vaak van mensen met een 2e of 3e migratieachtergrond. Over het algemeen gaat het gelukkig goed. Maar ik denk wel dat we als land hiernaar moeten kijken. Hoe kunnen we zorgen dat iedereen zich verbonden voelt met Nederland.

Al het voetbalgeweld keur ik ten strengste af. Ik vind het belachelijk dat volwassen mannen zich zo gedragen en ik hoop niet dat wanneer Nederland woensdag of zondag verliest er daardoor ook rellen ontstaan in Nederland of Duitsland. Tot nu toe is de sfeer altijd heel goed geweest.

Ik snap je helemaal en sta er hetzelfde in.

Dit gaat niet over een Feijenoord die verloren heeft van Ajax of vice versa waarbij de harde kernen op de vuist gaan. Die vergelijking gaat ook volledig mank wat mij betreft. 

Dit gaat over conflicten/oorlogen in landen waar deze mensen niet (meer) wonen of ontvlucht zijn. Die ga je niet verder uitvechten in een land waar je bescherming hebt gezocht, of veilig denkt te zijn. 

Nicole123 schreef op 08-07-2024 om 12:16:

[..]

Het woord integratie hiervoor gebruiken vind ik wat vreemd. Ik heb nog nooit gehoord dat extreem-rechtse mensen die haatzaaien op internet beter zouden moeten integreren.

Maar inderdaad, verder ben ik het met je eens: iedereen moet iedereen respecteren en behandelen als gelijkwaardig. Inwoners van Nederland die oorspronkelijk uit andere landen komen en inwoners van Nederland die hier al generaties lang wonen. Zonder onderscheid. Dus niet een 'ze zijn hier te gast / nieuw dus moeten zich extra netjes gedragen', want dan zie je die mensen volgens mij niet als gelijkwaardig.

https://www.ewmagazine.nl/nederland/achtergrond/2019/12/autochtone-nederlander-niet-verantwoordelijk-voor-integratie-728420/

Als je een geslaagde integratie wil dan moet dat van beide kanten komen. Niet alleen van de migranten. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 08-07-2024 om 12:28:

[..]

Ik snap je helemaal en sta er hetzelfde in.

Dit gaat niet over een Feijenoord die verloren heeft van Ajax of vice versa waarbij de harde kernen op de vuist gaan. Die vergelijking gaat ook volledig mank wat mij betreft.

Dit gaat over conflicten/oorlogen in landen waar deze mensen niet (meer) wonen of ontvlucht zijn. Die ga je niet verder uitvechten in een land waar je bescherming hebt gezocht, of veilig denkt te zijn.

Ja precies. Ik vind het geweld op welke manier dan ook vreselijk verkeerd. Maar de reden erachter is anders en daar doel ik op. 

En ik denk dat je daar echt iets van mag zeggen zonder direct "in een hoek" geplaatst te worden alsof ik migranten 2e rangsburgers vind. Want dat is niet zo. Als je hier gaat rellen om conflicten uit je land van herkomst dan is er ergens iets mis gegaan. En als excuus wordt dan een verloren voetbalwedstrijd genomen, mooi want dan kunnen we dit geweld ook scharen onder "voetbalgeweld" terwijl dit eigenlijk dus niet zo is, als ik het allemaal goed lees dan overal natuurlijk.

Miraval schreef op 08-07-2024 om 12:32:

[..]

Ja precies. Ik vind het geweld op welke manier dan ook vreselijk verkeerd. Maar de reden erachter is anders en daar doel ik op.

En ik denk dat je daar echt iets van mag zeggen zonder direct "in een hoek" geplaatst te worden alsof ik migranten 2e rangsburgers vind. Want dat is niet zo. Als je hier gaat rellen om conflicten uit je land van herkomst dan is er ergens iets mis gegaan. En als excuus wordt dan een verloren voetbalwedstrijd genomen, mooi want dan kunnen we dit geweld ook scharen onder "voetbalgeweld" terwijl dit eigenlijk dus niet zo is, als ik het allemaal goed lees dan overal natuurlijk.

Dat is de tendens hier. 

Miraval schreef op 08-07-2024 om 12:28:

[..]

https://www.ewmagazine.nl/nederland/achtergrond/2019/12/autochtone-nederlander-niet-verantwoordelijk-voor-integratie-728420/

Als je een geslaagde integratie wil dan moet dat van beide kanten komen. Niet alleen van de migranten.

Je zei specifiek over mensen met een Turkse/Syrische/Koerdische achtergrond die geweld plegen 'dan is er toch iets misgegaan met de integratie?'. Ik vind dat heel raar klinken en het heeft niets te maken met dat voor een goede integratie uiteraard ook de medewerking nodig is van de oorspronkelijke inwoners van een land. Niemand zegt over een oerhollandse Feyenoord hooligan dat hij niet goed geïntegreerd is als hij een bushokje intrapt of dat hij dat niet zou moeten doen omdat hij dankbaar zou moeten zijn dat hij hier woont. Met mensen die geweld plegen gaat iets mis, of ze nou uit het buitenland komen of hier al generaties lang wonen.

Nicole123 schreef op 08-07-2024 om 13:01:

[..]

Je zei specifiek over mensen met een Turkse/Syrische/Koerdische achtergrond die geweld plegen 'dan is er toch iets misgegaan met de integratie?'. Ik vind dat heel raar klinken en het heeft niets te maken met dat voor een goede integratie uiteraard ook de medewerking nodig is van de oorspronkelijke inwoners van een land. Niemand zegt over een oerhollandse Feyenoord hooligan dat hij niet goed geïntegreerd is als hij een bushokje intrapt of dat hij dat niet zou moeten doen omdat hij dankbaar zou moeten zijn dat hij hier woont. Met mensen die geweld plegen gaat iets mis, of ze nou uit het buitenland komen of hier al generaties lang wonen.

Of je leest niet goed, begrijpt niet wat er bedoeld wordt, of je hebt last van tunnelvisie.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 08-07-2024 om 12:38:

[..]

Dat is de tendens hier.

Nee, de tendens hier is om negatieve nieuwsberichten te plaatsen over asielzoekers, migranten of wie dan ook met buitenlandse roots (ook als het totaal niet met AZCs te maken heeft) en dan met z'n allen moord en brand te schreeuwen erover. Elke discussie hier start met zo'n nieuwsbericht, gevolgd door tig 'oooohhhh wat erg!!!!' reacties. Bashen en insinueren dat die mensen zo vreselijk zijn, terwijl ze dankbaar zouden moeten zijn dat wij ze met ons goede hart en gedrag zo netjes opvangen. 

Als je een algemeen topic over studenten zou hebben en daarop zouden alleen maar berichten geplaatst worden over bangalijsten, langstudeerders die alleen maar niksen, studenten die hun kapotte huisraad op straat gooien, geluidsoverlast, kotsende en pissende studenten op straat na het uitgaan, en men zou doen alsof dat het algemene beeld was, wat zou je daarvan vinden? Dat is de tendens van dit topic, maar dan over mensen met een niet-Nederlandse achtergrond.

Er zijn hier slechts een paar mensen die hierop tegengas durven te geven, want dan krijg je direct de bagger over je heen dat je problemen bagatelliseert, niks aan migratie wil doen en overlastgevende of criminele asielzoekers belangrijker zou vinden dan hardwerkende rechtschapen Nederlanders.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.