Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Verschrikkelijk inderdaad, maar zou je niet ook dat gevoel hebben bij een gezinsmoord, als je die in je directe omgeving zou hebben meegemaakt?

Familiedrama’s zijn verschrikkelijk en komen in elke cultuur voor. Overspannen, psychisch gestoord, depressies. 
Eerwraak is gekoppeld aan islam, veel mooier kunnen we het niet maken. En altijd is het gerelateerd aan ( mannelijke) familie die vinden dat een meisje zich anders moet gedragen, zich anders moet kleden, niet met een Nederlandse jongen om moet gaan. De eer van de familie staat op het spel en daar zijn de meisjes/ vrouwen verantwoordelijk voor. 

Alice12 schreef op 07-06-2024 om 13:26:

Familiedrama’s zijn verschrikkelijk en komen in elke cultuur voor. Overspannen, psychisch gestoord, depressies.
Eerwraak is gekoppeld aan islam, veel mooier kunnen we het niet maken. En altijd is het gerelateerd aan ( mannelijke) familie die vinden dat een meisje zich anders moet gedragen, zich anders moet kleden, niet met een Nederlandse jongen om moet gaan. De eer van de familie staat op het spel en daar zijn de meisjes/ vrouwen verantwoordelijk voor.

Nee eerwraak is niet typisch islamitisch.

https://bijbelstudie.info/femicide-of-eerwraak-in-de-islam/

Wie de dood van echtgenote, dochter of zus veroorzaakt na ontdekking van een onwettige seksuele relatie, en in staat van woede veroorzaakt door de aantasting van zijn eer of de eer van de familie, wordt gestraft met een gevangenisstraf van drie tot zeven jaar. Tot eenzelfde straf wordt veroordeeld hij die in voornoemde omstandigheden de dood van de persoon veroorzaakt met wie de echtgenote, dochter of zus een onwettige seksuele relatie heeft.’.

Uit het Italiaanse wetboek van strafrecht voor 1981. 

Alice12 schreef op 07-06-2024 om 13:26:

Familiedrama’s zijn verschrikkelijk en komen in elke cultuur voor. Overspannen, psychisch gestoord, depressies.
Eerwraak is gekoppeld aan islam, veel mooier kunnen we het niet maken. En altijd is het gerelateerd aan ( mannelijke) familie die vinden dat een meisje zich anders moet gedragen, zich anders moet kleden, niet met een Nederlandse jongen om moet gaan. De eer van de familie staat op het spel en daar zijn de meisjes/ vrouwen verantwoordelijk voor.

Helaas is dit niet helemaal waar. Genoeg mannen die ook slachtoffer zijn van eerwraak vanwege bijvoorbeeld homoseksualiteit of genderidentiteit. 

Daglichtlamp schreef op 07-06-2024 om 13:15:

Verschrikkelijk inderdaad, maar zou je niet ook dat gevoel hebben bij een gezinsmoord, als je die in je directe omgeving zou hebben meegemaakt?

Natuurlijk, het voelt beide afschuwelijk maar bij eerwraak zit veel meer achter dan een iemand die psychisch is doorgedraaid. 

Het idee alleen al dat dit samen met de familie wordt besproken en vaak ook nog iemand wordt aangewezen die het moet uitvoeren. Men kiest het liefst iemand die jonger is dan 18 zodat de straf laag blijft. 

Je kan eerwraak niet vergelijken met gezinsmoord. Zijn er gezinsmoorden bekend die van te voren zijn besproken met de hele familie en de dader vooraf is aangewezen? 

Eerwraak is verschrikkelijk, niemand hier betwist dat.

Laten we alleen niet doen alsof moslims massaal eerwraak begaan. Dat zou hetzelfde zijn als zeggen dat mannen massaal eerwraak begaan. Je kunt dit soort dingen niet omdraaien: eerwraak wordt vrijwel altijd begaan door mannen, maar dat betekent niet dat je daar alle mannen op aan moet kijken of mannen maar moet weren. Zo gaat dat voor moslims ook op - of mensen uit moslimlanden, die zelf helemaal niet altijd moslim zijn.

Verder is eerwraak ook niet weg als je de potentiële daders ervan (als je al zou weten wie) uit Nederland zou weren. Sterker nog, in Nederland wordt eerwraak veel meer tegengegaan en strenger bestraft dan in veel landen van herkomst. 

Van die heftige verhalen zoals hierboven beschreven zijn juist verhalen waarom mensen vluchten uit hun land en hierheen komen. Een vrouw die als meisje uitgehuwelijkt is en er later achter komt dat ze op vrouwen valt. Een man die christen wordt in een moslimfamilie. Een meisje dat besneden dreigt te gaan worden. Als je dit soort dingen vreselijk vindt dan moet je in mijn ogen juist open staan voor mensen die voor dit soort dingen vluchten. Niet je land ervoor sluiten en daarmee net doen alsof het er niet is.

https://www.amnesty.nl/encyclopedie/eerwraak-eremoord

Daglichtlamp schreef op 07-06-2024 om 13:30:

[..]

Nee eerwaard is niet typisch islamitisch.

https://bijbelstudie.info/femicide-of-eerwraak-in-de-islam/

Wie de dood van echtgenote, dochter of zus veroorzaakt na ontdekking van een onwettige seksuele relatie, en in staat van woede veroorzaakt door de aantasting van zijn eer of de eer van de familie, wordt gestraft met een gevangenisstraf van drie tot zeven jaar. Tot eenzelfde straf wordt veroordeeld hij die in voornoemde omstandigheden de dood van de persoon veroorzaakt met wie de echtgenote, dochter of zus een onwettige seksuele relatie heeft.’.

Uit het Italiaanse wetboek van strafrecht voor 1981.

Heb je cijfers over Italië en eerwraak bij niet islamitische families?
Dit is uit een strafboek, geen idee wat ik hier mee moet.

Alice12 schreef op 07-06-2024 om 14:13:

[..]

Heb je cijfers over Italië en eerwraak bij niet islamitische families?
Dit is uit een strafboek, geen idee wat ik hier mee moet.

Eigenlijk illustreert jouw onbegrip over mijn link veel beter wat ik duidelijk wilde maken dan wanneer ik alsnog een uitleg zou geven.

Daglichtlamp schreef op 07-06-2024 om 14:26:

[..]

Eigenlijk illustreert jouw onbegrip over mijn link veel beter wat ik duidelijk wilde maken dan wanneer ik alsnog een uitleg zou geven.

Oh echt? Jammer dat je het mij dan toch niet even wil uitleggen. 

Alice12 schreef op 07-06-2024 om 14:13:

[..]

Heb je cijfers over Italië en eerwraak bij niet islamitische families?
Dit is uit een strafboek, geen idee wat ik hier mee moet.

De link aanklikken helpt, daarin staat veel info over eerwraak bij niet islamitische families zie ik.

De uiteindelijk conclusie:

De conclusie is dus dat het geen typisch Islamitisch verschijnsel is, zeker niet door de Islam (Koran) wordt voorgeschreven maar wél aanzienlijk vaker in Islamitische, patriarchale, culturen voorkomt.

Ik denk dat daar een deel van de verschillen inderdaad de discussie vandaan komt: heb je het over moslims of heb je het over (al dan niet Islamitische) patriarchale culturen? En vraag 2 is of je mensen uit die culturen dan zou moeten weren, of juist opvangen.

eerwraak is regio gebonden en niet religie gebonden. Dus stellen dat alleen moslims eerwraak kennen is onjuist.

Er is echter wel een verschil tussen eerwraak en familiedrama. Dat is wat ik wilde beargumenteren.

En dan de vraag of het een minder erg is dan het andere, of minder gevoel oproept, dat vind ik een beetje sturend overkomen. Beiden zijn namelijk met zo erg. Bij beiden heb ik dezelfde gevoelens. Het is niet zo wanneer een Marokkaanse dame vermoord wordt door haar broer ik dat minder erg vind dan een vrouw door haar man.

Opvallend ook, uit dezelfde link, is dat eerwraak vaker mannen treft dan vrouwen, bijvoorbeeld homoseksuelen. Enkel vrouwen uit bepaalde landen toelaten lijkt me daarom ook geen optie.

Van de doden door eergeweld is de meerderheid man, blijkt uit cijfers van het Landelijke Expertisecentrum Eergerelateerd Geweld (LEC EGG). Van de 52 doden door eerwraak die het centrum in de afgelopen vijf jaar onderzocht waren er 33 man. [..] Janine Janssen, hoofdonderzoeker bij het LEC EGG, vertelt dat mannen bijvoorbeeld worden bedreigd omdat ze een relatie met een vrouw hebben die door de familie niet wordt geaccepteerd of omdat ze homoseksueel zijn. Ook mannen die weigeren om een eermoord te plegen lopen risico zelf slachtoffer te worden.” (Movisie)

Miraval schreef op 07-06-2024 om 14:38:

eerwraak is regio gebonden en niet religie gebonden. Dus stellen dat alleen moslims eerwraak kennen is onjuist.

Er is echter wel een verschil tussen eerwraak en familiedrama. Dat is wat ik wilde beargumenteren.

En dan de vraag of het een minder erg is dan het andere, of minder gevoel oproept, dat vind ik een beetje sturend overkomen. Beiden zijn namelijk met zo erg. Bij beiden heb ik dezelfde gevoelens. Het is niet zo wanneer een Marokkaanse dame vermoord wordt door haar broer ik dat minder erg vind dan een vrouw door haar man.

Volgens mij was dat juist het punt dat gemaakt werd, dat beiden net zo erg zijn. En dat het daardoor onjuist is om te doen alsof het verschijnsel dat mensen binnen families elkaar geweld aandoen of doden uit wraak om relationele redenen iets is uit islamitische culturen en dat we daarom mensen uit die culturen uit Nederland zouden moeten weren.

Resteert volgens mij de vraag of eerwraak verhoudingsgewijs vaker voorkomt in gezinnen die zich vanuit een hele andere cultuur/land vestigen in de westerse cultuur dan bij gezinnen die binnen dezelfde gemeenschap/land blijven wonen. 
Eenmaal in het westen wonend is de kans immers groter dat één van de gezinsleden zich 'westers' gaat gedragen en daarmee de toorn van de familie over zich afroept. 

Luchtpost schreef op 07-06-2024 om 15:08:

Resteert volgens mij de vraag of eerwraak verhoudingsgewijs vaker voorkomt in gezinnen die zich vanuit een hele andere cultuur/land vestigen in de westerse cultuur dan bij gezinnen die binnen dezelfde gemeenschap/land blijven wonen.
Eenmaal in het westen wonend is de kans immers groter dat één van de gezinsleden zich 'westers' gaat gedragen en daarmee de toorn van de familie over zich afroept.

Als dat zo is heb je een punt ja. Maar het kan ook juist zijn dat een groot de zich aanpast aan de westerse cultuur en het hier dus minder gebeurt.

Heb je er cijfers over? De bewijslast ligt bij degene die het als argument hanteert in het immigratiedebat.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.