Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Mick87 schreef op 06-06-2024 om 22:13:

Ik lees net een artikel op AD. Over een vermoord meisje van 18. Ze heeft een Syrische afkomst en woont al enkele jaren hier. Doodsoorzaak: eerwraak.

in Nederland noemen we het een familiedrama en die aantallen zijn nog steeds hoger. Ik wil daarmee niets bagatelliseren, maar het is een frame. We moeten op blijven staan tegen onbegrip, agressie en misogynie. Dit is vreselijk. Maar niet alleen islamitisch. 

Doemijdieglazenbol schreef op 06-06-2024 om 23:14:

[..]

in Nederland noemen we het een familiedrama en die aantallen zijn nog steeds hoger. Ik wil daarmee niets bagatelliseren, maar het is een frame. We moeten op blijven staan tegen onbegrip, agressie en misogynie. Dit is vreselijk. Maar niet alleen islamitisch.

Femicide

Mick87 schreef op 06-06-2024 om 23:23:

[..]

Femicide

Precies. Laten we daar in brede zin tegen optreden en het niet een probleem van “die anderen” maken. 

Doemijdieglazenbol schreef op 06-06-2024 om 23:14:

[..]

in Nederland noemen we het een familiedrama en die aantallen zijn nog steeds hoger. Ik wil daarmee niets bagatelliseren, maar het is een frame. We moeten op blijven staan tegen onbegrip, agressie en misogynie. Dit is vreselijk. Maar niet alleen islamitisch.


In Nederland heet dat dan idd familieDRAMA. Dat is afschuwelijk, vrijwel altijd is de dader van het familiedrama psychisch zwaar ziek.

Eerwraak heet eerwraak. Geweld uit naam van de familie, vanwege hun eer.  

Tik het woord eerwraak in, en de vele berichten van moord en poging tot moord binnen de familie, vliegen je om de oren. Niks psychische klachten maar gewoon met hun volle verstand, met goedkeuring van familie.

Ik zag een paar jaar geleden een uit Syrië-afkomstig gezin in Duitsland, de zoon van dat gezin stond voor de rechter en kreeg een straf opgelegd  omdat hij zijn zus had gedood uit eerwraak, omdat die zus te Duits (te westers) was geworden. De moeder ging helemaal door het dak omdat haar zoon een straf kreeg opgelegd door de rechter. Ze schold dat Duitsers kinderficker waren. Het leek in dat gezin dat die eerwraak werd geoorloofd. De straf voor haar zoon woog duidelijk zwaarder dan de dood op haar dochter.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

07-06-2024 om 10:10 Topicstarter

Yumi schreef op 06-06-2024 om 19:39:

[..]

Dat heb ik compleet gemist, of zit je in het verkeerde topic?

Bericht hierboven van 15:18 uur (gisteren).

Doemijdieglazenbol schreef op 06-06-2024 om 23:14:

[..]

in Nederland noemen we het een familiedrama en die aantallen zijn nog steeds hoger. Ik wil daarmee niets bagatelliseren, maar het is een frame. We moeten op blijven staan tegen onbegrip, agressie en misogynie. Dit is vreselijk. Maar niet alleen islamitisch.

Een familiedrama is echt iets totaal anders dan eerwraak. Dit is appels met peren vergelijken.


Je zou er natuurlijk over na kunnen denken  waarom we voor een gezinsmoord een eufemisme willen gebruiken en voor eerwraak niet.

Alice12 schreef op 07-06-2024 om 12:14:

[..]

Een familiedrama is echt iets totaal anders dan eerwraak. Dit is appels met peren vergelijken.


Precies.

Wat is er mis met het beestje bij de naam noemen? Eerwraak is eerwraak. En wanneer we gaan erkennen dat dit gebeurd en door wie kunnen we er ook oplossingen voor verzinnen. Door het te bagatelliseren wordt het niet minder.

En familiedrama's zijn er ook veel teveel van in Nederland. Ook daar moet iets aan gedaan worden. Maar er is wel degelijk een verschil tussen die 2. 

https://www.amnesty.nl/encyclopedie/eerwraak-eremoord

De cijfers van eerwraak liggen misschien zelfs wel wat hoger omdat het moeilijker te bewijzen is en daardoor onder familiedrama geschaard wordt.

Miraval schreef op 07-06-2024 om 12:23:

[..]

Precies.

Wat is er mis met het beestje bij de naam noemen? Eerwraak is eerwraak.

Precies en een familiedrama is moord. Wat is er mis om dat bij naam te noemen?

Daglichtlamp schreef op 07-06-2024 om 12:27:

[..]

Precies en een familiedrama is moord. Wat is er mis om dat bij naam te noemen?

Helemaal niks. Moord is moord. Onderverdeeld in onder andere femicide. Onderverdeeld in familiedrama en eerwraak. 

De motieven voor een familiedrama zijn anders dan die van eerwraak. Vandaar ook dat ze apart benoemt worden. Ze zijn dus niet hetzelfde maar wel allebei femicide en moord.

Gezinsmoord, geen familiedrama.

Daglichtlamp schreef op 07-06-2024 om 12:32:

Gezinsmoord, geen familiedrama.


Vrijwel altijd is de dader van het familiedrama psychisch zwaar ziek. Ook als de familieleden overleven is het een familiedrama en geen familiemoord. Maar wel poging tot moord.

Eerwraak heet eerwraak. Geweld, met bijna altijd de moord als doel, uit naam van de eer van de familie. Met volle verstand en met goedkeuring van de familieleden.

Daglichtlamp schreef op 07-06-2024 om 12:32:

Gezinsmoord, geen familiedrama.

Wat wil je nou eigenlijk zeggen?

Want ik begrijp het even niet meer. Het ging in eerste instantie erover dat eerwraak gelijk zou zijn aan een familiedrama toch? Ik stel dat er een verschil is tussen de 2 namelijk het motief. En dat laatste is lastig te bewijzen.

Poezenmeisje schreef op 07-06-2024 om 10:10:

[..]

Bericht hierboven van 15:18 uur (gisteren).

De volgende keer neem ik wel eerst een bakkie, om te voorkomen dat ik eroverheen kijk 

Daglichtlamp schreef op 07-06-2024 om 12:19:

Je zou er natuurlijk over na kunnen denken waarom we voor een gezinsmoord een eufemisme willen gebruiken en voor eerwraak niet.

Ik heb erover nagedacht maar ik kom er niet uit....

Als ik aan eerwraak denk, dan denk ik tegenwoordig aan een 20 jarige die pas met haar kindje van nog geen jaar een woning kreeg. De relatie met de vader van het kindje, was verbroken maar hij kwam wel regelmatig langs. Ze was zo blij met haar kindje en woning, tot ze een nieuwe vriend kreeg. Het geschreeuw, gegil en huilen van moeder en kindje was binnen bij de buren en op straat te horen. De vader heeft de moeder van zijn kindje terwijl die erbij was doodgestoken. Hij kwam helemaal onder het bloed naar buiten, terwijl binnen het krijsende kindje bij zijn overleden moeder zat.  Hij bleef op de stoep wachten tot de politie kwam die de buren gebeld hadden. 

Als ik langs deze woning loop, word ik nog steeds helemaal naar als ik eraan denk. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.