Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Yumi schreef op 06-06-2024 om 10:40:

[..]

Asielzoekers vervangen door arbeidsmigranten is misschien een oplossing, maar EU arbeidsmigranten blijven wel komen en een deel wil ondanks het ontbreken van een baan en onderdak niet naar huis. Wat gaan we daaraan doen, opvang zoals in Rotterdam en/of inzetten op terugkeer? 

Hier moet snel een goede oplossing voor komen ja! De visie dat ze wel blijven komen ook als er geen werk meer voor ze is deel ik niet. Volgens mij zijn die dakloze (ex)arbeidsmigranten mensen die hier voor werk heen kwamen, vervolgens daar niet bleken te functioneren of het werk stopte en daarna hun huisvesting zijn kwijtgeraakt, vaak omdat dat 1 op 1 gekoppeld was aan het werk. Dat lees ik in ieder geval in de artikelen hierover. Als er geen werk was geweest voor ze hier (bijv omdat dat werk door asielzoekers gedaan wordt) dan waren ze helemaal niet gekomen.

Mick87 schreef op 06-06-2024 om 11:09:

eigenlijk is het kapitalisme hier mede schuldig aan. Onze economie groeit en groeit maar. We blijven maar consumeren. En met massaconsumptie neemt de vraag naar arbeidskrachten toe. Die vervolgens hier weer een woning nodig hebben en ook bepaalde diensten en goederen nodig hebben. En zo belanden we in een vicieuze cirkel.

dat klopt. en dat stoppen is als ik om me heen kijk bijna onmogelijk. bij alles, dus van individu tot overheid, is groei het doel. meer geld, meer spullen, meer alles. 

ik probeer zo niet te leven, maar dat is nog best lastig. 

Broadway schreef op 06-06-2024 om 14:44:

[..]

dat klopt. en dat stoppen is als ik om me heen kijk bijna onmogelijk. bij alles, dus van individu tot overheid, is groei het doel. meer geld, meer spullen, meer alles.

ik probeer zo niet te leven, maar dat is nog best lastig.

Mee eens. Tel daarbij op dat parttime werken tegenwoordig vrij normaal is. En in die extra vrije tijd willen we weer meer consumeren. Havermelk cappucinootjes drinken in de stad. En ook daardoor neemt vraag naar arbeid toe.

Als we met z'n allen iets meer gaan werken en consuminderen zou dat best goed zijn.

Nicole123 schreef op 06-06-2024 om 13:15:

[..]

Hier moet snel een goede oplossing voor komen ja! De visie dat ze wel blijven komen ook als er geen werk meer voor ze is deel ik niet. Volgens mij zijn die dakloze (ex)arbeidsmigranten mensen die hier voor werk heen kwamen, vervolgens daar niet bleken te functioneren of het werk stopte en daarna hun huisvesting zijn kwijtgeraakt, vaak omdat dat 1 op 1 gekoppeld was aan het werk. Dat lees ik in ieder geval in de artikelen hierover. Als er geen werk was geweest voor ze hier (bijv omdat dat werk door asielzoekers gedaan wordt) dan waren ze helemaal niet gekomen.

Ik hoop dat je gelijk hebt, ik las in een artikel dat Nederland wordt gezien als het paradijs waar je snel veel geld kunt verdienen. Dat trekt maar kan behoorlijk tegenvallen, al is het alleen maar vanwege de hoge huren/huisvesting. (Kan het artikel niet meer vinden).

Poezenmeisje

Poezenmeisje

06-06-2024 om 18:30 Topicstarter

Vandaag een visje gehapt on Zoutkamp. De drinkkaart bood en ruime keuze aan warme dranken.

Koffie of thee. 
Lekker gemakkelijk. 👍🏻

Poezenmeisje schreef op 06-06-2024 om 18:30:

Vandaag een visje gehapt on Zoutkamp. De drinkkaart bood en ruime keuze aan warme dranken.

Koffie of thee.
Lekker gemakkelijk. 👍🏻

Dat klinkt gezellig, maar wel een eind rijden naar Ter Apel

Poezenmeisje

Poezenmeisje

06-06-2024 om 19:26 Topicstarter

Yumi schreef op 06-06-2024 om 18:51:

[..]

Dat klinkt gezellig, maar wel een eind rijden naar Ter Apel

Het was een reactie op de post over havermelk cappucino, maar er stonden alweer andere dingen tussen.

🤗

Poezenmeisje schreef op 06-06-2024 om 19:26:

[..]

Het was een reactie op de post over havermelk cappucino, maar er stonden alweer andere dingen tussen.

🤗

Dat heb ik compleet gemist, of zit je in het verkeerde topic?

Ik lees net een artikel op AD. Over een vermoord meisje van 18. Ze heeft een Syrische afkomst en woont al enkele jaren hier. Doodsoorzaak: eerwraak. 
Vader kon haar levensstijl niet verkroppen en zag maar 1 oplossing: dochter vermoorden. Syriers zijn inmiddels koploper in de Statistieken als het gaat om eerwraak. Per jaar zo'n 550 gevallen eerwraak in NL. Waarvan dus groot aandeel Syriers.
Syrische mannen vinden de verhouding man en vrouw hier toch best lastig. En de vrijere omgangsvormen in ons land. Meiden pakken hier graag de ruimte die er ligt. (En terecht) verder zijn mannen in Syrië vaak de kostwinner maar hier blijven ze wat achter doordat ze vaak afhankelijk zijn van uitkeringen. Dat doet iets met ze.

Kortom: dit soort problematiek importeren we mee. 
Ik vind de meeste mensen echt deugen. Maar het valt echt niet te ontkennen dat de hoge migratie dit soort problemen met zich meebrengt en dat levensstijl Midden Oosten toch wel haaks staat op die van ons.

Benieuwd hoe het er hier over enkele decennia aan toe zal gaan. Ik vrees voor vrouwen- en LHBTQ-rechten.
En dan te bedenken dat zo'n vader die zijn dochter vermoordde hier alle kansen kreeg van de Nederlandse maatschappij: voorrang huisvesting, onderwijs voor alle kinderen (9 in totaal) zorg en uitkeringen. Maar tegelijkertijd niet kunnen omgaan  met de vrije omgangsvormen hier en zelfs eigen kind ombrengen.

En moet je dan iets met die eerwraak of moet je dan iets tegen alle Syriërs, want ze zullen allemaal dan wel zo zijn? Ik ken persoonlijk één gevlucht Syrisch gezin (een christelijk gezin) en zij delen die eerwraak denkbeelden absoluut niet. Heel aardige mensen zijn het. Er zijn ook Nederlanders die verschrikkelijke dingen doen (ik noem maar dat pleegmeisje dat nu in het nieuws is of Ruinerwold), zegt dat dan ook iets over alle Nederlanders? Vind je dat als Feyenoord supporters zich misdragen in Rome dat het terecht zou zijn als Nederlanders allemaal niet meer toegelaten worden tot Rome? Of is ieder verantwoordelijk voor zijn eigen daden en moet je geen hele volkeren over één kam scheren?

Nicole123 schreef op 06-06-2024 om 22:24:

En moet je dan iets met die eerwraak of moet je dan iets tegen alle Syriërs, want ze zullen allemaal dan wel zo zijn? Ik ken persoonlijk één gevlucht Syrisch gezin (een christelijk gezin) en zij delen die eerwraak denkbeelden absoluut niet. Heel aardige mensen zijn het. Er zijn ook Nederlanders die verschrikkelijke dingen doen (ik noem maar dat pleegmeisje dat nu in het nieuws is of Ruinerwold), zegt dat dan ook iets over alle Nederlanders? Vind je dat als Feyenoord supporters zich misdragen in Rome dat het terecht zou zijn als Nederlanders allemaal niet meer toegelaten worden tot Rome? Of is ieder verantwoordelijk voor zijn eigen daden en moet je geen hele volkeren over één kam scheren?

Ik schrijf ook: meeste mensen deugen. 

Maar dit soort problematiek komt hier mee naar toe. En nee dat zegt niets over al die mensen. Dat beweer ik ook niet. En ik ben ook niet voor iedereen weren etc. Maar waar het me om gaat is dat ik me zorgen maak om wat voor culturele verschillen we hebben en dat ik me afvraag wat dat voor de toekomst betekent.

Ik vind je echt een hele fijne forummer hoor. Je komt met goede info en nuancering. Maar ik krijg wel het idee dat je één en ander bagatelliseert en ontkent als het gaat om culturele verschillen.


en nee, ik wil geen volkeren over 1 kam scheren. Maar feit is wel dat er in deze wereld verschillende culturen bestaan met verschillende kenmerken. Feit is dat lhbtq-rechten anders zijn in het midden oosten, dat religie meer leidend is terwijl wij seculier zijn, dat eerwraak daar meer voorkomt dan hier etc.

Prognose is dus dat we met relatief grote aantallen nieuwkomers uit Midden Oosterse landen dingen en gebruiken van die contreien hier ook krijgen. Leuke niet schadelijke dingen zoals ramadan, bepaald eten etc. Maar ook dingen die haaks staan op onze samenleving. Dat valt toch niet te ontkennen? 
En nee ik denk heus niet dat mijn Syrische buurman dit zal doen. Maar feit is wel dat het gebeurt bij een aantal. Daar maak ik me wel zorgen om. Of mag dat niet ?

Mick87 schreef op 06-06-2024 om 22:59:

[..]

Ik schrijf ook: meeste mensen deugen.

Maar dit soort problematiek komt hier mee naar toe. En nee dat zegt niets over al die mensen. Dat beweer ik ook niet. En ik ben ook niet voor iedereen weren etc. Maar waar het me om gaat is dat ik me zorgen maak om wat voor culturele verschillen we hebben en dat ik me afvraag wat dat voor de toekomst betekent.

Ik vind je echt een hele fijne forummer hoor. Je komt met goede info en nuancering. Maar ik krijg wel het idee dat je één en ander bagatelliseert en ontkent als het gaat om culturele verschillen.

Ik ontken niet dat er culturele verschillen zijn. Ik val alleen wel heel sterk over stellingen als 'Syrische mannen vinden...'. Je moet misdaden aanpakken, geen volkeren. Je zegt dat je geen mensen over één kam scheert, maar je doet het wel.

Mick87 schreef op 06-06-2024 om 22:13:

Ik lees net een artikel op AD. Over een vermoord meisje van 18. Ze heeft een Syrische afkomst en woont al enkele jaren hier. Doodsoorzaak: eerwraak.
Vader kon haar levensstijl niet verkroppen en zag maar 1 oplossing: dochter vermoorden. Syriers zijn inmiddels koploper in de Statistieken als het gaat om eerwraak. Per jaar zo'n 550 gevallen eerwraak in NL. Waarvan dus groot aandeel Syriers.
Syrische mannen vinden de verhouding man en vrouw hier toch best lastig. En de vrijere omgangsvormen in ons land. Meiden pakken hier graag de ruimte die er ligt. (En terecht) verder zijn mannen in Syrië vaak de kostwinner maar hier blijven ze wat achter doordat ze vaak afhankelijk zijn van uitkeringen. Dat doet iets met ze.

Kortom: dit soort problematiek importeren we mee.
Ik vind de meeste mensen echt deugen. Maar het valt echt niet te ontkennen dat de hoge migratie dit soort problemen met zich meebrengt en dat levensstijl Midden Oosten toch wel haaks staat op die van ons.

Benieuwd hoe het er hier over enkele decennia aan toe zal gaan. Ik vrees voor vrouwen- en LHBTQ-rechten.
En dan te bedenken dat zo'n vader die zijn dochter vermoordde hier alle kansen kreeg van de Nederlandse maatschappij: voorrang huisvesting, onderwijs voor alle kinderen (9 in totaal) zorg en uitkeringen. Maar tegelijkertijd niet kunnen omgaan met de vrije omgangsvormen hier en zelfs eigen kind ombrengen.

Afschuwelijk verhaal, het komt helaas steeds vaker voor. In 2022 waren het 700 gevallen waarvan ruim een vijfde deel met een Syrische achtergrond. 

“Eergerelateerd geweld komt helaas vaak voor. Het is dagelijkse kost”, zegt politiecommissaris in Den Haag Willem Timmer tegen de krant. “In een rustige maand krijgen we zeker vijftig zaken binnen.”

Forse stijging eergeweld in Nederland (wnl.tv)

Nicole123 schreef op 06-06-2024 om 23:08:

[..]

Ik ontken niet dat er culturele verschillen zijn. Ik val alleen wel heel sterk over stellingen als 'Syrische mannen vinden...'. Je moet misdaden aanpakken, geen volkeren. Je zegt dat je geen mensen over één kam scheert, maar je doet het wel.

Een misverstand. Die stelling komt uit het artikel. Er is onderzoek gedaan naar de achtergronden van eerwraak daders en om een context te schetsen. Er werd dus gesteld dat (een deel) van de Syrische mannen dus moeite heeft met de andere omgangsvormen hier etc. Jammer dat het artikel achter een betaalmuur zit anders had ik het hier kunnen plaatsen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.