Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Luchtpost schreef op 20-04-2024 om 13:27:

Jep, laten we terug gaan naar de jaren '50 van de vorige eeuw. Vrouwen terug naar hun enige recht, het aanrecht. Boeren waren nog échte boeren met vee, een hoekje land, de stront van de eigen koe over de akker, met paard en wagen. Stoken op kolen. Geen AOW. Dood op je 63e van het zware werk dus vergijzing was gelukkig geen probleem. Vakantie? Wat is dat? Weduwe? Niet zeuren, dan maar met de hondenkar langs de deuren. Ja, het leven was toen écht veel beter.

Denksport schreef op 20-04-2024 om 13:39:

[..]

Jep, laten we terug gaan naar de jaren '50 van de vorige eeuw. Vrouwen terug naar hun enige recht, het aanrecht. Boeren waren nog échte boeren met vee, een hoekje land, de stront van de eigen koe over de akker, met paard en wagen. Stoken op kolen. Geen AOW. Dood op je 63e van het zware werk dus vergijzing was gelukkig geen probleem. Vakantie? Wat is dat? Weduwe? Niet zeuren, dan maar met de hondenkar langs de deuren. Ja, het leven was toen écht veel beter.

En zelfs toen waren er al arbeidsmigranten. Arbeidsmigranten zijn er zo ongeveer altijd al geweest.

[..]

Met je eens, met deze kanttekening dat ik me afvraag of het nog wel verantwoord is om door te blijven consumeren zoals velen van ons gewend zijn. Moet je een verse bos exotische snijbloemen op tafel hebben? Moet je in de winter zomergroenten en fruit willen eten? Moet je pakketje per se een dag later thuisbezorgd worden? Dat zijn de sectoren waar veel arbeidsmigranten werkzaam zijn. 

Kassen nemen veel ruimte in, kosten veel energie en allemaal omdat wij aardbeien in de winter willen eten, even gechargeerd gezegd.

Fleurtje_5 schreef op 20-04-2024 om 10:10:

[..]

Jij hebt onlangs ook al zo'n rare reactie geschreven....ik zal kijken of ik ze op kan halen.

Waarom quote je deze post van mij als je er helemaal niet op in gaat? Ik vind dit vervelend forumgedrag. Je eigen posts steeds opnieuw posten maakt ze niet opeens waar of sterk. Lezen wat anderen schrijven en er daadwerkelijk op reageren is wel zo prettig op een forum.

Fleurtje_5 schreef op 20-04-2024 om 10:14:

[..]

Voor dit bericht kreeg je zelfs 7 likes.

Ik zal nu mijn antwoord daarop ophalen om aan te tonen dat het onwaar is wat je beweert.

Dit erbij halen slaat als een tang op een varken in de huidige discussie, want die posts gingen over LHBTI geweld, niet over het onderwerp van nu: arbeidsmigranten die op straat doodvriezen. 

Dat LHBTI geweld voornamelijk door mensen met de Nederlandse nationaliteit wordt gepleegd was ook niet mijn eigen stelling; degene op wie ik reageerde haalde een onderzoek aan waar dat letterlijk uit bleek. Dat dat jou niet zint daar kan ik niks aan doen.

Allemaal krantenberichten achter elkaar posten zegt verder ook niets over de totale werkelijkheid. Ik kan ook met googelen zo 10 krantenberichten vinden over bijv studenten die geweld gebruiken. Maar daar mag ik dan niet de conclusie uit trekken dat geweld in Nederland merendeels door studenten wordt gepleegd. Jij probeert dit soort conclusies wel steeds te trekken uit nieuwsberichten over asielzoekers. Maar al herhaal je die post nog 100x, jouw conclusie kun je er niet uit trekken.

Verder is zonder verder argumenten jouw en mijn berichten nogmaals gaan plaatsen geen discussie voeren, maar irritant en niks bijdragend.

Blomke82 schreef op 20-04-2024 om 09:21:

Tja we halen natuurlijk wel van allerlei soorten mensen binnen waarvan we de achtergrond niet eens kennen, vaak met totaal andere normen en waarden, trauma, soms zelfs oorlogsmisdadigers. Die lopen hier dan ook vrij rond in elke gemeente. Dat vind ik echt een zorgwekkende ontwikkeling.

Als je ze niet binnen afzienbare tijd kan screenen, betekend het gewoon dat je de instroom niet aan kan en moet een asielstop een reëele optie kunnen zijn. In belang van landelijke veiligheid.

Over 5 jaar komen er parlementaire enquêtes, mark my words!

Het artikel ging over doodvriezende aan hun lot overgelaten arbeidsmigranten. Niet over asielzoekers. Ik vind het een zorgwekkende ontwikkeling dat er mensen op zo'n manier over andere mensen praten. Over mensen die uitgebuit zijn omdat wij hun goedkope arbeid wilden hebben. Zonder medemenselijkheid, zonder empathie, alsof het een kakkerlakken plaag is. Zelfs bij een bericht over dat deze mensen op straat slapen en er 3 overleden zijn zet je ze nog neer als oorlogsmisdadigers. Walgelijk vind ik dat.

Fleurtje_5 schreef op 20-04-2024 om 11:56:

[..]

Waaraan meen jij te zien dat dit arbeidsmigranten zijn?

Dat staat letterlijk in het bericht. Heb je het wel gelezen, of heb je direct je oordeel en eigen interpretatie al klaar?

Ik vind dit topic heel erg lastig leesbaar met alle quotes en opsommingen. Misschien ligt dat aan mij hoor maar het maakt het er niet fijner voor op toch al een heel gevoelig onderwerp.

Fleurtje zou je willen proberen je posts duidelijker te schrijven en minder te quoten ook van jezelf? Want ik zie soms door de bomen het bos niet meer....

Poezenmeisje

Poezenmeisje

20-04-2024 om 15:18 Topicstarter

Misschien kunnen de arbeidsmigranten een eigen topic krijgen?

[..]

De jaren '50 hoeft niet perse. In de jaren '70 stookten we gewoon op gas. En paard en wagen waren al vervangen door tractors e.d. Niks mis trouwens met groenten eten van het seizoen en van eigen bodem en de grond met natuurlijke mest bewerken. 

Er is zoiets als de levensverwachting bij geboorte: die was in 1950 een stuk lager dan nu doordat er toen nog veel kindersterfte was en daarmee de gemiddelde leeftijd van overlijden een stuk lager was. 

De levensverwachting bij geboorte is nu 83.1 jaar voor een vrouw. Of die verwachting uit gaat komen, weten we pas over 83 jaar, dan is het inmiddels het jaar 2107. 

https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/80333NED/table?fromstatweb

In dit document kun je zien dat in 1850 een vrouw van 65 jaar nog een resterende levensverwachting (LV) had van 13.13 jaar. In 1920 - 19.77 jaar, allemaal 'waarneming' want dat betreft een inmiddels uitgestorven generatie. Vrouwen gingen voorheen zelfs met hun 60e jaar met pensioen. De officiële pensioendatum was jarenlang 65 jaar, maar in de jaren '90 was het heel gebruikelijk dat mensen vervroegd uit dienst gingen op hun 57e-62e jaar. Op je zestigste pensioen is dan 5 + LV 19.77 = 24.77 pensioenjaren. Op de officiële pensioendatum nog altijd 19.77 pensioenjaren.

CBS prognose is/was: vrouwen 1950 - LV vanaf 65 jaar - 22.37 jaar. Tien jaar later geboren in 1960 - 23.79 jaar en voor 1970 - 25.08 jaar. 

Inmiddels is echter de zgn. geslachtsneutrale LV voor 2029 - 20.89 jaar en voor 2035 is dat 21.59 jaar vanaf je 65e jaar. Trek daar van af de jaren die je moet doorwerken van je 65e jaar tot de AOW-leeftijd en dan zie je dat vanaf 65 jaar nog drie jaar langer doorwerken betekent dat je dan nog maar 20.89 min 3 = 17.89 pensioenjaren hebt.  https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2023/45/geslachtsneutrale-levensverwachting-op-65e-verjaardag

Wat werken betreft i.c.m. de zorg voor kinderen is het ook denkbaar dat, nu we allemaal zo'n 45 tot 50 jaar werken (dus als koppel samen 90-100 arbeidsjaren) dat je daar samen 10 % van af haalt en dus 9 of 10 arbeidsjaren minder maakt gedurende je hele loopbaan. Dus: of de ene partner stopt een aantal jaren, of je werkt allebei parttime door in die jaren. 

felija schreef op 20-04-2024 om 13:30:

[..]

Het staat er echt, arbeidsmigranten, waarom zou dat niet kunnen? Als je wordt uitgebuit en werkloos op straat komt te staan? Je zou van minder aan de drank en drugs raken.

Het staat geschreven in het bericht dat Yumi had geplaatst. Maar als je op de link klikt onder de foto, dus het bericht dat bij die foto hoort, daarin gaat het over daklozen en NIET over dakloze arbeidsmigranten.  Dan kun je lezen dat omwonenden van de Pauluskerk veel last hebben van overlastgevende daklozen. 

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1779713/omwonenden-pauluskerk-zijn-overlastgevende-daklozen-zat-er-moet-permanente-opvang-komen

Daarin staat niks over arbeidsmigranten.

Daglichtlamp schreef op 20-04-2024 om 13:47:

[..]

En zelfs toen waren er al arbeidsmigranten. Arbeidsmigranten zijn er zo ongeveer altijd al geweest.

Klopt, die werkten in Limburg vooral in de kolenmijn. Vooral Grieken en Polen.  Ik ken veel gezinnen waar de vader een Poolse mijnwerker was en de moeder een Limburgse vrouw die verliefd was geworden op deze toekomstige echtgenoot.

Volgens mij niet omdat er te weinig arbeiders in Nederland waren, maar omdat er in Polen weinig betaald werk was.

In de jaren 70 kwamen ook mannen uit oa Marokko en Tunesië naar Nederland.

Nicole123 schreef op 20-04-2024 om 14:49:

[..]

Dat staat letterlijk in het bericht. Heb je het wel gelezen, of heb je direct je oordeel en eigen interpretatie al klaar?

Dat staat NIET in het bericht waar de foto bij hoort. Zeker heb ik dat artikel gelezen, anders had ik je die vraag niet gesteld.

Miraval schreef op 20-04-2024 om 14:50:

Ik vind dit topic heel erg lastig leesbaar met alle quotes en opsommingen. Misschien ligt dat aan mij hoor maar het maakt het er niet fijner voor op toch al een heel gevoelig onderwerp.

Fleurtje zou je willen proberen je posts duidelijker te schrijven en minder te quoten ook van jezelf? Want ik zie soms door de bomen het bos niet meer....

Ik zal mijn best doen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.