Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Het zou mooi zijn wanneer die uitzendbureaus zich aan de regels zouden houden en ook bestraft worden voor zulke praktijken. Veel meer en strengere controle op die uitzendbureaus. Ze hebben namelijk gewoon 6 maanden recht op UWV uitkering en woningbehoud. En van daaruit die mensen begeleiden bij of het vinden van een nieuwe baan of terugkeer naar hun thuisland. En echt hierop attenderen dat na 6 maanden hun uitkering vervalt en ze dus op straat komen te staan zonder rechten. 

Nicole123 schreef op 19-04-2024 om 11:14:

[..]

Zie jij het asielprobleem in Nederland dan alleen als een probleem van en met veiligelanders? Als die maar gewoon teruggaan naar hun land van herkomst of daar al bij voorbaat blijven dan zijn er geen problemen meer? Dan is de overlast weg, dan is Ter Apel niet meer overbelast, dan is er genoeg plek in de huidige AZCs en dan is er geen grote instroom meer?

Dan heb je voor jezelf uit nieuwsberichten (die altijd een klein stukje van de werkelijkheid belichten, vooral dat wat afwijkt en nieuwswaardig is) en wat Johan Derksen roeptoetert een heel eigen werkelijkheid gecreëerd, die niet strookt met de feiten.

De feiten zijn:
- Slechts 3% van de asielzoekers is een veiligelander
- Het overgrote deel van hen gaat weer terug naar het land van herkomst
- De meeste overlast wordt veroorzaakt door niet-veiligelanders

Ik ben het helemaal met je eens hoor, dat de veiligelanders die geen asiel toegewezen krijgen (98% van hen) gewoon zo snel mogelijk weg moeten, zonder rekken van procedures en gedoe, en dat het land van herkomst voor ze moet zorgen. Ik ben voor opvang van mensen die echt onveilig zijn, niet voor iedereen die Nederland een fijn land vindt.

Maar het is een illusie dat als de mensen die afgewezen worden in de asielprocedure allemaal weggaan en alleen de echte vluchtelingen blijven, of als je zelfs zou zeggen dat mensen uit veilige landen geen procedure meer krijgen maar direct na aankomst uitgezet zouden worden, dan zijn de problemen niet weg.

Jij hebt onlangs ook al zo'n rare reactie geschreven....ik zal kijken of ik ze op kan halen.

Nicole123 schreef op 13-04-2024 om 13:36:

[..]

Conclusie: deze discussie over anti-LHBTI geweld is nogal off-topic hier. In tegenstelling tot wat hier eerder beweerd werd zijn het vooral mensen met een Nederlandse natioliteit die de dader zijn. Kunnen jullie erover verdergaan in een ander topic?

Voor dit bericht kreeg je zelfs 7 likes.

Ik zal nu mijn antwoord daarop ophalen om aan te tonen dat het onwaar is wat je beweert.

Fleurtje_5 schreef op 13-04-2024 om 14:11:

[..]

Ik vind dit wel een heftige en onjuiste beschuldiging. Zou iemand anders dit schrijven 'maar dan andersom' dan zou die voor racist worden uitgemaakt. Het is ontopic en het heeft ook met Ter Apel te maken. Dus kan het hier gewoon geplaatst worden.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4307320/harlem-vluchtte-omdat-hij-homo-is-maar-ook-in-het-azc-was-hij-niet-veilig 26 Juli 2023 Harlem vluchtte omdat hij homo is, maar ook in het azc was hij niet veilig.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/je-krijgt-blikken-je-wordt-gepest-lhbti-asielzoekers-vertellen-hoe-onveilig-ze-zich-voelen-in-nederlandse-azcs/ 12 april 2023 'Je krijgt blikken, je wordt gepest': lhbti+-asielzoekers vertellen hoe onveilig ze zich voelen in Nederlandse azc's

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/vrouw-overgoten-met-kokend-water-in-azc-alle-lhbti-vluchtelingen-zijn-onveilig-in-hun-azc/ 7 aug. 2020 Vrouw overgoten met kokend water in azc: 'Alle LHBTI-vluchtelingen zijn onveilig in hun azc'

https://www.nu.nl/binnenland/6006084/azc-ter-apel-laat-heteros-toe-in-lhbti-unit-homos-voelen-zich-onveilig.html 23 okt 2019 Ter Apel heeft sinds 2016 een aparte lhbti-unit binnen het asielzoekerscentrum, omdat homo's en lesbiennes door andere asielzoekers werden gediscrimineerd vanwege hun geaardheid.

Eigenlijk zou iedereen het boek van Hein de Haas moeten lezen: 'Hoe migratie echt werkt, het ware verhaal over migratie aan de hand van 22 mythen.'

22 (!) mythen die hardnekkig blijven rondwaren over migratie. Het framen is het ergst momenteel en niet alleen in Nederland helaas. 
Veruit het grootste deel van migranten, zijn arbeidsmigranten die onze econonie overeind moeten houden, al is het maar vanwege de gigantische personeelstekorten. Waarbij in de laagbetaalde sectoren arbeidsmigranten door Nederlandse werkgevers stelselmatig worden uitgebuit. 

Gek genoeg gaat het alleen over het kleine percentage in verhouding tot arbeidsmigraten, asielzoekers die de (voornaamste) oorzaak zouden zijn van onze huidige problemen, bijvoorbeeld de woningnood. Ook zonder asielzoekers zou de huidige woningnood helaas gewoon blijven bestaan, het is alleen makkelijker om een kwetsbare groep de schuld te geven, in plaats van de hand in eigen boezem te steken. 

Hein de Haas is migratie expert en is als zodanig aangeschoven bij de formatie om tekst en uitleg te geven over het onderwerp migratie.

Miraval schreef op 20-04-2024 om 09:35:

Het zou mooi zijn wanneer die uitzendbureaus zich aan de regels zouden houden en ook bestraft worden voor zulke praktijken. Veel meer en strengere controle op die uitzendbureaus. Ze hebben namelijk gewoon 6 maanden recht op UWV uitkering en woningbehoud. En van daaruit die mensen begeleiden bij of het vinden van een nieuwe baan of terugkeer naar hun thuisland. En echt hierop attenderen dat na 6 maanden hun uitkering vervalt en ze dus op straat komen te staan zonder rechten.

Is dat zo? Ik mag aannemen dat ze aan de wekeneis moeten voldoen van 26 weken aaneengesloten werken, in de 36 weken voor dat ze werkeloos zijn? Dan krijgen ze 3 maanden een ww uitkering. Voor een langere uitkering moet je ook aan de jareneis voldoen, of zijn de regels anders voor arbeidsmigranten? Ik weet dat er een voor stel was om de uitkering te verlengen, maar kan er niets over vinden.

Yumi schreef op 20-04-2024 om 11:31:

[..]

Is dat zo? Ik mag aannemen dat ze aan de wekeneis moeten voldoen van 26 weken aaneengesloten werken, in de 36 weken voor dat ze werkeloos zijn? Dan krijgen ze 3 maanden een ww uitkering. Voor een langere uitkering moet je ook aan de jareneis voldoen, of zijn de regels anders voor arbeidsmigranten? Ik weet dat er een voor stel was om de uitkering te verlengen, maar kan er niets over vinden.

Jij hebt gelijk. Die hele wekeneis was bijvoorbeeld de reden dat asielzoekers niet langer dan 24 weken per jaar mochten werken (zodat ze nooit recht op een WW uitkering zouden krijgen, terwijl daar wel premie voor werd betaald).

Arbeidsmigranten worden te vaak slachtoffer van de flexibilisering van de arbeidsmarkt, waarbij zij dan niet alleen hun baan op staande voet kwijt kunnen raken maar ook hun huisvesting en hun ziektekostenverzekering. Hoog tijd dat een nieuw kabinet eindelijk werk maakt van de adviezen van de commissie Roemer.

Nicole123 schreef op 19-04-2024 om 13:49:

Diep triest. Hierheen gekomen om hier het zware werk te doen en dan eindigt het zo. Hier kunnen we nou juist wel de boel bij de bron aanpakken en de instroom indammen. Laten we alle bedrijven naar het buitenland laten verkassen die:
- voor meer dan 50% arbeidsmigranten in dienst hebben
- niet per se nodig zijn in Nederland (bijv voornamelijk exporteren)
- weinig bijdragen aan het BBP en/of de kenniseconomie
- relatief veel grondoppervlakte innemen t.o.v. hun economische bijdrage
Dat zou een heleboel ellende schelen.

Waaraan meen jij te zien dat dit arbeidsmigranten zijn?

Fleurtje_5 schreef op 20-04-2024 om 11:56:

[..]

Waaraan meen jij te zien dat dit arbeidsmigranten zijn?

Staat gewoon in de eerste zin van de betreffende post van yumi:

'Rotterdam gaat dakloze EU-arbeidsmigranten opvangen.'

felija schreef op 20-04-2024 om 11:59:

[..]

Staat gewoon in de eerste zin van de betreffende post van yumi:

'Rotterdam gaat dakloze EU-arbeidsmigranten opvangen.'

Maar als je de link onder de foto aanklikt staat er:

Omwonenden Pauluskerk zijn overlastgevende daklozen zat: 'Er moet permanente opvang komen'

Dit bericht krijg je dan te zien: 

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1779713/omwonenden-pauluskerk-zijn-overlastgevende-daklozen-zat-er-moet-permanente-opvang-komen

Daarin staat niks over arbeidsmigranten.

Lijkt me ook stug als de dakloze arbeidsmigrant in 8 weken moet afkicken, dat lijkt me dan geen al te beste arbeidsmigrant. Maar misschien is dat een onterecht vooroordeel.

Migranten die hier al drugs gebruikend op straat rondzwerven zijn toch geen arbeidsmigranten?

Wanner je alsmaar blijft volhouden dat we al die immigranten (arbeid en asiel) nodig zouden hebben, komt er nooit een oplossing en stevenen we inderdaad af op 25 miljoen inwoners. Blijkbaar waren we vroeger, met alle fabrieks- en handarbeid en zonder computers wél in staat om zelf al het werk te doen dat nodig is/was om de maatschappij goed draaiend te houden. Toen waren we nog een land (zonder globalisten).

https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/37543/table?ts=1608386801202
historie arbeid

1960 - inwoners (x 1000) 11.417, beroepsbevolking 15-64 jaar 4.220 (36.96 %)
1971 - inw. 13.119 - 15-64 jaar 4.835 (36.85 %)
1981 - inw. 14.209 - 15-64 jaar 5.184 (36.48 %)
1991 - inw. 15.010 - 15-64 jaar 6.189 (41.23 %)
2003 - inw. 16.193 - 15-64 jaar 7.510 (46.38 %)

2013 - inw. 16.780 - 15-75 jaar 9.187 (54.75 %), werkzaam 8.433 (50.25 %)
2023 - inw. 17.811 - 15-75 jaar 10.096 (56.68 %), werkzaam 9.737 (54.66 %) waarbij de definitie is gewijzigd zodat iedereen die minimaal 1 uur werkt als werkzaam te boek staat. In het verleden was er de 12-uurs grens en mogelijk staan in het linkje van het CBS alleen die banen vermeld. parttime werken was minder gebruikelijk, veruit de meeste mensen (alle jongeren vanaf 16/17 jaar en de kostwinners) werkten toen allemaal veelmeer uren dan nu - zie CBS document onder "per week overeengekomen arbeidsduur" per jaar:
1920 - 49.0
1957 - 48.0
1961 - 46.5
1975 - 40.0 - 'nu' werkt een stel bijv. 32 + 24 = 56 uur (is 140 % vs kostwinner 'toen')   
1991 - 38.5 
Gewoon de handen uit de mouwen steken i.p.v. alle babbel- en bemoeibanen die we nu hebben, was blijkbaar best efficiënt. Bovendien was er geen hele industrie nodig om al die dubbele banen mogelijk te maken: kinderopvang, kant-en-klaar maaltijden, mantelzorgers, etc. En we hadden ook nog geen hele industrie om alle problemen op te lossen die het binnenhalen van alle mensen die we "nodig' hebben om hier te komen werken met zich mee brengt. En iedereen te huisvesten. En medische zorg te verlenen. En van een inkomen te voorzien. 
Het moest allemaal internationaal geregeld. En zó ingewikkeld gemaakt dat het totale verlamming veroorzaakt. Dus iedereen die dat wil, mag van mij zeggen dat hij zich zorgen maakt over de situatie - dat mag gewoon (ook al vinden sommigen hier dat je er niets van mag zeggen zonder dat je hier de oplossing even aandraagt voor de puinhoop die men er van gemaakt heeft).  

Poezie schreef op 20-04-2024 om 12:43:

Migranten die hier al drugs gebruikend op straat rondzwerven zijn toch geen arbeidsmigranten?

Het staat er echt, arbeidsmigranten, waarom zou dat niet kunnen? Als je wordt uitgebuit en werkloos op straat komt te staan? Je zou van minder aan de drank en drugs raken.

Luchtpost schreef op 20-04-2024 om 13:27:

Wanner je alsmaar blijft volhouden dat we al die immigranten (arbeid en asiel) nodig zouden hebben, komt er nooit een oplossing en stevenen we inderdaad af op 25 miljoen inwoners. Blijkbaar waren we vroeger, met alle fabrieks- en handarbeid en zonder computers wél in staat om zelf al het werk te doen dat nodig is/was om de maatschappij goed draaiend te houden. Toen waren we nog een land (zonder globalisten).

https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/37543/table?ts=1608386801202
historie arbeid

1960 - inwoners (x 1000) 11.417, beroepsbevolking 15-64 jaar 4.220 (36.96 %)
1971 - inw. 13.119 - 15-64 jaar 4.835 (36.85 %)
1981 - inw. 14.209 - 15-64 jaar 5.184 (36.48 %)
1991 - inw. 15.010 - 15-64 jaar 6.189 (41.23 %)
2003 - inw. 16.193 - 15-64 jaar 7.510 (46.38 %)

2013 - inw. 16.780 - 15-75 jaar 9.187 (54.75 %), werkzaam 8.433 (50.25 %)
2023 - inw. 17.811 - 15-75 jaar 10.096 (56.68 %), werkzaam 9.737 (54.66 %) waarbij de definitie is gewijzigd zodat iedereen die minimaal 1 uur werkt als werkzaam te boek staat. In het verleden was er de 12-uurs grens en mogelijk staan in het linkje van het CBS alleen die banen vermeld. parttime werken was minder gebruikelijk, veruit de meeste mensen (alle jongeren vanaf 16/17 jaar en de kostwinners) werkten toen allemaal veelmeer uren dan nu - zie CBS document onder "per week overeengekomen arbeidsduur" per jaar:
1920 - 49.0
1957 - 48.0
1961 - 46.5
1975 - 40.0 - 'nu' werkt een stel bijv. 32 + 24 = 56 uur (is 140 % vs kostwinner 'toen')
1991 - 38.5
Gewoon de handen uit de mouwen steken i.p.v. alle babbel- en bemoeibanen die we nu hebben, was blijkbaar best efficiënt. Bovendien was er geen hele industrie nodig om al die dubbele banen mogelijk te maken: kinderopvang, kant-en-klaar maaltijden, mantelzorgers, etc. En we hadden ook nog geen hele industrie om alle problemen op te lossen die het binnenhalen van alle mensen die we "nodig' hebben om hier te komen werken met zich mee brengt. En iedereen te huisvesten. En medische zorg te verlenen. En van een inkomen te voorzien.
Het moest allemaal internationaal geregeld. En zó ingewikkeld gemaakt dat het totale verlamming veroorzaakt. Dus iedereen die dat wil, mag van mij zeggen dat hij zich zorgen maakt over de situatie - dat mag gewoon (ook al vinden sommigen hier dat je er niets van mag zeggen zonder dat je hier de oplossing even aandraagt voor de puinhoop die men er van gemaakt heeft).

Tja, kennelijk vinden veel werkgevers en obscure uitzendbureaus het wel nodig om massaal arbeidsmigranten hierheen te halen, om zwaar werk voor een laag loon, of soms zelfs helemaal geen loon uit te voeren. Ze worden uitgebuit en slapen onder barre omstandigheden in een onveilig onderkomen, als ze al een onderkomen hebben. Dus inderdaad: haal ze alleen hierheen als je ze ook daadwerkelijk iets te bieden hebt aan werk en onderkomen, anders ben je gewoon fout bezig. 

Dus ja, het is zeker een zorgelijke ontwikkeling, ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn.

Nou ja je zorgen uiten is normaal lijkt mij? Ik maak me ook zorgen. Of die terecht zijn is weer een 2e. Ben het met je eens dat we zelf veel meer de "handen uit de mouwen" moeten steken. Nederland is ook een land waar veel parttimers werken. Dat werkt ook niet mee aan het oplossen van personeelsproblemen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.