Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Broadway
09-04-2024 om 11:59
Nicole123 schreef op 15-03-2024 om 16:56:
[..]
Overigens heb ik persoonlijk geen sterke mening over agenten met hoofddoeken: ik ben geen felle voorvechter ervan, maar zou me er ook niet aan storen.
ik wel. extreem tegen. maar niet alleen tegen die hoofddoek. tegen alle niet neutrale uitingen. dus ook kruisjes, keppeltjes en voetbalsjaals
en die sikh moet gewoon een helm op. als hij zijn tulband daaroverheen wil draaien vind ik het best zolang het agenten maar geen extra tijd kost om te checken of de helm ok is
Nicole123
09-04-2024 om 12:05
Doemijdieglazenbol schreef op 07-04-2024 om 16:15:
LHBTI heeft op dit moment het meest te vrezen van de mensen die ook tegen migratie zijn. Kijk maar naar het buitenland. De anti-migratie-machthebbers perken daar vaak ook rechten van LHBTI in. Conservatisme is het probleem. Niet een specifieke religie. (...) Ook Wilders is niet zo heel erg van de queers. Tenzij hij daar de islam mee in een kwaad daglicht zetten.
Dit is de crux denk ik. Het is vanuit conservatieve gedachten waardoor mensen anti-LBHTI denkbeelden hebben, niet puur vanuit religie. Binnen het christelijke geloof zijn er ook conservatieve stromingen die erg anti-LHBTI zijn. Zij zien het als ziekte en zondig. (Bijv: https://www.rtl.nl/lifestyle/relatie/artikel/4687226/zogenaamde-homogenezing-nederlandse-geloofgemeenschappen) Maar er zijn ook stromingen binnen het christelijke geloof die juist zeer omarmend zijn. (Bijv: https://www.wijdekerk.nl/) Er is niet één homogene christelijke denkwijze en zo is er ook niet één homogene islamitische denkwijze. Beide religies hebben conservatieve stromingen die anti-LHBTI zijn. En zo zijn er ook mensen met homofobe ideeën die helemaal niet religieus zijn, maar wel conservatieve denkbeelden hebben en heftig ageren tegen de Gay Pride, regenbogen, een transgender zien op televisie bij bijv het songfestival, seksuele voorlichting op scholen, kleine veranderingen waardoor meer rekening wordt gehouden met transgenders en non-binaire mensen in het dagelijks leven, etc. Ook zij zien en behandelen LHBTI als iets abnormaals en negatiefs, wat achter de voordeur wel mag maar waar ze niet al teveel mee geconfronteerd willen worden. Het onderstaande plaatje is van DENK, maar had net zo goed van de SGP, FvD of PVV kunnen zijn of van een medeschrijver hier. Islamitisch conservatisme, christelijk conservatisme en a-religieus conservatisme staan dichter bij elkaar dan je soms zou denken.
Daglichtlamp
09-04-2024 om 12:15
Broadway schreef op 09-04-2024 om 11:59:
[..]
ik wel. extreem tegen. maar niet alleen tegen die hoofddoek. tegen alle niet neutrale uitingen. dus ook kruisjes, keppeltjes en voetbalsjaals
en die sikh moet gewoon een helm op. als hij zijn tulband daaroverheen wil draaien vind ik het best zolang het agenten maar geen extra tijd kost om te checken of de helm ok is
Hier hadden we al een apart topic voor: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/keppeltjes-tulbanden-hoofddoeken-en-andere-uitingen?page=11
En wat mij betreft openen we ook een apart topic voor de discussie over acceptatie van LHBTI. Dat is namelijk ook veel breder dan alleen dat deel wat veroorzaakt wordt door conservatieve asielzoekers.
Doemijdieglazenbol
09-04-2024 om 12:34
Daglichtlamp schreef op 09-04-2024 om 12:15:
[..]
En wat mij betreft openen we ook een apart topic voor de discussie over acceptatie van LHBTI. Dat is namelijk ook veel breder dan alleen dat deel wat veroorzaakt wordt door conservatieve asielzoekers.
Je hebt gelijk. Dacht dat we al klaar waren, maar kennelijk nog niet. Excuses voor mijn off-topic.
Fleurtje_5
09-04-2024 om 12:51
Miraval schreef op 09-04-2024 om 10:46:
ik denk dat ik Fleurtje ergens wel snap qua veiligheid voor LGBTHI in de jaren '80/'90 maar ik denk dat het erg ligt aan de omgeving. De cijfers laten zien dat het nu veiliger is terwijl juist in die vroegere jaren bijvoorbeeld Amsterdam erg tolerant was wat nu wel anders is geworden in sommige gevallen.
Daarnaast is het nieuws veel dichter bij in vergelijking met toen dus je wist heel veel gewoonweg nuet behalve echt belangrijk nieuws. Nu staat iedere scheet op internet en lijkt het daardoor erger of onveiliger.
Gelukkig.
Maar zoals ik op 7 april om 16:21 al schreef (zie quote hier onderen) kan ik dat alleen weten vanuit mijn eigen omgeving, in die van vroeger en ook die van nu, daarvan vind ik dat er heel gewoon en gezellig mee word omgegaan gelukkig.
"Er zullen destijds vast ook wel mishandelingen zijn geweest waarvan we niets weten. Maar voor mijn gevoel niet zoals de laatste jaren."
Fleurtje_5
09-04-2024 om 12:59
Doemijdieglazenbol schreef op 09-04-2024 om 11:13:
Die uitspraak is gewist, want die was homofoob. Iemand die zulke dingen diens toetsenbord uitkrijgt, is ook niet in staat om de mate van homofobie te beoordelen in een samenleving of tijdperk.
Echt.... ....
En dit zegt diegene die een bericht plaatste waarin overduidelijk met een beschuldigende wijsvinger gewezen werd naar mensen die tegen migratie zijn.
Fleurtje_5
09-04-2024 om 13:05
Miraval schreef op 09-04-2024 om 11:18:
@Nicole precies en dat verkleurt je beeld heel erg. Nu lijkt alles kommer en kwel en 40 jaar geleden was dat ook maar wist je dat niet.
En ja de Gaypride daar kun je van alles van vinden. Wel je ding, niet je ding. Net als carnaval inderdaad. Maar laat mensen gewoon hun feestje vieren. Je hoeft niet mee te doen en het wordt je al zeker niet door de strot geduwd.
Nou ja carnaval een beetje wel. Als je in het zuiden woont ontkom je er niet aan. Ik vind carnaval erg leuk dus stoor me er niet aan maar als je het niet leuk vindt kun je 5 dagen of soms zelfs 6 niet de stad in of de dorpen.
Pas op want voor je het weet ben je homofoob.
Ik laat die mensen hun feestje vieren. Waarom niet?
Carnaval kan idd zo overkomen alsof het door de strot word geduwd, maar dat voel ik niet zo. Vroeger was ik een carnavalvierder, nu helemaal niet meer. Ik ontkom er aan omdat ik niet in een centrum woon waar de optocht trekt. En niemand die me dwingt om carnavalsliedjes mee te zingen of een carnavalspak aan te doen. Met carnaval kun je juist zijn wie je voor drie dagen wilt zijn. Politieagent, boef, Spongebob, piloot, stewardess, superman óf gewoon jezelf.
Fleurtje_5
09-04-2024 om 13:10
Broadway schreef op 09-04-2024 om 11:59:
[..]
Eens. Het uniform is er vooral ook voor de neutraliteit.
Er is wel een korte tijdje geweest dat leerlingen geen insigne van een vlaggetje op hun rugzak of bomberjack mochten. Dat heb ik niet begrepen.
Een voetbalsupporter mag voor mijn part tig sjaals van zijn favoriete club dragen, maar niet in dienst als agent of verpleegster.
Doemijdieglazenbol
09-04-2024 om 14:31
Fleurtje_5 schreef op 09-04-2024 om 12:59:
[..]
En dit zegt diegene die een bericht plaatste waarin overduidelijk met een beschuldigende wijsvinger gewezen werd naar mensen die tegen migratie zijn.
Ik had me wat onhandig uitgedrukt, mijn excuses. In mijn eerste zin had ik al veel anti-migratie-machthebbers moeten gebruiken, daar heb je gelijk in. Want dat is het punt dat ik maakte. Het misplaatst gebruik van het woord mensen wekt inderdaad de verkeerde indruk. Die machthebbers kan ik prima onderbouwen, heb ik ook al eerder gedaan hier. Ik wil de discussie verder niet hier voeren, dat kan beter elders, als dat moet. PB of een nieuw topic. Ik vond het alleen wel zo netjes om mijn excuses aan te bieden als dat past. en dat past hier.
Broadway
09-04-2024 om 15:11
Poezenmeisje schreef op 07-04-2024 om 02:46:
Ik heb nooit gemerkt dat er wat "geks" zou zijn aan homo's. Pas toen mijn leraar Frans elke les jengelde over homodiscriminatie hoorde ik erover (moet je 13jarigen lastig vallen met je frustraties?).
Wij lagen met ons gezin op het homoveldje bij de Hoornse Plas omdat mijn moeder het daar gezellig vond en we hadden een paar maanden een homo op de bank slapen, wiens verkering uit was. Sommige mensen vielen gewoon op mensen van hetzelfde geslacht.
Ik denk dat homo's het in de jaren '80 gemakkelijker hadden dan tegenwoordig.
dat denk ik ook. toen was dat gewoon zo.
bij ons op school hadden 2 meisjes 2 moeders. enhet enige gesprek dat daarover ging was als je iemand uit moest leggen wie anneke was: ja, die met die 2 moeders en die bruine hond!
Broadway
09-04-2024 om 15:13
watertoren schreef op 07-04-2024 om 12:06:
[..]
Nou, echt niet!!! Ik ben 58 en heb een stel als vrienden die homo zijn. Met de ene man daar ben ik al mee bevriend vanaf de middelbare school. Hij was in 1988 helemaal in elkaar geslagen en in die tijd gebeurde dat vaak met homo's Ik vergeet dat nooit meer toen ik hem ging opzoeken in het ziekenhuis. Ik zag zijn ogen niet meer want die waren bont en blauw. Hij is zo'n lieve vriend en man. Er schuilt in hem niks kwaad in. Ik zag hem liggen in het ziekenhuis en ik dacht alleen maar waarom.....
supererg, écht waar. maar daar tegenover staat mijn ervaring van de meest welvarende homokroeg van de jaren 70 en 80 van een direct familielid van mij.
natuurlijk was vroeger niet alles geweldig, maar ik denk zeker dat er minder krampachtig gedaan werd vanuit alle kanten
Alice12
11-04-2024 om 14:23
Broadway schreef op 09-04-2024 om 15:13:
[..]
supererg, écht waar. maar daar tegenover staat mijn ervaring van de meest welvarende homokroeg van de jaren 70 en 80 van een direct familielid van mij.
natuurlijk was vroeger niet alles geweldig, maar ik denk zeker dat er minder krampachtig gedaan werd vanuit alle kanten
Dat denk ik ook. 2 vriendinnen van mij zijn getrouwd. Zij vertelden een tijdje geleden dat ze 15 jaar geleden met plezier hand in hand liepen door Amsterdam. Dat doen ze nu niet meer. Teveel vervelende opmerkingen.
In de jaren 80 was topless zonnen heel normaal, ik zie dat nu zelden meer.
Keppeltje dragen laten de meeste mannen nu echt wel uit hun hoofd.
Dus ja, ik herken dat minder krampachtige.
.
Fleurtje_5
11-04-2024 om 16:24
Broadway schreef op 09-04-2024 om 15:11:
[..]
dat denk ik ook. toen was dat gewoon zo.
bij ons op school hadden 2 meisjes 2 moeders. enhet enige gesprek dat daarover ging was als je iemand uit moest leggen wie anneke was: ja, die met die 2 moeders en die bruine hond!
Ik wist als kind ook niet beter dan dat die twee mannen een stel waren.
En als ik er nu over nadenk was het ook beetje raar, want als een jongeman en jongevrouw wilden samenwonen, vóór het huwelijk, werd moeilijker gedaan. Maar ook dat was ineens 'gewoon'.
Fleurtje_5
11-04-2024 om 16:24
Alice12 schreef op 11-04-2024 om 14:23:
[..]
Dat denk ik ook. 2 vriendinnen van mij zijn getrouwd. Zij vertelden een tijdje geleden dat ze 15 jaar geleden met plezier hand in hand liepen door Amsterdam. Dat doen ze nu niet meer. Teveel vervelende opmerkingen.
In de jaren 80 was topless zonnen heel normaal, ik zie dat nu zelden meer.
Keppeltje dragen laten de meeste mannen nu echt wel uit hun hoofd.
Dus ja, ik herken dat minder krampachtige..
Precies dit.
Poezenmeisje
11-04-2024 om 23:36
https://www.rtvnoord.nl/politiek/1148266/2235-asielzoekers-in-aanmeldcentrum-ter-apel-dit-houden-we-niet-lang-meer-vol
...
De situatie in Ter Apel had nog nijpender kunnen zijn. Daarbij ging het om de dreigende sluiting van de nachtopvang in 2e Exloërmond. Op het laatste nippertje werd die opvang in tenten begin deze week verlengd met een week. Daarna neemt het Drentse Zuidwolde deze taak over.Asielzoekers worden in de avond in deze tenten ondergebracht om de volgende dag weer richting Ter Apel te worden vervoerd. Op die wijze kan worden voorkomen dat mensen in wachtruimtes of zelfs buiten moeten slapen. Het COA en de staatssecretaris beloven dat er geen asielzoekers meer zullen buiten slapen in het dorp, maar met de nu oplopende aantallen is het de vraag of die dreiging terug komt.
...