Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Nicole123 schreef op 24-02-2024 om 10:12:

[..]

Het COA zit met een onmogelijke opdracht. Ze moeten alle asielzoekers huisvesten, maar plekken hebben ze niet. Volgens mij zoeken en vragen ze zich suf, maar ze zijn afhankelijk van gemeentes die plekken toewijzen. Hoe zou jij het aanpakken als je COA directeur was?

Dat was al heel lang bekend. Moeten ze eerder aan denken.

Nicole123 schreef op 24-02-2024 om 13:44:

[..]

Erg hè. Hoe zou je dat oplossen? Ik zou zeggen: geen andere woning aanbieden, ze neemt hem maar en anders staat ze op straat, is ze nou helemaal betoeterd! Niet pamperen die verwende asielzoekers!

Oh, dat is precies wat er ook gebeurt...

Hebben die überhaupt al een woning aangeboden gekregen dan?

Wanneer je urgentie hebt mag je zover ik weet (hier dan) maar 1 keer weigeren. Daarna moet je gewoon achteraan aansluiten in de rij.

Fleurtje_5 schreef op 24-02-2024 om 13:40:

[..]

Dat is inderdaad een flinke pruim geld. Ik snap niet dat mensen die hier nooit gewoond of gewerkt hebben, zonder problemen en zonder moeite, alles voor elkaar krijgen zonder ook maar één cent uit te rukken.

Zou je willen ruilen? Hoe rijk denk je dat ze het hebben? Wist je dat onder de armen die we in Nederland hebben heel erg veel juist die migranten zijn waar jij met zoveel jaloezie naar kijkt?

Fleurtje_5 schreef op 24-02-2024 om 13:45:

[..]

Dat was al heel lang bekend. Moeten ze eerder aan denken.

Daar heeft het COA zeker aan gedacht, ze trekken zelf ook al jaren aan de bel. Maar plekken toveren (of asielzoekers wegtoveren) kunnen ze niet, ze zijn afhankelijk van de medewerking van gemeentes. Hoe zou jij het oplossen?

Mick87 schreef op 24-02-2024 om 10:54:

Het is een gebed zonder end.
We zitten vast in een verdrag uit de vorige eeuw. We hebben zoveel kustlijn in Europa dat we ook niet kunnen voorkomen dat mensen hierheen kunnen komen. Mensen zullen blijven komen.
Ons land en continent als geheel zal veranderen. Westerse en niet westerse waarden zullen op den duur met elkaar gaan botsen. Want het is een utopie om te denken dat enerzijds westers gedachtengoed - waarin individuele vrijheid centraal staat - en anderzijds niet westerse waarden - waarin onderwerping aan een entiteit centraal staat- samen blijven gaan. Terwijl wij als West Europeanen steeds seculierder worden komt er ondertussen fundamentalistisch gedachtengoed deze kant op.
Het midden oosten heeft als decennialang conflicten die gestoeld zijn op intolerantie vanuit datzelfde fundamentalistische gedachtengoed. Op den duur zullen wij die conflicten hierheen importeren, en dat is al gaande.
En nogmaals : dat echte fundamentalistische is slechts procentueel slecht een klein deel van de nieuwkomers. Maar in absolute aantallen gaat het om behoorlijk wat mensen.
Benieuwd hoe we hier over een jaartje of 30 tegenaan kijken.

Onze samenleving zal hoe dan ook veranderen.

Dit zei Mark Rutte in 2014 al (dus tien jaar geleden):

https://www.parool.nl/nieuws/rutte-stroom-asielzoekers-ontwrichtend-voor-land~b0ea5f0e/

'Het is echt ontwrichtend voor ons land'

Nicole123 schreef op 24-02-2024 om 13:47:

[..]

Zou je willen ruilen? Hoe rijk denk je dat ze het hebben? Wist je dat onder de armen die we in Nederland hebben heel erg veel juist die migranten zijn waar jij met zoveel jaloezie naar kijkt?

Zou jij willen ruilen met iemand die hier geboren en getogen is, een baan heeft maar gedoemd is tot armoede en wonen in een caravan?

De houding van Nederland moet ook 'een signaal' zijn voor die mensenhandelaren dat hun praktijken niet worden geaccepteerd, zo betoogde de minister-president. Hij noemde de problemen 'serieus'. 'Het is echt ontwrichtend, deze bizarre aantallen, een kleine provinciestad per jaar erbij.' Rutte denkt dat het draagvlak voor opvang van vreemdelingen zo wordt aangetast.

Poezie schreef op 24-02-2024 om 13:51:

[..]

Zou jij willen ruilen met iemand die hier geboren en getogen is, een baan heeft maar gedoemd is tot armoede en wonen in een caravan?

Ik denk dat daar natuurlijk de onvrede vandaan komt. Niet zozeer haat naar asielzoekers maar wel boosheid naar hoe het nu gaat. Het gevoel van meten met 2 maten. Mensen die asiel aanvragen die dan voorrang krijgen op sociale huurwoningen terwijl jij al meer dan 10 jaar op de wachtlijst staat bijvoorbeeld. En als je dan eindelijk aan de beurt bent dan vis je achter het net omdat er statushouders komen wonen. Het is toch ook eigenlijk niet uit te leggen?

Miraval schreef op 24-02-2024 om 13:43:

er zijn nu gelukkig Europese afspraken gemaakt om de asielstroom te verminderen. Niet alleen Nederland kan het niet meer San maar meerdere landen. Laten we hopen dat die afspraken vruchten afwerpen. En dat ieder land binnen de EU zich aan de afspraken gaat houden en niet alleen de landen in West-Europa.

Daarnaast klopt het dat alle vormen van migratie te hoog zijn. Dus er zal echt gekeken moeten worden naar waar je de instroom kunt verminderen. En dan moet je dus arbeidsmigranten, kennismigranten, studiemigranten en asielmigranten apart bekijken waar je iets kunt doen om het hoge aantal te verminderen.
Natuurlijk zijn alleen asielzoekers niet verantwoordelijk voor alle problemen. Maar het helpt ook niet nee dat er 1000 mensen per week aanmelden. Dat geeft een hogere druk op woningen en zorg. Dat is gewoon een feit.

Degenen die hier met 40 jaar of ouder bijvoorbeeld aanmelden hebben met 67 jaar wel recht op AOW terwijl ze veel minder bijgedragen hebben aan het sociale stelsel. Ook dat is een feit.

Ik denk wel dat we moeten kijken naar mensen direct te laten werken bij het ingaan van hun procedure. Werken in de kassen vind ik dus een heel goed idee. Dat is een win/win situatie. Maar ook gewoon hun steentje bijdragen aan het schoonhouden van hun eigen leefomgeving bij het COA. Daar hoeven echt geen mensen van buitenaf schoon te maken of te koken. Dat kunnen ze natuurlijk prima zelf doen. Ook de mannen. Onderhoud van het terrein bijvoorbeeld. Vegen, grasmaaien, vuilnisbakken legen. Er is genoeg te doen.

Eens. (Al is het merendeel volgens mij onder de 40, toch?) 

Plus investeren in het versnellen van de procedures (meer COA/IND personeel). Hoe sneller je het deel van die 1000 die geen recht heeft op asiel terug kunt sturen hoe beter. Dat mes snijdt aan zoveel kanten:

1. Minder opvangplekken in AZCs nodig als mensen sneller weer er weer weg zijn.

2. Minder kosten als mensen sneller weer weg / uit Nederland zijn.

3. Minder overlast van veiligelanders (wie weg is kan ook geen overlast meer geven)

4. Mensen die wel mogen blijven kunnen sneller een bestaan op gaan bouwen met een vaste verblijfplek en werk/scholing, fijn voor hen zelf en voor de maatschappij. De tijd van niks doen of kunnen moet je zo kort mogelijk houden, niet alleen voor de productiviteit in die periode, maar ook om mensen in een actieve modus te houden.

5. Je krijgt geen/minder situaties van mensen die eigenlijk geen recht hebben op asiel, maar door veel te lange procedures inmiddels zo lang in Nederland zijn (met hier gewortelde of zelfs geboren kinderen) dat ze toch mogen blijven.

Volgens mij verdien je die investering zowel financieel als maatschappelijk driedubbel weer terug.

Nicole123 schreef op 24-02-2024 om 13:47:

[..]

Schei toch uit met je d*m 'geroep over jaloezie' om je gelijk te willen halen. 

Echte vluchtelingen moeten opgevangen worden op een veilige plaats. In Nederland of in een ander veilig land. Maar in Ter Apel zijn vluchtelingen én bewoners vaak niet eens meer veilig door de komst van veilige landers die voor overlast zorgen.

Afgelopen week zijn zelfs politieagenten gewond geraakt door het gevecht van twee groepen (uit Eritrea) die hier vast ook een veilig heen komen hebben gezocht.

iemand vroeg hoe we hier over een jaar of 30 op terug zullen kijken. Hier wat cijfers voor een blik in de toekomst. Bijvoorbeeld bijstand: 
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/82016NED/table bijstandsuitkeringen per maand vanaf 2007

2023
Verdeling bevolking 20-65 jaar: NL 71.46 % - Westers 12.10 % - Niet westers 16.42 %
Verdeling bijstandsuitkeringen: NL 35.85 % - Westers 8.83 % - Niet westers 55.30 %
% inwoners met bijstand (aug.2023): NL 1.92 % - Westers 2.79 % - Niet westers 12.89

Maar dit is ook sterk afhankelijk van de leeftijdsgroep. In het eerste kwartaal van 2020 bijvoorbeeld was het percentage bijstandsontvangers, afgezet tegen het aantal inwoners in de groep, onder inwoners van 55-65 jaar (man + vrouw): NL 2.91 % - Westers 6.59 % - Niet westers 24.38 % van de bevolking heeft bijstand

Aantal inw. naar herkomst 2022 van 50-70 jaar NL 3.805.780 en Niet westers 461.449
Over 20 jaar, in 2042? 
Aantal inwoners NL herkomst 2042 van 50-70 jaar 2.818.649 (MIN 987.131 – 74.06 %) t.o.v. 2022, en Niet westers 859.679 (PLUS 398.230 – 186.30 %)

Als een bijstandsuitkering + toeslagen gemiddeld zo’n 18.000 euro per jaar kost, dan zal alleen al die groep (50-70 jarigen) over 20 jaar 1.23 miljard per jaar extra kosten aan bijstand. En over 30 jaar (2052) is dat jaarlijks bijna 2,2 miljard euro erbij in vergelijking met 2022.
Cijfers (prognose) kan je o.a. hier vinden:
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/84872NED/table?ts=1649799021190
bevolking prognose naar herkomst (met leeftijden)

Bevolking (potentiële beroepsbevolking) van 20-70 jaar in procenten (over 40 jaar):

2022 – 80.85 – 9.65 – 9.77 %
2062
– 58.53 – 15.65 – 25.83 %

Arbeidsdeelname, bijv. 2020, 55-65 jaar:
Nederlands: man 82.1 % - vrouw 63.8 %
Niet westers: man 59.3 % - vrouw 47.9 %

2020, alleen vrouwen 45-55 jaar (geboren 1964-1974)
Verdeling van totale bevolking NL 73.99 – 12.39 – 13.54 %
Werkzame beroepsbevolking NL 78.11 – 12.03 – 9.85 %
Zgn. Niet beroepsbevolking NL 58.04 – 13.39 – 28.13 %
% inwoners (v) met bijstand NL 2.53 – 5.04 – 20.03 %

2020, alleen vrouwen 35-45 jaar (geboren 1974-1984)
Verdeling van totale bevolking NL 66.31 – 13.96 – 19.63 %                                        Werkzame beroepsbevolking NL 70.96 – 13.85 – 15.07 %
Zgn. Niet beroepsbevolking NL 47.13 – 13.79 – 39.08 %
% inwoners (v) met bijstand NL 2.27 – 3.71 – 16.52 %

Maar goed, alles hangt met elkaar samen, zie o.a. het percentage gescheiden vrouwen (2022, per leeftijdsgroep): https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/37325/table
Bijvoorbeeld: Totaal (v) in de groep 35-40 jaar 7.42 %
Nederlands 6.86 – westers 6.78 – niet westers 9.59 – Afrika 13.0 – Marokko 15.38 – Turkije 13.20 %

2022: 11.3 miljoen inwoners van 20-70 jaar (CBS: 13.2 van 15-75 jaar)
2062: 11.9 miljoen inwoners van 20-70 jaar - dan totaal inw. 0-105 jaar ....? 

Mick87 schreef op 24-02-2024 om 10:59:

[..]

Mijn Oekrainse collega huurt een kamer voor 800 euro per maand.

800 euro is hier bijna goedkoop. En hoeveel huursubsidie krijgt ze?

Poezie schreef op 24-02-2024 om 13:51:

[..]

Nee, maar ik schrijf hier geen posts over dat het zo oneerlijk is wat zij allemaal zouden hebben en krijgen. Dus ik begrijp je vergelijking niet. 

Ik zeg ook niet dat ik niets zou willen doen aan de situatie van mensen die in een caravan wonen, daar moet zeker ook wat aan gebeuren. Zie bijvoorbeeld mijn suggestie voor woningbouw ipv kassen in het Westland. Met boos asielzoekers bashen krijgt die persoon in de caravan geen huis hoor, dat verandert helemaal niets aan diens situatie.

Nicole123 schreef op 24-02-2024 om 13:58:

[..]

Eens. (Al is het merendeel volgens mij onder de 40, toch?)

Plus investeren in het versnellen van de procedures (meer COA/IND personeel). Hoe sneller je het deel van die 1000 die geen recht heeft op asiel terug kunt sturen hoe beter. Dat mes snijdt aan zoveel kanten:

1. Minder opvangplekken in AZCs nodig als mensen sneller weer er weer weg zijn.

2. Minder kosten als mensen sneller weer weg / uit Nederland zijn.

3. Minder overlast van veiligelanders (wie weg is kan ook geen overlast meer geven)

4. Mensen die wel mogen blijven kunnen sneller een bestaan op gaan bouwen met een vaste verblijfplek en werk/scholing, fijn voor hen zelf en voor de maatschappij. De tijd van niks doen of kunnen moet je zo kort mogelijk houden, niet alleen voor de productiviteit in die periode, maar ook om mensen in een actieve modus te houden.

Volgens mij verdien je die investering zowel financieel als maatschappelijk driedubbel weer terug.

Dat weet ik niet maar daarom zei ik ook diegenen die 40 jaar of ouder zijn. 

Investeren in werken is een hele belangrijke. 

https://www.google.com/amp/s/wnl.tv/2023/04/13/meer-dan-helft-van-statushouders-zit-zonder-baan-het-systeem-werkt-vaak-tegen-ze/amp/

55% van degenen die in 2014 naar Nederland kwamen zit nog in de bijstand. Ik denk dat ook hier veel onvrede over bestaat. We moeten met zijn allen zorgen dat deze mensen meedoen met de maatschappij door ze te laten werken en, bij weigering, korten op uitkeringen. Iedereen moet zijn steentje bijdragen want het hele sociale stelsel staat al onder druk.

https://www.ad.nl/binnenland/statushouders-vinden-vaker-werk-maar-nog-niet-vaak-genoeg-vindt-minister~adf2e188/

Fleurtje_5 schreef op 24-02-2024 om 13:59:

[..]

Schei toch uit met je d*m 'geroep over jaloezie' om je gelijk te willen halen.

Echte vluchtelingen moeten opgevangen worden op een veilige plaats.In Nederland of in een ander veilig land. Maar in Ter Apel zijn vluchtelingen én bewoners vaak niet eens meer veilig door de komst van veilige landers die voor overlast zorgen.

Afgelopen week zijn zelfs politieagenten gewond geraakt door het gevecht van twee groepen (uit Eritrea) die hier vast ook een veilig heen komen hebben gezocht.

En ik heb je hierop al diverse keren geantwoord dat er geen 'vluchteling' of 'gelukszoeker' op mensen hun voorhoofd staat. Een veiligelander moet daarom ook door de asielprocedure, omdat diegene individueel wel onveilig kan zijn in het land van herkomst. Mensen zitten in een AZC in afwachting van de procedure of ze een echte vluchteling zijn of het land uit moeten. Wat begrijp je daar niet aan?

En ja, het geroep hier over 'ze krijgen dit en dat allemaal voor niks!!!' vind ik jaloers klinken, terwijl je puntje bij paaltje denk ik niet met ze zou willen ruilen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.