Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Daglichtlamp
24-02-2024 om 08:58
Alice12 schreef op 23-02-2024 om 23:18:
[..]
En ik denk dat ze haar zin krijgt, er wordt vast nog iets mooiers voor haar gezorgd. Sjonge, er zijn volgens mij honderden Nederlandse moeders die een moord voor zo’n appartement zouden doen.
In werkelijkheid blijkt uit jurisprudentie dat het COA dit soort rechtszaken, terecht mijns inziens, altijd wint.
Daglichtlamp
24-02-2024 om 09:00
majorette2005 schreef op 23-02-2024 om 23:01:
Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) vond het appartement passen bij de Eritrese, maar daar dacht ze zelf anders over. Zij vond de woning te klein en de open keuken te onveilig voor haar baby.
Meerdere keren is haar verteld wat de gevolgen van de afwijzing zouden zijn. Ze zou haar plek in het azc verliezen, maar ook de hulp en begeleiding van het COA zou stoppen, inclusief het geld en de zorgverzekering die zij ontving. Toch bleef de vrouw bij haar besluit om de woning weigeren.
51 m2 en 2 slaapkamers, en gratis zorgverzekering maar het was niet goed genoeg, gaat lekker zo.
Je verdraait dingen. In het ACZ krijg je geen zorgverzekering, maar regelt het COA de zorg, vaak redelijk ondermaats overigens zonder keuze. Woon je eenmaal buiten het COA omdat je statushouder bent dan moet een vluchteling net als alle andere inwoners van Nederland zelf een zorgverzekering regelen en betalen.
Nicole123
24-02-2024 om 09:09
Yumi schreef op 23-02-2024 om 22:51:
[..]
Dat zie ik al jaren gebeuren, daarvoor heeft mijn woonplaats de spreidingswet niet nodig. We hebben de grootste noodopvang van NL naast 2 reguliere opvanglocaties. Voor Oekrainers zijn er 5 locaties.
Ja, het loopt al jaren dramatisch, met dure noodlocaties ipv goede structureel opvang. Juist voor plaatsen als de jouw is die spreidingswet nodig, zodat er in mijn woonplaats meer en in jouw woonplaats minder asielzoekers opgevangen worden en gewoon normaal ipv op een houtje-touwtje manier.
Nicole123
24-02-2024 om 09:14
majorette2005 schreef op 23-02-2024 om 23:01:
Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) vond het appartement passen bij de Eritrese, maar daar dacht ze zelf anders over.
Dat dit losse geval nieuwswaardig is laat zien dat het meestal juist wel goed gaat. Als het om oerhollandse mensen zou gaan zou het net zo goed voorkomen dat zo'n woning geweigerd wordt. Dus ja, ze zou dankbaar moeten zijn en die woning blij aanvaarden, maar ik krijg de indruk dat je de suggestie wil wekken dat al die asielzoekers maar ondankbare verwende mensen zijn en dat vind ik dan weer naar, op zo'n manier over anderen denken. Zou je willen ruilen met welke asielzoeker dan ook?
Poezenmeisje
24-02-2024 om 09:30
Ik denk dat het COA kiest voor anderhalf miljoen betalen aan Ter Apel en verder geen gezeik.
Gelukkig zijn er wel barmhartige hotelketens die de mensen verwelkomen.
https://www.destentor.nl/economie/lucratieve-asielopvang-leidt-tot-familieruzie-van-der-valk-telg-beschuldigd-van-miljoenenfraude~aef9374d/?referrer=https%3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F
Nicole123
24-02-2024 om 09:30
Ik zie in dit topic vooral boosheid, boosheid en nog meer boosheid. Volgens mij houdt dat alle constructieve ideeën juist tegen. Of hebben jullie wel een idee - dat ook echt haalbaar is en niet strijdig met grondwet of verdragen - dat de situatie zou verbeteren?
felija
24-02-2024 om 09:34
Nicole123 schreef op 24-02-2024 om 09:30:
Ik zie in dit topic vooral boosheid, boosheid en nog meer boosheid. Volgens mij houdt dat alle constructieve ideeën juist tegen. Of hebben jullie wel een idee - dat ook echt haalbaar is en niet strijdig met grondwet of verdragen - dat de situatie zou verbeteren?
Ze zijn de zondebok, als asielzoekers maar wegblijven, komt alles weer goed....
Poezenmeisje
24-02-2024 om 09:34
Italië besteedt mensen nu uit aan Albanië.
Daar kunnen we best aan meebetalen.
https://nos.nl/artikel/2509908-parlement-albanie-stemt-in-met-plan-om-migranten-van-italie-over-te-nemen
Nicole123
24-02-2024 om 10:09
Poezenmeisje schreef op 24-02-2024 om 09:34:
Italië besteedt mensen nu uit aan Albanië.
Daar kunnen we best aan meebetalen.
https://nos.nl/artikel/2509908-parlement-albanie-stemt-in-met-plan-om-migranten-van-italie-over-te-nemen
Ik vind dat soort oplossingen best goed. Wel zitten er nog haken en ogen aan, bijv wie er verantwoordelijk is als landen van herkomst afgewezen asielzoekers niet terugnemen. Gaan die dan in Albanië illegaal rondzwerven en de criminaliteit in? In dat geval zal de lust van Albanië om hier verder aan mee te werken snel afnemen. Maar het principe daar ben ik helemaal voor. Wat betreft dat niet terug willen nemen van eigen burgers vraag ik me af of daar niet ook meer op zou kunnen gebeuren. Economische sancties als landen dat stelselmatig doen, of juist meer op het positieve vlak de banden aanhalen en het diplomatiek regelen.
Nicole123
24-02-2024 om 10:12
Poezenmeisje schreef op 24-02-2024 om 09:30:
Ik denk dat het COA kiest voor anderhalf miljoen betalen aan Ter Apel en verder geen gezeik.
Het COA zit met een onmogelijke opdracht. Ze moeten alle asielzoekers huisvesten, maar plekken hebben ze niet. Volgens mij zoeken en vragen ze zich suf, maar ze zijn afhankelijk van gemeentes die plekken toewijzen. Hoe zou jij het aanpakken als je COA directeur was?
Yumi
24-02-2024 om 10:36
Daglichtlamp schreef op 24-02-2024 om 09:00:
[..]
Je verdraait dingen. In het ACZ krijg je geen zorgverzekering, maar regelt het COA de zorg, vaak redelijk ondermaats overigens zonder keuze. Woon je eenmaal buiten het COA omdat je statushouder bent dan moet een vluchteling net als alle andere inwoners van Nederland zelf een zorgverzekering regelen en betalen.
Behalve de Oekraïners, die blijven gratis zorg en onderdak houden zelfs als ze werken.
Yumi
24-02-2024 om 10:39
Nicole123 schreef op 24-02-2024 om 09:09:
[..]
Ja, het loopt al jaren dramatisch, met dure noodlocaties ipv goede structureel opvang. Juist voor plaatsen als de jouw is die spreidingswet nodig, zodat er in mijn woonplaats meer en in jouw woonplaats minder asielzoekers opgevangen worden en gewoon normaal ipv op een houtje-touwtje manier.
Ik zou dan ook willen dat die boete van € 15.000,- voor het COA betaald wordt door de Gemeenten die opvang weigeren.
Mick87
24-02-2024 om 10:54
Het is een gebed zonder end.
We zitten vast in een verdrag uit de vorige eeuw. We hebben zoveel kustlijn in Europa dat we ook niet kunnen voorkomen dat mensen hierheen kunnen komen. Mensen zullen blijven komen.
Ons land en continent als geheel zal veranderen. Westerse en niet westerse waarden zullen op den duur met elkaar gaan botsen. Want het is een utopie om te denken dat enerzijds westers gedachtengoed - waarin individuele vrijheid centraal staat - en anderzijds niet westerse waarden - waarin onderwerping aan een entiteit centraal staat- samen blijven gaan. Terwijl wij als West Europeanen steeds seculierder worden komt er ondertussen fundamentalistisch gedachtengoed deze kant op.
Het midden oosten heeft als decennialang conflicten die gestoeld zijn op intolerantie vanuit datzelfde fundamentalistische gedachtengoed. Op den duur zullen wij die conflicten hierheen importeren, en dat is al gaande.
En nogmaals : dat echte fundamentalistische is slechts procentueel slecht een klein deel van de nieuwkomers. Maar in absolute aantallen gaat het om behoorlijk wat mensen.
Benieuwd hoe we hier over een jaartje of 30 tegenaan kijken.
Onze samenleving zal hoe dan ook veranderen.
Yumi
24-02-2024 om 10:56
Mick87 schreef op 24-02-2024 om 10:54:
Het is een gebed zonder end.
We zitten vast in een verdrag uit de vorige eeuw. We hebben zoveel kustlijn in Europa dat we ook niet kunnen voorkomen dat mensen hierheen kunnen komen. Mensen zullen blijven komen.
Ons land en continent als geheel zal veranderen. Westerse en niet westerse waarden zullen op den duur met elkaar gaan botsen. Want het is een utopie om te denken dat enerzijds westers gedachtengoed - waarin individuele vrijheid centraal staat - en anderzijds niet westerse waarden - waarin onderwerping aan een entiteit centraal staat- samen blijven gaan. Terwijl wij als West Europeanen steeds seculierder worden komt er ondertussen fundamentalistisch gedachtengoed deze kant op.
Het midden oosten heeft als decennialang conflicten die gestoeld zijn op intolerantie vanuit datzelfde fundamentalistische gedachtengoed. Op den duur zullen wij die conflicten hierheen importeren, en dat is al gaande.
En nogmaals : dat echte fundamentalistische is slechts procentueel slecht een klein deel van de nieuwkomers. Maar in absolute aantallen gaat het om behoorlijk wat mensen.
Benieuwd hoe we hier over een jaartje of 30 tegenaan kijken.
Onze samenleving zal hoe dan ook veranderen.
Eens!