Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-08-2022 om 13:44
Stikstof, samen om tafel om een plan te maken
Vandaag overleggen de organisaties die de boeren vertegenwoordigen of ze toch met Remkes om tafel gaan. LTO is al om, Agractie twijfelt nog en FDF ziet er nog steeds niets in.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/02/praten-of-niet-praten-met-het-kabinet-dat-is-de-vraag-voor-de-boeren-a4138005
Wellicht kan er opnieuw gekeken worden naar het voorstel dat LTO al in 2021 deed om stikstof te reduceren en natuur te herstellen. https://www.lto.nl/duurzaamevenwicht/
Fleurtje_5
16-04-2023 om 03:17
Blomke82 schreef op 15-04-2023 om 22:33:
Kritiek mag zeker, maar dan moet je geen cijfers verdraaien. De agrarische tak is met 40% idd het grootst in uitstoot, maar niet de grootste in het geheel. Dat mag best gezegd worden, daar hoef je niet om afgefakkeld te worden. Het is een feit dat 60% een grotere groep is dan 40%. Die overige 60% dient de zelfde behandeling te krijgen. Echter zit daar meer econimische waarde aan, dus worden ze minder hard aangepakt, kijk naar bijvoorbeeld Tata steel.
Het komt zo wel heel er veel over dat ze de agrarische grond nodig zijn voor woningbouw.
Vond dit meer een zendtijd politieke partijen van D66
Precies dit.
Fleurtje_5
16-04-2023 om 03:23
Blomke82 schreef op 15-04-2023 om 22:11:
"Even tot hier" soms briljant, soms goedkoop, zoals vanavond. Het gaat te lang door over een gevoelig onderwerp van een partij die veruit de grootste is geworden in de afgelopen verkiezingen. Vind BBB afbranden momenteel een minachting voor veel kijkers.
Zo zegt van der Plas dat er ook naar andere sectoren moet worden gekeken. Dat wordt afgefakkeld met dat boeren de grootste boosdoener zijn. Want die zijn voor 40% verantwoordelijk voor de stikstofuitstoot.
Kortom, andere sectoren (waar minder de focus op wordt gelegd) zijn voor 60% verantwoordelijk. Want, economisch interressant, dus fluwelen handschoentjes voor 60%van de uitstoot.
Terecht dat ze daar over valt.
En trouwens onterecht dat ze daar in een programma gemaakt van belastinggeld voor gebashed wordt.
Goed beschreven.
Het eerste wat ik dacht toen Carolien gewonnen had: Ze gaan haar nu met man en macht proberen af te kraken.
En Rutte en Hoekstra gaven meteen na de verkiezingen de schijn dat ze nu het signaal van de burgers hebben begrepen en "we willen onze verantwoording nemen".
Fleurtje_5
16-04-2023 om 03:35
Fleurtje_5 schreef op 15-04-2023 om 16:45:
[..]
Tuurlijk, daar heb je gelijk in. Maar gebeurt dat ook?
Ik zag gisteren op tv een discussie over de vervuiling van Tatasteel omdat daar mensen ernstig ziek worden. Maar wat een tegenwerking deze mensen kregen, niet meer normaal.
Ik heb het hier meermaals gelezen dat de meeste uitstoot van veeboeren
komt. Dat kan ik niet echt geloven, ook als daar cijfers van zouden
zijn. Ik sta toch liever een jaar lang naast alle koeien die Nederland
rijk is, dan één dag naast Tatasteel of Schiphol.https://www.telegraaf.nl/nieuws/1764704581/tata-steel-en-schiphol-grootste-uitstoters-van-stikstofoxiden 5 april 2022. Tata Steel is de grootste uitstoter van stikstofoxiden in Nederland. Vliegveld Schiphol staat op twee.
Zie in deze link de top 10 van vervuilers en lees dan op wie ze hun pijlen vooral gingen richten.
En hier stelde Carolien een hele goede vraag:
En hoe zit het met de neerslag van de stikstofdioxiden op natuurgebieden?”
„Van Tata komt namelijk slechts 1,8 procent kort neer. De rest slaat
veel verder neer. Wordt de landbouw in die gebieden daar dan op
afgerekend?”
Van der Plas wil bodemanalyses van stikstofgevoelige gebieden. „Maar die zijn er niet.
Dus hoezo "cijfers" ?
Fleurtje_5
16-04-2023 om 03:50
felija schreef op 15-04-2023 om 17:27:
[..]
Geen inhoudelijke discussie, nee, op basis van feiten. Alleen een uitwisseling van meningen gebaseerd op onderbuikgevoelens. Maar dan is het wel handig om dat bij voorbaat aan te geven. Dan kunnen forummers hier zich voortaan de moeite besparen om bronnen en feiten voor je op te snorren, want die geloof je toch niet.
Ik hoef bij voorbaat helemaal niks aan te geven in een discussie op een openbaar forum.
Die moeite steken in "linkjes op snorren" om mij vooral te overtuigen doe je toch vooral voor jezelf. Lees jij alle linkjes die ik "opsnor"?
Fleurtje_5
16-04-2023 om 04:34
Daglichtlamp schreef op 15-04-2023 om 17:36:
[..]
Vermoedelijk heb jij weer iets niet of half begrepen. Heb je trouwens je eigen link gelezen? Enig idee waarom deze vlinder zo zeldzaam is? Deze vlinder zet zijn eieren trouwens af op de grote pimpernel. Niet op gras dus.
Ik vraag me af waarom jij veel milieuverslechterde acties nogal 'vergoeilijkt' en val je wel over mijn bericht waarin ik schreef over het gebruik van koemest dat het hoge gras/de berm te snel liet groeien, het gras waar menige vlinder zijn eitjes op legt?
Het Pimperneltje is niet de enige vlinder die zijn eitjes oa op gras (of bloem) in de berm legt.
Fleurtje_5
16-04-2023 om 04:38
Daglichtlamp schreef op 31-03-2023 om 19:16:
[..]
Dit zijn artikelen uit 2020. Gelukkig is het kabinet bij zinnen gekomen, en wordt geen subsidie meer gegevens voor het verbranden van biomassa om daarmee elektriciteit op te wekken.
Tot slot wil ik op dit bericht terug komen.
Subsidie of niet, er worden wel nog steeds bossen gekapt om in Nederland op te stoken. En bossen zijn hééél belangrijk voor het milieu.
Een groot artikel in onze krant van maart 2023 dat erover gaat dat in de VS bossen worden gekapt voor de biomassa, en die bomen worden verbrand in centrales in
Nederland. In dat artikel stond een foto van een vrachtwagen die volgeladen met
afgezaagde boomstammen door North Carolina rijd. Op weg naar Nederland
om hier opgestookt te worden.
Of zie het artikel in de NRC van 3 maart 2023 met de titel: Hele bossen worden gekapt- en toch heet dat hout duurzaam'.
Mevrouw75
16-04-2023 om 08:39
Fleurtje_5 schreef op 16-04-2023 om 04:34:
[..]
Ik vraag me af waarom jij veel milieuverslechterde acties nogal 'vergoeilijkt' en val je wel over mijn bericht waarin ik schreef over het gebruik van koemest dat het hoge gras/de berm te snel liet groeien, het gras waar menige vlinder zijn eitjes op legt?
Het Pimperneltje is niet de enige vlinder die zijn eitjes oa op gras (of bloem) in de berm legt.
Koemest is inderdaad een groot probleem.
Mevrouw75
16-04-2023 om 08:40
Fleurtje_5 schreef op 16-04-2023 om 04:38:
[..]
Tot slot wil ik op dit bericht terug komen.
Subsidie of niet, er worden wel nog steeds bossen gekapt om in Nederland op te stoken. En bossen zijn hééél belangrijk voor het milieu.
Een groot artikel in onze krant van maart 2023 dat erover gaat dat in de VS bossen worden gekapt voor de biomassa, en die bomen worden verbrand in centrales in
Nederland. In dat artikel stond een foto van een vrachtwagen die volgeladen met
afgezaagde boomstammen door North Carolina rijd. Op weg naar Nederland
om hier opgestookt te worden.
Of zie het artikel in de NRC van 3 maart 2023 met de titel: Hele bossen worden gekapt- en toch heet dat hout duurzaam'.
Ja, is ook erg. Het wordt gelukkig niet meer gesubsidieerd, zoals ze schrijft.
MeganRapinoe
16-04-2023 om 10:02
60% van de bevolking heeft afgelopen verkiezingen gestemd op een partij die door wil met het stikstofbeleid. Als Rutte en co echt naar het volk zou luisteren hoeven ze dus helemaal niks met BBB. Maar ja, dat is electoraal eng, want het zijn grotendeels de kiezers van rechts die zich hebben verzameld bij Caroline, hun kiezers dus.
Maar zeer zeker niet ‘het volk’.
OmaVan2
16-04-2023 om 10:28
Fleurtje_5 schreef op 16-04-2023 om 03:35:
[..]
Zie in deze link de top 10 van vervuilers en lees dan op wie ze hun pijlen vooral gingen richten.
En hier stelde Carolien een hele goede vraag:
En hoe zit het met de neerslag van de stikstofdioxiden op natuurgebieden?”
„Van Tata komt namelijk slechts 1,8 procent kort neer. De rest slaat
veel verder neer. Wordt de landbouw in die gebieden daar dan op
afgerekend?”
Van der Plas wil bodemanalyses van stikstofgevoelige gebieden. „Maar die zijn er niet.Dus hoezo "cijfers" ?
Er zijn twee soorten stikstof vervuiling NH3 en NOx. NH3-vervuiling wordt grotendeels veroorzaakt door de boeren. NOx vervuiling door de industrie en verkeer. Vaak zie je dat dit soort lijstjes maar over 1 soort gaat. Als je het bij elkaar optelt dan komt zo'n 45% van de stikstofuitstoot van de agrarische sector, zo'n 35 uit het buitenland en uit zee (bron RIWM). De rest komt van het verkeer, industrie, etc. Dus de grote winst zit toch echt bij het verkleinen van de agrarische sector en dan met name de intensieve veeteelt. Overigens vind ik dat industrie en verkeer ook aandacht moeten krijgen, maar dat terzijde.
felija
16-04-2023 om 10:53
Fleurtje_5 schreef op 16-04-2023 om 03:50:
[..]
Ik hoef bij voorbaat helemaal niks aan te geven in een discussie op een openbaar forum.
Die moeite steken in "linkjes op snorren" om mij vooral te overtuigen doe je toch vooral voor jezelf. Lees jij alle linkjes die ik "opsnor"?
Natuurlijk doe ik dat niet voor mezelf, hoe kom je daar nu weer bij?
Daglichtlamp
16-04-2023 om 11:34
Blomke82 schreef op 15-04-2023 om 22:33:
Kritiek mag zeker, maar dan moet je geen cijfers verdraaien. De agrarische tak is met 40% idd het grootst in uitstoot, maar niet de grootste in het geheel. Dat mag best gezegd worden, daar hoef je niet om afgefakkeld te worden. Het is een feit dat 60% een grotere groep is dan 40%. Die overige 60% dient de zelfde behandeling te krijgen. Echter zit daar meer econimische waarde aan, dus worden ze minder hard aangepakt, kijk naar bijvoorbeeld Tata steel.
Het komt zo wel heel er veel over dat ze de agrarische grond nodig zijn voor woningbouw.
Vond dit meer een zendtijd politieke partijen van D66
Maar krijgt die niet ook dezelfde behandeling? Voor verkeer geldt bijvoorbeeld dat er straks gewoon een verbod komt op de verkoop van brandstofauto's.
Argrarische grond voor woningbouw: dat is hier al zo vaak weerlegd, dat gaat echt maar om een heel klein deel van de huidige agrarische grond.
Bumblebee
16-04-2023 om 11:52
MeganRapinoe schreef op 16-04-2023 om 10:02:
60% van de bevolking heeft afgelopen verkiezingen gestemd op een partij die door wil met het stikstofbeleid. Als Rutte en co echt naar het volk zou luisteren hoeven ze dus helemaal niks met BBB. Maar ja, dat is electoraal eng, want het zijn grotendeels de kiezers van rechts die zich hebben verzameld bij Caroline, hun kiezers dus.
Maar zeer zeker niet ‘het volk’.
Nou dit lijkt me niet hoor.
Daglichtlamp
16-04-2023 om 11:57
Bumblebee schreef op 16-04-2023 om 11:52:
[..]
Nou dit lijkt me niet hoor.
Je trekt de verkiezingsuitslag in twijfel?
Bumblebee
16-04-2023 om 11:58
Fleurtje_5 schreef op 16-04-2023 om 03:23:
[..]
Goed beschreven.
Het eerste wat ik dacht toen Carolien gewonnen had: Ze gaan haar nu met man en macht proberen af te kraken.
En Rutte en Hoekstra gaven meteen na de verkiezingen de schijn dat ze nu het signaal van de burgers hebben begrepen en "we willen onze verantwoording nemen".
Ja vreselijk. Ik heb een Turkse collega en zij zei dat Rutte trekken krijgt van Erdohan. Het is echt tijd voor ze om te gaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.