Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Stikstof, samen om tafel om een plan te maken

Daglichtlamp

Daglichtlamp

15-04-2023 om 16:25 Topicstarter

https://nlsolarparkdekwekerij.nl/over-ons/
In Solarpark de Kwekerij worden verschillende functies gecombineerd. Het is zowel een zonnepark als een natuurpark. In plaats van monocultuur wordt nu op één locatie lokale groene stroom opgewekt, natuur ontwikkeld, groeit de biodiversiteit en kan er gerecreëerd worden. Het combineren van deze verschillende functies maakt dat de Kwekerij het ‘energie landschap’ van de toekomst is.

Een mooi voorbeeld hoe een zonnepark ook kan. Het hoeft niet vormgegeven te worden als een onafzienbaar veld met alleen maar zonnepanelen.

Mevrouw75 schreef op 15-04-2023 om 15:01:

[..]

Ook als zonnepanelen op daken liggen is het stikstofprobleem niet weg. Daarnaast is er onder wetenschappers behoorlijke concensus over de stikstofproblemen. Het is helaas echt niet zo dat de ene helft ja en de andere helft nee zegt.

Dat klopt helemaal. Maar de zonneweiden die vlak boven de grond zijn aangelegd maken het voor het milieu er niet beter op. En daar gaat het toch om.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

15-04-2023 om 16:33 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 15-04-2023 om 16:30:

[..]
Dat klopt helemaal. Maar de zonneweiden die vlak boven de grond zijn aangelegd maken het voor het milieu er niet beter op. En daar gaat het toch om.

Dat kun je dus zo niet zeggen. Als die zonnepanelen goed worden ingepast, zie mijn voorbeeld boven, kunnen ze wel degelijk een belangrijke bijdrage leveren. Uiteindelijk leveren ze wel schone energie, waardoor we minder vervuilende centrales hoeven te stoken.

Coreopsis schreef op 15-04-2023 om 15:37:

@Fleur: Ik lees voor heel veel whataboutismes en valse vergelijkingen van je. Het is toch niet óf boeren óf vliegtuigen (tata, autos etc)? Alle stikstofuitstoters zullen moeten worden aangepakt. Maar... Wat hier al heel vaak is herhaald: verreweg de meest uitstoot in Nederland komt van (vee)boeren. Dus tja, daar zal ook de grootste slag gemaakt moeten worden.

Tuurlijk, daar heb je gelijk in. Maar gebeurt dat ook?

Ik zag gisteren op tv een discussie over de vervuiling van Tatasteel omdat daar mensen ernstig ziek worden. Maar wat een tegenwerking deze mensen kregen, niet meer normaal.

Ik heb het hier meermaals gelezen dat de meeste uitstoot van veeboeren
komt. Dat kan ik niet echt geloven, ook als daar cijfers van zouden
zijn. Ik sta toch liever een jaar lang naast alle koeien die Nederland
rijk is, dan één dag naast Tatasteel of Schiphol.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1764704581/tata-steel-en-schiphol-grootste-uitstoters-van-stikstofoxiden  5 april 2022. Tata Steel is de grootste uitstoter van stikstofoxiden in Nederland. Vliegveld Schiphol staat op twee.

Daglichtlamp schreef op 15-04-2023 om 15:43:

[..]

Volgens mij had ik al eerder gereageerd op je dat ik ook liever zonnepanelen op daken zie.
Voor wat vlinders betreft volgens mij is wat jij noemt echt klinkklare onzin, al is het alleen maar omdat vlinders hun eitjes op planten leggen die als voedsel voor de rupsen dienen. Hoe het teveel aan stikstof de hoeveelheid vlinders beïnvloed is echt complexer dan dat. Deels komt dat doordat vlinders vaak heel kritisch zijn welke nectar ze eten. Als dat planten zijn die het heel slecht doen bij teveel stikstof, wat helaas vaak het geval is, krijg je dus minder van die soort vlinders. Cijfers over hoe dramatisch de vlinderstand achteruit gegaan is heb ik al eerder gedeeld.

Er zijn meerdere soorten vlinders. Een bioloog vertelde mij dat de koemest het gras te snel liet groeien waardoor het gras snel neerviel en de eitjes in de verdrukking kwamen. Zal ik hem zeggen dat jij het klinkklare onzin vind?

https://www.vlinderstichting.nl/vlinders/overzicht-vlinders/details-vlinder/donker-pimpernelblauwtje

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=22011

Gazons, die twintig keer per jaar worden gemaaid, zullen nauwelijks vlinders hebben, maar parken en groenstroken die een- of tweemaal per jaar worden gemaaid en waarbij het maaisel wordt afgevoerd kunnen zeer geschikt zijn. Soorten als icarusblauwtje, kleine vuurvlinder, hooibeestje en bruin zandoogje kunnen volop voorkomen, maar zelfs minder algemene soorten als bruin blauwtje en argusvlinder kun je vinden in stad en dorp.

Fleurtje_5 schreef op 15-04-2023 om 16:45:

[..]

Dat kan ik niet echt geloven, ook als daar cijfers van zouden

Je snapt dat dit heel dom overkomt?

Fleurtje_5 schreef op 15-04-2023 om 16:45:

[..]

Tuurlijk, daar heb je gelijk in. Maar gebeurt dat ook?

Ik zag gisteren op tv een discussie over de vervuiling van Tatasteel omdat daar mensen ernstig ziek worden. Maar wat een tegenwerking deze mensen kregen, niet meer normaal.

Ik heb het hier meermaals gelezen dat de meeste uitstoot van veeboeren
komt. Dat kan ik niet echt geloven, ook als daar cijfers van zouden
zijn. Ik sta toch liever een jaar lang naast alle koeien die Nederland

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1764704581/tata-steel-en-schiphol-grootste-uitstoters-van-stikstofoxiden 5 april 2022. Tata Steel is de grootste uitstoter van stikstofoxiden in Nederland. Vliegveld Schiphol staat op twee.

Maar dat jij dat niet kunt geloven, ook als daar cijfers van zijn, zegt al genoeg. Op basis daarvan kun je geen inhoudelijke discussie voeren. Je gelooft de feiten niet.

Jemig...

Fleurtje_5 schreef op 15-04-2023 om 16:52:

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=22011

Gazons, die twintig keer per jaar worden gemaaid, zullen nauwelijks vlinders hebben, maar parken en groenstroken die een- of tweemaal per jaar worden gemaaid en waarbij het maaisel wordt afgevoerd kunnen zeer geschikt zijn. Soorten als icarusblauwtje, kleine vuurvlinder, hooibeestje en bruin zandoogje kunnen volop voorkomen, maar zelfs minder algemene soorten als bruin blauwtje en argusvlinder kun je vinden in stad en dorp.

Waarom heb je het hier opeens over gazons die 20x pj worden gemaaid? 

Fleurtje_5 schreef op 15-04-2023 om 16:56:

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/waterschap-maait-leefgebied-zeldzame-vlinder-plat~b98f8c88/

.....

Het waterschap erkende een fout gemaakt te hebben. 

Wat wil je hier in een stikstofdioxide mee beweren eigenlijk? 

felija schreef op 15-04-2023 om 17:01:

[..]

Maar dat jij dat niet kunt geloven, ook als daar cijfers van zijn, zegt al genoeg. Op basis daarvan kun je geen inhoudelijke discussie voeren. Je gelooft de feiten niet.

Ik schreef, zonder dat ik cijfers voor mijn neus heb liggen:

Ik sta toch liever een jaar lang naast alle koeien die Nederland

Daarop zou jij bijvoorbeeld kunnen zeggen 'nee ik niet' of 'je hebt een plank voor je hoofd' of "Fleurtje, waarom zou je dat liever willen?".

Mevrouw75 schreef op 15-04-2023 om 17:06:

[..]

Het waterschap erkende een fout gemaakt te hebben.

Wat wil je hier in een stikstofdioxide mee beweren eigenlijk?

Volg je de discussie wel een beetje? Het ging over koemest die het gras sneller liet groeien etc.

Mijn bericht was een reactie op het bericht van Daglichtlamp.

Fleurtje_5 schreef op 15-04-2023 om 17:08:

[..]

Daarop zou jij bijvoorbeeld kunnen zeggen 'nee ik niet' of 'je hebt een plank voor je hoofd' of "Fleurtje, waarom zou je dat liever willen?".

Je schreef dit:

"Ik heb het hier meermaals gelezen dat de meeste uitstoot van veeboeren komt. Dat kan ik niet echt geloven, ook als daar cijfers van zouden zijn."

Je weet toch hopelijk zelf wel wat je schrijft?

Fleurtje_5 schreef op 15-04-2023 om 17:08:

[..]

Ik heb bij de juiste wind de vliegtuigen van Schiphol over mijn hoofd. En nee, ik woon niet eens in de buurt van Badhoevedorp. Helft van mijn familie woont in de IJmond. Is dat ook ok als reactie? Hier hebben we ook koeien. En gifbloemen. Het doet alleen niks af aan de cijfers ontkennen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.