Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-08-2022 om 13:44
Stikstof, samen om tafel om een plan te maken
Vandaag overleggen de organisaties die de boeren vertegenwoordigen of ze toch met Remkes om tafel gaan. LTO is al om, Agractie twijfelt nog en FDF ziet er nog steeds niets in.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/02/praten-of-niet-praten-met-het-kabinet-dat-is-de-vraag-voor-de-boeren-a4138005
Wellicht kan er opnieuw gekeken worden naar het voorstel dat LTO al in 2021 deed om stikstof te reduceren en natuur te herstellen. https://www.lto.nl/duurzaamevenwicht/
Mevrouw75
15-04-2023 om 11:46
Fleurtje_5 schreef op 15-04-2023 om 11:22:
[..]
Je schrijft:
“We moeten eerst ons eigen stikstofbeleid op orde hebben, voordat we naar het buitenland wijzen.
Maar komt dat eigen stikstofbeleid wel helemaal op orde als naast je deur het stikstof een andere betekenis heeft?
In het artikel dat ik ophaalde staat letterlijk:
„Stikstof leeft niet in Duitsland. Dat is voor ons, als provincie Limburg een enorm probleem.”Je vind het flauw om dat oude vliegveld een natuurgebied te noemen. Zie:
Grote bedrijfshallen die meer dan tien hectare grond beslaan. Ze worden
ergens in 2025 gebouwd bij de eerste fase – 94 hectare – van
bedrijventerrein Javelin Park op de oude Britse legerbasis in Elmpt, zo
is het plan. In totaal beslaat het terrein van de voormalige Engelse
legerbasis met vliegveld, inclusief de natuur en bossen eromheen een
slordige 880 hectare, vertelt burgemeester Karl-Heinz Wassong van de
Duitse gemeente Niederkrüchten.
Ik zie liever de bomen en struiken die er nu staan, inclusief de leegstaande loodsen die straks gesloopt worden, dan 94 tot 170 hectare bedrijventerrein als voor Duitsland het stikstof een andere betekenis heeft.
Nee hoor, dat schrijf ik niet, dat quote ik en je slaat voor het gemak de rest van het antwoord gewoon over?
“Wij exporteren nog steeds vier keer zoveel stikstof als dat we importeren. Nederland draagt dus ook bij aan mogelijke stikstofproblemen in België en Duitsland.”
Fleurtje_5
15-04-2023 om 11:48
felija schreef op 15-04-2023 om 11:33:
[..]
Nee, je reageert niet inhoudelijk, je gaat totaal niet in op diverse onderbouwde posts die hier zijn geschreven.
En wat als ik die "onderbouwde posts" helemaal niet onderbouwd vind ? Wat als ik die onderbouwde berichten vooral tegenstrijdig vind?
Mevrouw75
15-04-2023 om 11:50
Fleurtje_5 schreef op 15-04-2023 om 11:46:
[..]
Inderdaad, daar reageerde ik op.
Blijkbaar lezen jullie in "mijn riedels" niet waarom ik dat zo vind, want dan had men 'inhoudelijker' kunnen ingaan op mijn bericht, in plaats van verbaasd te zijn waarom ik alleen daar nog op reageer. Want is jou gelijk groter en beter dan mijn gelijk?
"Maar goed, ik moet dit topic weer uit, want ik merk dat ik er een beetje kriegelig van word".
Nee, je wijst vooral een andere kant op. Dat betekent niet dat die andere kant niks hoeft te doen, maar vooral ook dat er iets aan de huidige landbouw in Nederland moet veranderen.
Mevrouw75
15-04-2023 om 11:52
Fleurtje_5 schreef op 15-04-2023 om 11:25:
[..]
Op papier werkt dat zo met grenzen, maar voor stikstof in de lucht zie ik geen grenzen.
Uit de post waar je op reageert:
“Maar je ziet in bovenstaande link dat we nog veel meer Nederlands stikstof die kant op blazen, dan dat er hier neervalt vanuit daar”
Fleurtje_5
15-04-2023 om 11:54
Mevrouw75 schreef op 15-04-2023 om 11:46:
[..]
Nee hoor, dat schrijf ik niet, dat quote ik en je slaat voor het gemak de rest van het antwoord gewoon over?
“Wij exporteren nog steeds vier keer zoveel stikstof als dat we importeren. Nederland draagt dus ook bij aan mogelijke stikstofproblemen in België en Duitsland.”
Dat zag ik er niet aan. Alles was één en het zelfde lettertype.
Mevrouw75
15-04-2023 om 11:55
Fleurtje_5 schreef op 15-04-2023 om 11:54:
[..]
Dat zag ik er niet aan. Alles was één en het zelfde lettertype.
Daar heb je de aanhalingstekens en de bron voor.
felija
15-04-2023 om 12:12
Fleurtje_5 schreef op 15-04-2023 om 11:48:
[..]
En wat als ik die "onderbouwde posts" helemaal niet onderbouwd vind ? Wat als ik die onderbouwde berichten vooral tegenstrijdig vind?
Je zegt er sowieso niks over. Een post met bronnen is onderbouwd, dan zou het prettig zijn dat wanneer je het er niet mee eens bent, daar inhoudelijk op zou reageren.
Dus op de feiten die door wetenschappers zijn geconcludeerd en door ons als bron naar voren gebracht, zou jij dan op zijn minst kunnen reageren. Waarbij een argument als: 'Ik vind het een enge man,' alleen subjectief van aard is. Ook een reactie die totaal ergens anders over gaat, is subjectief.
Objectiviteit is op basis van wetenschappelijke bronnen die concreet, rechtstreeks te maken hebben met het onderwerp van discussie, zonder allerlei zijpaadjes en loze kreten, discussiëren. Een mening niet als feit brengen. En niet reageren op één enkele zin, maar het in de context zien, anders ruk je een hele post uit zijn verband.
Fleurtje_5
15-04-2023 om 14:13
Mevrouw75 schreef op 15-04-2023 om 11:50:
[..]
Nee, je wijst vooral een andere kant op. Dat betekent niet dat die andere kant niks hoeft te doen, maar vooral ook dat er iets aan de huidige landbouw in Nederland moet veranderen.
Ik zeg niet dat we niks hoeven te doen. Ik zeg oa dit:
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/stikstof-samen-om-tafel-om-een-plan-te-maken/?post=7645674#7645674
BBB wil volgens mij bekijken hoe het wél kan omdat ze ervan overtuigd zijn dat het anders kan. Daar ben ik ook van overtuigd.
Angela1967
15-04-2023 om 14:21
Fleurtje_5 schreef op 15-04-2023 om 11:48:
[..]
Dan klopt de conclusie nog steeds dat je terug naar school zou moeten gaan als je er voor jezelf kaas van wil kunnen maken. Kennelijk kan je het grote geheel nog niet zien en dat is logisch want het is complex. De meeste mensen weten zelf wat ze ongeveer wel en niet kunnen beoordelen maar bij jou zie ik die zelfreflectie niet.
Gr Angela
Ps ik dacht lange tijd dat je het er een beetje om deed, gewoon telkens wat nieuws naar binnen gooien en kijken wie er reageert.
Fleurtje_5
15-04-2023 om 14:31
felija schreef op 15-04-2023 om 12:12:
[..]
Je zegt er sowieso niks over. Een post met bronnen is onderbouwd, dan zou het prettig zijn dat wanneer je het er niet mee eens bent, daar inhoudelijk op zou reageren.
Dus op de feiten die door wetenschappers zijn geconcludeerd en door ons als bron naar voren gebracht, zou jij dan op zijn minst kunnen reageren. Waarbij een argument als: 'Ik vind het een enge man,' alleen subjectief van aard is. Ook een reactie die totaal ergens anders over gaat, is subjectief.
Objectiviteit is op basis van wetenschappelijke bronnen die concreet, rechtstreeks te maken hebben met het onderwerp van discussie, zonder allerlei zijpaadjes en loze kreten, discussiëren. Een mening niet als feit brengen. En niet reageren op één enkele zin, maar het in de context zien, anders ruk je een hele post uit zijn verband.
Ik zeg er een hele hoop over, wat jij niet serieus neemt, omdat datgene voor jou niet mee telt.
Ik gaf mijn mening oa over zonneweiden die helemaal NIET goed zijn voor het milieu, maar jij bent vast alleen blij dat de koeien weg zijn. Ik vind dat die panelen beter op daken en grote loodsen (er zijn megaloodsen meer dan zat) gelegd moeten worden, omdat de akkerbodem onder die panelen straks dode grond is. Ik zou me kapot schamen als het mijn akker zou zijn.
Kunstmest of koemest worden afgeraden want het gras groeit te snel zodat de eitjes van de vlinder in de verdrukking komen als het lange gras omkiepert, maar waar is dat gras voor de eitjes van de vlinder als er zonnepanelen in de hitte liggen te broeien en er geen sprietje gras onder groeit?
Zou ik op z'n minst op kunnen reageren, Klopt dat zou ik op z'n minst kunnen doen. Als ik al lees over 'de akkers van de boeren herinrichten voor andere economiebestemmingen' wegens plaatsgebrek, tja dan ben ik weg.
"Enge man", Hoe vaak heb je dit al aangehaald? Dat heb ik in één klein bericht geschreven nav datgene wat hij gezegd zou hebben over het gesprek met Carolien...of zou hij dat niet gezegd hebben...of had hij het nou toch gezegd....of wel of niet? Dat ik die mening al eerder had doet er idd niet toe.
Enfin, Die man werkt in Brussel en is niet van plan terug te komen. Volgens de Europese wetgeving kan elk land z'n eigen stikstofbeleid maken.
En de verspilling in Brussel aanpakken. Ursula v.d. L. en haar collega vlogen apart omdat ze elkaar niet zo mogen.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230412_93357070
Voor een top over biodiversiteit in het Franse Brest vlogen Michel en
Commissievoorzitter Ursula von der Leyen elk apart: kostprijs 50.550
euro voor Michel.
Wetenschappers concluderen? Voor elke conclusie van een wetenschapper zal een volgende wetenschapper klaar staan met een heel andere mening. Wetenschappers kunnen zich op de eerste plaats beter drukker maken over een goede aanpak van milieuvervuilers.
Ik geloof in de BBB en ik hoop dat ze met een goed plan van aanpak komen.
Fleurtje_5
15-04-2023 om 14:57
https://www.ad.nl/buitenland/von-der-leyen-verdedigt-vlucht-van-50-kilometer-met-privejet-geen-efficientere-optie-beschikbaar~a86ccd08/
04-11-21
En deze dan. Een privejet nemen voor een rit van 50 kilometer. Dat is ook stikstofvervuiling.
Mevrouw75
15-04-2023 om 15:01
Fleurtje_5 schreef op 15-04-2023 om 14:31:
[..]
Ik zeg er een hele hoop over, wat jij niet serieus neemt, omdat datgene voor jou niet mee telt.
Ik gaf mijn mening oa over zonneweiden die helemaal NIET goed zijn voor het milieu, maar jij bent vast alleen blij dat de koeien weg zijn. Ik vind dat die panelen beter op daken en grote loodsen (er zijn megaloodsen meer dan zat) gelegd moeten worden, omdat de akkerbodem onder die panelen straks dode grond is. Ik zou me kapot schamen als het mijn akker zou zijn.
Kunstmest of koemest worden afgeraden want het gras groeit te snel zodat de eitjes van de vlinder in de verdrukking komen als het lange gras omkiepert, maar waar is dat gras voor de eitjes van de vlinder als er zonnepanelen in de hitte liggen te broeien en er geen sprietje gras onder groeit?
Zou ik op z'n minst op kunnen reageren, Klopt dat zou ik op z'n minst kunnen doen. Als ik al lees over 'de akkers van de boeren herinrichten voor andere economiebestemmingen' wegens plaatsgebrek, tja dan ben ik weg.
"Enge man", Hoe vaak heb je dit al aangehaald? Dat heb ik in één klein bericht geschreven nav datgene wat hij gezegd zou hebben over het gesprek met Carolien...of zou hij dat niet gezegd hebben...of had hij het nou toch gezegd....of wel of niet? Dat ik die mening al eerder had doet er idd niet toe.
Enfin, Die man werkt in Brussel en is niet van plan terug te komen. Volgens de Europese wetgeving kan elk land z'n eigen stikstofbeleid maken.
En de verspilling in Brussel aanpakken. Ursula v.d. L. en haar collega vlogen apart omdat ze elkaar niet zo mogen.
euro voor Michel.Wetenschappers concluderen? Voor elke conclusie van een wetenschapper zal een volgende wetenschapper klaar staan met een heel andere mening. Wetenschappers kunnen zich op de eerste plaats beter drukker maken over een goede aanpak van milieuvervuilers.
Ook als zonnepanelen op daken liggen is het stikstofprobleem niet weg. Daarnaast is er onder wetenschappers behoorlijke concensus over de stikstofproblemen. Het is helaas echt niet zo dat de ene helft ja en de andere helft nee zegt.
felija
15-04-2023 om 15:09
[..]
Zie het vetgedrukte:voor mijn antwoord
Op de posts waar ik op doel, heb jij überhaupt niet gereageerd. Verder een hoop aannames in één zin.
"Enge man", Hoe vaak heb je dit al aangehaald?
Een keer, namelijk in de post waarop jij nu reageert.
Dat heb ik in één klein bericht geschreven nav datgene wat hij gezegd zou hebben over het gesprek met Carolien...of zou hij dat niet gezegd hebben...of had hij het nou toch gezegd....of wel of niet? Dat ik die mening al eerder had doet er idd niet toe.
Enfin, Die man werkt in Brussel en is niet van plan terug te komen. Volgens de Europese wetgeving kan elk land z'n eigen stikstofbeleid maken.En de verspilling in Brussel aanpakken. Ursula v.d. L. en haar collega vlogen apart omdat ze elkaar niet zo mogen.
euro voor Michel.Wetenschappers concluderen?
Cijfers liegen niet en daarop zijn die conclusies gebaseerd.
Voor elke conclusie van een wetenschapper zal een volgende wetenschapper klaar staan met een heel andere mening. Wetenschappers kunnen zich op de eerste plaats beter drukker maken over een goede aanpak van milieuvervuilers.
ShowyHummingbird30
15-04-2023 om 15:37
@Fleur: Ik lees voor heel veel whataboutismes en valse vergelijkingen van je. Het is toch niet óf boeren óf vliegtuigen (tata, autos etc)? Alle stikstofuitstoters zullen moeten worden aangepakt. Maar... Wat hier al heel vaak is herhaald: verreweg de meest uitstoot in Nederland komt van (vee)boeren. Dus tja, daar zal ook de grootste slag gemaakt moeten worden.
Daglichtlamp
15-04-2023 om 15:43
[..]Kunstmest of koemest worden afgeraden want het gras groeit te snel zodat de eitjes van de vlinder in de verdrukking komen als het lange gras omkiepert, maar waar is dat gras voor de eitjes van de vlinder als er zonnepanelen in de hitte liggen te broeien en er geen sprietje gras onder groeit?
Volgens mij had ik al eerder gereageerd op je dat ik ook liever zonnepanelen op daken zie.
Voor wat vlinders betreft volgens mij is wat jij noemt echt klinkklare onzin, al is het alleen maar omdat vlinders hun eitjes op planten leggen die als voedsel voor de rupsen dienen. Hoe het teveel aan stikstof de hoeveelheid vlinders beïnvloed is echt complexer dan dat. Deels komt dat doordat vlinders vaak heel kritisch zijn welke nectar ze eten. Als dat planten zijn die het heel slecht doen bij teveel stikstof, wat helaas vaak het geval is, krijg je dus minder van die soort vlinders. Cijfers over hoe dramatisch de vlinderstand achteruit gegaan is heb ik al eerder gedeeld.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.