Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-08-2022 om 13:44
Stikstof, samen om tafel om een plan te maken
Vandaag overleggen de organisaties die de boeren vertegenwoordigen of ze toch met Remkes om tafel gaan. LTO is al om, Agractie twijfelt nog en FDF ziet er nog steeds niets in.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/02/praten-of-niet-praten-met-het-kabinet-dat-is-de-vraag-voor-de-boeren-a4138005
Wellicht kan er opnieuw gekeken worden naar het voorstel dat LTO al in 2021 deed om stikstof te reduceren en natuur te herstellen. https://www.lto.nl/duurzaamevenwicht/
MeganRapinoe
14-04-2023 om 20:29
@Fleurtje: er worden heel veel bronnen gedeeld, door heel veel verschillende mensen, over waarom stikstof hier zo’n probleem is. Je zegt dat je het gaat lezen, maar reageert er verder niet op. In plaats daarvan quote je een post van twee weken geleden over iets wat off-topic is (gaat namelijk over gevolgen van de opwarming de aarde, niet over stikstof). Waarom is dat?
Fleurtje_5
15-04-2023 om 05:03
MeganRapinoe schreef op 14-04-2023 om 20:29:
@Fleurtje: er worden heel veel bronnen gedeeld, door heel veel verschillende mensen, over waarom stikstof hier zo’n probleem is. Je zegt dat je het gaat lezen, maar reageert er verder niet op. In plaats daarvan quote je een post van twee weken geleden over iets wat off-topic is (gaat namelijk over gevolgen van de opwarming de aarde, niet over stikstof). Waarom is dat?
Je vroeg aan mij om het artikel van De Correspondent te lezen, en dat heb ik gedaan. En dit was mijn reactie:
Lees je zelf wel alles?
En NIET in plaats daarvan, maar ik heb wel een reactie opgehaald dat over de Letterzetter en opwarming aarde ging nav van een artikel dat ik in deze discussie tegen kwam (en waarvan ik wist dat iemand daar dat antwoord op had gegeven) Een artikel waarbij ik dacht 'idd, die Letterzetter was eerder in Duitsland dan in ons landje'. Wij zagen daar in Duitsland voor het eerst hoe de naaldbossen in korte tijd dood gingen door die kever.
Wat zijn twee weken? Ik heb hier gisteravond een artikel gelezen uit 2019. Daar hoor ik je niet over. Waarom is dat?
Fleurtje_5
15-04-2023 om 05:54
Fleurtje_5 schreef op 14-04-2023 om 16:19:
[..]
Fijn, dit artikel ga ik straks lezen. Dank je wel.
@Mevrouw75, Ik heb het artikel (uit 2019) gelezen. Duidelijk maar ook onduidelijk, Want bijvoorbeeld bij dat grote industrieterrein in Duitsland, aan de grens met Nederland, daar vraag ik me af "geloven ze het zelf?" Stikstof kent geen grenzen in deze.
Fleurtje_5
15-04-2023 om 06:04
Fleurtje_5 schreef op 31-03-2023 om 05:18:
Luchtfoto van het vroegere vliegveld, met onderin de autosnelweg A52 en
boven de voormalige start- en landingsbaan. Daar komt een energiepark.
De zichtbare gebouwen die het Britse leger heeft achtergelaten, worden
allemaal gesloopt. — Foto gemeente Niederkrüchten
Bedoeling is, dat die 94 hectare grond vol komt te staan met bedrijfshallen.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230309_95428761 9 mrt. 2023
Dit stuk natuurgebied aan de grens met Nederland komt vol te staan met bedrijfshallen. Dat
Eurocommissaris voor Milieu Virginijus Sinkevicius vanuit Brussel daar maar eens naar kijkt.
Dit aankomend bedrijventerrein dus. In Duitsland aan de grens met Nederland komt 94 hectare bedrijventerrein, En dat is pas het begin, hier word in de loop van de komende vijftien tot twintig jaar ongeveer 170 hectare groene natuur heringericht als industrie- en bedrijventerrein.
En dan moeten Nederlandse boeren, een paar meter verderop, hun vee weg doen, of in de winter geen winterse groenten meer op hun akkers hebben staan vanwege het stikstofbeleid in Nederland.
Mevrouw75
15-04-2023 om 08:37
Fleurtje_5 schreef op 15-04-2023 om 06:04:
[..]
Dit aankomend bedrijventerrein dus. In Duitsland aan de grens met Nederland komt 94 hectare bedrijventerrein, En dat is pas het begin, hier word in de loop van de komende vijftien tot twintig jaar ongeveer 170 hectare groene natuur heringericht als industrie- en bedrijventerrein.
En dan moeten Nederlandse boeren, een paar meter verderop, hun vee weg doen, of in de winter geen winterse groenten meer op hun akkers hebben staan vanwege het stikstofbeleid in Nederland.
“Dat klinkt logisch aangezien 32 procent van de stikstof die in Nederland neerslaat afkomstig is uit het buitenland. Heeft het dan überhaupt wel zin om maatregelen te nemen?
“We moeten eerst ons eigen stikstofbeleid op orde hebben, voordat we naar het buitenland wijzen. Wij exporteren nog steeds vier keer zoveel stikstof als dat we importeren. Nederland draagt dus ook bij aan mogelijke stikstofproblemen in België en Duitsland.”
“Het is overigens wel lastig om landen met elkaar te vergelijken. In Nederland liggen veel Natura 2000-gebieden (beschermde natuurgebieden, red.) op plekken met intensieve veehouderij. Dat komt doordat de ruimte beperkt is. In het buitenland zijn natuurgebieden en de landbouw vaak veel meer gescheiden. Nederland heeft de hoogste stikstofdruk per hectare en daarom is het nu zaak om dit goed te reguleren.”
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/stikstof-is-een-internationaal-probleem/
Ik vind het wel een beetje flauw om een oud vliegveld, snelweg en militair terrein als ‘natuurgebied wordt bedrijventerrein’ te labelen.
Ik zie liever ook natuurgebied waarIn een paar koeien en kippen scharrelen hoor, daar niet van, maar het probleem van de huidige landbouw zodanig onderschatten door steeds ergens anders naar te wijzen helpt niet.
MeganRapinoe
15-04-2023 om 09:07
Je blijft niet reageren op stikstofinformatie en -uitleg, maar komt nu weer met ongerelateerd nieuws over bedrijventerreinen. Iedere keer als een vraag van je wordt beantwoord, negeer je het antwoord of kom je iets op de proppen wat hier niks mee te maken heeft. Er is al uitgelegd hoe dat met grenzen werkt.
Bovendien: dat is nu eenmaal een feit aan een landsgrens, dat het 100 meter anders is geregeld. Soms profiteer je de daarvan, soms zit het in de weg.
Maar je ziet in bovenstaande link dat we nog veel meer Nederlands stikstof die kant op blazen, dan dat er hier neervalt vanuit daar. Er is in dit topic toch ook al tig keer aangetoond dat we als Nederland hierin echt het slechtste jongetje van de klas zijn. Waarom is dat zo lastig te geloven? Ik begrijp oprecht niet hoe dat werkt: bron na bron na bron na bron. En dan maar blijven hangen in ‘Timmermans is eng’ of ‘kijk, een letterzetter’ of ‘maar dit industrieterrein dan’.
Iedereen helpt hier oprecht door goede/feitelijk/gecheckte informatie op te zoeken en aan te bieden. Zodat je op basis van feiten een beeld kunt vormen. Dat is allemaal tijd die mensen erin steken, om jou en meelezers, het te helpen begrijpen waarom het is zoals het is. Ik hoop dat je dat ook waardeert.
MeganRapinoe
15-04-2023 om 09:09
Maar goed, ik moet dit topic weer uit, want ik merk dat ik er weer te chagrijnig van word. En dat is voor niemand leuk. Fijn weekend allemaal
felija
15-04-2023 om 11:00
Fleurtje_5 schreef op 15-04-2023 om 06:04:
[..]
Zo eens met Meganrapinoe!! Vreselijk frustrerend.
Waarom ga je niet in op de posts boordevol bronnen over waarom Nederland echt iets moet doen aan de stikstofuitstoot? Keer op keer op keer blijf je je eigen riedeltje herhalen, zonder inhoudelijk te reageren op andermans posts. Het enige wat je doet is selectief reageren door ieen oude post van jezelf naar boven te halen. Gaat er echt geen lichtje branden dat dat inhoudelijk discussiëren onmogelijk maakt?
Fleurtje_5
15-04-2023 om 11:22
Mevrouw75 schreef op 15-04-2023 om 08:37:
[..]
“Dat klinkt logisch aangezien 32 procent van de stikstof die in Nederland neerslaat afkomstig is uit het buitenland. Heeft het dan überhaupt wel zin om maatregelen te nemen?
“We moeten eerst ons eigen stikstofbeleid op orde hebben, voordat we naar het buitenland wijzen. Wij exporteren nog steeds vier keer zoveel stikstof als dat we importeren. Nederland draagt dus ook bij aan mogelijke stikstofproblemen in België en Duitsland.”
“Het is overigens wel lastig om landen met elkaar te vergelijken. In Nederland liggen veel Natura 2000-gebieden (beschermde natuurgebieden, red.) op plekken met intensieve veehouderij. Dat komt doordat de ruimte beperkt is. In het buitenland zijn natuurgebieden en de landbouw vaak veel meer gescheiden. Nederland heeft de hoogste stikstofdruk per hectare en daarom is het nu zaak om dit goed te reguleren.”
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/stikstof-is-een-internationaal-probleem/
Ik vind het wel een beetje flauw om een oud vliegveld, snelweg en militair terrein als ‘natuurgebied wordt bedrijventerrein’ te labelen.
Ik zie liever ook natuurgebied waarIn een paar koeien en kippen scharrelen hoor, daar niet van, maar het probleem van de huidige landbouw zodanig onderschatten door steeds ergens anders naar te wijzen helpt niet.
Je schrijft:
“We moeten eerst ons eigen stikstofbeleid op orde hebben, voordat we naar het buitenland wijzen.
Maar komt dat eigen stikstofbeleid wel helemaal op orde als naast je deur het stikstof een andere betekenis heeft?
In het artikel dat ik ophaalde staat letterlijk:
„Stikstof leeft niet in Duitsland. Dat is voor ons, als provincie Limburg een enorm probleem.”
Je vind het flauw om dat oude vliegveld een natuurgebied te noemen. Zie:
Grote bedrijfshallen die meer dan tien hectare grond beslaan. Ze worden
ergens in 2025 gebouwd bij de eerste fase – 94 hectare – van
bedrijventerrein Javelin Park op de oude Britse legerbasis in Elmpt, zo
is het plan. In totaal beslaat het terrein van de voormalige Engelse
legerbasis met vliegveld, inclusief de natuur en bossen eromheen een
slordige 880 hectare, vertelt burgemeester Karl-Heinz Wassong van de
Duitse gemeente Niederkrüchten.
Ik zie liever de bomen en struiken die er nu staan, inclusief de leegstaande loodsen die straks gesloopt worden, dan 94 tot 170 hectare bedrijventerrein als voor Duitsland het stikstof een andere betekenis heeft.
Fleurtje_5
15-04-2023 om 11:25
MeganRapinoe schreef op 15-04-2023 om 09:07:
Je blijft niet reageren op stikstofinformatie en -uitleg, maar komt nu weer met ongerelateerd nieuws over bedrijventerreinen. Iedere keer als een vraag van je wordt beantwoord, negeer je het antwoord of kom je iets op de proppen wat hier niks mee te maken heeft. Er is al uitgelegd hoe dat met grenzen werkt.
Bovendien: dat is nu eenmaal een feit aan een landsgrens, dat het 100 meter anders is geregeld. Soms profiteer je de daarvan, soms zit het in de weg.
Maar je ziet in bovenstaande link dat we nog veel meer Nederlands stikstof die kant op blazen, dan dat er hier neervalt vanuit daar. Er is in dit topic toch ook al tig keer aangetoond dat we als Nederland hierin echt het slechtste jongetje van de klas zijn. Waarom is dat zo lastig te geloven? Ik begrijp oprecht niet hoe dat werkt: bron na bron na bron na bron. En dan maar blijven hangen in ‘Timmermans is eng’ of ‘kijk, een letterzetter’ of ‘maar dit industrieterrein dan’.
Iedereen helpt hier oprecht door goede/feitelijk/gecheckte informatie op te zoeken en aan te bieden. Zodat je op basis van feiten een beeld kunt vormen. Dat is allemaal tijd die mensen erin steken, om jou en meelezers, het te helpen begrijpen waarom het is zoals het is. Ik hoop dat je dat ook waardeert.
Op papier werkt dat zo met grenzen, maar voor stikstof in de lucht zie ik geen grenzen.
Fleurtje_5
15-04-2023 om 11:25
MeganRapinoe schreef op 15-04-2023 om 09:09:
Maar goed, ik moet dit topic weer uit, want ik merk dat ik er weer te chagrijnig van word. En dat is voor niemand leuk. Fijn weekend allemaal
Fijn weekend.
felija
15-04-2023 om 11:28
Fleurtje_5 schreef op 15-04-2023 om 11:25:
[..]
Op papier werkt dat zo met grenzen, maar voor stikstof in de lucht zie ik geen grenzen.
Het is een ander land, met eigen regering, wetgeving en regels, wij hebben ons eigen land waar we ons om moeten bekommeren en zoals vele malen eerder geschreven en onderbouwd: Nederland heeft een flink stikstofprobleem.
Reageer je nu echt alleen op dat ene zinnetje?
Fleurtje_5
15-04-2023 om 11:32
felija schreef op 15-04-2023 om 11:00:
[..]
Zo eens met Meganrapinoe!! Vreselijk frustrerend.
Waarom ga je niet in op de posts boordevol bronnen over waarom Nederland echt iets moet doen aan de stikstofuitstoot? Keer op keer op keer blijf je je eigen riedeltje herhalen, zonder inhoudelijk te reageren op andermans posts. Het enige wat je doet is selectief reageren door ieen oude post van jezelf naar boven te halen. Gaat er echt geen lichtje branden dat dat inhoudelijk discussiëren onmogelijk maakt?
Ik reageer inhoudelijk, maar wel anders dan je graag zou willen.
Je kan het nog zo vaak herhalen maar dat betekend niet dat ik het uiteindelijk dan ook zo ga zien als jij. Ik ben ervan overtuigd dat de stikstofaanpak anders kan. En niet de warm water kraan dicht draaien omdat het water anders te warm word, maar dan wel een lading houtblokken onder de badkuip aanmaken.
felija
15-04-2023 om 11:33
Fleurtje_5 schreef op 15-04-2023 om 11:32:
[..]
Ik reageer inhoudelijk, maar wel anders dan je graag zou willen.
Je kan het nog zo vaak herhalen maar dat betekend niet dat ik het uiteindelijk dan ook zo ga zien als jij. Ik ben ervan overtuigd dat de stikstofaanpak anders kan. En niet de warm water kraan dicht draaien omdat het water anders te warm word, maar dan wel een lading houtblokken onder de badkuip aanmaken.
Nee, je reageert niet inhoudelijk, je gaat totaal niet in op diverse onderbouwde posts die hier zijn geschreven.
Fleurtje_5
15-04-2023 om 11:46
felija schreef op 15-04-2023 om 11:28:
[..]
Het is een ander land, met eigen regering, wetgeving en regels, wij hebben ons eigen land waar we ons om moeten bekommeren en zoals vele malen eerder geschreven en onderbouwd: Nederland heeft een flink stikstofprobleem.
Reageer je nu echt alleen op dat ene zinnetje?
Inderdaad, daar reageerde ik op.
Blijkbaar lezen jullie in "mijn riedels" niet waarom ik dat zo vind, want dan had men 'inhoudelijker' kunnen ingaan op mijn bericht, in plaats van verbaasd te zijn waarom ik alleen daar nog op reageer. Want is jou gelijk groter en beter dan mijn gelijk?
"Maar goed, ik moet dit topic weer uit, want ik merk dat ik er een beetje kriegelig van word".
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.