Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Stikstof, samen om tafel om een plan te maken

Fleurtje_5 schreef op 13-04-2023 om 13:05:

[..]

Het is soms een engerd. (En dat vind ik al een jaar of negen)

Da's wel een inhoudelijk steekhoudend argument.....

Mevrouw75 schreef op 13-04-2023 om 16:00:

[..]

Een zeer korte bloemlezing:

Timmermans ziet een ‘oprechte poging van BBB om het anders te doen’. In de Volkskrant, de Telegraaf.

Eurocommissaris Frans Timmermans is blij dat Caroline van der Plas van de BoerBurgerBeweging (BB zich aan Europese natuurregels wil houden, en vindt het goed dat haar partij met plannen komt om de staat van Nederlandse natuur te verbeteren [maar…] in het Parool.

Ergo: Ik zie diverse omschrijvingen van hem over dat gesprek.

Dank voor je bericht.

Ik zag op videobeelden best wel tevreden gezichten bij Carolien en Frans T. en was daarom verbaasd over wat ik daarna las over dat gesprek.

Fleurtje_5 schreef op 14-04-2023 om 04:22:

[..]

Dank voor je bericht.

Ik zag op videobeelden best wel tevreden gezichten bij Carolien en Frans T. en was daarom verbaasd over wat ik daarna las over dat gesprek.

Die langspeelplaat komt hier vandaan, een gesprek met de pers waarin hij zichzelf wel redelijk vaak moet herhalen:

“En, na enig aandringen van de wachtende pers: ‘Ik lijk wel een langspeelplaat die blijft hangen, maar je komt niet om het probleem van stikstof heen.’ Zonder stikstofvermindering voldoet het beleid volgens hem al snel niet aan de regels. Als Van der Plas het anders wil, ligt de bewijslast bij haar. ‘Zij zal moeten aantonen dat het pad dat zij wil kiezen ook leidt tot bescherming van de natuur.’”

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/van-der-plas-krijgt-geen-nee-van-timmermans-maar-ook-geen-ja-zij-zal-moeten-aantonen-dat-het-anders-kan~b2ffbdfb/

Mevrouw75 schreef op 14-04-2023 om 07:14:

[..]

Die langspeelplaat komt hier vandaan, een gesprek met de pers waarin hij zichzelf wel redelijk vaak moet herhalen:

“En, na enig aandringen van de wachtende pers: ‘Ik lijk wel een langspeelplaat die blijft hangen, maar je komt niet om het probleem van stikstof heen.’ Zonder stikstofvermindering voldoet het beleid volgens hem al snel niet aan de regels. Als Van der Plas het anders wil, ligt de bewijslast bij haar. ‘Zij zal moeten aantonen dat het pad dat zij wil kiezen ook leidt tot bescherming van de natuur.’”

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/van-der-plas-krijgt-geen-nee-van-timmermans-maar-ook-geen-ja-zij-zal-moeten-aantonen-dat-het-anders-kan~b2ffbdfb/

Ik zag Timmermans op het journaal van acht uur op dinsdag 11 april, hij heeft tegen Van der Plas zelf gezegd dat hij 'wel een langspeelplaat leek die bleef hangen,' aldus Timmermans zelf in zijn interview met de pers.

ik weet niet hoe ik het bewuste fragment hier kan delen, maar voor diegenen met NPO-start: vanaf tweeënhalve minuut ongeveer. 

felija schreef op 14-04-2023 om 14:03:

[..]

Ik zag Timmermans op het journaal van acht uur op dinsdag 11 april, hij heeft tegen Van der Plas zelf gezegd dat hij 'wel een langspeelplaat leek die bleef hangen,' aldus Timmermans zelf in zijn interview met de pers.

ik weet niet hoe ik het bewuste fragment hier kan delen, maar voor diegenen met NPO-start: vanaf tweeënhalve minuut ongeveer.

Ik zie het dat hij dat zo benoemde inderdaad. 

Anyway: daar heeft hij wel gelijk in: je komt niet om het probleem van stikstof heen. 
En of je nou linksom of rechtsom gaat maakt niet uit natuurlijk. Als je het probleem maar weet op te lossen. 

Mevrouw75 schreef op 14-04-2023 om 14:38:

[..]

Anyway: daar heeft hij wel gelijk in: je komt niet om het probleem van stikstof heen.
En of je nou linksom of rechtsom gaat maakt niet uit natuurlijk. Als je het probleem maar weet op te lossen.

Eens, ik ben benieuwd naar het vervolg. 

Mevrouw75 schreef op 14-04-2023 om 14:38:

[..]

Maar waarom zijn die strenge stikstofregels dan alleen zo streng voor dit piepkleine landje en vooral voor de boeren? En zijn er processen nodig om het gelijk te krijgen tegen de allergrootste vervuiler ?(Tatasteel) En word dat weggewuifd alsof dat probleem wel mee valt.

We kunnen wel alles stikstofproof maken, maar als Duitsland en België er op los stikstofstoken, en als Nederland elke week tonnen afval uit Italië laat overkomen om hier te verbranden, en bomen gaan opstoken voor de biomassa, (terwijl die bomen hoognodig zijn voor een gezonder milieu) dan is het toch emmertjes water naar de zee dragen.

MeganRapinoe schreef op 12-04-2023 om 09:29:

Goede column met veel feiten en cijfers over de veeteelt In Nederland. Hier wat highlights:

> En Nederland is, gemeten per vierkante kilometer, het grootste slachthuis van Europa. De helft van ons land wordt opgeslokt door landbouw – vier keer zoveel als bebouwd gebied. Op iedere hectare landbouwgrond proppen we in gewicht vier keer zoveel dieren als in de rest van Europa. Als rechtse politici beweren dat Nederland vol is, hebben ze dus gelijk. Vol met doodongelukkige dieren. Een ware veestapel.

> We hebben dat titanische leger aan vee niet nodig om onszelf mee te voeden – twee van de drie geslachte varkens eindigen in het buitenland. Geen land in de Europese Unie exporteert meer rund- en kalfsvlees dan Nederland. En ook de rest van de wereld zal niet verhongeren als we hiermee stoppen, want de dieren verbruiken nog meer voedsel dan ze opleveren.

> Momenteel slurpen landbouwsubsidies 31 procent van het totale EU-budget op. Als het aan de BBB ligt, blijft de belastingbetaler miljarden betalen om de heilige veehouder in leven te houden.

Bron: https://decorrespondent.nl/14396/het-eerlijke-verhaal-bbb-wil-dat-nederland-het-slachthuis-van-europa-blijft

@Fleurtje: hierom zijn de strenge stikstofregels voor ons kleine landje. We hebben gemiddeld achterlijk veel vee en landbouwgrond en daarom dus een bovengemiddelde uitstoot. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-04-2023 om 16:12 Topicstarter

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/het-boek-de-stikstoffuik-valt-in-vruchtbare-aarde-wat-vinden-experts-ervan~ba0872a3/
Volgens Wamelink ligt Nederland met de grenswaarde inderdaad voor op andere landen. ‘Het probleem is ook nergens zo groot als in Nederland.’ Volgens de ecoloog zou een rechtsgang in Duitsland dezelfde gevolgen kunnen hebben voor het stikstofbeleid als in Nederland. ‘België heeft een vergelijkbaar probleem als wij, hetzelfde speelt op de Po-vlakte in Italië, en buiten Europa in China en andere delen van Azië.’

Overal kunnen burgers of politici zeggen dat ze natuur niet belangrijk vinden, beaamt Wamelink. ‘Maar dat is een politieke keuze. De wetenschap over de gevolgen van stikstofdepositie is onomstotelijk.’

Het is niet alleen Nederland die problemen heeft met teveel uitstoot van stikstof.

Fleurtje_5 schreef op 14-04-2023 om 16:02:

[..]

Maar waarom zijn die strenge stikstofregels dan alleen zo streng voor dit piepkleine landje en vooral voor de boeren? En zijn er processen nodig om het gelijk te krijgen tegen de allergrootste vervuiler ?(Tatasteel) En word dat weggewuifd alsof dat probleem wel mee valt.

We kunnen wel alles stikstofproof maken, maar als Duitsland en België er op los stikstofstoken, en als Nederland elke week tonnen afval uit Italië laat overkomen om hier te verbranden, en bomen gaan opstoken voor de biomassa, (terwijl die bomen hoognodig zijn voor een gezonder milieu) dan is het toch emmertjes water naar de zee dragen.

dit oude artikel geeft een heel klein beetje inzicht. Vooral Nederland is ster in ‘erop los stikstoffen’, in gebieden die dat niet zo goed trekken. 

https://nos.nl/artikel/2307260-kan-de-ruime-duitse-stikstofnorm-ook-in-nederland

felija schreef op 14-04-2023 om 16:07:

[..]

@Fleurtje: hierom zijn de strenge stikstofregels voor ons kleine landje. We hebben gemiddeld achterlijk veel vee en landbouwgrond en daarom dus een bovengemiddelde uitstoot.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/07/05/minder-veebedrijven-maar-wel-groter-in-duitsland 
05 jul 2021

Mevrouw75 schreef op 14-04-2023 om 16:16:

[..]

dit oude artikel geeft een heel klein beetje inzicht. Vooral Nederland is ster in ‘erop los stikstoffen’, in gebieden die dat niet zo goed trekken.

https://nos.nl/artikel/2307260-kan-de-ruime-duitse-stikstofnorm-ook-in-nederland

Fijn, dit artikel ga ik straks lezen. Dank je wel.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-04-2023 om 16:27 Topicstarter

Nederland had in elk geval in 2017 het grootste aantal landbouwdieren per hectare ter wereld. https://nieuwscheckers.nl/heeft-nederland-de-hoogste-veedichtheid-ter-wereld-dat-hangt-af-van-de-berekening/ Duitsland komt niet eens voor in de top 20.

OmaVan2 schreef op 31-03-2023 om 18:57:

[..]

In de door jouw aangehaalde artikelen staat dat het oprukken van de letterzetter mede veroorzaakt wordt door een aantal hete, droge zomers achter elkaar. Dat wordt inderdaad niet veroorzaakt door stikstof, maar is een symptoom van de opwarming van de aarde.

ps. In Duitsland was de Letterzetter veel eerder aan de bosvraat begonnen dan in ons land.

https://nos.nl/artikel/2281077-kever-vreet-duits-bos-aan-een-ramp-als-deze-heb-ik-nooit-eerder-meegemaakt 18 april 2019

Fleurtje_5 schreef op 14-04-2023 om 16:18:

[..]

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/07/05/minder-veebedrijven-maar-wel-groter-in-duitsland
05 jul 2021

Hieronder nog een artikel wat veel inzicht biedt in waarom er echt iets moet gebeuren in ons kleine landje, Duitsland wordt hierin ook genoemd:

"Volgens wetenschappers van de Universiteit van Wageningen is ons land na de Verenigde Staten wereldwijd de grootste landbouwexporteur, gevolgd door Duitsland, Brazilië en China. En dat is best opmerkelijk: voor landbouw is doorgaans veel grond nodig, terwijl Nederland bijna negen keer kleiner is dan Duitsland, ruim 200 keer kleiner dan Brazilië en meer dan 230 keer kleiner dan China.

120 miljoen dieren op dat hele kleine stukje aarde.

Volgens cijfers van het CBS telde Nederland afgelopen jaar 12 miljoen varkens, 3,8 miljoen runderen, 2,5 miljoen koeien, ruim 1 miljoen geiten en schapen, maar liefst 100 miljoen kippen en iets minder dan 1 miljoen nertsen. Bij elkaar opgeteld heeft onze veestapel een omvang van zo’n 120 miljoen dieren, die samen met ons leven op dat hele kleine stukje aarde.

2021-06-20-175727233-Ecorys--75-minder-vee-levert-meer-op-dan-veehouderij-nu-kost.jpg

Met zulke aantallen is het niet verbazingwekkend dat Nederland de hoogste veedichtheid ter wereld kent. En dat heeft grote gevolgen voor het klimaat, de gezondheid van mensen die in de buurt wonen van veehouderijen en de omliggende natuur. Met andere woorden: de Nederlandse veestapel brengt de nodige kosten met zich mee."

Bron: Consultancy.nl

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.