Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Stikstof, samen om tafel om een plan te maken

@Fleurtje: er staan in het artikel, als je de link volgt, allemaal links naar waar de cijfers vandaan komen. De Correspondent doet dat juist altijd heel inzichtelijk. Gewoon op de icoontjes klikken die in de tekst staan. 

En het is een column hè, dus dan is de toon/woordkeuze ook wat anders. Maar daarom deelde ik ook de link, zodat je kunt zien waar die cijfers vandaan komen. 

ik snap wel dat de manier waarop er over BBB gesproken wordt, stoort. Dat stoort mij ook, namelijk. Ik ben absoluut geen BBB stemmer of dan van Vd Plas, maar de toon van sommige artikelen kan wel wat objectiever. Op verkiezingsavonden en in politieke verslaglegging sijpelt de politieke voorkeur van sommige verslaggevers me ook te duidelijk door. Of meer de afkeur. Ik vind dat onprofessioneel, onjournalitiek in sommige gevallen en daarnaast onderdeel van het probleem. 

Er wordt veel desinformatie verspreid, zeker ook door BBB. En dat moet weerlegd worden. Maar je bereikt m.i. meer met een minder opiniërend geschreven stuk. Dit loopt wel heel sterk door elkaar. 

Ik heb wel eens een hele aflevering Ongehoord Nieuws uitgezeten. Dat kostte me ook heel veel moeite, vooral vanwege de objectief foutieve informatie, verteld door mensen die intelligent genoeg zijn om beter te weten, waar vervolgens een mening op gebouwd wordt. Dus ik snap dat gevoel van Fleurtje wel. Dat ervaar ik zelf ook soms. 

Neemt niet weg, dat de cijfers in dat stuk waarschijnlijk wel kloppen en sowieso te checken zijn, omdat De Correspondent aan bronvermelding doet. Net als Lubach trouwens, al zien die zichzelf uitgesproken niet als een journalistiek programma. 

Fleurtje_5 schreef op 12-04-2023 om 11:11:

En "de correspondent" weet dit allemaal? Hij weet hoeveel varkens er naar het buitenland gaan?

Laten we het maar niet over subsidies hebben die "het totale EU-budget" opslurpen. Er gaan al jarenlang miljarden euro's naar het buitenland.

Zelfs nu gaan er miljoenen belastinggeld naar de Nederlandse Antillen, prima, maar Nederland mag niet mee kijken waar die miljoenen blijven. Nee nee dat is een kwestie van onderling vertrouwen zegt minister-president Silveria Jacobs van Sint-Maarten en minister-president Gilmar Pisas van Curacao.

De correspondent gebruikt gewoon bronnen.

Nee, laten we het inderdaad niet over die bergen Europese (landbouw)subsidies hebben. 

MeganRapinoe schreef op 12-04-2023 om 14:18:

@Fleurtje: er staan in het artikel, als je de link volgt, allemaal links naar waar de cijfers vandaan komen. De Correspondent doet dat juist altijd heel inzichtelijk. Gewoon op de icoontjes klikken die in de tekst staan.

En het is een column hè, dus dan is de toon/woordkeuze ook wat anders. Maar daarom deelde ik ook de link, zodat je kunt zien waar die cijfers vandaan komen.

Oké, Ik zal het dan later vandaag lezen.

Fleurtje_5 schreef op 12-04-2023 om 12:42:

[..]

Sindsdien ligt Carolien onder een grote loep, en bij alles denkt men te weten wat de BBB denkt.

Ja, dat is het nadeel van winnen, dat is Sigrid Kaag overkomen toen ze met D66 won en Thierry Baudet toen hij met Forum won. Alles wat niet schijnt te kloppen, niet lijkt te kloppen of niet klopt wordt uitvergroot.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-04-2023 om 18:40 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 11-04-2023 om 13:35:

[..]

Weet je hoeveel er elke dag door het riool word gespoeld?

In Nederland wordt er jaarlijks ongeveer 20 miljard kubieke meter water per jaar gereinigd in onze rioolwaterzuiveringen. De weinige plekken die nog geen aansluiting hebben op het riool hebben allemaal een IBA, waar het water ter plaatse wordt gereinigd. Overigens is een deel van dat water regenwater, wat op veel plaatsen in dezelfde buis wordt afgevoerd dan ons afvalwater.

Carolien aan het woord.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230411_94064930

BBB-leider Caroline van der Plas voelt zich „bevestigd in heel veel van wat wij al zeggen” na een gesprek met Eurocommissaris Frans Timmermans.

felija schreef op 12-04-2023 om 13:41:

[..]

Je weet dus niet zeker hoe en of BBB dit kan oplossen? Frans Timmermans had het over een kapotte langspeelplaat nav zijn gesprek met Van der Plas. Hij benoemde keer op keer wat de regels mbt de stikstofreductie zijn en daar zal Van der Plas zich ook aan moeten houden.

Het is soms een engerd. (En dat vind ik al een jaar of negen)

Fleurtje_5 schreef op 12-04-2023 om 14:53:

[..]

Oké, Ik zal het dan later vandaag lezen.

Heb je het nog gelezen? 

Fleurtje_5 schreef op 31-03-2023 om 05:17:

[..]

Dit bericht dus. Die 94 hectare bedrijventerrein zijn overigens een begin.
Uiteindelijk word het een bedrijventerrein van 170 hectare.
Ik zie liever 170 hectare groene weilanden met koeien die er lekker
grazen en af en toe een vlaai op de grond werpen dan 170 hectare
bedrijventerrein waar vrachtverkeer heen en weer rijden en schoorstenen worden gebouwd en uitlaatgassen de lucht in stoten.

Als de Europese wetgeving heeft besloten dat elk land de stikstofproblematiek zelf moet oplossen, en als de burgemeester in Duitsland zegt:
“Stikstof heeft in Duitsland een totaal andere betekenis dan in Nederland”

dan moet die man in Brussel zich in deze vooral niet met ons landje bemoeien. Want dan mag Nederland, net als die burgemeester in Duitsland, zelf het stikstofprobleem aanpakken.

En dit.

MeganRapinoe schreef op 12-04-2023 om 09:29:

Goede column met veel feiten en cijfers over de veeteelt In Nederland. Hier wat highlights:

> En Nederland is, gemeten per vierkante kilometer, het grootste slachthuis van Europa. De helft van ons land wordt opgeslokt door landbouw – vier keer zoveel als bebouwd gebied. Op iedere hectare landbouwgrond proppen we in gewicht vier keer zoveel dieren als in de rest van Europa. Als rechtse politici beweren dat Nederland vol is, hebben ze dus gelijk. Vol met doodongelukkige dieren. Een ware veestapel.

> We hebben dat titanische leger aan vee niet nodig om onszelf mee te voeden – twee van de drie geslachte varkens eindigen in het buitenland. Geen land in de Europese Unie exporteert meer rund- en kalfsvlees dan Nederland. En ook de rest van de wereld zal niet verhongeren als we hiermee stoppen, want de dieren verbruiken nog meer voedsel dan ze opleveren.

> Momenteel slurpen landbouwsubsidies 31 procent van het totale EU-budget op. Als het aan de BBB ligt, blijft de belastingbetaler miljarden betalen om de heilige veehouder in leven te houden.

Bron: https://decorrespondent.nl/14396/het-eerlijke-verhaal-bbb-wil-dat-nederland-het-slachthuis-van-europa-blijft

Of die dieren in Nederland ongelukkig zijn kan ik niet weten. Of dieren op landbouwgrond ongelukkig zijn betwijfel ik ten zeerste. Dat dieren in kooien ongelukkig zijn geloof ik meteen.

Voor mij hoeven geen varkens de grens over. Het is wel mooi dat we zorgen voor het eten in het buitenland, maar wat niet hoeft hoeft niet. Er komen ook druiven en bosbessen van het buitenland naar Nederland wat voor mij ook niet hoeft, want we hebben zelf zat bosbessenboerderijen. Geef die boeren een eerlijke bosbessenprijs dan hoeft er geen boot of vliegtuig heen en weer te reizen met bosbessen uit Chili of een ander land. En zet in het land waar de Nederlandse varkens naar toe gaan een mooie boerderij zodat ze daar zelf varkens kunnen houden.

Om de link te openen moet ik me inloggen en daar hou ik niet van.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230411_96632222?utm_source=limburger&utm_medium=newsletter&utm_campaign=ochtend&utm_content=article_list_1&utm_term=0-0

https%3A%2F%2Fstatic.limburger.nl%2FAssets%2FImages_Upload%2F2023%2F04%2F11%2Fe8ac362d-8737-46cc-8df5-d17ad2637cd9.png

Einde van een tijdperk, Duitsland sluit zijn laatste kerncentrales. — foto ANP/HH

Duitsland sluit komende zaterdag zijn laatste kerncentrales. Meer vervuilende kolen- en gascentrales moeten de capaciteit van ‘Atomkraft’ opvangen. Wat betekent die extra uitstoot van broeikasgassen voor buren als Nederland?

Fleurtje_5 schreef op 13-04-2023 om 13:05:

[..]

Het is soms een engerd. (En dat vind ik al een jaar of negen)

ja? en? hoe zo is dat relevant?

gr Angela

Angela1967 schreef op 13-04-2023 om 14:48:

[..]

ja? en? hoe zo is dat relevant?

gr Angela

Net zo relevant als de woorden die hij gebruikte in het stukje waar ik op reageerde.

Hij krijgt een riant salaris, dan heeft hij vast wel ergens een betere 'omschrijving' voor dat gesprek met Carolien.

Fleurtje_5 schreef op 13-04-2023 om 15:08:

[..]

Net zo relevant als de woorden die hij gebruikte in het stukje waar ik op reageerde.

Hij krijgt een riant salaris, dan heeft hij vast wel ergens een betere 'omschrijving' voor dat gesprek met Carolien.

Een zeer korte bloemlezing:

Timmermans ziet een ‘oprechte poging van BBB om het anders te doen’. In de Volkskrant, de Telegraaf.

Eurocommissaris Frans Timmermans is blij dat Caroline van der Plas van de BoerBurgerBeweging (BB zich aan Europese natuurregels wil houden, en vindt het goed dat haar partij met plannen komt om de staat van Nederlandse natuur te verbeteren [maar…] in het Parool.

Ergo: Ik zie diverse omschrijvingen van hem over dat gesprek. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.