Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-08-2022 om 13:44
Stikstof, samen om tafel om een plan te maken
Vandaag overleggen de organisaties die de boeren vertegenwoordigen of ze toch met Remkes om tafel gaan. LTO is al om, Agractie twijfelt nog en FDF ziet er nog steeds niets in.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/02/praten-of-niet-praten-met-het-kabinet-dat-is-de-vraag-voor-de-boeren-a4138005
Wellicht kan er opnieuw gekeken worden naar het voorstel dat LTO al in 2021 deed om stikstof te reduceren en natuur te herstellen. https://www.lto.nl/duurzaamevenwicht/
Mevrouw75
15-04-2023 om 17:16
Fleurtje_5 schreef op 15-04-2023 om 17:10:
[..]
Volg je de discussie wel een beetje? Het ging over koemest die het gras sneller liet groeien etc.
Mijn bericht was een reactie op het bericht van Daglichtlamp.
Dat het waterschap per ongeluk iets maait heeft hier nog steeds niks mee te maken.
Fleurtje_5
15-04-2023 om 17:20
felija schreef op 15-04-2023 om 17:12:
[..]
Je schreef dit:
"Ik heb het hier meermaals gelezen dat de meeste uitstoot van veeboeren komt. Dat kan ik niet echt geloven, ook als daar cijfers van zouden zijn."
Ik weet wat ik schreef. Dat is makkelijk nazien.
Mijn woorden die ik ná bovenstaande regel herhaalde was omdat jij vond dat er dan bij mijn 'cijfers-ongeloof' geen discussie mogelijk was. Letterlijk schreef je:
Op basis daarvan kun je geen inhoudelijke discussie voeren
Ik wou een voorbeeld geven dat een discussie altijd mogelijk is. Er zijn genoeg vragen te stellen of te beantwoorden als je maar wil.
Nu ga ik de keuken in.
Fleurtje_5
15-04-2023 om 17:22
Mevrouw75 schreef op 15-04-2023 om 17:16:
[..]
Dat het waterschap per ongeluk iets maait heeft hier nog steeds niks mee te maken.
Misschien heb je dan meerdere berichten nodig, maar ik ben nu even weg.
felija
15-04-2023 om 17:27
Fleurtje_5 schreef op 15-04-2023 om 17:20:
[..]
Ik weet wat ik schreef. Dat is makkelijk nazien.
Mijn woorden die ik ná bovenstaande regel herhaalde was omdat jij vond dat er dan bij mijn 'cijfers-ongeloof' geen discussie mogelijk was. Letterlijk schreef je:
Op basis daarvan kun je geen inhoudelijke discussie voerenIk wou een voorbeeld geven dat een discussie altijd mogelijk is. Er zijn genoeg vragen te stellen of te beantwoorden als je maar wil.
Nu ga ik de keuken in.
Geen inhoudelijke discussie, nee, op basis van feiten. Alleen een uitwisseling van meningen gebaseerd op onderbuikgevoelens. Maar dan is het wel handig om dat bij voorbaat aan te geven. Dan kunnen forummers hier zich voortaan de moeite besparen om bronnen en feiten voor je op te snorren, want die geloof je toch niet.
Mevrouw75
15-04-2023 om 17:29
Fleurtje_5 schreef op 15-04-2023 om 17:22:
[..]
Misschien heb je dan meerdere berichten nodig, maar ik ben nu even weg.
Joh, ik heb ze allemaal gelezen hoor.
Daglichtlamp
15-04-2023 om 17:36
Fleurtje_5 schreef op 15-04-2023 om 16:51:
[..]
Er zijn meerdere soorten vlinders. Een bioloog vertelde mij dat de koemest het gras te snel liet groeien waardoor het gras snel neerviel en de eitjes in de verdrukking kwamen. Zal ik hem zeggen dat jij het klinkklare onzin vind?
https://www.vlinderstichting.nl/vlinders/overzicht-vlinders/details-vlinder/donker-pimpernelblauwtje
Vermoedelijk heb jij weer iets niet of half begrepen. Heb je trouwens je eigen link gelezen? Enig idee waarom deze vlinder zo zeldzaam is? Deze vlinder zet zijn eieren trouwens af op de grote pimpernel. Niet op gras dus.
Empowered
15-04-2023 om 18:17
Man, man, man wat een drama dit. Ik heb zelden iemand zó een topic zien vervuilen. Of wacht, toch wel! Het "Harry en Megan" topic
Friezinnetje
15-04-2023 om 20:04
Empowered schreef op 15-04-2023 om 18:17:
Man, man, man wat een drama dit. Ik heb zelden iemand zó een topic zien vervuilen. Of wacht, toch wel! Het "Harry en Megan" topic
Aan de andere kant blijft iedereen ook maar reageren op haar. Moet je mss ook niet doen.
felija
15-04-2023 om 20:33
Friezinnetje schreef op 15-04-2023 om 20:04:
[..]
Aan de andere kant blijft iedereen ook maar reageren op haar. Moet je mss ook niet doen.
Nee, daar heb je wel een punt, iets triggert mij om te blijven reageren, maar het is aan dovemansoren besteed....
Blomke82
15-04-2023 om 22:11
"Even tot hier" soms briljant, soms goedkoop, zoals vanavond. Het gaat te lang door over een gevoelig onderwerp van een partij die veruit de grootste is geworden in de afgelopen verkiezingen. Vind BBB afbranden momenteel een minachting voor veel kijkers.
Zo zegt van der Plas dat er ook naar andere sectoren moet worden gekeken. Dat wordt afgefakkeld met dat boeren de grootste boosdoener zijn. Want die zijn voor 40% verantwoordelijk voor de stikstofuitstoot.
Kortom, andere sectoren (waar minder de focus op wordt gelegd) zijn voor 60% verantwoordelijk. Want, economisch interressant, dus fluwelen handschoentjes voor 60%van de uitstoot.
Terecht dat ze daar over valt.
En trouwens onterecht dat ze daar in een programma gemaakt van belastinggeld voor gebashed wordt.
Doemijdieglazenbol
15-04-2023 om 22:21
Blomke82 schreef op 15-04-2023 om 22:11:En trouwens onterecht dat ze daar in een programma gemaakt van belastinggeld voor gebashed wordt.
Ik heb het niet gezien. Ik heb eerder al geschreven dat ik me ook soms stoor aan het dedain waarmee er naar met name nieuwe partijen gekeken wordt. Maarrrrrr, even tot hier is geen journalistiek programma, het is satire. En dat moet JUIST kunnen op de publieke omroep. Op het moment dat die geen kritiek meer mogen hebben op politieke partijen/ideeen, gaat er pas echt iets mis in de democratie.
Blomke82
15-04-2023 om 22:33
Kritiek mag zeker, maar dan moet je geen cijfers verdraaien. De agrarische tak is met 40% idd het grootst in uitstoot, maar niet de grootste in het geheel. Dat mag best gezegd worden, daar hoef je niet om afgefakkeld te worden. Het is een feit dat 60% een grotere groep is dan 40%. Die overige 60% dient de zelfde behandeling te krijgen. Echter zit daar meer econimische waarde aan, dus worden ze minder hard aangepakt, kijk naar bijvoorbeeld Tata steel.
Het komt zo wel heel er veel over dat ze de agrarische grond nodig zijn voor woningbouw.
Vond dit meer een zendtijd politieke partijen van D66
Doemijdieglazenbol
15-04-2023 om 22:43
Blomke82 schreef op 15-04-2023 om 22:33:
Kritiek mag zeker, maar dan moet je geen cijfers verdraaien. De agrarische tak is met 40% idd het grootst in uitstoot, maar niet de grootste in het geheel. Dat mag best gezegd worden, daar hoef je niet om afgefakkeld te worden. Het is een feit dat 60% een grotere groep is dan 40%. Die overige 60% dient de zelfde behandeling te krijgen. Echter zit daar meer econimische waarde aan, dus worden ze minder hard aangepakt, kijk naar bijvoorbeeld Tata steel.
die 60% is verdeeld over verschillende “branches”. Landbouw is de grootste branche qua uitstoot. Is gewoon een interpretatieverschil van “de grootste”. Geen onwaarheid.
en qua industrie ben ik het helemaal met je eens. Die moeten ook hun bijdrage leveren. Gelukkig is daar ook steeds meer aandacht voor. De sterkste afname in 15 jaar tijd: https://nos.nl/l/2471353
felija
15-04-2023 om 23:12
Het komt zo wel heel er veel over dat ze de agrarische grond nodig zijn voor woningbouw.
Er wordt oa ook heel kritisch gekeken naar Tata Steel en terecht. 40% van de landbouw is best veel, als je bedenkt dat 60% versplinterd over diverse bedrijfsvormen de oorzaak is van teveel stikstof.
Ik ben helemaal niet tegen Van der Plas overigens ik denk ook dat het grote aantal stemmen voor BBB het huidige kabinet tot actie moet aanzetten. Echter zal er linksom of rechtsom stikstofreductie moeten plaatsvinden, zeker ook in de agrarische sector met haar 40%. En het is niet nieuw, het is al jaren bekend dat er iets wezenlijks moet veranderen mbt onze landbouw om ons landje leefbaar te houden.
Mevrouw75
16-04-2023 om 02:04
Die 60% is niet 1 sector, maar al die andere sectoren bij elkaar opgeteld.
ook andere sectoren worden aangepakt. Kijk naar KLM, (die dan wel weer meteen naar de rechter stapt) kijk naar de snelwegafslag hier die niet meer gebouwd mag worden.
Hier ook gewoon nog even wat cijfertjes
https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-stikstof/stikstofemissies-naar-lucht
ik kom trouwens tegenovergestelde 40-60 verhoudingen tegen
https://www.clo.nl/indicatoren/nl0507-herkomst-stikstofdepositie
en D66 is afgelopen jaren omgezwaaid wat tata steel betreft. https://www.nhnieuws.nl/nieuws/305705/kamer-gaat-stemmen-over-snellere-sluiting-veelbesproken-kooksfabriek-van-tata-steel
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.