Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Oversterfte


Fleurtje_5

Fleurtje_5

09-05-2024 om 15:15 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 08-05-2024 om 14:37:

[..]


Wat een rare beredenering.

Misschien moet men dan zorgen dat het land niet overspoelt word door teveel bewoners? Als jij vanwege oversterfte (dus dat er vroegtijdig en teveel mensen overlijden) dit dan niet zo heel erg vind, vanwege te weinig huizen, wachtlijsten in de zorg etc etc dan kunnen die mensen van elders op de wereldbol net zo goed elders op de wereldbol blijven. Toch?

Of waarom dan nog mensen vaccineren als jij oversterfte niet zo heel erg vind vanwege overbevolking.


En dit is weer een andere 'tak' over het onderwerp. Want bij zoveel oversterfte gaat het over meer dan alleen dat 'verder onderzoek om van te leren' (om erger te voorkomen) dat nu niet gedaan word.

Ik kan natuurlijk nog een keer zeggen dat dat onderzoek juist wel gedaan wordt, maar ik denk dat ik dan net als de eerdere keren niet over kom. Ik hoop gewoon dat je je weet te ontworstelen aan dat dystopische fabeltjesland waarin je vast lijkt te zitten.

Fleurtje_5 schreef op 08-05-2024 om 17:06:

Tweede Kamer document
file:///D:/Downloads/Oversterfte.pdf

Intussen overlijden er nu al vier jaar op rij ongeveer 14.000 mensen méér dan vooraf werd verwacht. Omgerekend zijn dat bijna 40 mensen per dag. Er is sprake van flinke over- sterfte, maar de media, de regering en de Tweede Kamer zijn hier bijna oorverdovend stil over. De oversterfte begon op te vallen in 2020. 15 feb 2024

Op een andere site las ik:

De oversterfte was in 2022 het hoogste onder mensen jonger dan 50 jaar.

Dat komt dan in ieder geval niet van Astra Zeneca, die kregen mensen onder de 50 niet.  Ook is groep die wel Astra Zeneca kreeg te klein om de oversterfte daarasn te wijten.

Fleurtje_5 schreef op 09-05-2024 om 15:07:

[..]


Ik loop nergens tegen aan. Wel gaf ik antwoord op je vraag waarom ik ergens moeite mee heb. Als jij het 'bij elkaar en van de hak-op-de-tak gespring' en 'lastig' vind, loop jij ergens tegen aan.

Ik vraag niet aan jou om 'gelijk te krijgen', je hoeft me ook niet te volgen, ik zeg alleen wat ik niet mooi vind aan zoveel oversterfte waar geen verder onderzoek naar gedaan word.

Ik nam de moeite om je te proberen te volgen. Ik vind het dan ook heel raar om te lezen dat dat niet hoeft. Maar prima, als jij alleen een plekje zoekt om wartaal uit te slaan, ruimte zat hier.

Fleurtje_5 schreef op 09-05-2024 om 10:45:

[..]


Ik schreef: "Ik heb er nog steeds moeite mee".

Waarom dat is daar kan ik niet precies de vinger opleggen. Misschien dat het meerdere dingen zijn die bij elkaar een groter ding zijn geworden. En er veel mensen, maar vooral veel jongere mensen, uit mijn naaste omgeving zijn overleden. Bij iedereen, of bijna iedereen, weet ik wat de oorzaak was. Zij hebben nooit de pensioenleeftijd gehaald, maar er wel altijd voor gewerkt en betaald.

Als er dan in één jaar 14.000 mensen meer dan normaal overlijden (dus bovenop het aantal dat normaal overlijd) ...kan meerdere oorzaken hebben....dan heb ik er moeite mee als die minister weigert verder onderzoek te laten doen, terwijl ze een maand daarvoor nog sprak hoe belangrijk het was om dat te onderzoeken.

Maar dan zegt ze dat er al genoeg gedaan word.

De zelfde minister die voor het "voltooit leven" is, zodat gezonde mensen op verzoek mogen sterven als ze hun leven uitzichtsloos vinden omdat deze minister iedereen een waardig levenseinde gunt

Pia Dijkstra gunt iedereen een waardig levenseinde

https://www.anbo.nl/speerpunten/gezondheid-vitaliteit/dossier-levenseinde/pia-dijkstra-gunt-iedereen-een-waardig

Wat verdrietig dat er zoveel jonge mensen in jouw omgeving zijn overleden binnen een korte tijd. Dat is wel typisch. Denk je dat dat te maken heeft met de coronavaccinaties? En zijn ze overleden ten gevolge van vergelijkbare klachten?

Tuinfluiter schreef op 08-05-2024 om 10:15:

[..]

Als er geen vaccin was gekomen hadden we waarschijnlijk nog veel meer doden gehad.

Daar ben ik zelf ook wel van overtuigd. 

Malibu2 schreef op 08-05-2024 om 13:26:

Ik vind dit soort kwesties altijd heel lastig en denk persoonlijk dat we hier nooit definitief uitsluitsel over zullen krijgen.

Ik ken ook twee jonge mensen die nog steeds last hebben van de bijwerkingen van de vaccins en nog steeds niet volledig kunnen werken. Het is nooit met 100% zekerheid vast te stellen dat het daardoor is gekomen, maar volgens de artsen is dat "zeer waarschijnlijk" de oorzaak. Ik ken ook mensen met long covid, mensen die door covid zijn gestorven mét vaccinatie en iemand van 40 die zonder vaccinatie en zonder bekende gezondheidsproblemen op de IC is beland.

Het kan dat de vaccins een rol hebben gespeeld bij oversterfte. Maar dat zal moeilijk te bepalen zijn als andere variabelen niet constant zijn gebleven. Wat is bijvoorbeeld op langere termijn het gezondheidseffect geweest van het sluiten van sportcentra tijdens corona? De uitgestelde zorg? Wat is het effect van veranderende eetgewoonten? De term "coronakilo's" is niet voor niets bedacht. Wat heeft de periode van eenzaamheid voor langetermijn effect gehad?

En los van corona: een toenemend gebruik van smartphones in de avonduren waardoor de slaapkwaliteit (en dus gezondheid) achteruit holt? Een toenemende werkdruk en dus stress? Een werk-prive balans die door thuiswerken is gewijzigd? Om maar wat variabelen te noemen.

Bijkomend probleem is de politisering. Bepaalde uitkomsten zijn wellicht "niet wenselijk". Ik heb jarenlang in een politieke omgeving gewerkt en weet helaas waar ik het over heb. Als je aan een van de andere variabelen een iets ander gewicht toekent, kunnen de uitkomsten weer heel anders zijn. Een echt onafhankelijk onderzoek is denk ik een illusie.

Dit.

Lieveheersbeest schreef op 09-05-2024 om 18:49:

[..]

Ik nam de moeite om je te proberen te volgen. Ik vind het dan ook heel raar om te lezen dat dat niet hoeft. Maar prima, als jij alleen een plekje zoekt om wartaal uit te slaan, ruimte zat hier.


Fleurtje_5

Fleurtje_5

09-05-2024 om 19:16 Topicstarter

majorette2005 schreef op 09-05-2024 om 17:13:

[..]

Dat komt dan in ieder geval niet van Astra Zeneca, die kregen mensen onder de 50 niet. Ook is groep die wel Astra Zeneca kreeg te klein om de oversterfte daarasn te wijten.


Nee, die woorden in dat bericht gingen niet over AstraZeneca, maar over oversterfte.

Klopt, mijn kinderen kregen een ander vaccin.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

09-05-2024 om 19:18 Topicstarter

Lieveheersbeest schreef op 09-05-2024 om 18:49:

[..]

Ik nam de moeite om je te proberen te volgen. Ik vind het dan ook heel raar om te lezen dat dat niet hoeft. Maar prima, als jij alleen een plekje zoekt om wartaal uit te slaan, ruimte zat hier.


Mooi. Maar omdat je schreef dat je het lastig vond om mij te volgen wou ik je verder niet belasten. Dat hoeft dan niet hé. Doe je zelf geen dwang aan. Fijne avond.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

09-05-2024 om 19:24 Topicstarter

Dietloverzzz schreef op 09-05-2024 om 18:56:

[..]

Wat verdrietig dat er zoveel jonge mensen in jouw omgeving zijn overleden binnen een korte tijd. Dat is wel typisch. Denk je dat dat te maken heeft met de coronavaccinaties? En zijn ze overleden ten gevolge van vergelijkbare klachten?


Ik heb niet geschreven 'binnen korte tijd'. (Het ligt er aan wat je korte tijd vind). Ze zijn zeker niet overleden aan coronavaccinaties. 

Allemaal anders. Ongeval, ziekte langdurig, ziekte onverwachts.

Ik ken wel mensen die klachten kregen van vaccinaties. En ook enkele die covid kregen.


Fleurtje_5 schreef op 09-05-2024 om 19:18:

[..]


Mooi. Maar omdat je schreef dat je het lastig vond om mij te volgen wou ik je verder belasten.

Waarom? Gezien je andere Posts lijk je daar weinig moeite mee te hebben. Als ik aangeef dat ik jou lastig te volgen vind, bedoel ik daarmee dat de verbanden binnen jouw verhaal niet kloppen. Niet dat ik beperkt belastbaar ben.

Ik heb eerder de indruk dat jij je keutel intrekt als iemand een logisch verhaal van jouw hersenspinsels probeert te maken. Misschien omdat je zelf best weet dat het niet optelt, ook al doe je net alsof van niet.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

09-05-2024 om 19:57

Fleurtje_5 schreef op 09-05-2024 om 10:45:

[..]


Ik schreef: "Ik heb er nog steeds moeite mee".

Waarom dat is daar kan ik niet precies de vinger opleggen. Misschien dat het meerdere dingen zijn die bij elkaar een groter ding zijn geworden. En er veel mensen, maar vooral veel jongere mensen, uit mijn naaste omgeving zijn overleden. Bij iedereen, of bijna iedereen, weet ik wat de oorzaak was. Zij hebben nooit de pensioenleeftijd gehaald, maar er wel altijd voor gewerkt en betaald.

Je betaald tijdens je werkzame leven niet voor je AOW. De werkenden betalen voor de bejaarden, omslagstelsel wordt dat genoemd. Dus je spaart niet voor je eigen AOW, je betaald voor de mensen die op dit moment al AOW gerechtigd zijn.

Je spaart wel voor je pensioen, maar als iemand sterft zal vaak de eventuele partner nog wel wat partnerpensioen ontvangen. En het is ook een kwestie van solidariteit: we betalen met velen maar niet iedereen zal de vruchten plukken. Dan zouden we allemaal minder krijgen of meer moeten betalen.

Voor wat betreft migratie: Al die migranten die hier werken geven hier geld uit en dat is erg gunstig voor de economie. Ook zullen velen (na enige tijd) veel IB betalen, m.n. de kennismigranten, die hebben een aardig inkomen over het algemeen. 

Ik zou me dus niet te druk maken om dit soort kwesties, het is allemaal broekzak vestzak naar mijn idee, zolang het geld maar doorrolt. Maar goed ik ben geen econoom dus ik kan er ook naast zitten.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

10-05-2024 om 09:51 Topicstarter

Elaine68 schreef op 09-05-2024 om 19:57:

[..]

Je betaald tijdens je werkzame leven niet voor je AOW. De werkenden betalen voor de bejaarden, omslagstelsel wordt dat genoemd. Dus je spaart niet voor je eigen AOW, je betaald voor de mensen die op dit moment al AOW gerechtigd zijn.

Je spaart wel voor je pensioen, maar als iemand sterft zal vaak de eventuele partner nog wel wat partnerpensioen ontvangen. En het is ook een kwestie van solidariteit: we betalen met velen maar niet iedereen zal de vruchten plukken. Dan zouden we allemaal minder krijgen of meer moeten betalen.

Voor wat betreft migratie: Al die migranten die hier werken geven hier geld uit en dat is erg gunstig voor de economie. Ook zullen velen (na enige tijd) veel IB betalen, m.n. de kennismigranten, die hebben een aardig inkomen over het algemeen.

Ik zou me dus niet te druk maken om dit soort kwesties, het is allemaal broekzak vestzak naar mijn idee, zolang het geld maar doorrolt. Maar goed ik ben geen econoom dus ik kan er ook naast zitten.


.....iemand die vanaf zijn vijftiende heeft gewerkt. En net voor zijn pensioen overlijd heeft daar zelf geen vruchten over kunnen plukken....maar heeft wel zijn hele werkzame leven betaald.

Ik zal het vast verkeerd opvatten maar je bericht komt bij mij over alsof je wil zeggen:  Een dikke boe voor 'de bejaarden' en 'een hoera' voor de migranten.

De mensen die volgens jou nu 'bejaard' zijn, zijn meestal al op heel jonge leeftijd begonnen met werken. De generatie waar zij voor betaalden hebben misschien wel tot hun dertigste gestudeerd. 

De 'studenten van nu' (de pechgeneratie) hebben al een flinke studieschuld nog voordat ze afgestudeerd zijn en een baan hebben, en die schuld is NIET door 'de bejaarden' ontstaan.

https://depechgeneratie.nl/

Studenten die tussen 2015 en 2022 zijn begonnen aan hun studie en aan allerlei kanten genaaid worden door het wanbeleid van de overheid. De grote groep (oud) studenten die te maken hebben gehad met (onder anderen) het falende beleid van de overheid. Deze groep lijd onder andere door de afschaffing van de basisbeurs, invoering van de rente, inflatie en zo nog een aantal zaken.

Fleurtje ga in de politiek dan kan je daar proberen aan de knoppen te draaien en zo alle, door jou als oneerlijk bevonden, collectieve stelsels "recht zetten". 
Echt hou op met deze onzinnige verbanden te leggen. 
De wereld is niet eerlijk, wen er maar aan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.