Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Oversterfte


Fleurtje_5 schreef op 08-05-2024 om 17:06:

Tweede Kamer document
file:///D:/Downloads/Oversterfte.pdf

Intussen overlijden er nu al vier jaar op rij ongeveer 14.000 mensen méér dan vooraf werd verwacht. Omgerekend zijn dat bijna 40 mensen per dag. Er is sprake van flinke over- sterfte, maar de media, de regering en de Tweede Kamer zijn hier bijna oorverdovend stil over. De oversterfte begon op te vallen in 2020. 15 feb 2024

Op een andere site las ik:

De oversterfte was in 2022 het hoogste onder mensen jonger dan 50 jaar.

Die andere website is deze denk ik: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/04/2022-derde-jaar-op-rij-met-oversterfte

Op zich is sterfte natuurlijk bij mensen jonger dan 50 jaar sowieso al veel lager dan in de oudere leeftijdsgroepen. Dus extra doden bijvoorbeeld door corona zijn relatief dan wel hoger dan in de hogere leeftijdsgroepen, maar absoluut natuurlijk niet. Absoluut gezien vindt de meeste sterfte, en ook de meeste oversterfte plaats bij oudere mensen.

Fleurtje_5 schreef op 08-05-2024 om 17:01:

[..]


https://nieuws.nl/algemeen/20240215/groot-deel-kamer-wil-breed-onderzoek-naar-aanhoudende-oversterfte/ Groot deel Kamer wil breed onderzoek naar aanhoudende oversterfte


Lees dan de kamerbrief die n.a.v. dit debat geschreven is. Zie mijn eerdere reactie in dit draadje.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

08-05-2024 om 19:27 Topicstarter

GroenTuintje schreef op 08-05-2024 om 19:07:

[..]

Dat maakt het zo verontrustend

In onderstaande link worden er mogelijke oorzaken genoemd. 

En in deze link staat dat Pia Dijkstra wetenschappelijk onderzoek belangrijk vind om te bepalen wat er mogelijk fout is gegaan. En dat zei ze dus op 15 februari 2024

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/kamer_in_het_kort/debat-over-oversterfte

.....

Dijkstra wil niet speculeren over de oorzaken van de oversterfte en de uitkomsten van de lopende onderzoeken afwachten. Wetenschappelijk onderzoek is volgens haar belangrijk om te bepalen wat er mogelijk fout is gegaan tijdens de pandemie.

.....

Waarom is het eigenlijk oorverdovend stil in de media, regering en 2e kamer?

GroenTuintje schreef op 08-05-2024 om 11:35:

[..]

Voornamelijk mensen die gevaccineerd zijn hadden last van deze klachten. Viel mij op. Maar daar wordt niks over gezegd.

Ik ben een week voor mijn eerste vaccinatie besmet geraakt, en al meer dan 3 jaar klachten.... 

Daglichtlamp schreef op 08-05-2024 om 10:44:

[..]

Helemaal mee eens dat onderzoek daarnaar ook heel erg hard nodig is. Het lijkt wel of er daarin wachten op buitenlands onderzoek. Terwijl hier genoeg patiënten zijn om zelf onderzoek te kunnen doen.

Hier wordt ook onderzoek gedaan, het UMC is daarmee bezig en C-support verzamelt daarvoor al jaren gegevens van Long covid patiënten... dmv zeer uitgebreide vragenlijsten.... die krijg ik al jaren, eerst om de 3 maanden en daarna elk half jaar. 

UMC Utrecht leidt onderzoek naar long COVID - UMC Utrecht

Symposium post-COVID onderzoek (video en slides) - C-support

Yumi schreef op 08-05-2024 om 20:32:

[..]

Hier wordt ook onderzoek gedaan, het UMC is daarmee bezig en C-support verzamelt daarvoor al jaren gegevens van Long covid patiënten... dmv zeer uitgebreide vragenlijsten.... die krijg ik al jaren, eerst om de 3 maanden en daarna elk half jaar.

UMC Utrecht leidt onderzoek naar long COVID - UMC Utrecht

Symposium post-COVID onderzoek (video en slides) - C-support

Mooi dat er inmiddels meer loopt, maar dat eerste onderzoek uit je eerste link startte pas begin dit jaar. Terwijl het natuurlijk al veel langer duidelijk is dat long covid niet vanzelf over gaat helaas. Ik heb in mijn nabijheid ook een paar voorbeeld, het is echt erg hoe lang sommigen al thuis zitten zonder perspectief.

Lieveheersbeest schreef op 08-05-2024 om 14:43:

@TO: Wat naar dat je hiermee zit. Weet je waarom dit je zo raakt?

@TO?

Daglichtlamp schreef op 08-05-2024 om 20:36:

[..]

Mooi dat er inmiddels meer loopt, maar dat eerste onderzoek uit je eerste link startte pas begin dit jaar. Terwijl het natuurlijk al veel langer duidelijk is dat long covid niet vanzelf over gaat helaas. Ik heb in mijn nabijheid ook een paar voorbeeld, het is echt erg hoe lang sommigen al thuis zitten zonder perspectief.

Dat klopt maar het Erasmus en C-support zijn al langer bezig met gegevens verzamelen. Hieronder nog info over lopende onderzoeken, op volgorde nee... maar denk dat het duidelijk is, dat er meer loopt.

Long covid gaat niet vanzelf over, dat weet ik na 3 jaar lc, maar al te goed.... Gelukkig is er wel het e.a mogelijk qua behandeling, welke het beste werkt dat is nog in onderzoek. 

Meerjarig onderzoek naar de impact van long covid

Onderzoekers van het Erasmus MC gaan coronapatiënten die langdurig klachten houden meerdere jaren volgen. Daarbij kijken ze niet alleen hoe corona hun fysieke en mentale gezondheid beïnvloedt, maar ook of en hoe patiënten hun werk en sociale leven weer oppakken. De onderzoekers werken samen met C-support, het landelijk expertisecentrum dat longcovidpatiënten ondersteunt.

Door: Sylvia Marmelstein19 januari 2022
Meerjarig onderzoek naar de impact van long covid - Amazing Erasmus MC

Een hoopvolle dag voor longcovidpatiënten: vandaag werd bekend dat tientallen Nederlandse artsen en wetenschappers de handen ineen slaan om achter de oorzaak van de slepende ziekte te komen. "Het is tijd dat er behandelmogelijkheden in beeld komen."


Vijf universitaire ziekenhuizen in Nederland gaan nog dit jaar aan de slag met onderzoeken naar de oorzaken en mogelijke behandelingen van longcovid. De studies worden gefinancierd door Stichting Long Covid. Die organisatie heeft inmiddels bijna 1,5 miljoen euro aan donaties binnengekregen om onderzoek mogelijk te maken.
Groot Nederlands onderzoek geeft longcovidpatiënten weer een beetje hoop: 'Ik ervaar het ook echt als steun' - EenVandaag (avrotros.nl)

In februari 2022 is C-support samen met het Erasmus MC een grootschalig en meerjarig onderzoek naar Long COVID gestart. Mensen die tot en met januari 2022 bij C-support zijn aangemeld met langdurige klachten na een COVID-19 besmetting, kunnen deelnemen. Het onderzoek bestaat uit een uitgebreide vragenlijst die jaarlijks wordt herhaald.
Long COVID onderzoek - C-support

Fleurtje_5

Fleurtje_5

09-05-2024 om 10:45 Topicstarter

Lieveheersbeest schreef op 08-05-2024 om 14:43:

@TO: Wat naar dat je hiermee zit. Weet je waarom dit je zo raakt? Oversterfte bonus is inderdaad een nare term, dat had de media gerust achterwege kunnen laten.

Antwoord op je vraag: Niet zoveel. Ik had nog niet eerder gehoord dat er sprake is van oversterfte, hoor geen signalen in mijn omgeving en weet niets af van het onderzoek dat er nu gedaan wordt. Dus moet zeggen dat het me niet bezig houdt.


Ik schreef: "Ik heb er nog steeds moeite mee". 

Waarom dat is daar kan ik niet precies de vinger opleggen. Misschien dat het meerdere dingen zijn die bij elkaar een groter ding zijn geworden. En er veel mensen, maar vooral veel jongere mensen, uit mijn naaste omgeving zijn overleden. Bij iedereen, of bijna iedereen, weet ik wat de oorzaak was. Zij hebben nooit de pensioenleeftijd gehaald, maar er wel altijd voor gewerkt en betaald.

Als er dan in één jaar 14.000 mensen meer dan normaal overlijden (dus bovenop het aantal dat normaal overlijd) ...kan meerdere oorzaken hebben....dan heb ik er moeite mee als die minister weigert verder onderzoek te laten doen, terwijl ze een maand daarvoor nog sprak hoe belangrijk het was om dat te onderzoeken.

Maar dan zegt ze dat er al genoeg gedaan word.

De zelfde minister die voor het "voltooit leven" is, zodat gezonde mensen op verzoek mogen sterven als ze hun leven uitzichtsloos vinden omdat deze minister iedereen een waardig levenseinde gunt

Pia Dijkstra gunt iedereen een waardig levenseinde

https://www.anbo.nl/speerpunten/gezondheid-vitaliteit/dossier-levenseinde/pia-dijkstra-gunt-iedereen-een-waardig

Dank voor je reactie. Wat verdrietig dat er zoveel mensen in jouw omgeving zijn overleden. Zeker omdat het jonge mensen waren. Is dat allemaal recent gebeurd?

wat ik niet zo goed begrijp is dat je de oorzaak van hun overlijden weet, maar toch wil dat er onderzoek gedaan wordt naar oversterfte. Het leest alsof je die 2 zaken met elkaar in verband wil brengen, maar dat lijkt me niet logisch. Of maken de oorzaken juist dat jij met vragen achterblijft? Kan je dat uitleggen?

Fleurtje_5

Fleurtje_5

09-05-2024 om 13:08 Topicstarter

Lieveheersbeest schreef op 09-05-2024 om 11:53:

Dank voor je reactie. Wat verdrietig dat er zoveel mensen in jouw omgeving zijn overleden. Zeker omdat het jonge mensen waren. Is dat allemaal recent gebeurd?

wat ik niet zo goed begrijp is dat je de oorzaak van hun overlijden weet, maar toch wil dat er onderzoek gedaan wordt naar oversterfte. Het leest alsof je die 2 zaken met elkaar in verband wil brengen, maar dat lijkt me niet logisch. Of maken de oorzaken juist dat jij met vragen achterblijft? Kan je dat uitleggen?


Nee niet allemaal recent. Ik hoef géén onderzoek naar hun overlijden, maar ik heb er moeite mee dat een minister van Volksgezondheid zo laconiek doet over 14.000 extra overledenen.

Ze sprak (in de link die ik had geplaatst) de woorden dat ze iedereen een waardig levenseinde gunt. En maakt zich hard voor de wetgeving Voltooid Leven met de woorden:

“Tegenwoordig mogen mensen over heel veel dingen in hun leven zelf bepalen. Dat noemen we zelfbeschikking. Het is eigenlijk vreemd dat we, als we op een bepaalde leeftijd komen, alles achter ons ligt en er geen perspectief meer is, we dan niet mogen bepalen dat ons leven klaar is. Dat we dat om die reden mogen beëindigen.”

Voor iemand die uitzichtloos moet lijden vind ik euthanasie een uitkomst. Goed dat het kan.Maar iemand die gezond is en dan voor de dood kiest vanwege 'geen doel meer zien om nog te leven' of 'voltooit leven' vind ik heel triest. Dát is wel vreemd. Laat die mensen dan niet home-alone verpieteren zou ik willen zeggen. De verzorgingstehuizen waren goed voor veel mensen. Ze hadden er vooral contact met leeftijdsgenoten.Zelfs als ze deden kibbelen. Het komt nu over alsof ouderen een wegwerp product zijn. En dat ouderen teveel geld kosten en bla bla bla. 

 Zo'n reactie (als meerdere Kamerleden een onderzoek willen) 'er word al genoeg gedaan', klinkt voor mij helemaal niet zo waardig. Als men het dan ook nog heeft over 'oversterfte bonus' al helemaal niet.

Je haalt in je Posts allemaal verschillende onderwerpen bij elkaar en springt nogal van de hak op de tak. Ik vind het lastig om eruit te halen waar je nou precies tegenaan loopt.

denk je dat haar mening over een waardig levenseinde samenhangt met dat ze nu nog geen aanvullend onderzoek wil doen naar de oversterfte? Ik ben op zoek naar waarom je die dingen met elkaar in verband brengt. Dat zijn toch twee losse discussies? 

Of denk je dat deze minister er op uit is om zoveel mogelijk inwoners te laten sterven op korte termijn?

Heb je de kamerbrief al gelezen? Zowel de minister als de Tweede Kamer vinden onderzoek naar oversterfte belangrijk. Dus dat onderzoek gebeurt ook gewoon.
Hier de wet voltooid leven bijhalen is off topic, die hoort hier helemaal niet bij (en die gaat volgens mij in de huidige samenstelling ook geen meerderheid halen. Daar ben ik ook wel blij om. We hebben al een ruime euthanasiewetgeving, daar hoeft wat mij betreft geen wet voltooid leven bij. Maar die wet past ook niet bij mijn levensovertuiging, waarin het leven iets is wat je krijgt van God.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

09-05-2024 om 15:07 Topicstarter

Lieveheersbeest schreef op 09-05-2024 om 13:11:

Je haalt in je Posts allemaal verschillende onderwerpen bij elkaar en springt nogal van de hak op de tak. Ik vind het lastig om eruit te halen waar je nou precies tegenaan loopt.

denk je dat haar mening over een waardig levenseinde samenhangt met dat ze nu nog geen aanvullend onderzoek wil doen naar de oversterfte? Ik ben op zoek naar waarom je die dingen met elkaar in verband brengt. Dat zijn toch twee losse discussies?

Of denk je dat deze minister er op uit is om zoveel mogelijk inwoners te laten sterven op korte termijn?


Ik loop nergens tegen aan. Wel gaf ik antwoord op je vraag waarom ik ergens moeite mee heb. Als jij het 'bij elkaar en van de hak-op-de-tak gespring' en 'lastig' vind, loop jij ergens tegen aan.

Ik vraag niet aan jou om 'gelijk te krijgen', je hoeft me ook niet te volgen, ik zeg alleen wat ik niet mooi vind aan zoveel oversterfte waar geen verder onderzoek naar gedaan word.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.