Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Oversterfte


OmaVan2 schreef op 08-05-2024 om 11:52:

[..]

Heb je gelezen wat glazen bol schreef? Ik zal een voorbeeld in getallen geven: van elke 1000 mensen zijn er 900 gevaccineerd. Van de gevaccineerden hebben er 9 postcovid klachten. Dit is 1%. Van de ongevaccineerden hebben 4 postcovid klachten, dat is 4%. Jij kent alle 1000 mensen, dus ken je 9 gevaccineerden met postcovid en 4 ongevaccineerden met postcovid. Je kent dus in absolute aantallen meer gevaccineerden met postcovid, ondanks dat ze 4x zo weinig kans hebben om het te ontwikkelen.

Dit inderdaad. Ik heb heel veel lotgenoten contact en er zijn er heel veel die net als ik ziek zijn geworden voordat ze gevaccineerd konden worden. Echter is een vaccinatie geen garantie natuurlijk dat je het niet krijgt. De kans is kleiner, maar zeker niet nul. Dit om de simpele reden dat als je corona krijgt er altijd een kans is dat je er dus een chronische ziekte aan overhoudt. Dus ik ken ook zeker lotgenoten die na hun vaccinatie ziek zijn geworden. Om dat overigens even heel duidelijk te onderscheiden van mensen die door hun vaccinatie ziek zijn geworden, want Hoewel dat ook voorkomt is die kans echt heel veel malen kleiner

Ik vind dit soort kwesties altijd heel lastig en denk persoonlijk dat we hier nooit definitief uitsluitsel over zullen krijgen.

Ik ken ook twee jonge mensen die nog steeds last hebben van de bijwerkingen van de vaccins en nog steeds niet volledig kunnen werken. Het is nooit met 100% zekerheid vast te stellen dat het daardoor is gekomen, maar volgens de artsen is dat "zeer waarschijnlijk" de oorzaak. Ik ken ook mensen met long covid, mensen die door covid zijn gestorven mét vaccinatie en iemand van 40 die zonder vaccinatie en zonder bekende gezondheidsproblemen op de IC is beland. 

Het kan dat de vaccins een rol hebben gespeeld bij oversterfte. Maar dat zal moeilijk te bepalen zijn als andere variabelen niet constant zijn gebleven. Wat is bijvoorbeeld op langere termijn het gezondheidseffect geweest van het sluiten van sportcentra tijdens corona? De uitgestelde zorg? Wat is het effect van veranderende eetgewoonten? De term "coronakilo's" is niet voor niets bedacht. Wat heeft de periode van eenzaamheid voor langetermijn effect gehad? 

En los van corona: een toenemend gebruik van smartphones in de avonduren waardoor de slaapkwaliteit (en dus gezondheid) achteruit holt? Een toenemende werkdruk en dus stress? Een werk-prive balans die door thuiswerken is gewijzigd? Om maar wat variabelen te noemen. 

Bijkomend probleem is de politisering. Bepaalde uitkomsten zijn wellicht "niet wenselijk". Ik heb jarenlang in een politieke omgeving gewerkt en weet helaas waar ik het over heb. Als je aan een van de andere variabelen een iets ander gewicht toekent, kunnen de uitkomsten weer heel anders zijn. Een echt onafhankelijk onderzoek is denk ik een illusie. 

Is oversterfte heel erg in een land met overbevolking en te weinig huizen, wachtlijsten in de zorg, etc? 

Netherfield schreef op 08-05-2024 om 13:39:

Is oversterfte heel erg in een land met overbevolking en te weinig huizen, wachtlijsten in de zorg, etc?

Totdat een geliefde van je overlijdt…

Fleurtje_5

Fleurtje_5

08-05-2024 om 14:37 Topicstarter

Netherfield schreef op 08-05-2024 om 13:39:

Is oversterfte heel erg in een land met overbevolking en te weinig huizen, wachtlijsten in de zorg, etc?


Wat een rare beredenering.

Misschien moet men dan zorgen dat het land niet overspoelt word door teveel bewoners? Als jij vanwege oversterfte (dus dat er vroegtijdig en teveel mensen overlijden) dit dan niet zo heel erg vind, vanwege te weinig huizen, wachtlijsten in de zorg etc etc dan kunnen die mensen van elders op de wereldbol net zo goed elders op de wereldbol blijven. Toch?

Of waarom dan nog mensen vaccineren als jij oversterfte niet zo heel erg vind vanwege overbevolking.

Malibu2 schreef op 08-05-2024 om 13:26:

Ik vind dit soort kwesties altijd heel lastig en denk persoonlijk dat we hier nooit definitief uitsluitsel over zullen krijgen.

Ik ken ook twee jonge mensen die nog steeds last hebben van de bijwerkingen van de vaccins en nog steeds niet volledig kunnen werken. Het is nooit met 100% zekerheid vast te stellen dat het daardoor is gekomen, maar volgens de artsen is dat "zeer waarschijnlijk" de oorzaak. Ik ken ook mensen met long covid, mensen die door covid zijn gestorven mét vaccinatie en iemand van 40 die zonder vaccinatie en zonder bekende gezondheidsproblemen op de IC is beland.

Het kan dat de vaccins een rol hebben gespeeld bij oversterfte. Maar dat zal moeilijk te bepalen zijn als andere variabelen niet constant zijn gebleven. Wat is bijvoorbeeld op langere termijn het gezondheidseffect geweest van het sluiten van sportcentra tijdens corona? De uitgestelde zorg? Wat is het effect van veranderende eetgewoonten? De term "coronakilo's" is niet voor niets bedacht. Wat heeft de periode van eenzaamheid voor langetermijn effect gehad?

En los van corona: een toenemend gebruik van smartphones in de avonduren waardoor de slaapkwaliteit (en dus gezondheid) achteruit holt? Een toenemende werkdruk en dus stress? Een werk-prive balans die door thuiswerken is gewijzigd? Om maar wat variabelen te noemen.

Bijkomend probleem is de politisering. Bepaalde uitkomsten zijn wellicht "niet wenselijk". Ik heb jarenlang in een politieke omgeving gewerkt en weet helaas waar ik het over heb. Als je aan een van de andere variabelen een iets ander gewicht toekent, kunnen de uitkomsten weer heel anders zijn. Een echt onafhankelijk onderzoek is denk ik een illusie.

Tenzij de groep gevaccineerden qua samenstelling sterk afwijkt van de groep ongevaccineerden (en dat sluit ik niet uit), gelden de door jou genoemde variabelen voor beide groepen. 

Wat betreft politisering kan een beleidsbeslissing om geld aan  b.v. openbaar vervoer uit te geven in plaats van een accijnsverlaging politiek gemotiveerd zijn, maar wetenschappelijk onderzoek politiek beïnvloeden is een absolute no-go. Niet voor niets was er een jaar of vijf geleden veel om het WODC te doen, toen er van politieke beïnvloeding sprake leek te zijn. 

@TO: Wat naar dat je hiermee zit. Weet je waarom dit je zo raakt? Oversterfte bonus is inderdaad een nare term, dat had de media gerust achterwege kunnen laten.

Antwoord op je vraag: Niet zoveel. Ik had nog niet eerder gehoord dat er sprake is van oversterfte, hoor geen signalen in mijn omgeving en weet niets af van het onderzoek dat er nu gedaan wordt. Dus moet zeggen dat het me niet bezig houdt.

Kan iemand cijfers vinden van de oversterfte tov de populatie? En dan bedoel ik de aantallen/ percentage. Er komen steeds meer oudere mensen, dat er steeds meer mensen komen te overlijden is dan logisch.
 

Sneeuwklokje schreef op 08-05-2024 om 14:51:

Kan iemand cijfers vinden van de oversterfte tov de populatie? En dan bedoel ik de aantallen/ percentage. Er komen steeds meer oudere mensen, dat er steeds meer mensen komen te overlijden is dan logisch.

Dat zit al in de cijfers verwerkt. Het gaat dus niet om absolute aantallen, maar de sterfte t.o.v. de zelfde groep in vorige jaren.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

08-05-2024 om 17:01 Topicstarter

Sneeuwklokje schreef op 08-05-2024 om 14:51:

Kan iemand cijfers vinden van de oversterfte tov de populatie? En dan bedoel ik de aantallen/ percentage. Er komen steeds meer oudere mensen, dat er steeds meer mensen komen te overlijden is dan logisch.


https://www.ad.nl/gezond/oversterfte-houdt-aan-maar-puzzelstukjes-vallen-op-hun-plek~a9944f31/


https://www.medischcontact.nl/actueel/laatste-nieuws/artikel/oversterfte-met-of-door-covid-19


https://nieuws.nl/algemeen/20240215/groot-deel-kamer-wil-breed-onderzoek-naar-aanhoudende-oversterfte/ Groot deel Kamer wil breed onderzoek naar aanhoudende oversterfte

Volgens NSC-Kamerlid Agnes Joseph zijn de afgelopen vier jaar 14.000 mensen meer per jaar overleden dan vooraf verwacht. Aanvankelijk bleek corona de belangrijkste oorzaak van de oversterfte, maar er is nog steeds sprake van oversterfte. “Er is blijkbaar meer aan de hand. Dit duidt mogelijk op dieperliggende problemen in de volksgezondheid. Dit kunnen we niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Er is grondig onderzoek nodig”, zei Joseph in het Kamerdebat hierover.



Fleurtje_5

Fleurtje_5

08-05-2024 om 17:06 Topicstarter

Tweede Kamer document
file:///D:/Downloads/Oversterfte.pdf

Intussen overlijden er nu al vier jaar op rij ongeveer 14.000 mensen méér dan vooraf werd verwacht. Omgerekend zijn dat bijna 40 mensen per dag. Er is sprake van flinke over- sterfte, maar de media, de regering en de Tweede Kamer zijn hier bijna oorverdovend stil over. De oversterfte begon op te vallen in 2020.    15 feb 2024

Op een andere site las ik:

De oversterfte was in 2022 het hoogste onder mensen jonger dan 50 jaar.

Fleurtje_5 schreef op 08-05-2024 om 17:01:

[..]


https://www.ad.nl/gezond/oversterfte-houdt-aan-maar-puzzelstukjes-vallen-op-hun-plek~a9944f31/


https://www.medischcontact.nl/actueel/laatste-nieuws/artikel/oversterfte-met-of-door-covid-19


Gevraagd werd naar oversterfte cijfers t.o.v. de populatie. Het AD geeft alleen sterftecijfers t.o.v. populatie voor verpleeghuisbewoners (Citaat: Vooral in de verpleeghuizen lag het aantal overlijdens tijdens de pandemie beduidend hoger. Onderzoeker Marlies Bär van de Erasmus Universiteit Rotterdam stelt dat normaliter 30 op 100 bewoners van verpleeghuizen overlijden. Tijdens de pandemie waren dat er 33 op 100.).

Ik heb gezocht, maar oversterftecijfers t.o.v. de populatie maar heb ik niet kunnen vinden. Je kunt natuurlijk wel zelf populatiecijfers uit statline halen en die afzetten tegen de oversterftecijfers.

https://allecijfers.nl/sterfte/
Hier kun je wel sterftecijfers vinden per 1000 inwoners, maar weer geen oversterfte cijfers. In 2019 stierven er 8,789 per 1000 inwoners, in 2020 9,69, in 2021 9,764 in 2022 9,671 en in 2023 9,509.
Dat kun je niet direct vertalen in oversterfte cijfers, want dan zou je ook de verwachte sterfte in die jaren moeten hebben.

Fleurtje_5 schreef op 08-05-2024 om 17:06:

Tweede Kamer document
file:///D:/Downloads/Oversterfte.pdf

Intussen overlijden er nu al vier jaar op rij ongeveer 14.000 mensen méér dan vooraf werd verwacht. Omgerekend zijn dat bijna 40 mensen per dag. Er is sprake van flinke over- sterfte, maar de media, de regering en de Tweede Kamer zijn hier bijna oorverdovend stil over. De oversterfte begon op te vallen in 2020. 15 feb 2024

Op een andere site las ik:

De oversterfte was in 2022 het hoogste onder mensen jonger dan 50 jaar.

Dat maakt het zo verontrustend 

Fleurtje_5 schreef op 08-05-2024 om 17:06:

Tweede Kamer document
file:///D:/Downloads/Oversterfte.pdf

Intussen overlijden er nu al vier jaar op rij ongeveer 14.000 mensen méér dan vooraf werd verwacht. Omgerekend zijn dat bijna 40 mensen per dag. Er is sprake van flinke over- sterfte, maar de media, de regering en de Tweede Kamer zijn hier bijna oorverdovend stil over. De oversterfte begon op te vallen in 2020. 15 feb 2024

Op een andere site las ik:

De oversterfte was in 2022 het hoogste onder mensen jonger dan 50 jaar.

Helaas kunnen wij natuurlijk niet bij jouw D-schijf. Heb je ook het linkje waar dit vandaan komt? Is het een verslag? Een brief?

Gevonden, het komt uit de handelingen: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2023-2024/43 Met daarin ook de antwoorden van de minister.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.