Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Klimaatactivisten

Gisteren met enige verbazing naar het klimaatprotest op de A12 gekeken. Dat je protesteert begrijp ik hoor. Maar dat je dat op de A12 doet terwijl je weet dat het niet mag en je dan ook nog vol trots weg laat slepen of los laat zagen omdat je ergens aan vast gelijmd bent. Ik kan er echt niet bij.... Ga gewoon op het Malieveld staan ofzo. 
Wat vinden jullie ervan? 


Muurbloem1985 schreef op 29-01-2023 om 12:47:

[..]

Dus als men hun zin niet helemaal krijgt gaan ze zich maar vastlijmen? vind jij dat niet een beetje kinderachtig om je punt te maken? Men heeft toch een mond gekregen om hun punt te maken?

Wie heeft er geluisterd naar die mond die het punt al een halve eeuw probeerde te maken? Wat is er significant veranderd en heeft ook voldoende impact gemaakt om het klimaattij te keren?

Er word vooral commentaar gegeven op de vorm. Maar het is belangrijker te focussen op de inhoud.

Muurbloem1985 schreef op 29-01-2023 om 12:47:

[..]

Dus als men hun zin niet helemaal krijgt gaan ze zich maar vastlijmen? vind jij dat niet een beetje kinderachtig om je punt te maken? Men heeft toch een mond gekregen om hun punt te maken?

Dus ze als ze hun zin niet krijgen gaan boeren een minister bedreigen, men heeft toch een mond gekregen om hun punt te maken?

Libertine schreef op 29-01-2023 om 12:54:

[..]

Er wordt 17,3 miljard euro aan subsidies en belasting voordeel aan fossiele brandstof uit gegeven (En meer dan 500 miljard wereldwijd) Denk je dat we door het verbieden van de plastic tasjes bij de appie de schade die dat aanricht wel kunnen compenseren?

En daar bovenop dat is dus 17,3 miljard euro die niet ingezet kan worden voor andere doelen (armoede, scholing, zorg etc). En dan zijn de kosten van bijvoorbeeld overstromingen (bijv Limburg) en branden door extreme droogte nog niet eens meegerekend. Die klimaat verandering gaat echt heel veel geld kosten, geld dat ten koste gaat van onze welvaart.

Lollypopje schreef op 29-01-2023 om 10:59:

Ik snap het wel. Op het Malieveld levert het geen aandacht op en aandacht is wel wat je wilt met je protest. Zonder aandacht creëer je geen bewustwording bij mensen.

En tja bij de boeren werkten het ook en die werden niet gearresteerd. Dus ik vind het wel mooi dat zij nu ook een snelweg bezetten. Laat ook meteen zien hoe hypocriet de overheid reageert als het om de twee groepen gaat. Want waarom mag de groep die vooral voor zichzelf protesteert wel en de groep die protesteert voor het algemeen belang niet?

Jij zegt het mooi, helemaal eens. 

Lexus schreef op 29-01-2023 om 11:42:

[..]

Jaja, ik zeg het al 50 jaar inzake het milieu: de mensen die (ws) niets doen, verwijten de mensen die iets doen, dat ze niet alles doen. Wat mij betreft een retorische fallaci: een klein beetje (bv wel een verwarmd huis van 17 C) met heel veel (vliegen, autorijden, vlees eten + alle dingen hierboven genoemd) vergelijken.

Heel herkenbaar en echt een enorm zwaktebod: als een niet alles perfect doet hoef je zelf niet te veranderen. Perfectie gaat niemand bereiken, maar meer doen dan 'men' (overheid/ gemiddelde Nederlander of wie je hier ook maar onder wil scharen) nu doet is echt nodig.

Jillz schreef op 29-01-2023 om 13:03:

[..]

En daar bovenop dat is dus 17,3 miljard euro die niet ingezet kan worden voor andere doelen (armoede, scholing, zorg etc). En dan zijn de kosten van bijvoorbeeld overstromingen (bijv Limburg) en branden door extreme droogte nog niet eens meegerekend. Die klimaat verandering gaat echt heel veel geld kosten, geld dat ten koste gaat van onze welvaart.

En dat  voelt voor velen heel bedreigend. 

felija schreef op 29-01-2023 om 13:01:

[..]

Dus ze als ze hun zin niet krijgen gaan boeren een minister bedreigen, men heeft toch een mond gekregen om hun punt te maken?

Waarom steeds de boerenacties erbij halen? Er heeft toch geen mens hier gezegd dat een minister bedreigen wel een goed plan is.

watertoren schreef op 29-01-2023 om 13:06:

[..]

Waarom steeds de boerenacties erbij halen? Er heeft toch geen mens hier gezegd dat een minister bedreigen wel een goed plan is.

Omdat het om precies dezelfde soort actie gaat. Beide groepen zijn de wanhoop nabij, zowel boeren als klimaatactvisten zijn jarenlang door ondermeer de overheid aan het lijntje gehouden. Dus gaan beide groepen over tot extremere acties. 

Het punt wat ik wil maken, is dat men de ene groep wegzet als zielig en gevaarlijk en de andere niet. Het meten met twee maten: daar ageer ik tegen. 

felija schreef op 29-01-2023 om 13:11:

[..]

Omdat het om precies dezelfde soort actie gaat. Beide groepen zijn de wanhoop nabij, zowel boeren als klimaatactvisten zijn jarenlang door ondermeer de overheid aan het lijntje gehouden. Dus gaan beide groepen over tot extremere acties.

Het punt wat ik wil maken, is dat men de ene groep wegzet als zielig en gevaarlijk en de andere niet. Het meten met twee maten: daar ageert ik tegen.

Er zijn zat mensen die de acties van de boeren ook niet goed keurden hoor.

watertoren schreef op 29-01-2023 om 11:14:

Bij de boeren zijn ook arrestaties verricht alleen was het veel moeilijker om in te grijpen met al die traktoren. Die klimaatgekkies hebben het recht om te demonstreren maar ga dan op het malieveld staan en niet op de snelweg waar gevaarlijke situaties uyit kunnen ontstaan zoals bv een ambulance die erdoor moet.

Zou je ze geen gekkies willen noemen alsjeblieft? Toch zeker jij hebt hier geen recht van spreken wat mij betreft.

watertoren schreef op 29-01-2023 om 13:17:

[..]

Er zijn zat mensen die de acties van de boeren ook niet goed keurden hoor.

Reageerders in onder meer dit topic die de acties van de klimaatactivisten zielig en gevaarlijk noemen, vergoelijken in dit en andere topics dezelfde soort acties van de boeren. 

felija schreef op 29-01-2023 om 13:21:

[..]

Reageerders in onder meer dit topic die de acties van de klimaatactivisten zielig en gevaarlijk noemen, vergoelijken in andere topics dezelfde soort acties van de boeren.

Precies. Terwijl de boeren grove schendingen van de openbare orde pleegden, afgedwongen met geweld van tractoren.

Herfstappeltaart schreef op 29-01-2023 om 13:18:

[..]

Zou je ze geen gekkies willen noemen alsjeblieft? Toch zeker jij hebt hier geen recht van spreken wat mij betreft.

Daarmee maakt ze precies duidelijk wat ik bedoel.

watertoren schreef op 29-01-2023 om 13:17:

[..]

Er zijn zat mensen die de acties van de boeren ook niet goed keurden hoor.

Het gaat er meer om dat de politie met twee maten meet gezien het verschil in arrestaties. 

1200 klimaat activisten tegenover 100 boeren. Terwijl de acties van de boeren veel ontregelender en bedreigender waren.  Er geen boeren voorafgaand aan het protest van hun bed zijn gelicht. Etc. Dát is het probleem en daarom wordt er een vergelijking gemaakt. 


Herfstappeltaart schreef op 29-01-2023 om 13:21:

[..]

Precies. Terwijl de boeren grove schendingen van de openbare orde pleegden, afgedwongen met geweld van tractoren.

Dat keur ik net zo goed af en mag wat mij betreft zwaar bestraft worden.

Libertine schreef op 29-01-2023 om 13:22:

[..]

Het gaat er meer om dat de politie met twee maten meet gezien het verschil in arrestaties.

1200 klimaat activisten tegenover 100 boeren. Terwijl de acties van de boeren veel ontregelender en bedreigender waren. Er geen boeren voorafgaand aan het protest van hun bed zijn gelicht. Etc. Dát is het probleem en daarom wordt er een vergelijking gemaakt.


Precies

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.