Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Libertine schreef op 20-12-2024 om 19:07:

[..]

Precies. We verwachten dat men integreert (of eigenlijk assimileert). Tot er wat gebeurt. Dan ben je weer die Marokkaan of turk. Ook als je hier geboren bent.

Bovendien vinden we integratie een taak van de ander. En niet iets waar wij als geboren Nederlanders ook iets in te doen hebben. Wonderlijk vind ik dat.

Libertine schreef op 20-12-2024 om 19:17:

ik denk trouwens dat als de permanente verblijfsvergunning wordt afgeschaft dit ook iets zal doen met de motivatie om te integreren. Want waarom zou je je daar voor de volle 100% voor inzetten als je de kans loopt weer te moeten vertrekken?

Dat hele inburgeren/integreren is naar mijn idee ook op een idiote manier vorm gegeven. Ik maak tijdens de fietscusus voor nieuwkomers vaak genoeg mee dat mensen een status hebben een moeten wachten op hun inburgeringscursus.  Dan proberen ze zelf alvast iets te doen om zich in ieder geval staande te kunnen houden, ze regelen taallessen, gaan leren fietsen en dan moeten ze naar de berpluchte inburgering. Dan liggen andere dingen weer stil. 

Actief zijn en helpen bij de inburgering als witte Nederlander is soms ook wel confronterend. Ik ben al uitgescholden op straat,  omdat ik met medelanders fiets. 

En inderdaad als je maar 5 jaar mag blijven en je moet eerst wachten tot je mag inburgeren en als je cursus dan bijna klaar is moet je weer opnieuw de procedure , waarom zou je dat dan nog gaan doen?

Inburgeren vanaf dat je in Nederland aankomt en zo snel mogelijk aan het werk! 

Poezie schreef op 20-12-2024 om 19:26:

[..]

Als je uit naam van een niet-westers geloof dergelijke acties doet ben je niet goed geïntegreerd. Vreemd dat dat aan de verwachting van 'de Nederlander' zou moeten liggen. Dan neem je niet echt verantwoordelijkheid voor je eigen acties.

En wat als je uit naam van een westers geloof dergelijke acties doet, wat ben je dan? Gewoon koekoek? 

Integratie is een opdracht aan iedereen. Ons aller verantwoordelijkheid. 

Libertine schreef op 20-12-2024 om 19:48:

[..]

En wat als je uit naam van een westers geloof dergelijke acties doet, wat ben je dan? Gewoon koekoek?

Integratie is een opdracht aan iedereen. Ons aller verantwoordelijkheid.

Is dat zo? Wat wordt er van mij verwacht dan, als autochtone Nederlander? 

Poezie schreef op 20-12-2024 om 19:51:

[..]

Dat je deze mensen normaal benadert, zoals je westerse mensen ook benadert.  Dat je ze laat merken dat ze erbij horen en ze niet in een hoekje drukken, omdat ze anders zijn. 

Als je echt iets wil betekenen voor deze mensen wordt je vrijwilliger bij vluchtelingenwerk, taalmaatje of je gaat helpen bij een internationale schakelklas of gaat mensen leren fietsen. 

Goed integreren is fietsen leren! 

[..]

Zorgen dat ze zich welkom voelen hier op een manier die bij jou past. Dat kan van alles zijn, hoeft niet meteen iets groots te zijn. 

[..]

Ook een beetje aanpassen, aan een veranderende samenleving die nieuwkomers met zich meebrengen. Herkennen dat nieuwkomers ook iets te brengen hebben. Mensen serieus nemen, contact mee maken, uitnodigen, ook willen leren van hun rijke cultuur, mee praten, helpen wegwijs te maken in en nieuw land, aannemen in bedrijven, de taal met ze oefenen, welkom heten als ze in je buurt komen wonen, kennis helpen maken met Nederlands gewoontes, je bewust zijn van je eigen vooroordelen en aannames, mensen waarderen om wie ze zijn en wat ze doen en niet op hun uiterlijk. Etc. We doen het samen, samen leven.

Bakblik schreef op 20-12-2024 om 19:56:

[..]

Dat je deze mensen normaal benadert, zoals je westerse mensen ook benadert. Dat je ze laat merken dat ze erbij horen en ze niet in een hoekje drukken, omdat ze anders zijn.

Als je echt iets wil betekenen voor deze mensen wordt je vrijwilliger bij vluchtelingenwerk, taalmaatje of je gaat helpen bij een internationale schakelklas of gaat mensen leren fietsen.

Dat eerste lijkt me evident. Ik vind dat dat hoort voor iedereen. Helaas gebeurd dat in de praktijk dus veel te weinig.

Het tweede deel vind ik een beetje overdreven. Alsof je alleen iets kunt betekenen wanneer je die dingen doet voor anderen. Alsof iedereen daar ook maar tijd voor heeft. Fijn dat er mensen zijn die dit wel doen en hier tijd voor hebben maar als je het niet doet ben je niet direct iemand die niets betekent voor nieuwkomers natuurlijk. Zou ook een beetje gek zijn. 

Bakblik schreef op 20-12-2024 om 19:56:

[..]

Dat je deze mensen normaal benadert, zoals je westerse mensen ook benadert. Dat je ze laat merken dat ze erbij horen en ze niet in een hoekje drukken, omdat ze anders zijn.

De eerste alinea noem ik gewoon fatsoen. De tweede alinea zou leuk zijn, maar ik werk meer dan voltijd om mijn rekeningen en de belastingdienst te betalen zodat dergelijke projecten gefinancierd kunnen worden. Bovendien kunnen ze ook naar mij toe komen als ze hulp van mij willen hebben, dan geven ze zichzelf ook de kans om te integreren.

Poezie schreef op 20-12-2024 om 20:03:

[..]

De eerste alinea noem ik gewoon fatsoen. De tweede alinea zou leuk zijn, maar ik werk meer dan voltijd om mijn rekeningen en de belastingdienst te betalen zodat dergelijke projecten gefinancierd kunnen worden. Bovendien kunnen ze ook naar mij toe komen als ze hulp van mij willen hebben, dan geven ze zichzelf ook de kans om te integreren.

Je moet dan wel via bijvoorbeeld vluchtelingenwerk bekend maken dat je iets wil doen voor deze mensen.  De kans dat jouw moslim buurvrouw spontaan op jouw deur klopt om om hulp te vragen is vrij klein.  Mijn ervaring is dat zij niet makkelijk en beroep doen op anderen die zij niet (goed) kennen. 

Bakblik schreef op 20-12-2024 om 20:13:

[..]

Je moet dan wel via bijvoorbeeld vluchtelingenwerk bekend maken dat je iets wil doen voor deze mensen. De kans dat jouw moslim buurvrouw spontaan op jouw deur klopt om om hulp te vragen is vrij klein. Mijn ervaring is dat zij niet makkelijk en beroep doen op anderen die zij niet (goed) kennen.

Wat een onzin, punt 1: waarom moet ik mij aanbieden terwijl ik daar helemaal geen tijd voor heb en punt 2: mijn syrische buren bellen spontaan bij mij aan als ze een vraag hebben of iets nodig hebben. (En ik bij hun, ze pakken regelmatig een pakje voor me aan en verder heb ik geen hulp nodig)

Poezie schreef op 20-12-2024 om 20:18:

[..]

Wat een onzin, punt 1: waarom moet ik mij aanbieden terwijl ik daar helemaal geen tijd voor heb en punt 2: mijn syrische buren bellen spontaan bij mij aan als ze een vraag hebben of iets nodig hebben. (En ik bij hun, ze pakken regelmatig een pakje voor me aan en verder heb ik geen hulp nodig)

Als je van mening bent dat integreren van twee kanten moet komen bied je je aan. Het gaat niet ook niet alleen om hulp. Het gaat om fijn samenleven en contact maken. Zodat we niet alleen maar met onze eigen drukke levens bezig zijn. Zo individualistisch, waar ze meeste mensen echt last van hebben. Maar daar zul je dan tijd voor moeten maken. En dat kan echt iedereen. Hebben we ook allemaal baat bij. 

Ik let er tegenwoordig wel op om wat vriendelijker te doen op straat (ipv alleen door te lopen zonder naar iemand te kijken). Nu heb ik veel een vriendelijk momentje met mensen, zowel met wildvreemden op straat of in winkels,alsook met andere mensen. Het fleurt mij op en krijg leuke reacties terug. 

Zal er nog meer op proberen te letten.

kerstbeer schreef op 20-12-2024 om 20:32:

Ik let er tegenwoordig wel op om wat vriendelijker te doen op straat (ipv alleen door te lopen zonder naar iemand te kijken). Nu heb ik veel een vriendelijk momentje met mensen, zowel met wildvreemden op straat of in winkels,alsook met andere mensen. Het fleurt mij op en krijg leuke reacties terug.

Herkenbaar! Dat doe ik ook, werkt goed en het kost je niks.

kerstbeer schreef op 20-12-2024 om 20:32:

Dat is leuk! Ik doe zoiets dat ook. Zeg alle daklozen die een krantje verkopen actief gedag bijvoorbeeld. Nadat ik leerde dat het voor daklozen het allerergste is om niet gezien te worden.

Ook las ik laatst iets over iemand die iedere dag met een onbekende een praatje maakt. Dat heeft ie voorgenomen en steekt hij iedere dag moeite in. Ik denk echt dat dat helpt om meer begrip en (h)erkenning  te krijgen. Inspirerend vond ik! 

Poezie schreef op 20-12-2024 om 19:21:

[..]

Wie hebben dan toch allemaal op de PVV gestemd als die meningen op social media niet de mening is van velen?

Hier kan ik geen touw aan vastknopen, ik begrijp niet wat je bedoelt. Wat er op social media wordt gespuid is niet representatief voor de samenleving, niet wat betreft de PVV en niet wat betreft wat 'de' moslims zouden denken over Joodse medemensen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.