Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Malibu2 schreef op 22-12-2024 om 14:14:

[..]

Ik PRAAT regelmatig met ex-moslims omdat die in mijn kennissenkring zitten en vrijwel alles wat zij op dit punt zeggen wordt bevestigd door andere ex-moslims op social media. Ik zie hen inderdaad als mensen die er meer verstand van hebben dan mensen die er alleen voor geleerd hebben op een universiteit oid.

Ik snap dat de boodschap je niet bevalt, maar stuk voor stuk verklaren ze ons hier voor gek dat wij toelaten waarvoor zij juist zijn gevlucht en toelaten wat uiteindelijk ten koste zal gaan van onze eigen vrijheid. Een land als de VAE waarschuwt het westen daar ook al jaren voor. In onze tolerantie laten wij veel te veel toe, maar die tolerantie gaat echt niet twee kanten op. Want kan ik nog veilig met een Israëlische vlag door Amsterdam lopen? Nope.

En die opmerking van mij over de haat in die ogen laat je maar niet los hè? Waarom eigenlijk niet? Jij hebt het toch niet gezien? Of kun je je er toch ergens wel een voorstelling van maken?

Mij zegt dat ook veel meer. Dat is belangrijke informatie waarvan het niet slim is om die te negeren. Zij weten veel beter waar ze het echt over hebben. Ik denk dat informatie van die mensen en die van de geleerde experts elkaar mooi zouden kunnen aanvullen en dat dat eerderzou kunnen leiden tot een oplossing. 

En diegene die de aanslag heeft gepleegd heeft zich afgekeerd van zijn eigen oude cultuur (dat is echt niet voor niets) is eerst de extreem rechtse kant ook nog eens opgeschoten en heeft zich daarna tegen de Duitse bevolking gekeerd omdat die ex moslims niet genoeg wilde helpen om hierheen te kunnen komen.

Het is een cocktail van verschillende geradicaliseerde denkbeelden vanuit meerderehoeken in combinatie met psychische problemen die tot een vreselijke daad hebben geleid.

Malibu2 schreef op 22-12-2024 om 14:21:

[..]

Ja, daar heb je gelijk in. Zodra het hier over Jodenhaat gaat wordt het onderwerp direct weer omgebogen tot moslimhaat.

Joden mogen blijkbaar niet lang als slachtoffer worden gezien. Dat hebben 7 en 8 oktober 2023 wel aangetoond, of dichter bij huis 7 november en de dagen daarna.

Afschuwelijk vind ik dat en dat ook nog eens na zo een hele geschiedenis waaronder de 2e wereldoorlog. 

Zilver_gray schreef op 22-12-2024 om 14:21:

[..]

Klopt dat laat me niet los in de zin dat ik die uitspraak van je lachwekkend vind, je daardoor niet serieus kan nemen. Dat is zo subjectief als de pest, en jij gebruikt het om je verhaal gewicht te geven.

Duidelijk. Ik beschreef een bepaalde gebeurtenis die in negatieve zin indruk op mij heeft gemaakt, ik had zoiets nog nooit meegemaakt en die blik in die ogen zal ik niet meer snel vergeten. Als jij mijn uitspraak lachwekkend vind, zegt dat denk ik meer over jou dan over mij.

Off topic,  maar kan iemand een nieuw draadje over moslimhaat opstarten? 
Ik ga het niet doen omdat ik daarin niet mee wil schrijven. 
Dan kunnen we in dit draadje verder praten over jodenhaat.

Malibu2 schreef op 22-12-2024 om 14:27:

[..]

Duidelijk. Ik beschreef een bepaalde gebeurtenis die in negatieve zin indruk op mij heeft gemaakt, ik had zoiets nog nooit meegemaakt en die blik in die ogen zal ik niet meer snel vergeten. Als jij mijn uitspraak lachwekkend vind, zegt dat denk ik meer over jou dan over mij.

Tja ook manier van reageren, als er niks zinvols meer aan te dragen valt.

Zilver_gray schreef op 22-12-2024 om 14:33:

[..]

Tja ook manier van reageren, als er niks zinvols meer aan te dragen valt.

Wat een onzin. Malibu heeft meermaals aangegeven waarom hij/zij een afkeer tegen de islam heeft. Nu wordt dit alleen maar gebruikt om te zeggen "jij bent niet objectief, geen expert en lachwekkend".

Zelfs al zou er een, in jouw ogen, zinvolle bijdrage zijn zul je dat niet geloven. Je bent zo bevooroordeeld als de neten vanwege zijn/haar visie op islam.

Poezie schreef op 22-12-2024 om 14:28:

Off topic, maar kan iemand een nieuw draadje over moslimhaat opstarten?
Ik ga het niet doen omdat ik daarin niet mee wil schrijven.
Dan kunnen we in dit draadje verder praten over jodenhaat.

Dat heeft geen zin. Binnen de kortste keren gaat het daar net zoals hier over wie wat waarom wie heeft aangedaan zonder tot echte theoretische oplossingen voor de problemen te komen. 

In het huidige tijdsbeeld met mensen die over iedereen buiten de eigen groep een vooroordeel hebben kun je het een niet los zien van het ander. Er is Jodenhaat in Nederland en er is Moslimhaat in Nederland maar niet alle moslims haten joden en niet alle Nederlanders haten moslims. 

Zelfs als ik zeg dat ik een hekel heb aan het #€@marokkaantje dat mijn zoon 7 jaar heeft gepest maakt mij dat nog geen moslimhater. Dat was 1 jongen, daarvoor kan ik niet alle 1.2 miljoen moslims in Nederland haten. 

Malibu2 schreef op 22-12-2024 om 14:14:

[..]

Ik PRAAT regelmatig met ex-moslims omdat die in mijn kennissenkring zitten en vrijwel alles wat zij op dit punt zeggen wordt bevestigd door andere ex-moslims op social media. Ik zie hen inderdaad als mensen die er meer verstand van hebben dan mensen die er alleen voor geleerd hebben op een universiteit oid.

Ik snap dat de boodschap je niet bevalt, maar stuk voor stuk verklaren ze ons hier voor gek dat wij toelaten waarvoor zij juist zijn gevlucht en toelaten wat uiteindelijk ten koste zal gaan van onze eigen vrijheid. Een land als de VAE waarschuwt het westen daar ook al jaren voor. In onze tolerantie laten wij veel te veel toe, maar die tolerantie gaat echt niet twee kanten op. Want kan ik nog veilig met een Israëlische vlag door Amsterdam lopen? Nope.

En die opmerking van mij over de haat in die ogen laat je maar niet los hè? Waarom eigenlijk niet? Jij hebt het toch niet gezien? Of kun je je er toch ergens wel een voorstelling van maken?

Oei, dit illustreert dus voor mij juist waar het mijns inziens spaak loopt: de mening van ervaringsdeskundigen, wellicht ook op x en andere socials serieuzer nemen dan die van een deskundige. Wat niet betekent dat wat die ervaringsdeskundigen zeggen niet waar is, maar niet de mening/ervaring van een hele groep hoeft te vertegenwoordigen. 

Het in breder perspectief kunnen plaatsen, in de context van de wereldgeschiedenis en kunnen duiden hoe eea samenhangt is voor mij toch voorbehouden aan een deskundige die er jarenlang zijn studie van heeft gemaakt.

Het wil ook niet zeggen dat als je aan een universiteit hebt gestudeerd je dus niks van de praktijk af weet. Om iets zinnigs te kunnen zeggen is het juist belangrijk dat een aspect van zoveel mogelijk kanten wordt belicht en daarvoor is het noodzakelijk om met diverse groeperingen het gesprek aan te gaan.

Ik zie dit meer gebeuren, ook ten tijde van corona, de mening/ervaring van een individu belangrijker achten dan die van een wetenschapper/deskundige. 

https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/opiniepanel/alle-uitslagen/item/veel-nederlandse-joden-durven-niet-openlijk-joods-te-zijn/
Nov. 2018 

Dieptriest dat Joden angstig zijn in dit mooie vrije landje en de bedreigingen en beledigingen die ze moeten aanhoren.

En het is in 2024 nog erger geworden.

https://www.ncab.nl/actueel/nieuws/2024/7/11/nederland-doet-het-slechter-dan-andere-landen-europese-op-het-gebeid-van-antisemitisme Juli 2024: In heel Europa merkten Joden een toename van antisemitisme, al vóór de aanslagen van Hamas en de oorlog in Gaza. Nederland scoort slechter dan gemiddeld. 

https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/600a39e0-b5ce-404f-a5c7-704860329a6e/er-zit-zoveel-haat-we-voelen-ons-alleen-angst-onder-joden-na-gewelddadige-nacht Nov. 2024

MakePeaceNotWar schreef op 21-12-2024 om 20:56:

Jodenhaat in Nederland.
Ik dacht fijn een topic dat gaat over Joden en de tsunami van haat, agressie, leugens en geweld waar die bevolkingsgroep wereldwijd nog steeds mee te maken heeft al ruim 2000 jaar.
Wat het met ze doet, dat jodenhaat nog steeds klakkeloos toe gestaan wordt, over de grote meerderheid van de wereldbevolking, die wel beweren dat ze niet bij de kleine foute minderheid horen, maar tegelijkertijd wel eeuw na eeuw zwijgend toe kijken.
De haat voor joden zit zo diep en de drang om ze uit te roeien gaat zo ver dat er een compleet Palestijns volk voor gebruikt en opgeofferd wordt.
Een topic wat mensen aan het denken zet, wat moeten we met zijn allen gaan doen om die cirkel van haat en uitroeiing van joden te doorbreken, wat is je eigen aandeel, waarom kom je op voor Joodse mensen, waarom kijk je toe, of hoe komt het dat je ze haat en altijd overal de schuld van geeft. Hoe komt het dat we nog steeds niet in staat zijn om naar de kern van het probleem te kijken met zijn allen.
En vaak niet verder komen dan te roepen: Ja maar Israël!
Wat moeten wij gaan doen om te zorgen dat de komende 2000 jaar zonder joden vervolging de geschiedenis boeken in gaat.
Maar goed daar gaat het hele topic eigenlijk vrijwel niet over.
Meer een wedstrijd wie kan het langst blijven doorzagen om zijn gelijk te halen over wat een ander vind of denkt. Er staan ook zeker berichten in die wel nog ergens over gaan.
Maar een topic over joden haat is het zeker niet. Vind ik dan.
Erg jammer en een beetje teleurstellend. Maar uiteindelijk ook naïef van mezelf om te denken dat anderen dezelfde insteek zouden hebben als mij.

Ik deel deze mening ook en meerderen hier. Het is inderdaad jammer hoe het gesprek/de discussie verloopt. Echter, we blijven wel in gesprek ook al gaat het niet steeds even netjes. En eigenlijk ben ik daar dan wel weer blij mee.

felija schreef op 22-12-2024 om 16:14:

[..]

Oei, dit illustreert dus voor mij juist waar het mijns inziens spaak loopt: de mening van ervaringsdeskundigen, wellicht ook op x en andere socials serieuzer nemen dan die van een deskundige. Wat niet betekent dat wat die ervaringsdeskundigen zeggen niet waar is, maar niet de mening/ervaring van een hele groep hoeft te vertegenwoordigen.

Het in breder perspectief kunnen plaatsen, in de context van de wereldgeschiedenis en kunnen duiden hoe eea samenhangt is voor mij toch voorbehouden aan een deskundige die er jarenlang zijn studie van heeft gemaakt.

Het wil ook niet zeggen dat als je aan een universiteit hebt gestudeerd je dus niks van de praktijk af weet. Om iets zinnigs te kunnen zeggen is het juist belangrijk dat een aspect van zoveel mogelijk kanten wordt belicht en daarvoor is het noodzakelijk om met diverse groeperingen het gesprek aan te gaan.

Ik zie dit meer gebeuren, ook ten tijde van corona, de mening/ervaring van een individu belangrijker achten dan die van een wetenschapper/deskundige.

Ik snap je zorgen. En in veel gevallen zie ik zeker de waarde van een deskundige blik. Je noemt nu echter twee onderwerpen waarop deskundigen naar mijn mening tekort geschoten zijn. Bij corona raakte het op den duur mijn eigen vakgebied en prikte ik er zelf doorheen. Ook anderen gaven op social media hetzelfde aan. Maar dit andere geluid leek vakkundig genegeerd te worden. 

Of neem de presidentiële verkiezingen in de VS. Voor een vriendin die naar die actualiteitenprogramma's kijkt met al die deskundigen, kwam de winst van Trump als een totale verrassing. Voor mij niet, op social media hoorde je namelijk heel andere geluiden. 

Ook na 7 oktober heb ik zogenaamd deskundigen dingen horen vertellen waarvan ik weet dat het feitelijk onwaar is. 

Ik zeg niet dat ze nooit gelijk hebben of geen belangrijke context kunnen geven, maar wanneer de mening van deskundigen zo afwijkt van de ervaringsdeskundigen dan zou naar mijn mening niet alleen de stem van de deskundigen gehoord moeten worden. 

Malibu2 schreef op 22-12-2024 om 14:21:

[..]

Ja, daar heb je gelijk in. Zodra het hier over Jodenhaat gaat wordt het onderwerp direct weer omgebogen tot moslimhaat.

Joden mogen blijkbaar niet lang als slachtoffer worden gezien. Dat hebben 7 en 8 oktober 2023 wel aangetoond, of dichter bij huis 7 november en de dagen daarna.

Ja klopt helemaal er wordt echt werkelijk alles aan gedaan om het vooral niet over jodenhaat te hebben. 
Dat is een van grootste oorzaken die de ellende voor alle mensen in dat gebied in stand houden. Zonder joden haat geen ellende voor de Palestijnen. 
Joden zijn ondergeschikt voor heel veel mensen.
Zo is het altijd aan al gegaan eeuw na eeuw. Geen enkele empathie richting het Joodse volk. En al helemaal geen enkele empathie voor de burgers in Gaza.
De mensen in Gaza zijn een makkelijke vlaggenstok en sjaaltje om mee te scoren om de zoveel tijd en waarmee je richting Israël en alles wat Joods is kan meppen. 

Het mag vooral niet over Jodenhaat gaan! Onder geen beding. Wordt systematisch en hardnekkig de kop ingedrukt. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.