Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Daglichtlamp
22-12-2024 om 13:48
Fleurtje_5 schreef op 22-12-2024 om 12:57:
[..]
Onderzoek afwachten? Men had allereerst vóór die aanslag onderzoek moeten doen.
Laten we reëel zijn, online zijn er zoveel mensen die als toetsenbordridders bedreigingen uiten dat het bijna onmogelijk is om daar goed grip op te houden. Wat mij betreft zou er ook veel meer verantwoordelijkheid gelegd mogen worden bij sociaalmedia bedrijven, die dit soort online haat mogelijk maken.
Nicole123
22-12-2024 om 13:48
Grappig.
Bij de ene aanslag wordt er op grond van wat filmpjes en het mediterraanse uiterlijk van de geweldplegers om het hardste geroepen dat de oplossing ligt in het benoemen, benoemen en nog eens benoemen dat het Marokkanen en moslims waren. Nog voor er meer informatie bekend is over de daders. En als uit de informatie blijkt dat het wat genuanceerder ligt mag dat vooral niet benadrukt worden.
Bij de andere aanslag, waar maar één dader is, is al sneller de achtergrond van de dader bekend. Maar als blijkt dat hij islam-criticus en Wilders-aanhanger is dan klopt dat vast niet, want dat kan toch echt niet waar zijn.
Hoe erg kun je bevooroordeeld zijn, hoe erg kun je met twee maten meten?
En als ik eerlijk ben: ik zelf ook bevooroordeeld. Bij het eerste bericht van die kerstmarkt dacht ik meteen: dat zal wel weer een migrant zijn. Maar als de feiten dan bekend worden kun je of denken 'Ai, ik was bevooroordeeld' of je kunt je vastbijten in die vooroordelen en vooral niet van het plaatje in je eigen hoofd af willen worden gebracht. De keuze is aan jezelf.
Poezie
22-12-2024 om 13:56
Nicole123 schreef op 22-12-2024 om 13:48:
Grappig.
Bij de ene aanslag wordt er op grond van wat filmpjes en het mediterraanse uiterlijk van de geweldplegers om het hardste geroepen dat de oplossing ligt in het benoemen, benoemen en nog eens benoemen dat het Marokkanen en moslims waren. Nog voor er meer informatie bekend is over de daders. En als uit de informatie blijkt dat het wat genuanceerder ligt mag dat vooral niet benadrukt worden.
Bij de andere aanslag, waar maar één dader is, is al sneller de achtergrond van de dader bekend. Maar als blijkt dat hij islam-criticus en Wilders-aanhanger is dan klopt dat vast niet, want dat kan toch echt niet waar zijn.
Hoe erg kun je bevooroordeeld zijn, hoe erg kun je met twee maten meten?
En als ik eerlijk ben: ik zelf ook bevooroordeeld. Bij het eerste bericht van die kerstmarkt dacht ik meteen: dat zal wel weer een migrant zijn. Maar als de feiten dan bekend worden kun je of denken 'Ai, ik was bevooroordeeld' of je kunt je vastbijten in die vooroordelen en vooral niet van het plaatje in je eigen hoofd af willen worden gebracht. De keuze is aan jezelf.
Daar ga je weer, met je obsessie voor het 'bewijzen' dat wij hier allemaal moslimhaters zijn.
Malibu2
22-12-2024 om 13:59
Zilver_gray schreef op 22-12-2024 om 12:26:
[..]
Ik denk dat het vooral erg zinvol is om het onderzoek af te wachten alvorens overhaaste conclusies te trekken.
Jij refereerde toch al meteen naar de AfD?
Zilver_gray schreef op 21-12-2024 om 07:35:
[..]
Verschrikkelijk wat er gebeurt is, mijn maag draait er van om!
Even een stukje tekst over de AfD;
AfD'ers verbonden zich aan de anti-islambeweging Pegida en bedienden zich van nazi-retoriek of relativeerden het nazi-verleden. Gauland noemde de nazitijd bijvoorbeeld “een vogelpoepje in de meer dan 1000 jaar succesvolle Duitse geschiedenis”.
felija
22-12-2024 om 14:03
Poezie schreef op 22-12-2024 om 13:56:
[..]
Daar ga je weer, met je obsessie voor het 'bewijzen' dat wij hier allemaal moslimhaters zijn.
Was het maar een obsessie, wat Nicole beschrijft is precies wat er gebeurd, ontzettend opvallend. Haters is erg sterk uitgedrukt, wel heel sterk bevooroordeeld en vooringenomen en ik denk ook nog grotendeels onbewust. 'Wij hier allemaal' klopt dan weer niet, dat maak je er zelf van.
Moxxie
22-12-2024 om 14:06
Treurig. De een na de ander die online uitlegt dat het echt, zeker weten, om een extreem rechtse ex-moslim gaat, of juist een radicale moslim die dit als rookgordijn gebruikte. Ze klinken allemaal zo triomfantelijk, ik vind het smakeloos. Het getuigt ook van weinig empathie naar de slachtoffers toe, het eigen gelijk schijnen mensen veel belangrijker te vinden. Kunnen we weer lekker wijzen.
Voor de duidelijkheid, ik bedoel niet specifiek dit topic, buiten Via gaat het er nog veel erger aan toe.
Zilver_gray
22-12-2024 om 14:08
Malibu2 schreef op 22-12-2024 om 13:59:
[..]
Jij refereerde toch al meteen naar de AfD?
Zilver_gray schreef op 21-12-2024 om 07:35:
[..]
Verschrikkelijk wat er gebeurt is, mijn maag draait er van om!
Even een stukje tekst over de AfD;
AfD'ers verbonden zich aan de anti-islambeweging Pegida en bedienden zich van nazi-retoriek of relativeerden het nazi-verleden. Gauland noemde de nazitijd bijvoorbeeld “een vogelpoepje in de meer dan 1000 jaar succesvolle Duitse geschiedenis”.
Klopt ik reageerde daarmee op de post van Daglichtlamp.
Jij kwam daarna al snel met “vermoedens”;
Malibu; Ja, vreselijk wat daar gisteren gebeurd is. De Saoedische regering heeft de vermoedelijke aanslag veroordeeld.
Het motief is nog niet bekendgemaakt. Dus we weten nog niet waarom hij dit heeft gedaan. Als je de beelden ziet kan je in ieder geval wel zien dat er sprake is van een doelbewuste actie. Dat leid je overigens niet direct af uit de headline van AP (Associated Press): "A car has driven into a group of people at a Christmas market in Germany." Ik heb wel mijn vermoedens over het motief maar wacht het af.
https://x.com/AP/status/1870186633749754100?t=Vya-gFVPjIcD-t8uy45F5g&s=19
Jorni
22-12-2024 om 14:10
Ik.lees hier in dit topic anders nergens moslimhaat. Door sommigen hier worden sommige posts wel al snel (vind ik onterecht) zo opgevat.
Jammer dat het hier al lang niet meer over jodenhaat gaat. Alsof dat er niet toe doet. En joden zorgen hier in Nederland over het algemeen geen overlast of botsen niet openlijk met onze westerse cultuur. Een deel van de moslims wel. Dat maakt het vind ik des te onrechtvaardiger dat het hier steeds weer wordt omgebogen tot het onderwerp moslimhaat en jodenhaat bijna niet wordt besproken. En voor alle duidelijkheid ik ben zowel tegen moslimhaat als tegen jodenhaat.
Malibu2
22-12-2024 om 14:14
Zilver_gray schreef op 22-12-2024 om 10:13:
[..]
Omdat jij “wel eens” met ex moslims praat ben jij expert op dit gebied?
Ik haal mijn info niet uit onderbuikgevoel, wat willekeurige personen op X schrijven of “de haat” in iemands ogen.
Ik laat me dan liever informeren door mensen die er verstand van hebben ja. Men kan van alles op X zetten, nergens kun je controleren of het waar is wat ze zeggen, of dat ze dat uit hun duim hebben gezogen.Blijkbaar is voor jou alles wat men op sociale media gooit bij voorbaat waar zolang het je past. Gevaarlijk!
Ik PRAAT regelmatig met ex-moslims omdat die in mijn kennissenkring zitten en vrijwel alles wat zij op dit punt zeggen wordt bevestigd door andere ex-moslims op social media. Ik zie hen inderdaad als mensen die er meer verstand van hebben dan mensen die er alleen voor geleerd hebben op een universiteit oid.
Ik snap dat de boodschap je niet bevalt, maar stuk voor stuk verklaren ze ons hier voor gek dat wij toelaten waarvoor zij juist zijn gevlucht en toelaten wat uiteindelijk ten koste zal gaan van onze eigen vrijheid. Een land als de VAE waarschuwt het westen daar ook al jaren voor. In onze tolerantie laten wij veel te veel toe, maar die tolerantie gaat echt niet twee kanten op. Want kan ik nog veilig met een Israëlische vlag door Amsterdam lopen? Nope.
En die opmerking van mij over de haat in die ogen laat je maar niet los hè? Waarom eigenlijk niet? Jij hebt het toch niet gezien? Of kun je je er toch ergens wel een voorstelling van maken?
Malibu2
22-12-2024 om 14:16
Zilver_gray schreef op 22-12-2024 om 14:08:
[..]
Klopt ik reageerde daarmee op de post van Daglichtlamp.
Jij kwam daarna al snel met “vermoedens”;
Malibu; Ja, vreselijk wat daar gisteren gebeurd is. De Saoedische regering heeft de vermoedelijke aanslag veroordeeld.
Het motief is nog niet bekendgemaakt. Dus we weten nog niet waarom hij dit heeft gedaan. Als je de beelden ziet kan je in ieder geval wel zien dat er sprake is van een doelbewuste actie. Dat leid je overigens niet direct af uit de headline van AP (Associated Press): "A car has driven into a group of people at a Christmas market in Germany." Ik heb wel mijn vermoedens over het motief maar wacht het af.
https://x.com/AP/status/1870186633749754100?t=Vya-gFVPjIcD-t8uy45F5g&s=19
Klopt. En die vermoedens sprak ik bewust niet direct uit, ik wilde eerst meer info hebben.
Poezie
22-12-2024 om 14:18
Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat de dader helemaal geen duidelijk motief had maar enkel knettergek is.
Dat maakt mi dit bericht in dit topic helemaal misplaatst.
Malibu2
22-12-2024 om 14:21
Jorni schreef op 22-12-2024 om 14:10:
Ik.lees hier in dit topic anders nergens moslimhaat. Door sommigen hier worden sommige posts wel al snel (vind ik onterecht) zo opgevat.
Jammer dat het hier al lang niet meer over jodenhaat gaat. Alsof dat er niet toe doet. En joden zorgen hier in Nederland over het algemeen geen overlast of botsen niet openlijk met onze westerse cultuur. Een deel van de moslims wel. Dat maakt het vind ik des te onrechtvaardiger dat het hier steeds weer wordt omgebogen tot het onderwerp moslimhaat en jodenhaat bijna niet wordt besproken. En voor alle duidelijkheid ik ben zowel tegen moslimhaat als tegen jodenhaat.
Ja, daar heb je gelijk in. Zodra het hier over Jodenhaat gaat wordt het onderwerp direct weer omgebogen tot moslimhaat.
Joden mogen blijkbaar niet lang als slachtoffer worden gezien. Dat hebben 7 en 8 oktober 2023 wel aangetoond, of dichter bij huis 7 november en de dagen daarna.
Zilver_gray
22-12-2024 om 14:21
Malibu2 schreef op 22-12-2024 om 14:14:
[..]
Ik PRAAT regelmatig met ex-moslims omdat die in mijn kennissenkring zitten en vrijwel alles wat zij op dit punt zeggen wordt bevestigd door andere ex-moslims op social media. Ik zie hen inderdaad als mensen die er meer verstand van hebben dan mensen die er alleen voor geleerd hebben op een universiteit oid.
Ik snap dat de boodschap je niet bevalt, maar stuk voor stuk verklaren ze ons hier voor gek dat wij toelaten waarvoor zij juist zijn gevlucht en toelaten wat uiteindelijk ten koste zal gaan van onze eigen vrijheid. Een land als de VAE waarschuwt het westen daar ook al jaren voor. In onze tolerantie laten wij veel te veel toe, maar die tolerantie gaat echt niet twee kanten op. Want kan ik nog veilig met een Israëlische vlag door Amsterdam lopen? Nope.
En die opmerking van mij over de haat in die ogen laat je maar niet los hè? Waarom eigenlijk niet? Jij hebt het toch niet gezien? Of kun je je er toch ergens wel een voorstelling van maken?
Klopt dat laat me niet los in de zin dat ik die uitspraak van je lachwekkend vind, je daardoor niet serieus kan nemen. Dat is zo subjectief als de pest, en jij gebruikt het om je verhaal gewicht te geven.
Malibu2
22-12-2024 om 14:23
Poezie schreef op 22-12-2024 om 14:18:
Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat de dader helemaal geen duidelijk motief had maar enkel knettergek is.
Dat maakt mi dit bericht in dit topic helemaal misplaatst.
Ik weet het niet. Hij spoorde in ieder geval niet, ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn.
Zilver_gray
22-12-2024 om 14:23
Malibu2 schreef op 22-12-2024 om 14:16:
[..]
Klopt. En die vermoedens sprak ik bewust niet direct uit, ik wilde eerst meer info hebben.
Dat hoefde je ook niet letterlijk uit te spreken, het was mij al duidelijk waar het langs zou gaan.