Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Malibu2
20-12-2024 om 20:46
Nicole123 schreef op 20-12-2024 om 17:33:
[..]
Zeg je met 'het komt voort uit de religie' nou dat jodenhaat een vaststaand onderdeel zou zijn van de islam en daarmee de islam in feite een verachtelijke religie?
Of bedoel je meer dat in de koran bepaalde teksten staan die je kunt uitleggen als oproepen tot jodenhaat (wat een bepaalde radicale groep gelovigen dan ook doet), maar ook op een vrijere manier? Zoals ook in de bijbel en thora dit soort heftige teksten staan, bijv over ongelovigen of mensen die bepaalde dingen hebben gedaan.
Als je het zoals het eerste ziet dan snap ik dat je het als 'de moslims' ziet, maar ben ik het niet eens met je visie. Als je het zoals het tweede ziet dan zou je toch de mensen uit de vrijere stromingen niet gelijk moeten scharen aan die van hun geradicaliseerde geloofsgenoten? Hoe kun je het dan zo generaliserend hebben over 'hun loyaliteit', alsof het één pot nat is?
Jodenhaat is helaas een onderdeel van de islamitische geschriften. En dat beinvloedt mijn mening over die religie inderdaad. Jij kan daar vanuit onze westerse achtergrond wel een vrijere interpretatie aan koppelen, en schrijven dat alleen een radicale groep gelovigen die teksten ziet als een oproep tot jodenhaat. Maar wat jij een radicale groep noemt, is in een groot gedeelte van de wereld gewoon de normale islam. Zij zien dat niet als radicaal, maar als de waarheid, ze volgen gewoon de islamtische teksten en vinden jouw vrijere interpretatie een belediging. Ik heb persoonlijk en online diverse ex-moslims hierover horen vertellen, die teksten werden wel degelijk serieus genomen. Zie bijvoorbeeld het onderstaande interview met een Duits-Turkse ex-moslim die in ons buurland is opgegroeid.
Hier in het westen hebben we de Verlichting gehad, vanaf dat moment werden de bijbel en de manuscripten van A tot Z onder de loep genomen. De historisch-kritische methode werd ook op de bijbel toepast, tekstkritiek, bronnenkritiek, vormkritiek etc. Niet alleen door niet-christenen, maar ook door christenen zelf. Hierdoor weten we bijvoorbeeld dat Marcus hoogstwaarschijnlijk het vroegste evangelie was etc.
Dit heeft de islam allemaal niet doorgemaakt. Veel moslims geloven nog steeds dat elke koran exact dezelfde woorden en letters bevat omdat de tekst dat zelf aangeeft. Dat is ontkracht, er zijn wel degelijk verschillende versies van de tekst. Ook een islamitische wetenschapper heeft dat moeten toegeven: "the standard narrative has holes in it". Hij werd verguisd. En zo zijn er wel meer issues waar ik nu even niet verder op in ga. Maar de redelijke blik die jij veronderstelt hebben veel moslims helaas niet.
Nicole123
20-12-2024 om 20:49
Miraval schreef op 20-12-2024 om 19:32:
[..]
Natuurlijk is dat niet de mening van iedereen, maar ik denk dat jij die meningen op social media onterecht afdoet als onbelangrijk of niet representatief.
Hoeveel mensen in Nederland hebben social media? Dat is inmiddels wel de grote meerderheid. Niet iedereen post daar natuurlijk ongefilterd zijn mening, en er zullen ook aardig wat trollen zijn, maar door de bank genomen kun je denk ik wel aan de reacties zien hoe heel veel mensen in onze samenleving denken over bepaalde onderwerpen. Dat afdoen als onbelangrijk of alleen schreeuwers is gevaarlijk. Want op een gegeven moment krijg je langzaam wel een meerderheid van mensen die ergens een bepaalde mening over hebben en zich gesteund voelen in die mening juist op social media. En die mensen mogen allemaal stemmen he? Ik denk dat de afgelopen verkiezingsuitslag daar een heel goed voorbeeld van is.
Het gevaar van social media moet men niet onderschatten.
Dat gevaar onderschat ik niet, ik heb op dit forum al vaker geschreven dat ik de bagger en haat die vaak gespuid wordt en de desinformatie, halve waarheden en insinuaties die als een olievlek verspreid worden een groot gevaar van deze tijd vind. Juist omdat het maar een kleine groep is die daar heel hard haar mening rondschreeuwt en het lijkt alsof dat 'de algemene mening' is. Haat en desinformatie wordt zo genormaliseerd. Ik doe het daarmee niet af als onbelangrijk, wel als niet representatief. Wat sommige moslims op Facebook knallen is niet representatief voor alle moslims, wat christenen erop plaatsen of mensen met een Westerse achtergrond ook niet voor anderen met hun achtergrond. En ja, er zitten heel veel mensen op social media, maar ik heb het dus over de mensen die over maatschappelijke onderwerpen hun meningen spuien, daarbij is het een kleine groep die een grote en grove mond heeft. Het gaat nu niet over tante Truus of Maryam die er enkel een foto van haar kat deelt.
Nicole123
20-12-2024 om 20:52
Malibu2 schreef op 20-12-2024 om 20:46:
[..]
Jodenhaat is helaas een onderdeel van de islamitische geschriften. En dat beinvloedt mijn mening over die religie inderdaad.
Ben je dan ook tegen vrijheid van godsdienst, als je de islam blijkbaar een in haar wezen jodenhatende en kwaadwillende religie vindt? (Als ik dat goed interpreteer?) Zou je net als Wilders liefst helemaal geen islam in Nederland zien?
Zilver_gray
20-12-2024 om 20:55
Malibu2 schreef op 20-12-2024 om 20:46:
[..]
Jodenhaat is helaas een onderdeel van de islamitische geschriften. En dat beinvloedt mijn mening over die religie inderdaad. Jij kan daar vanuit onze westerse achtergrond wel een vrijere interpretatie aan koppelen, en schrijven dat alleen een radicale groep gelovigen die teksten ziet als een oproep tot jodenhaat. Maar wat jij een radicale groep noemt, is in een groot gedeelte van de wereld gewoon de normale islam. Zij zien dat niet als radicaal, maar als de waarheid, ze volgen gewoon de islamtische teksten en vinden jouw vrijere interpretatie een belediging. Ik heb persoonlijk en online diverse ex-moslims hierover horen vertellen, die teksten werden wel degelijk serieus genomen. Zie bijvoorbeeld het onderstaande interview met een Duits-Turkse ex-moslim die in ons buurland is opgegroeid.
Hier in het westen hebben we de Verlichting gehad, vanaf dat moment werden de bijbel en de manuscripten van A tot Z onder de loep genomen. De historisch-kritische methode werd ook op de bijbel toepast, tekstkritiek, bronnenkritiek, vormkritiek etc. Niet alleen door niet-christenen, maar ook door christenen zelf. Hierdoor weten we bijvoorbeeld dat Marcus hoogstwaarschijnlijk het vroegste evangelie was etc.
Dit heeft de islam allemaal niet doorgemaakt. Veel moslims geloven nog steeds dat elke koran exact dezelfde woorden en letters bevat omdat de tekst dat zelf aangeeft. Dat is ontkracht, er zijn wel degelijk verschillende versies van de tekst. Ook een islamitische wetenschapper heeft dat moeten toegeven: "the standard narrative has holes in it". Hij werd verguisd. En zo zijn er wel meer issues waar ik nu even niet verder op in ga. Maar de redelijke blik die jij veronderstelt hebben veel moslims helaas niet.
https://youtu.be/vvXW_99apAw?si=XRvVy8Pq40V33RQ0
Besef je wel dat je met deze post een grote groep mensen schoffeert? Er zullen hier ook ongetwijfeld gebruikers meelezen en/of posten die Islamitisch/ Moslim zijn.
Echt ongehoord zoals jij dit presenteert als feit! Aanstootgevend!
Hoezo doe jij alsof jij de alwetende bent?
En dat in een topic dat gaat over het discrimineren van een bepaalde groep, precies hetzelfde doe jij nu, maar blijkbaar is dat wel ok.
Nicole123
20-12-2024 om 20:58
Overigens zijn reformatorische christenen helemaal niet door die historisch-kritische periode gegaan en sommige evangelische stromingen zijn dat ook niet. Hét christendom en dé islam bestaan volgens mij niet.
Ik kan met hoe jij schrijft over de islam en moslims ook niet verklaren waarom in bijv Marokko moslims en Joden gewoon vredig samenleven. Als ze massaal zo zijn zoals jij schrijft dan zou dat helemaal niet kunnen.
Poezie
20-12-2024 om 20:58
Libertine schreef op 20-12-2024 om 20:27:
[..]
Als je van mening bent dat integreren van twee kanten moet komen bied je je aan. Het gaat niet ook niet alleen om hulp. Het gaat om fijn samenleven en contact maken. Zodat we niet alleen maar met onze eigen drukke levens bezig zijn. Zo individualistisch, waar ze meeste mensen echt last van hebben. Maar daar zul je dan tijd voor moeten maken. En dat kan echt iedereen. Hebben we ook allemaal baat bij.
Vind jij dat ik meer moet doen dan wat ik nu doe? En over die drukke levens: denk je dat dat een keuze is?
Nicole123
20-12-2024 om 21:10
Ik denk dat we echt niet allemaal vrijwilligerswerk hoeven te doen, ook al vind ik initiatieven zoals taalmaatjes en leren fietsen heel mooi. Als we gewoon eens zouden beginnen met dat stukje fatsoen, met moslims en mensen met niet-westerse achtergrond net zo benaderen en behandelen als mensen die meer op onszelf lijken, dan zijn we al een heel eind. Ze als mensen zoals jezelf zien, in plaats van als wij-zij. En daar hoort voor mij ook bij niet bij voorbaat al van mening zijn dat ze vast wel radicale ideeën zullen hebben, Joden zullen haten en gewoon niet willen integreren tenzij die mensen zelf eerst het tegendeel bewezen hebben of zich openlijk ervan gedistantieerd.
Libertine
20-12-2024 om 21:25
Poezie schreef op 20-12-2024 om 20:58:
[..]
Vind jij dat ik meer moet doen dan wat ik nu doe? En over die drukke levens: denk je dat dat een keuze is?
Ik kan dat toch helemaal niet inschatten voor jou. Maar druk vind ik vaak een smoes. Tijd maken is een keus. Ik maak die keus. Omdat ik het van belang vind. Ondanks m’n (zeer) drukke leven.
Malibu2
20-12-2024 om 21:26
Nicole123 schreef op 20-12-2024 om 20:58:
Overigens zijn reformatorische christenen helemaal niet door die historisch-kritische periode gegaan en sommige evangelische stromingen zijn dat ook niet. Hét christendom en dé islam bestaan volgens mij niet.
Ik kan met hoe jij schrijft over de islam en moslims ook niet verklaren waarom in bijv Marokko moslims en Joden gewoon vredig samenleven. Als ze massaal zo zijn zoals jij schrijft dan zou dat helemaal niet kunnen.
Ook de reformatorische en evangelische stromingen hebben te maken met historische kritiek. Het "kritiek" in dit vakgebied betekent overigens niet kritiek hebben op de bijbel.
Weet je hoeveel Joden er in Jemen wonen? Syrië? Egypte?
Bakblik
20-12-2024 om 21:29
Libertine schreef op 20-12-2024 om 21:25:
[..]
Ik kan dat toch helemaal niet inschatten voor jou. Maar druk vind ik vaak een smoes. Tijd maken is een keus. Ik maak die keus. Omdat ik het van belang vind. Ondanks m’n (zeer) drukke leven.
Ik ook
Poezie
20-12-2024 om 21:30
[..]
Wat een oordeel zeg, "druk vind ik vaak een smoes". Jij weet helemaal niet wat een ander allemaal te doen heeft en hoe noodzakelijk dat is.
Miraval
20-12-2024 om 21:42
[..]
Nou ja ik vind het knap en goed dat er mensen zijn zoals jij die er wel tijd voor kunnen maken en dat willen doen.
Ik vind het wel een beetje gek om te lezen dat te druk zijn een smoes is, en dat jij die keuze wel maakt omdat je het van belang vindt. Daarmee impliceer je voor mij een beetje dat anderen die dat niet doen of kunnen het niet van belang vinden, en dat jij daardoor dus "beter" bent dan ik.
Want wie ben jij (algemeen) om voor mij te bepalen of ik wel of niet te druk ben en of het een smoes is?
Het is verder natuurlijk ook een kwestie van willen. Ik wil het niet, maar maakt mij dat daardoor iemand die het niet van belang vindt?
Libertine
20-12-2024 om 21:49
Miraval schreef op 20-12-2024 om 21:42:
[..]
Nou ja ik vind het knap en goed dat er mensen zijn zoals jij die er wel tijd voor kunnen maken en dat willen doen.
Ik vind het wel een beetje gek om te lezen dat te druk zijn een smoes is, en dat jij die keuze wel maakt omdat je het van belang vindt. Daarmee impliceer je voor mij een beetje dat anderen die dat niet doen of kunnen het niet van belang vinden, en dat jij daardoor dus "beter" bent dan ik.
Want wie ben jij (algemeen) om voor mij te bepalen of ik wel of niet te druk ben en of het een smoes is?
Het is verder natuurlijk ook een kwestie van willen. Ik wil het niet, maar maakt mij dat daardoor iemand die het niet van belang vindt?
Tijd heb je niet. Tijd maak je. En dat is inderdaad een kwestie van willen. Ik zou willen dat meer mensen tijd zouden willen maken. Daar knapt een land echt van op.
Poezie
20-12-2024 om 21:53
Libertine schreef op 20-12-2024 om 21:49:
[..]
Tijd heb je niet. Tijd maak je. En dat is inderdaad een kwestie van willen. Ik zou willen dat meer mensen tijd zouden willen maken. Daar knapt een land echt van op.
Fijn voor jou dat jij die luxe hebt, maar dat maakt je nog geen moeder Theresa.
Miraval
20-12-2024 om 21:57
Libertine schreef op 20-12-2024 om 21:49:
[..]
Dat klopt het is ook een kwestie van willen en prioriteiten stellen. Maar het feit dat ik het niet wil, mijn tijd liever aan andere zaken besteed, maakt nog steeds niet van mij iemand die er geen belang aan hecht.
Ik ben namelijk ook altijd vriendelijk op straat naar iedereen, onbekenden die ik tegenkom begroet ik altijd met een knik, glimlach of een goedemorgen/middag/avond. Daarmee erken je al iemands bestaan, iets heel kleins maar wat wel meehelpt met een betere samenleving.
Maar mijn werk bestaat uit de hele dag sociaal zijn en heel veel praten en mensen helpen iets aan te leren, en soms ook in het Engels, wat dus voor mij inhoud dat ik wanneer ik niet werk juist rust op zoek, en mensen die mij energie geven (dierbaren). En doordat ik 6 dagen per week werk voel ik niet de behoefte om de uurtjes die ik met mijn man en andere dierbaren door kan brengen ook nog te verdelen in mensen die op een andere manier hulp nodig hebben.
Maakt mij dat dan een persoon die er niet in geeft? Een egoïstisch iemand die alleen aan eigen belangen denkt? Ik vul nu van alles in voor je want ik heb niet echt een idee hoe jij erover denkt natuurlijk. Maar uit je posts proef ik wel een bepaalde vorm van afkeur over hoe een ander zijn vrije tijd wenst in te vullen. (Absoluut niet aanvallend bedoeld maar wel iets waar ik benieuwd naar ben)