Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Poezie schreef op 20-12-2024 om 15:24:

[..]

Het is een morele verplichting. Jammer dat jij het niet zo ziet en je daarmee distantiërt van de mensen die eenzelfde overtuiging hebben als jij. Geen wonder dat de maatschappij van nu zo individueel is geworden en enkel gericht op het eigen welzijn.

Huh? Een morele verplichting om wanneer een Nederlander uit naam van Nederland een misdaad pleegt, je je daar als medelander publiekelijk tegen uit moet spreken? 

Ik mag toch hopen dat men zo weldenkend is, dat er bij die bewuste persoon een steekje los zit of dat diegene geradicaliseerd is, dat het logisch is dat landgenoten zich daar verre van houden. Zou wat zijn als iedere landgenoot dan moet gaan bewijzen er niet achter te staan. 

Daarom vind ik het ook zo raar dat moslims dat massaal openbaar zouden moeten doen nav de rellen in Amsterdam. Waar is het vertrouwen gebleven? 

felija schreef op 20-12-2024 om 17:43:

[..]

Huh? Een morele verplichting om wanneer een Nederlander uit naam van Nederland een misdaad pleegt, je je daar als medelander publiekelijk tegen uit moet spreken?

Ik mag toch hopen dat men zo weldenkend is, dat er bij die bewuste persoon een steekje los zit of dat diegene geradicaliseerd is, dat het logisch is dat landgenoten zich daar verre van houden. Zou wat zijn als iedere landgenoot dan moet gaan bewijzen er niet achter te staan.

Daarom vind ik het ook zo raar dat moslims dat massaal openbaar zouden moeten doen nav de rellen in Amsterdam. Waar is het vertrouwen gebleven?

Jij volgt geen social media? 

felija schreef op 20-12-2024 om 17:43:

[..]

Verder hadden de meeste mensen die in Amsterdam geweld hebben gebruikt óók de Nederlandse nationaliteit. Waarom wordt dan zo specifiek opgeroepen dat de Marokkanen of de moslims zich moeten distantiëren en niet de Nederlanders? Als het Nederlanders zijn met een Marokkaanse of Syrische afkomst en een moslimgeloof, dan behoren we opeens niet meer tot dezelfde groep? Ik vind dat wij-zij denken een groot gevaar voor de samenleving, dat alleen maar olie op het vuur gooit en mensen verder de radicalisatie induwt. Als je er als Nederlander met Marokkaanse afkomst of moslimgeloof al bij voorbaat niet bijhoort en wantrouwig aangekeken wordt dan zoek je eerder je heil in een groep die juist heel stellig en radicaal moslim is. Volgens mij laat onderzoek dat ook zien, dat gebrek aan integratie vaak dit als achtergrond heeft.

Poezie schreef op 20-12-2024 om 15:24:

[..]

Het is een morele verplichting. Jammer dat jij het niet zo ziet en je daarmee distantiërt van de mensen die eenzelfde overtuiging hebben als jij. Geen wonder dat de maatschappij van nu zo individueel is geworden en enkel gericht op het eigen welzijn.

Nou ik snap wel dat mensen een individuele behoefte krijgen op het moment dat ze worden aangekeken op dingen die "hun" groep doet. Ik distantieer me van elk geweld. Niet alleen van een willekeurig persoon die als enige overeenkomst met mij heeft dat we in hetzelfde land wonen. De conclusies die jij daaruit trekt vind ik dan ook verwerpelijk. 

Misschien moeten we het probleem eens verleggen naar de mensen die niet verder kunnen kijken dan 'een groep'. Die blijkbaar niet kunnen bedenken dat mensen tegen bepaald geweld zijn zonder dat ze dat op twitter hebben verklaard. Naar de mensen die de misdaden van die ene enkeling blijkbaar niet kunnen loskoppelen van, in dit voorbeeld, een groep met mensen die toevallig binnen dezelfde landsgrenzen wonen. 

Poezie schreef op 20-12-2024 om 18:11:

[..]

Jij volgt geen social media?

Social media is toch niet de gemiddelde mening en al helemaal niet de mening van allen? Als ik op Facebook kijk dan kraamt driekwart daar complotwappie taal uit, maar in realiteit ligt dat gelukkig heel anders. Op social media kun je zien wat schreeuwend Nederland ergens van vindt, niet wat gemiddeld Nederland of een gemiddelde moslim ergens van vindt.

Nicole123 schreef op 20-12-2024 om 18:59:

[..]

Verder hadden de meeste mensen die in Amsterdam geweld hebben gebruikt óók de Nederlandse nationaliteit. Waarom wordt dan zo specifiek opgeroepen dat de Marokkanen of de moslims zich moeten distantiëren en niet de Nederlanders? Als het Nederlanders zijn met een Marokkaanse of Syrische afkomst en een moslimgeloof, dan behoren we opeens niet meer tot dezelfde groep? Ik vind dat wij-zij denken een groot gevaar voor de samenleving, dat alleen maar olie op het vuur gooit en mensen verder de radicalisatie induwt. Als je er als Nederlander met Marokkaanse afkomst of moslimgeloof al bij voorbaat niet bijhoort en wantrouwig aangekeken wordt dan zoek je eerder je heil in een groep die juist heel stellig en radicaal moslim is. Volgens mij laat onderzoek dat ook zien, dat gebrek aan integratie vaak dit als achtergrond heeft.

Precies. We verwachten dat men integreert (of eigenlijk assimileert). Tot er wat gebeurt. Dan ben je weer die Marokkaan of turk. Ook als je hier geboren bent.

Bovendien vinden we integratie een taak van de ander. En niet iets waar wij als geboren Nederlanders ook iets in te doen hebben. Wonderlijk vind ik dat. 

Libertine schreef op 20-12-2024 om 19:07:

[..]

Precies. We verwachten dat men integreert (of eigenlijk assimileert). Tot er wat gebeurt. Dan ben je weer die Marokkaan of turk. Ook als je hier geboren bent.

Bovendien vinden we integratie een taak van de ander vinden. En niet iets waar wij als geboren Nederlanders ook iets in te doen hebben. Wonderlijk vind ik dat.

Exact! Je zult er nooit helemaal bij horen. 

ik denk trouwens dat als de permanente verblijfsvergunning wordt afgeschaft dit ook iets zal doen met de motivatie om te integreren.  Want waarom zou je je daar voor de volle 100% voor inzetten als je de kans loopt weer te moeten vertrekken?  

Nicole123 schreef op 20-12-2024 om 19:02:

[..]

Social media is toch niet de gemiddelde mening en al helemaal niet de mening van allen? Als ik op Facebook kijk dan kraamt driekwart daar complotwappie taal uit, maar in realiteit ligt dat gelukkig heel anders. Op social media kun je zien wat schreeuwend Nederland ergens van vindt, niet wat gemiddeld Nederland of een gemiddelde moslim ergens van vindt.

Wie hebben dan toch allemaal op de PVV gestemd als die meningen op social media niet de mening is van velen? 

[..]

Dank! Scheelt mij weer typen

Poezie schreef op 20-12-2024 om 19:21:

[..]

Wie hebben dan toch allemaal op de PVV gestemd als die meningenop social media niet de mening is van velen?

Slechts een kwart van de Nederlanders, teveel ja, maar driekwart, de overgrote meerderheid zijn een andere mening toegedaan. 

En niet alle PVV'ers zijn schreeuwers gelukkig.

Eens dat kan natuurlijk een hele grote rol spelen, maar ik heb wel de kanttekening dat van de Marokkaanse of Turkse of Syrische mensen die ik ken, en ook geboren zijn in Nederland, deze mensen zich stuk voor stuk eerst Marrokaans, Turks of Syrisch vinden en dan pas Nederlands. Dus het werkt ook wel 2 kanten op. 

Van de Marokkaanse leerlingen die ik heb gehad (en dat is natuurlijk niet representatief) zeggen ze zich allemaal Marrokaan te voelen en geen Nederlander. En qua integratie, de mensen met wie ze omgaan in hun vrije tijd (ja dat weet ik want we hebben altijd veel open gesprekken tijdens de lessen) zijn eigenlijk bijna allemaal mensen binnen hun eigen gemeenschap.

Er is hier (geloof ik) weleens ooit ergens gesteld dat vriendengroepen zo homogeen zijn, weinig diversiteit vaak, maar dat is niet alleen bij de witte autochtone Nederlanders natuurlijk. Bijna iedereen gaat privé toch om met degenen waarmee zij zich het meeste kunnen identificeren op welk vlak dan ook. Dus die diversiteit kun je ook niet afdwingen.

Ik vind het wel jammer dat veel mensen zich dus geen Nederlander voelen ook al zijn ze hier geboren en genieten ze van alles wat Nederland te bieden heeft. De verbondenheid met bijvoorbeeld familie in Marokko is toch nog altijd groter, althans dat is de indruk die ik heb gekregen.

Libertine schreef op 20-12-2024 om 19:07:

[..]

Bovendien vinden we integratie een taak van de ander. En niet iets waar wij als geboren Nederlanders ook iets in te doen hebben. Wonderlijk vind ik dat.

Als je uit naam van een niet-westers geloof dergelijke acties doet ben je niet goed geïntegreerd. Vreemd dat dat aan de verwachting van 'de Nederlander' zou moeten liggen. Dan neem je niet echt verantwoordelijkheid voor je eigen acties.

felija schreef op 20-12-2024 om 19:22:

[..]

Slechts een kwart van de Nederlanders, teveel ja, maar driekwart, de overgrote meerderheid zijn een andere mening toegedaan.

En niet alle PVV'ers zijn schreeuwers gelukkig.

Noem een kwart maar slechts,  het heeft grote gevolgen dus 'slechts' vind ik een verkeerde omschrijving. 

[..]

Natuurlijk is dat niet de mening van iedereen, maar ik denk dat jij die meningen op social media onterecht afdoet als onbelangrijk of niet representatief. 

Hoeveel mensen in Nederland hebben social media? Dat is inmiddels wel de grote meerderheid.  Niet iedereen post daar natuurlijk ongefilterd zijn mening, en er zullen ook aardig wat trollen zijn, maar door de bank genomen kun je denk ik wel aan de reacties zien hoe heel veel mensen in onze samenleving denken over bepaalde onderwerpen. Dat afdoen als onbelangrijk of alleen schreeuwers is gevaarlijk. Want op een gegeven moment krijg je langzaam wel een meerderheid van mensen die ergens een bepaalde mening over hebben en zich gesteund voelen in die mening juist op social media. En die mensen mogen allemaal stemmen he? Ik denk dat de afgelopen verkiezingsuitslag daar een heel goed voorbeeld van is. 

Het gevaar van social media moet men niet onderschatten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.