Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Daglichtlamp
18-12-2024 om 18:50
Ik ben blij dat je probeert weer nuance aan te brengen Miravel, en dat je duidelijk bent dat je over jezelf schrijft.
Overigens zijn er wel degelijk leidende moslims die veroordeeld hebben wat er gebeurd is in Amsterdam, daar heb ik eerder in dit draadje over geschreven.
Miraval
18-12-2024 om 18:55
Daglichtlamp schreef op 18-12-2024 om 18:50:
Ik ben blij dat je probeert weer nuance aan te brengen Miravel, en dat je duidelijk bent dat je over jezelf schrijft.
Overigens zijn er wel degelijk leidende moslims die veroordeeld hebben wat er gebeurd is in Amsterdam, daar heb ik eerder in dit draadje over geschreven.
Dankjewel denk ik? Ik weet soms ook niet zo goed hoe ik bepaalde posts moet lezen en ik hoop niet dat ik me voorheen verkeerd heb uitgedrukt, ik wilde het juist bij mezelf houden en voorbeelden geven hoe ik me zou voelen en hoe ik zou reageren. Daarmee zeg ik nergens, en wil ik nergens zeggen, at anderen hetzelfde moeten doen.
Iedereen heeft een eigen karakter en het mijne is dat ik soms als een olifant door een porseleinkast kan stormen om dan daarna mezelf enorm kut te voelen en me alles persoonlijk aantrek wat er geschreven wordt, en daar ook dan last van heb gedurende de dag ook al is het allemaal anoniem. Kun je nagaan hoe conflict vermijdend ik ben in het dagelijkse leven want wat ik hier schrijf is al best gedurfd voor mijn doen. Haha.
Ik weet niet of forummen wel goed is voor mij...
Maar goed, offtopic.
kerstbeer
18-12-2024 om 19:07
Miraval schreef op 18-12-2024 om 18:55:
[..]
Dankjewel denk ik? Ik weet soms ook niet zo goed hoe ik bepaalde posts moet lezen en ik hoop niet dat ik me voorheen verkeerd heb uitgedrukt, ik wilde het juist bij mezelf houden en voorbeelden geven hoe ik me zou voelen en hoe ik zou reageren. Daarmee zeg ik nergens, en wil ik nergens zeggen, at anderen hetzelfde moeten doen.
Iedereen heeft een eigen karakter en het mijne is dat ik soms als een olifant door een porseleinkast kan stormen om dan daarna mezelf enorm kut te voelen en me alles persoonlijk aantrek wat er geschreven wordt, en daar ook dan last van heb gedurende de dag ook al is het allemaal anoniem. Kun je nagaan hoe conflict vermijdend ik ben in het dagelijkse leven want wat ik hier schrijf is al best gedurfd voor mijn doen. Haha.
Maar goed, offtopic.
Wilde even zeggen dat ik het niet altijd met je eens bent, maar het wel fijn vind om jouw posts te lezen. Ik heb lang niet alles gelezen in dit topic, maar van wat ik heb gelezen, krijg ik het idee dat je open staat voor discussie en andere denkwijzen
Miraval
18-12-2024 om 19:11
kerstbeer schreef op 18-12-2024 om 19:07:
[..]
Wilde even zeggen dat ik het niet altijd met je eens bent, maar het wel fijn vind om jouw posts te lezen. Ik heb lang niet alles gelezen in dit topic, maar van wat ik heb gelezen, krijg ik het idee dat je open staat voor discussie en andere denkwijzen
Dankjewel! Eensgelijks!
Nou ja het doel is natuurlijk ook niet perse het eens worden met elkaar op alle vlakken. Dat kan niet en hoeft ook niet. Maar ik hecht wel waarde aan elkaars mening respecteren en niet op de man spelen. En als ik dat ergens wel doe dan hoop ik dat mensen mij daarop aanspreken.
Ik vind het altijd erg interessant om andere meningen buiten mijn bubbel hier en op Viva te lezen en ben hierdoor meer dan eens wel anders over bepaalde dingen gaan denken. Dat is dan weer het mooie van forummen met onbekende mensen.
felija
18-12-2024 om 19:17
Miraval schreef op 18-12-2024 om 18:55:
[..]
Maar goed, offtopic.
Blijf vooral meeschrijven! Ik vind het van jou juist goed dat je het bij jezelf houdt en ik 'erger' me ook niet aan jouw mening, omdat je niet radicaal en zwart/wit denkt en die mening niet als feit presenteert.
Ik vind het ook voor mezelf goed om juist andere (genuanceerde) meningen te lezen, daarom lees ik jou wel graag, ook al ben ik het niet altijd met je eens.
Herkenbaar, hoe je denkt, wat je in je laatste alinea beschrijft. Ik vind je een aanwinst als forummer.
Edit: wat kerstbeer zegt.
Miraval
18-12-2024 om 19:20
felija schreef op 18-12-2024 om 19:17:
[..]
Blijf vooral meeschrijven! Ik vind het van jou juist goed dat je het bij jezelf houdt en ik 'erger' me ook niet aan jouw mening, omdat je niet radicaal en zwart/wit denkt en die mening niet als feit presenteert.
Ik vind het ook voor mezelf goed om juist andere (genuanceerde) meningen te lezen, daarom lees ik jou wel graag, ook al ben ik het niet altijd met je eens.
Herkenbaar, hoe je denkt, wat je in je laatste alinea beschrijft. Ik vind je een aanwinst als forummer.
Haha ook jij bedankt en ook voor jou geldt hetzelfde.
De wereld zou een veel betere plaats zijn wanneer mensen meer naar elkaar zouden luisteren ook al ben je het niet met elkaar eens. Dat geeft ook niet, dat hoeft ook niet, als we (algemeen) allemaal maar beseffen dat iemands eigen mening niet de waarheid is. En af en toe spreken vanuit onderbuikgevoelens kan ook geen kwaad zolang men zelf maar beseft dat het je eigen gevoelens zijn en geen feiten.
felija
18-12-2024 om 19:24
Miraval schreef op 18-12-2024 om 19:20:
[..]
Haha ook jij bedankt en ook voor jou geldt hetzelfde.
De wereld zou een veel betere plaats zijn wanneer mensen meer naar elkaar zouden luisteren ook al ben je het niet met elkaar eens. Dat geeft ook niet, dat hoeft ook niet, als we (algemeen) allemaal maar beseffen dat iemands eigen mening niet de waarheid is. En af en toe spreken vanuit onderbuikgevoelens kan ook geen kwaad zolang men zelf maar beseft dat het je eigen gevoelens zijn en geen feiten.
Precies, mooi gezegd.
felija
18-12-2024 om 19:43
Jorni schreef op 18-12-2024 om 16:47:
[..]
Zo vat jij dat blijkbaar op, maar dat maakt het nog niet waar. Binnen die bepaalde gemeenschap leven wel vaker dit soort ideeen en zijn er ook vaker mensen die dat niet of in mindere mate afkeuren. Om na te gaan waarom en om een oplossing daarvoor te vinden moet ook dat wel gericht onderzocht kunnen worden. Blijkbaar kan afkomst, cultuur en/of religie in dat verband soms wel een rol spelen. Daarvoor moet je dat denk ik dus gewoon kunnen benoemen zonder dat het alleen maar weer de hele tijd moet gaan dat daarmee niet de hele gemeenschap wordt bedoeld.
Ik geloof/hoop ook echt dat de meesten niet de hele groep over één kam scheren, alleen is er wel een tendens gaande in de samenleving onder leiding van Wilders dat alles wat Marokkanen en/of moslims doen, onder een vergrootglas legt en niet in positieve zin.
Het gevaarlijke vind ik eraan dat het heel erg geniepig gebeurt, zelfs zo dat mensen die helemaal geen racistische bedoelingen hebben, er toch in worden meegezogen al dan niet opgezweept door social media.
Tegelijkertijd moet ook gewoon benoemd kunnen worden dat radicale moslims gruwelijke aanslagen plegen en dat er Marokkaanse jongeren zijn die bewust uit zijn op rellen en daar is volgens mij iedereen het wel over eens.
Er zijn hier forummers (niet jij) die wel degelijk de hele groep verantwoordelijk houden voor wat een enkeling binnen die groep heeft gedaan. En dat vind ik en velen met mij heel kwalijk.
Miraval
18-12-2024 om 19:53
@Felja precies dat geniepige is natuurlijk wat er op heel veel meer vlakken gebeurd in de samenleving.
En om maar on-topic te zijn, ik vind het onderscheid tussen haat naar Zionisten en haat naar Joden, het 1 is antisemitisme en het ander niet, erg lastig te interpreteren. Want daarmee open je natuurlijk een gigantische deur naar Jodenhaat zonder antisemitisme. Want als je dan zegt alle Zionisten moeten dood, dan is dat bij wijze van spreken okee, terwijl je op die manier verkapt antisemitisme kunt bezigen.
Ik weet niet of ik het zo goed uitleg hoor.
Het is wat mij betreft een hele dunne scheidslijn en gevaarlijk ook, ook al zijn niet alle Zionisten Joods of alle Joden Zionisten.
Bakblik
18-12-2024 om 20:08
felija schreef op 18-12-2024 om 17:39:
[..]
Dank je!
Na een life confrontatie vandaag met een witte man met "recht op een eigen mening ten aanzien van buitenlanders" zat ik weer eens aan de top van mijn frustratie. En dan helpt hier lezen niet om mijn frustratie af te zwakken.
Bakblik
18-12-2024 om 20:13
Yumi schreef op 18-12-2024 om 18:39:
[..]
Je vergeet onze knuffelMarokaan, Ali B
In Nederland is Ali Bouali (42), bekend als rapper Ali B, veroordeeld voor verkrachting en poging tot verkrachting van 2 vrouwen. Hij moet daarvoor 2 jaar naar de gevangenis
Zowel Jeroen als Marco worden niet vervolgd.
Ik had Ali er bewust uitgelaten, want Marokkaan. Het ging mij even om witte mannen die dingen fout hadden gedaan. Er was commotie over Jeroen en Marco, ze worden nu niet vervolgd, ik had mijn research niet op orde. Sorry. Marc Dutroux was misschien een beter voorbeeld geweest of Geoffrey Epstein of prins Andrew.
Daglichtlamp
18-12-2024 om 20:16
Miraval schreef op 18-12-2024 om 19:11:
[..]
Dankjewel! Eensgelijks!
Nou ja het doel is natuurlijk ook niet perse het eens worden met elkaar op alle vlakken. Dat kan niet en hoeft ook niet. Maar ik hecht wel waarde aan elkaars mening respecteren en niet op de man spelen. En als ik dat ergens wel doe dan hoop ik dat mensen mij daarop aanspreken.
Ik vind het altijd erg interessant om andere meningen buiten mijn bubbel hier en op Viva te lezen en ben hierdoor meer dan eens wel anders over bepaalde dingen gaan denken. Dat is dan weer het mooie van forummen met onbekende mensen.
Precies ik lees ook graag andere meningen, juist om ook uit mijn eigen bubbel te komen.
Nicole123
18-12-2024 om 20:23
Miraval schreef op 18-12-2024 om 18:46:
[..]
Ik benoemde slechts voorbeelden waar IK persoonlijk me zou kunnen voorstellen en ervaring ermee heb, waar ik, al dan niet openlijk, afstand neem van mensen die zich misdragen onder dezelfde identificatie als die ik met die mensen heb.
Maar dan beslis je dat dus zelf en wordt je er niet door anderen op aangesproken dat je er afstand van moet nemen omdat jij toevallig tot een zelfde groep behoort. Dat is precies het verschil.
Stel er komt in het nieuws dat een aantal automobilisten zich misdragen hebben en dat er gesignaleerd is dat daar ook rij-instructeurs bij zaten. En dat er dan gezegd wordt: het moet wel vooral benoemd worden dat het rij-instructeurs waren! De rij-instructeurs moeten hier afstand van doen! Vaak en veel rij-instructeurs misdragen zich! We moeten eens flink onderzoek doen naar de cultuur onder rij-instructeurs! En dan blijkt op een gegeven moment dat het lang niet alleen rij-instructeurs waren, maar ook bijv. taxichauffeurs (al dan niet aangezien voor rij-instructeurs) en zelfs dan blijft het doorgaan met het zwartmaken van rij-instructeurs. En als je zegt 'Ho ho, scheer niet zo over één kam, dat ging maar over een paar mensen en ik en vele anderen hebben er niks mee te maken', dat er dan gezegd wordt 'Joh, stel je niet aan, doe niet zo slachtofferig, zo moeilijk is het toch niet je te distantiëren, wat ben je toch aan het wijzen!'. Hoe zou dat voelen?
Je geeft ook aan dat je RK gedoopt bent en dus officieel denk ik nog RK? Maar dat je iets wat binnen de katholieke kerk speelt je niet persoonlijk aanrekent, want je bent niet praktiserend en je identificeert jezelf niet zo. Zo werkt het in elke religieuze groep / groep met bepaalde afkomst. Een reformatorisch christen verschilt enorm met een katholiek en die weer met een evangelicaal. Een seculiere, vrijzinnige of orthodoxe Jood verschillen ook enorm. Binnen de Islam zijn er ook tig stromingen, en mensen die praktiseren of die het enkel in naam zijn, zoals jij. Het is alleen daarom al nogal van de zotten om te spreken over 'de moslims zijn X' of 'de christelijke cultuur is Y' of 'de joden doen Z'. DE christenen, DE moslims en DE joden bestaan helemaal niet, iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf.
kerstbeer
18-12-2024 om 20:54
Miraval schreef op 18-12-2024 om 19:11:
[..]
Dankjewel! Eensgelijks!
Goed gezegd.
Nicole123
18-12-2024 om 21:51
Miraval schreef op 18-12-2024 om 19:53:En om maar on-topic te zijn, ik vind het onderscheid tussen haat naar Zionisten en haat naar Joden, het 1 is antisemitisme en het ander niet, erg lastig te interpreteren. Want daarmee open je natuurlijk een gigantische deur naar Jodenhaat zonder antisemitisme. Want als je dan zegt alle Zionisten moeten dood, dan is dat bij wijze van spreken okee, terwijl je op die manier verkapt antisemitisme kunt bezigen.
Ik vind het niet lastig.
1. Haat aan wie dan ook is verkeerd. Of je nou Zionisten of Joden zegt, de uitspraak ‘XXX moeten dood’ is een walgelijke uitspraak en bedreiging. Het is helemaal niet relevant dan of de ander Zionist of Jood is, want niets rechtvaardigt zo’n uitspraak. Al ben je nog zo boos over de oorlog in Gaza, het provoceren van een ander, de politiek van een land, de slachtoffers waar dan ook.
2. Een statement over de politiek van Israël en de oorlog in Gaza is geen antisemitisme. Je kunt dit onder het motto ‘dunne scheidslijn’ allemaal onder één noemer scharen, maar dat vind ik niet oké. Anderen uitmaken voor antisemieten omdat ze het Palestijnse volk een hart onder de riem willen steken, fel gekant zijn tegen de acties van kolonisten op de Westelijke Jordaanoever of willen dat Israël per direct stopt met bombarderen en de Palestijnen een eigen zelf bestuurd land krijgen is echt niet oké. Doen alsof de enige juiste visie op de complexe situatie is dat Hamas met alles is begonnen en Israël zich alleen maar verdedigt en dat iedereen die het daar niet mee eens is antisemitisch is en niets zou geven om Israëlische slachtoffers van 7 oktober is niet oké en zorgt ervoor dat de vrede voor beide volkeren alleen nog maar verder uit beeld raakt.