Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Bakblik schreef op 18-12-2024 om 17:07:

[..]

Maar waarom moeten moslims openlijk afstand nemen van wat er is gebeurd met die Maccabi fans? Als zij dat van jou moeten dan wil ik dat jij hier en nu openlijk afstand neemt van alle misstanden bij the voice of Holland.

Daar was je zelf niet bij betrokken, je had er niks mee te maken maar er afstand van nemen dat kan je best even doen toch? Je bent tenslotte net als die Jeroen en Marco een deel van de groep westerse mensen met white privilige toch?

ik denk dat deze uitspraak van muurbloempje: “en vaak is ook het probleem bij veel Marokkanen dat ze slecht gedrag niet kunnen en willen veroordelen maar meteen gaan wijzen” een goed voorbeeld is waarbij vrijwel een hele groep negatief wordt wegzet.

Als dat de bedoeling niet is, probeer dan minstens de woorden vaak én veel gecombineerd met Marokkanen (of welke groep dan ook) te vermijden. Zeker als je daarbij ook nog woorden gebruikt met een negatieve lading, zoals: “slecht gedrag, veroordelen, meteen gaan wijzen”

Daglichtlamp schreef op 17-12-2024 om 16:59:

[..]

Zoals ik al gezegd heb: Wat gebeurd is, is verschrikkelijk. Waarom doe je alsof ik iets gebagatelliseerd zou hebben?

Omdat ze anders niks weten te zeggen. 

Als iemand het niet leuk vindt wat de ander zegt, maar die ander het meer redelijke standpunt heeft of feitelijk juist is, dan kan iemand alleen 'winnen' door te doen alsof de ander iets geks zegt wat ze helemaal niet zeggen. 

felija schreef op 18-12-2024 om 17:37:

[..]

Weet je niet meer wat je geschreven hebt? Dat het in dit topic niet over de AZ-supporters hoeft te gaan. Onbegrijpelijk, want dit topic gaat over jodenhaat. Dat moet dan toch juist ook worden benoemd? Waarom krabbel je dan terug?

De Nederlanders die zich hebben misdragen als supporter hebben toch ook alle kansen in Nederland om iets bij te dragen aan de maatschappij? Wij kunnen als medeblanken dan toch ook openlijk afstand nemen van hun leuzen, wat je van alle moslims wel vraagt? Maar dan hoeft het kennelijk opeens niet.

Meten met twee maten.

Nee je moet dan als mede AZ supporter je afkeer hiervan laten merken. Niet alle AZ supporters zijn natuurlijk witte Nederlanders. 

En dat hoeft voor mij natuurlijk ook niet, al heb ik eerder al vernoemd dat wanneer de harde kern van mijn voetbalclub zich weer eens misdraagt (en dat gebeurd helaas weleens) dan schaam ik me weleens ervoor in hetzelfde shirt rond te lopen en dat zeg ik ook tegen iedereen die het wil horen, of zelfs weleens op mijn social media. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

Katholieke priesters daarmee voel ik geen verwantschap want ben dan misschien wel gedoopt maar voel me niet katholiek.

Als Nederlandse toeristen zich misdragen in het buitenland dan denk ik ook weleens gvd we staan er weer goed op in het buitenland. En zo heb je allemaal weleens iets waarmee je je wel kunt identificeren en waarmee je niks hebt. 

Maar als ik moslima zou zijn, en een deel van mijn geloofsgenoten misdragen zich uit naam van mijn geloof, dan zou ik daar net zo goed iets van vinden en mezelf openlijk daarvan distantiëren. Dat is geen verplichting, niemand legt mij dat op, maar ik zou dat wel zo voelen. Net zoals ik dat in andere gevallen zou voelen. 

Miraval schreef op 18-12-2024 om 17:58:

[..]

Nee je moet dan als mede AZ supporter je afkeer hiervan laten merken. Niet alle AZ supporters zijn natuurlijk witte Nederlanders.

En dat hoeft voor mij natuurlijk ook niet, al heb ik eerder al vernoemd dat wanneer de harde kern van mijn voetbalclub zich weer eens misdraagt (en dat gebeurd helaas weleens) dan schaam ik me weleens ervoor in hetzelfde shirt rond te lopen en dat zeg ik ook tegen iedereen die het wil horen, of zelfs weleens op mijn social media. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

Katholieke priesters daarmee voel ik geen verwantschap want ben dan misschien wel gedoopt maar voel me niet katholiek.

Als Nederlandse toeristen zich misdragen in het buitenland dan denk ik ook weleens gvd we staan er weer goed op in het buitenland. En zo heb je allemaal weleens iets waarmee je je wel kunt identificeren en waarmee je niks hebt.

Maar als ik moslima zou zijn, en een deel van mijn geloofsgenoten misdragen zich uit naam van mijn geloof, dan zou ik daar net zo goed iets van vinden en mezelf openlijk daarvan distantiëren. Dat is geen verplichting, niemand legt mij dat op, maar ik zou dat wel zo voelen. Net zoals ik dat in andere gevallen zou voelen.

Dan zie je ze als alleen moslim (met extreem gedachtengoed) in plaats van als mens. Ze zijn meer dan hun religie, het zijn mensen zoals jij en ik, die hier werken, wonen, kortom hun leven leiden, omdat ze toevallig ook moslim zijn hoeven ze toch niet massaal afstand te nemen van de rellen? 

Daar gaat het mij om: een groep als één geheel zien, omdat ze moslim zijn en dus ook hetzelfde gedachtengoed zouden hebben als de relschoppers, dat is niet zo en dus is het onzin om van de groep als geheel openlijke excuses te verwachten. 

Er zijn zoveel gradaties binnen die religie, net zoals dat met andere geloven ook het geval is, de moslim bestaat niet, net zoals de christen niet bestaat. 

Alles waar radicaliteit bij komt kijken, is afkeurenswaardig, of dat nu een moslim is of een katholiek.

Overigens heb ik ook nergens gelezen dat andere supporters zich er openlijk tegen hebben uitgesproken, wat volgens sommigen hier wel moet als je een moslim bent.

Daglichtlamp schreef op 18-12-2024 om 11:49:

Uit de eerste rechtszaken weten we in elk geval al dat de mogelijke daders zeker niet alleen Nederlanders van Marokkaanse afkomst waren.

Het aantal inwoners met een Marokkaanse achtergrond is ook maar 2,3 % van de gehele bevolking.  

Miraval schreef op 18-12-2024 om 17:58:

[..]

Je weet niet hoe het is om moslima te zijn en ook niet hoe je het zou ervaren als geloofsgenoten zich zouden misdragen.

Er zullen vast moslims zijn die er stevig van balen, maar toch niet de behoefte hebben om zich daartegen uit te spreken. En waarom zouden ze ook? Zij zijn daar absoluut niet verantwoordelijk voor.

En hoe verwacht men (muurbloem) dat ze dat gaan doen dan? Wanneer wordt het collectief afstand nemen “goed genoeg” gevonden? Hoeveel moslims dienen zich dan uit te spreken?

Toch vreemd dat er telkens gezegd wordt dat niet alle moslims bedoeld worden, maar ze moeten wel (liefst allemaal) collectief afstand nemen van zaken   

felija schreef op 18-12-2024 om 18:09:

[..]

Dan zie je ze als alleen moslim (met extreem gedachtengoed) in plaats van als mens. Ze zijn meer dan hun religie, het zijn mensen zoals jij en ik, die hier werken, wonen, kortom hun leven leiden, omdat ze toevallig ook moslim zijn hoeven ze toch niet massaal afstand te nemen van de rellen?

Daar gaat het mij om: een groep als één geheel zien, omdat ze moslim zijn en dus ook hetzelfde gedachtengoed zouden hebben als de relschoppers, dat is niet zo en dus is het onzin om van de groep als geheel openlijke excuses te verwachten.

Er zijn zoveel gradaties binnen die religie, net zoals dat met andere geloven ook het geval is, de moslim bestaat niet, net zoals de christen niet bestaat.

Alles waar radicaliteit bij komt kijken, is afkeurenswaardig, of dat nu een moslim is of een katholiek.

Overigens heb ik ook nergens gelezen dat andere supporters zich er openlijk tegen hebben uitgesproken, wat volgens sommigen hier wel moet als je een moslim bent.

Nee ik zie "ze" helemaal niet alleen als moslim. Net zoals ik bijvoorbeeld ook niet alleen voetbalsupporter ben van een club, of katholiek, of rij-instructeur. 

Maar wat ik zeg is, en dat is dus mijn persoonlijke mening en gedrag, dat ik zelf wel afstand neem van ontoelaatbaar gedrag onder mijn medesupporters, of zelfs het schandelijke gedrag wat sommige instructeurs bezigen en waardoor "wij" als groep (rij-instructeurs) ook een slechte naam krijgen bij mensen. Want dat gebeurd ook namelijk. En dat trek ik me wel persoonlijk aan. En daar neem ik zelf wel afstand van. 

Het gaat mij helemaal niet om een bepaald geloof. Ik heb er zelf niks mee maar als iemand anders dat belangrijk vindt in zijn leven dan prima. Ik vind daar verder niks van. Maar als het voor mij wel belangrijk zou zijn (zoals voetbalgeweld of de slechte naam van rij-instructeurs) dan wil ik me daar openlijk van distantiëren. Maar dat is mijn persoonlijke keuze. Dat hoeft iemand anders helemaal niet zo te vinden of te doen. Dat heb ik ook duidelijk gezegd vgm?

Zilver_gray schreef op 18-12-2024 om 18:24:

[..]

Je weet niet hoe het is om moslima te zijn en ook niet hoe je het zou ervaren als geloofsgenoten zich zouden misdragen.

Er zullen vast moslims zijn die er stevig van balen, maar toch niet de behoefte hebben om zich daartegen uit te spreken. En waarom zouden ze ook? Zij zijn daar absoluut niet verantwoordelijk voor.

En hoe verwacht men (muurbloem) dat ze dat gaan doen dan? Wanneer wordt het collectief afstand nemen “goed genoeg” gevonden? Hoeveel moslims dienen zich dan uit te spreken?

Ik zeg ook helemaal nergens dat ze zich als groep daarvan moeten distantiëren. Ik zeg alleen wat ik zelf doe. En wat ik doe hoeft een ander niet te doen.

Maar ik heb er wel last van wanneer anderen waarmee ik me kan identificeren zich misdragen op dat punt van identificatie. En dat trek ik me dus persoonlijk aan. Maar dat is mijn karakter. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn voor iemand anders.

@Miraval, je schrijft: “Maar als ik moslima zou zijn, en een deel van mijn geloofsgenoten misdragen zich uit naam van mijn geloof, dan zou ik daar net zo goed iets van vinden en mezelf openlijk daarvan distantiëren”

Maar hoe weet je dat mensen zich misdragen uit naam van een geloof?  En niet uit naam van hun verknipte geest? Uit naam van het individu? Uit naam van de mens die ze zijn? 

Jij voelt geen verwantschap met de katholieke priesters. Grote kans dat een moslima ook geen verwantschap voelt met de rellende moslim jongen uit Syrië. Waarom daar dan anders naar kijken en anders over oordelen? Jij beslist eigenlijk voor de moslima waar ze zich mee zou moeten identificeren. Maar is dat wel correct?  

Bakblik schreef op 18-12-2024 om 17:07:

[..]

Maar waarom moeten moslims openlijk afstand nemen van wat er is gebeurd met die Maccabi fans? Als zij dat van jou moeten dan wil ik dat jij hier en nu openlijk afstand neemt van alle misstanden bij the voice of Holland.

Daar was je zelf niet bij betrokken, je had er niks mee te maken maar er afstand van nemen dat kan je best even doen toch? Je bent tenslotte net als die Jeroen en Marco een deel van de groep westerse mensen met white privilige toch?

Je vergeet onze knuffelMarokaan, Ali B

In Nederland is Ali Bouali (42), bekend als rapper Ali B, veroordeeld voor verkrachting en poging tot verkrachting van 2 vrouwen. Hij moet daarvoor 2 jaar naar de gevangenis

Zowel Jeroen als Marco worden niet vervolgd.

Libertine schreef op 18-12-2024 om 17:42:

ik denk dat deze uitspraak van muurbloempje: “en vaak is ook het probleem bij veel Marokkanen dat ze slecht gedrag niet kunnen en willen veroordelen maar meteen gaan wijzen” een goed voorbeeld is waarbij vrijwel een hele groep negatief wordt wegzet.

Vooral ironisch om te klagen dat "zij" wijzen om dan in dezelfde zin naar een hele groep te wijzen. 

Libertine schreef op 18-12-2024 om 18:39:

@Miraval, je schrijft: “Maar als ik moslima zou zijn, en een deel van mijn geloofsgenoten misdragen zich uit naam van mijn geloof, dan zou ik daar net zo goed iets van vinden en mezelf openlijk daarvan distantiëren”

aar hoe weet je dat mensen zich misdragen uit naam van een geloof? En niet uit naam van hun verknipte geest? Uit naam van het individu? Uit naam van de mens die ze zijn?

Jij voelt geen verwantschap met de katholieke priesters. Grote kans dat een moslima ook geen verwantschap voelt met de rellende moslim jongen uit Syrië. Waarom daar dan anders naar kijken en anders over oordelen?

Libertine schreef op 18-12-2024 om 18:39:

Maar hoe weet je dat mensen zich misdragen uit naam van een geloof? En niet uit naam van hun verknipte geest? Uit naam van het individu? Uit naam van de mens die ze zijn?

Jij voelt geen verwantschap met de katholieke priesters. Grote kans dat een moslima ook geen verwantschap voelt met de rellende moslim jongen uit Syrië. Waarom daar dan anders naar kijken en anders over oordelen? Jij beslist eigenlijk voor de moslima waar ze zich mee zou moeten identificeren. Maar is dat wel correct?

Nou ja er zijn natuurlijk genoeg aanslagen gepleegd in en buiten Europa uit naam van de Islam, dus zo gek is die gedachte niet. Als ik dan moslim zou zijn en iemand pleegt een aanslag uit naam van de Islam zou ik daar flink van balen ja, als datzelfde geloof voor mij juist veel betekenis geeft aan mijn leven. 

En ik trok het even breder dan de Jodenjacht in Amsterdam want daar is het geweld natuurlijk niet gepleegd uit naam van de Islam maar uit haat naar Zionisme/Joden. Waar dan nog onduidelijkheid is bij de rechtbank aangezien het eerste geen antisemitisme is en het 2e wel.

Ik benoemde slechts voorbeelden waar IK persoonlijk me zou kunnen voorstellen en ervaring ermee heb, waar ik, al dan niet openlijk, afstand neem van mensen die zich misdragen onder dezelfde identificatie als die ik met die mensen heb.

Nogmaals, nergens zeg ik dat iedereen dat zou moeten doen. Ik zeg alleen dat ik dat zelf wel doe omdat ik dat zelf zo voel. Ik hou het toch juist heel erg bij mezelf en persoonlijk ipv te ver-algemeniseren? Want dat is iig wel mijn intentie.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.