Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Daglichtlamp schreef op 23-11-2024 om 19:39:

[..]

Dat deze mensen zich wellicht ook zorgen maken over wat er in Gaza gebeurt, betekent nog niet dat ze het ook een goed idee vinden om dat te verbinden aan XR. Ik denk dat het de effectiviteit van XR echt negatief beïnvloed heeft.

Daar wordt verschillend over gedacht binnen XR. 

Muurbloem1985 schreef op 23-11-2024 om 18:23:

[..]

laat ik het zo proberen uit te leggen, waren de Engelse slecht toch ze nazi-Duitsland bombardeerde in de Oorlog?

Het draait bij oorlog om proportionaliteit. Om de balans tussen burgerslachtoffers versus jezelf verdedigen. 

Laat ik het zo proberen uit te leggen, vind jij dat we Oekraïne zouden moeten steunen door een atoombom op Moskou te gooien? Of is Poetin weliswaar zo fout als wat, maar willen ook heel veel Russen niets liever dan in vrede leven en moet je die niet als één geheel zien met Poetin (zelfs al zijn ze door de pro-Poetin media daar nogal gebrainwasht)?

Libertine schreef op 23-11-2024 om 19:19:

[..]

Kijk eens op wat social media platformen zou ik zeggen.

Haha jij bent grappig, als ik hier iets beweer dan onderbouw ik dat. Zeggen dat je XR lid bent, is niet voldoende. Sterker dat maakt het voor mij alleen maar ongeloofwaardiger, want dan zou je als het goed is, geen enkel probleem hebben met mijn vraag.

Daglichtlamp schreef op 23-11-2024 om 19:39:

[..]

Dat deze mensen zich wellicht ook zorgen maken over wat er in Gaza gebeurt, betekent nog niet dat ze het ook een goed idee vinden om dat te verbinden aan XR. Ik denk dat het de effectiviteit van XR echt negatief beïnvloed heeft.

Dat denk ik ook, en terecht. 

Yumi schreef op 23-11-2024 om 20:56:

[..]

Haha jij bent grappig, als ik hier iets beweer dan onderbouw ik dat. Zeggen dat je XR lid bent, is niet voldoende. Sterker dat maakt het voor mij alleen maar ongeloofwaardiger, want dan zou je als het goed is, geen enkel probleem hebben met mijn vraag.

Je onderbouwt dat met gedateerde informatie. Daar heb ik je op gewezen. Wat je daar mee doen mag je helemaal zelf weten. Dat is niet aan mij.

Yumi schreef op 23-11-2024 om 20:59:

[..]

Dat denk ik ook, en terecht.

Tja, van mensen die zich ineens niet meer voor het klimaat zouden willen inzetten omdat XR zich nu ook uitspreekt tegen genocide kon je sowieso al niet zoveel verwachten, denk ik dan. 

Overigens veroorzaakt de genocide ook hele ernstige klimaatschade.

https://www.greenpeace.org/nl/algemeen/64348/verschroeide-aarde-hoe-gaza-onbewoonbaar-wordt-gemaakt/

Nicole123 schreef op 23-11-2024 om 20:43:

[..]

Het draait bij oorlog om proportionaliteit. Om de balans tussen burgerslachtoffers versus jezelf verdedigen.

Laat ik het zo proberen uit te leggen, vind jij dat we Oekraïne zouden moeten steunen door een atoombom op Moskou te gooien? Of is Poetin weliswaar zo fout als wat, maar willen ook heel veel Russen niets liever dan in vrede leven en moet je die niet als één geheel zien met Poetin (zelfs al zijn ze door de pro-Poetin media daar nogal gebrainwasht)?

Dit

Libertine schreef op 23-11-2024 om 21:07:

[..]

Je onderbouwt dat met gedateerde informatie. Daar heb ik je op gewezen. Wat je daar mee doen mag je helemaal zelf weten. Dat is niet aan mij.

Mijn gedateerde info, wordt nergens tegengesproken dus is niet achterhaald. Als ik (bijvoorbeeld) op 1 januari 2024 mijn steun aan XR opzeg en ik geef nergens aan dat ik mijn standpunt herzie.... en ook jij als lid kunt mij die info niet verschaffen dat dit zo is.... zie ik dat als een leuk verhaal, maar ik geloof al langer niet in sprookjes

Eleanor schreef op 23-11-2024 om 21:14:

[..]

Tja, van mensen die zich ineens niet meer voor het klimaat zouden willen inzetten omdat XR zich nu ook uitspreekt tegen genocide kon je sowieso al niet zoveel verwachten, denk ik dan.

https://www.greenpeace.org/nl/algemeen/64348/verschroeide-aarde-hoe-gaza-onbewoonbaar-wordt-gemaakt/

Dat mag jij denken, ik zet mij in voor het klimaat maar verafschuw elke oorlog en distantieer me daarvan. Om die reden ben ik niet Pro wie dan ook, omdat alleen een gesprek leidt tot een oplossing en geen wapens!

Yumi schreef op 23-11-2024 om 23:15:

[..]

Dat mag jij denken, ik zet mij in voor het klimaat maar verafschuw elke oorlog en distantieer me daarvan. Om die reden ben ik niet Pro wie dan ook, omdat alleen een gesprek leidt tot een oplossing en geen wapens!

Maar het gaat hier niet om oorlog, het gaat om genocide en apartheid. XR protesteerde in dat kader recent onder andere tegen de wapenbeurs in Rotterdam. Wie weet spreekt dat je dan toch aan.

Eleanor schreef op 24-11-2024 om 09:54:

[..]

Maar het gaat hier niet om oorlog, het gaat om genocide en apartheid. XR protesteerde in dat kader recent onder andere tegen de wapenbeurs in Rotterdam. Wie weet spreekt dat je dan toch aan.

Het gaat om de defensie van landen. Niet om genocide en apartheid. Een wapenvrije wereld is een utopie. De Israëlische wapenfabrikanten staan daar niet uit naam van de Israëlische regering. Ze staan daar ook omdat de wachttijden bij Amerikaanse fabrikanten enorm lang zijn en de fabrikanten uit Rusland en China geen optie zijn. Defensie van Nederland moet ook op orde blijven. Of denken die demonstranten vijanden dood te demonstreren bij een eventuele aanval van Nederland?

https://www.nu.nl/binnenland/6336229/onrust-rond-wapenbeurs-in-ahoy-waarom-wordt-er-gedemonstreerd.html

XR Justice Now eist dat Ahoy zijn "maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt en de wapenbeurs afblaast". Het wil deelnemers "confronteren met het bloedvergieten dat zij overal ter wereld veroorzaken". XR Justice Now richt zich bij de demonstraties ook tot KPN, dat sponsor is van de beurs.

Er wordt ook gedemonstreerd tegen de aanwezigheid van Israëlische wapenfabrikanten. Zo zijn er betogers met Palestijnse vlaggen en sjaals. Ze roepen leuzen als "Free Palestine" en "Moordenaars".

Eleanor schreef op 23-11-2024 om 21:14:

[..]

Ik vind dit onderwerp niet in dit draadje thuishoren, maar deze post toont wel weer aan hoe snel je in een hokje geplaatst kan worden waar je misschien helemaal niet thuishoort.

De mensen die zich aangesloten hebben bij XR hebben dat gedaan omdat ze hun stem luid en duidelijk willen laten horen over het klimaat. Het is een bondje tussen gelijkgestemden, die allemaal hetzelfde doel hebben en achter de manier van actie voeren staan. Als een klein groepje dan besluit dat er nog een doel bijkomt, zonder dat de andere gelijkgestemden daar iets over te zeggen hebben, dan kan dat niet goed voelen. Helemaal als je denkt dat het de klimaatboodschap minder krachtig maakt.

Als je vindt dat XR het bij het klimaat moet laten, wil dat ook helemaal niets zeggen over je mening over Israël of Gaza. Treurig dat je dan weggezet wordt als iemand waar je sowieso al niet veel van kon verwachten.

Eleanor schreef op 24-11-2024 om 09:54:

[..]

Nee dat spreekt me niet aan, omdat wapens helaas nodig zijn om als land je te kunnen verdedigen.

Dat klinkt tegenstrijdig, maar ik zie het als een slot op mijn voordeur. Als ik die openlaat voelt het voor sommige als een uitnodiging...

Daarnaast vind ik de wijze waarop XR demonstreert ronduit irritant, en dat is het laatste wat ik er hier over zeg. 

Ik denk dat zelfs de klimaatboodschap van XR inmiddels al totaal niet meer binnen komt bij de gemiddelde burger. De associatie met XR is vooral: ellende, kosten, etc. En door er van alles bij te gaan slepen, wordt het er niet beter op.

Verder is ook dit topic helaas gekaapt om elkaar, bij wijze van afleidingsmanoeuvre, over andere onderwerpen in de (wereld)politiek in de haren te vliegen. 
Over de gebeurtenissen en problemen in de Nederlandse samenleving m.b.t. Jodenhaat in NL lees ik verder niet zoveel meer. 

Hier nog een column  Nausicaa Marbe - Telegraaf
https://archive.ph/DB4jk

"...Is het nou niet duidelijk genoeg, dom volk van Nederland? Er zijn geen integratieproblemen, alleen maar ‘acceptatieproblemen’: uw schuld. Er is geen antisemitisme in de islam, dat is een frame van regerend extreemrechts: uw schuld. Dit is dus het simplistische niveau van het journaal, waar in turbulente tijden de prioriteit niet ligt bij feiten en waaiers van meningen, maar bij ideologische herstelwerkzaamheden...."

"...Ik heb lang genoeg in een dictatuur geleefd om te weten dat propaganda niets goeds oplevert. De leugen maakt alles en iedereen kapot. Persoonlijk weet ik nu hoe mijn Joodse grootouders zich eind jaren dertig voelden, toen kranten en radio ontkenden dat Joden onrecht werd aangedaan en dat ze niet zelf schuldig waren aan pogroms. Pijnlijk genoeg weet ik dat omdat het NOS-journaal mij anno 2024 hetzelfde flikt..."

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.