Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Malibu2
24-11-2024 om 20:01
Daglichtlamp schreef op 24-11-2024 om 16:52:
[..]
Ik wil toch heel voorzichtig zijn met deze vergelijking. De situatie nu is wel heel anders dan de situatie toen. Ik vind het ingewikkeld. Wordt er te snel geroepen dat er sprake is van antisemitisme als het eigenlijk gaat om kritiek op het handelen van de staat Israël? Of is het omgekeerde ook waar, en wordt antisemitisme vermomd als kritiek op het handelen van de staat Israël?
Maar laten we scherp blijven, en onze wetten en rechtsstaat in goede orde houden. Laten we onze wetten tegen discriminatie en dus ook tegen antisemitisme niet verzwakken. Laten we allen het goede voorbeeld geven en mensen behandelen om wie ze zelf zijn, en niet oordelen naar de groep waar ze bijhoren.
Dan zou je dit interview moeten bekijken met historicus en hoogleraar Niall Ferguson, daarin wordt precies dezelfde vraag gesteld. De situatie is nu heel anders dan in de jaren '30, waarom dan toch die vergelijking?
https://youtu.be/LpMQSVp7NTg?si=Yi9fLP9AYBYDk5nVMalibu2
24-11-2024 om 20:21
Muurbloem1985 schreef op 24-11-2024 om 20:05:
Het is ook absurd, ook juridisch gezien.
Britse advocate Natasha Hausdorf legt dat hier uit:
Daglichtlamp
24-11-2024 om 20:22
Malibu2 schreef op 24-11-2024 om 20:01:
[..]
Dan zou je dit interview moeten bekijken met historicus en hoogleraar Niall Ferguson, daarin wordt precies dezelfde vraag gesteld. De situatie is nu heel anders dan in de jaren '30, waarom dan toch die vergelijking?
https://youtu.be/LpMQSVp7NTg?si=Yi9fLP9AYBYDk5nV
Maar hier hebben we het toch over de situatie in Nederland? Waarom zou ik dan kijken naar een filmpje van een buitenlandse hoogleraar?
Nicole123
24-11-2024 om 20:29
Muurbloem1985 schreef op 24-11-2024 om 19:13:
[..]
Waarom heb jij daar zooo een last van dan
Ik vind het irritant als mensen hun eigen posts steeds herhalen. Ik vraag ook wel eens mensen die lange posts (van anderen) quoten om dat niet te doen. Waarom vind jij dat je je hierin moet mengen als ik zo'n verzoek doe?
Malibu2
24-11-2024 om 20:53
Daglichtlamp schreef op 24-11-2024 om 20:22:
[..]
Maar hier hebben we het toch over de situatie in Nederland? Waarom zou ik dan kijken naar een filmpje van een buitenlandse hoogleraar?
De situatie op universiteiten. En daarin verschilt Nederland niet veel van Amerika. Er leven vergelijkbare ideeën, de uitvoering wordt gekopieerd (neem als simpel voorbeeld de tentenkampen).
Het is belangrijk om de geschiedenis te kennen zodat dezelfde fouten niet worden herhaald. We zeggen (vrijwel) allemaal "Nooit meer", maar als je geen compleet plaatje hebt van wat er aan de Holocaust vooraf ging, hoe wil je dan herhaling voorkomen? Herken je dan de risicofactoren?
In dit geval gaat het om de rol van universiteiten, niet een item waar veel over gesproken wordt als het over de Holocaust gaat. Daarom is het juist zo belangrijk om er kennis van te hebben. En ja, de Schot Ferguson spreekt hier over de VS, maar de link met de Nederlandse situatie is dan snel gemaakt.