Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Muurbloem1985 schreef op 23-11-2024 om 17:57:

[..]

En bij jou mis ik ook het begrip voor andere, als je het over jodenhaat hebt kom jij weer met het vingertje wijzen "maar moslims zijn ook zielig"

Als je op zo'n manier mijn posts leest dan heb je ze compleet anders gelezen dan dat ik ze bedoeld heb. Verder is dit een jij-bak en daarmee een drogreden. 

Nicole123 schreef op 23-11-2024 om 18:19:

[..]

Al die 44.000 doden en miljoenen ontheemden met honger? Allemaal schuldig?

laat ik het zo proberen uit te leggen, waren de Engelse slecht toch ze nazi-Duitsland bombardeerde in de Oorlog?

Daglichtlamp schreef op 23-11-2024 om 18:16:

https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6336534/maatschappelijke-organisaties-willen-dat-schoof-optreedt-tegen-israelische-laster.html
Heel goed dat de NCTV onderzoek doet naar de manier waarop de staat Israël hier in Nederland probeert invloed uit te oefenen. Als dit door andere landen hier gedaan zou worden, dan zou heel Nederland op zijn achterste benen staan. Je zult maar in zo'n Israëlisch rapport staan en beschuldigd worden, zonder dat je er je echt tegen kunt verdedigen.

Een rapport met beschuldigingen dook op bij het Kamerdebat over het geweld tegen Israëlische voetbalsupporters in Amsterdam. BBB-fractievoorzitter Caroline van der Plas en SGP-leider Chris Stoffer haalden dat rapport toen aan als "betrouwbare bron"”

Die lopen ook met blinddoeken op achter Israël aan, onvoorstelbaar!

Muurbloem1985 schreef op 23-11-2024 om 18:23:

[..]

laat ik het zo proberen uit te leggen, waren de Engelse slecht toch ze nazi-Duitsland bombardeerde in de Oorlog?

Uhm ja wel het bombardement op Dresden. Dat had niet hoeven en mogen gebeuren. De oorlog was al zo goed als voorbij en Dresden was totaal geen interessante of belangrijke plaats voor de geallieerden om die te bombarderen. Ook daar zijn heel veel onnodige burgerslachtoffers gevallen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-11-2024 om 18:29 Topicstarter

Muurbloem1985 schreef op 23-11-2024 om 18:23:

[..]

Het bombardement op Dresden bijvoorbeeld is behoorlijk omstreden vanwege de vele burgerslachtoffers die daarbij gevallen zijn.

Ik zie dat dat hierboven ook al genoemd wordt. Je kunt ook nog denken aan de twee atoombommen die gebruikt zijn om een einde te maken aan de oorlog in het oosten.

Daglichtlamp schreef op 23-11-2024 om 18:29:

[..]

Het bombardement op Dresden bijvoorbeeld is behoorlijk omstreden vanwege de vele burgerslachtoffers die daarbij gevallen zijn./

Maar wel noodzakelijk in mijn ogen om de nazi's op hun knieën te krijgen.

Daarnaast met voortschrijdend inzicht, vind jij de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki ook nog te verantwoorden? Omdat Japan Amerika aan heeft gevallen? Waren die desperate maatregelen uiteindelijk beiden nodig, of was het aantal burgerslachtoffers van die bommen wel buitenproportioneel?

Muurbloem1985 schreef op 23-11-2024 om 18:30:

[..]

Maar wel noodzakelijk in mijn ogen om de nazi's op hun knieën te krijgen.

Ja in jouw ogen, maar op dit moment denken mensen daar toch heel anders over, het idee bestaat zelfs dat dit bombardement is uitgevoerd vanwege de doelen die er waren van de Sovjet Unie, een destijds bondgenoot van de geallieerden. Op papier dan toch. 

Miraval schreef op 23-11-2024 om 18:32:

[..]

Ja in jouw ogen, maar op dit moment denken mensen daar toch heel anders over, het idee bestaat zelfs dat dit bombardement is uitgevoerd vanwege de doelen die er waren van de Sovjet Unie, een destijds bondgenoot van de geallieerden. Op papier dan toch.

Soms is kwaad met geweld bestrijden noodzakelijk, want anders stopt het kwaad nooit.

Yumi schreef op 23-11-2024 om 17:54:

[..]

Bij XR zijn er mensen opgestapt sinds ze zich pro Palestijns noemen en dat begrijp ik wel. Als Milieu club, zou ik me uitspreken tegen 'n oorlog en je er verder niet mee bemoeien.

Discussie binnen Extinction Rebellion na pro-Palestijns aspect klimaatmars
Zo noemde emeritus hoogleraar voedingsleer Martijn Katan het op X "diep treurig". "Ik heb mij uit volle overtuiging ingezet voor de klimaatbeweging, maar die is nu een platform geworden voor de Palestijnse kant van het conflict Israël-Hamas. Daar doe ik niet aan mee. Adieu, XR".

En Jan Rotmans, hoogleraar Duurzaamheid en Transities schreef op X: "Zeer onverstandig als de klimaatbeweging de pro-Palestijnse weg inslaat. Klimaat en de kwestie Israël-Palestina zijn wezenlijk verschillend. Ik zal me er in elk geval openlijk en publiekelijk van distantiëren."

Bénédicte Ficq maakt zich grote zorgen over de klimaatverandering en sloot zich daarom aan bij Extinction Rebellion. Maar nu heeft ze zich, zoals ze zelf zegt, "losgekoppeld". "Het is walgelijk wat er gebeurt in de Gazastrook, maar ik vind het ook vreselijk dat Joodse mensen bang zijn. Ik vind het afschuwelijk voor iedereen. En ik wil niet plotseling en ongevraagd worden geconfronteerd met een mening waar ik geen zeggenschap over heb gehad."

Ook vindt ze dat de manier waarop de oorlog tussen Israël en Hamas zondag op het podium aan de orde werd gesteld "grimmig en polariserend".
Discussie binnen Extinction Rebellion na pro-Palestijns aspect klimaatmars

Ik denk dat je de context niet helemaal heb begrepen. De mensen op die demonstratie wilde geen verwarring of vermenging van beide onderwerpen. Ik was zelf bij deze demonstratie. Is ook alweer een tijd geleden en inmiddels is er sprake van een ander geluid. Doordat de situatie in Gaza nog steeds voortduurt is de sympathie steeds pro Palestijnser geworden. Zeker bij XR. En Ficq steunt Inmiddels zelf ook pro Palestina bijeenkomsten.  

Libertine schreef op 23-11-2024 om 18:35:

[..]

Ik denk dat je de context niet helemaal heb begrepen. De mensen op die demonstratie wilde geen verwarring of vermenging van beide onderwerpen. Ik was zelf bij deze demonstratie. Is ook alweer een tijd geleden en inmiddels is er sprake van een ander geluid. Doordat de situatie in Gaza nog steeds voortduurt is de sympathie steeds pro Palestijnser geworden. Zeker bij XR.

Dat geluid was er toen ook, en de reden waarom mensen zijn opgestapt.

Ficq :
"Het is walgelijk wat er gebeurt in de Gazastrook, maar ik vind het ook vreselijk dat Joodse mensen bang zijn. Ik vind het afschuwelijk voor iedereen. Nu heeft ze zich, zoals ze zelf zegt, "losgekoppeld".

Jan Rotmans:
"Zeer onverstandig als de klimaatbeweging de pro-Palestijnse weg inslaat.

Ik zal me er in elk geval openlijk en publiekelijk van distantiëren."

Martijn Katan:

op X "diep treurig". "Ik heb mij uit volle overtuiging ingezet voor de klimaatbeweging, maar die is nu een platform geworden voor de Palestijnse kant van het conflict Israël-Hamas. Daar doe ik niet aan mee. Adieu, XR".

Yumi schreef op 23-11-2024 om 18:50:

[..]

Dat geluid was er toen ook, en de reden waarom mensen zijn opgestapt.

Ficq :
"Het is walgelijk wat er gebeurt in de Gazastrook, maar ik vind het ook vreselijk dat Joodse mensen bang zijn. Ik vind het afschuwelijk voor iedereen. Nu heeft ze zich, zoals ze zelf zegt, "losgekoppeld".

Jan Rotmans:
"Zeer onverstandig als de klimaatbeweging de pro-Palestijnse weg inslaat.

Ik zal me er in elk geval openlijk en publiekelijk van distantiëren."

Martijn Katan:

op X "diep treurig". "Ik heb mij uit volle overtuiging ingezet voor de klimaatbeweging, maar die is nu een platform geworden voor de Palestijnse kant van het conflict Israël-Hamas. Daar doe ik niet aan mee. Adieu, XR".

Je haalt een bericht van 2023 aan en vergeet voor het gemak het voortschrijdend inzicht dat heeft plaatsgevonden. Ik ben XR lid. Weet er wel Iets vanaf.

Libertine schreef op 23-11-2024 om 19:02:

[..]

Je haalt een bericht van 2023 aan en vergeet voor het gemak het voortschrijdend inzicht dat heeft plaatsgevonden. Ik ben XR lid. Weet er wel Iets vanaf.

Ik weet dat het bericht van 2023 is, maar nergens lees ik dat Ficq, Rotmans en Katan nu wel pro Palestina zijn. 

Maar jij hebt vast wel een linkje waarin deze mensen aangeven, nu wel de pro Palestina demonstraties te ondersteunen. 

Yumi schreef op 23-11-2024 om 19:12:

[..]

Ik weet dat het bericht van 2023 is, maar nergens lees ik dat Ficq, Rotmans en Katan nu wel pro Palestina zijn.

Maar jij hebt vast wel een linkje waarin deze mensen aangeven, nu wel de pro Palestina demonstraties te ondersteunen.

Kijk eens op wat social media platformen zou ik zeggen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-11-2024 om 19:39 Topicstarter

Libertine schreef op 23-11-2024 om 19:19:

[..]

Kijk eens op wat social media platformen zou ik zeggen.

Dat deze mensen zich wellicht ook zorgen maken over wat er in Gaza gebeurt, betekent nog niet dat ze het ook een goed idee vinden om dat te verbinden aan XR. Ik denk dat het de effectiviteit van XR echt negatief beïnvloed heeft.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.