Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Ook heel nuttig om eens door te lezen: Integratie en Samenleven 2024
https://longreads.cbs.nl/integratie-en-samenleven-2024/

Yumi schreef op 24-11-2024 om 11:53:

[..]

Nee dat spreekt me niet aan, omdat wapens helaas nodig zijn om als land je te kunnen verdedigen.

Dat klinkt tegenstrijdig, maar ik zie het als een slot op mijn voordeur. Als ik die openlaat voelt het voor sommige als een uitnodiging...

Daarnaast vind ik de wijze waarop XR demonstreert ronduit irritant, en dat is het laatste wat ik er hier over zeg.

Aha, dus je had in beginsel al niets met XR. Dan kan je ongenoegen over hun Palestina standpunten er ook nog wel bij.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

24-11-2024 om 12:22 Topicstarter

Kunnen jullie een apart draadje over XR openen? Ik wil daar best meer over zeggen, maar daar lijkt me dit het draadje niet voor.

Verder is het logisch dat we het hier niet alleen hebben over wat er rondom die wedstrijd gebeurde, want dat wat daar gebeurde ver over alle grenzen heen was, daar zijn degenen die hier schrijven het gewoon over eens.

Daglichtlamp schreef op 24-11-2024 om 12:22:

Kunnen jullie een apart draadje over XR openen? Ik wil daar best meer over zeggen, maar daar lijkt me dit het draadje niet voor.

Verder is het logisch dat we het hier niet alleen hebben over wat er rondom die wedstrijd gebeurde, want dat wat daar gebeurde ver over alle grenzen heen was, daar zijn degenen die hier schrijven het gewoon over eens.

Voor zover je refereert aan mijn post: ik bedoel daarmee te zeggen dat het mij zinvol lijkt om te discussiëren over hoe e.e.a. in de Nederlandse samenleving kan verbeteren (i.p.v. proberen het hier ééns te worden wie er aan welk al jarenlang slepend wereldconflict nou het meest 'schuldig' verklaard kan worden) 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

24-11-2024 om 12:35 Topicstarter

Luchtpost schreef op 24-11-2024 om 12:31:

[..]

Voor zover je refereert aan mijn post: ik bedoel daarmee te zeggen dat het mij zinvol lijkt om te discussiëren over hoe e.e.a. in de Nederlandse samenleving kan verbeteren (i.p.v. proberen het hier ééns te worden wie er aan welk al jarenlang slepend wereldconflict nou het meest 'schuldig' verklaard kan worden)

En dat lijkt me inderdaad best zinvol in dit draadje (al denk ik zomaar dat wij beiden daar anders instaan).

Kunnen we niet meer met de goede rolmodellen die er ook zijn in deze gemeenschappen? Laten zien dat iedereen er echt bij kan horen?

Daglichtlamp schreef op 24-11-2024 om 12:35:

[..]

En dat lijkt me inderdaad best zinvol in dit draadje (al denk ik zomaar dat wij beiden daar anders instaan).

Kunnen we niet meer met de goede rolmodellen die er ook zijn in deze gemeenschappen? Laten zien dat iedereen er echt bij kan horen?

Goed idee. Er zijn heel veel goede rolmodellen. Als ik denk aan inwoners met een Marokkaanse achtergrond die succesvol zijn, denk ik aan Kadischa Arib, John van den Heuvel, één van de presentatoren van RTL Boulevard (voormalig radio DJ geloof ik, weet zijn naam nu even niet). Er zijn er genoeg. 

Maar blijkbaar vinden journalisten het niet interessant om daar iets mee te doen in de zin van 'wat/hoe heb je gedaan om te komen waar je nu bent'. En in hoeverre voel(de) je je door factoren van buitenaf (Nederlanders of de NL samenleving) 'gedwongen' tot aanpassingen waar je eigenlijk zelf niet achter staat, e.d.

De 'slachtoffer' verhalen, inclusief wiens (vermeende) 'schuld' het allemaal zou zijn, kennen we nu wel. Ik denk dat dit tot méér "verbinding" zou leiden. Maar wil men dat echt? 

Luchtpost schreef op 24-11-2024 om 11:53:

.........

Hier nog een column Nausicaa Marbe - Telegraaf
https://archive.ph/DB4jk

"...Is het nou niet duidelijk genoeg, dom volk van Nederland? Er zijn geen integratieproblemen, alleen maar ‘acceptatieproblemen’: uw schuld. Er is geen antisemitisme in de islam, dat is een frame van regerend extreemrechts: uw schuld. Dit is dus het simplistische niveau van het journaal, waar in turbulente tijden de prioriteit niet ligt bij feiten en waaiers van meningen, maar bij ideologische herstelwerkzaamheden...."

"...Ik heb lang genoeg in een dictatuur geleefd om te weten dat propaganda niets goeds oplevert. De leugen maakt alles en iedereen kapot. Persoonlijk weet ik nu hoe mijn Joodse grootouders zich eind jaren dertig voelden, toen kranten en radio ontkenden dat Joden onrecht werd aangedaan en dat ze niet zelf schuldig waren aan pogroms. Pijnlijk genoeg weet ik dat omdat het NOS-journaal mij anno 2024 hetzelfde flikt..."

Wat een goeie column van Nausicaa Marbe. 

Ik begrijp hoe zij zich voelt. Gisteren werd op dit topic een artikel geplaatst waarbij ook de schuld werd "afgeschoven", en waarbij ik dacht: "Dat is me toch een potje mooiweerdenken".

Gisteren plaatste hier iemand dit dus:

Joden en moslims moeten niet bang zijn voor elkaar, wel voor de stokers

Daglichtlamp schreef op 23-11-2024 om 11:19:
https://www.trouw.nl/opinie/joden-en-moslims-moeten-niet-bang-zijn-voor-elkaar-wel-voor-de-stokers~bed448a0/

Welke stokers? Wilders die de feiten benoemd? of Van Baarle die ook echt stookt?

Deze column (ik had hem al eens genoemd) is ook heel raak en de moeite meer dan waard om te lezen.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20241115_96172440
..........
Jodenhaat is een eeuwenoud kwaad dat in verschillende vormen terugkeert en slinks misleidt als het wordt geadresseerd. Plotseling presenteert het zich als een ander probleem, gericht tegen een andere groep, en worden de slachtoffers en bestrijders ervan als daders neergezet. „Het is niet zomaar een puist waar je het pus uitknijpt”. vatte minister van Financiën Eelco Heinen de realiteit treffend samen.
.........

Fleurtje, kun je stoppen met continu jezelf quoten?

Heel goed van onze premier om hen uit te nodigen.

Quote uit Dagblad De Limburger:

Column van Amanda Kluveld
Zaterdag 16 november 2024 om 05:30

Mijn collega Eliyahu Sapir en ik onderzochten de situatie van Joodse en Israëlische studenten en medewerkers aan Nederlandse universiteiten. Op basis daarvan en onze kennis over antisemitisme werden we, samen met diverse Joodse organisaties, door de premier uitgenodigd voor een Catshuisoverleg. Deze bijeenkomst kwam voort uit een dringende noodzaak: de ‘Jodenjacht’ in Amsterdam en het zichtbare antisemitisme. Naast de minister-president waren de drie vicepremiers en belangrijke ministers aanwezig. Sapir en ik spraken uitvoerig met de ministers van Onderwijs, Sociale Zaken en Asiel en Migratie.

Wij stelden dat de gebeurtenissen in Amsterdam begonnen op universiteiten omdat de academische gemeenschap zweeg, naar het voorbeeld van hun bestuurders. Niemand stond op tegen antisemitisme, zelfs niet toen er werd opgeroepen om zionisten te doden, om ons te doden. Dergelijke bestuurlijke lafheid vereist een cultuurverandering en mogelijk andere bestuurders binnen universiteiten, gemeenten inclusief handhaving.

..................

Applaus voor premier Schoof. 

Laatste stukje uit die column van Amanda K:

...............

De bewindspersonen met wie ik sprak, ook die van NSC, wilden oprecht handelen onder leiding van de sympathieke premier en met hulp van het niet-activistische deel van het ambtenarenapparaat. Antisemitisme wordt niet langer geaccepteerd; de daders zijn benoemd en besproken. Zij die Jodenhaat geen probleem vinden, diskwalificeren dit nu als racistisch. Het is bekend dat er NSC-bewindspersonen zijn die uit de PVV-coalitie willen stappen, zelfs ten koste van de net gestarte strijd tegen antisemitisme. Zo vermoed ik dat een minister zich als een deugend raspaardje in een vieze boerenstal voelt en kritiek op de NPO al ziet als het einde van de democratie.

Nicole123 schreef op 24-11-2024 om 13:25:

Fleurtje, kun je stoppen met continu jezelf quoten?

Kun jij stoppen met andere de maat te meten want dat doet ze helemaal niet.

Muurbloem1985 schreef op 24-11-2024 om 13:46:

[..]

Kun jij stoppen met andere de maat te meten want dat doet ze helemaal niet.

Ik had twee berichten (eentje over een keigoede column) en een antwoord daarop overnieuw aangehaald.

Fleurtje_5 schreef op 24-11-2024 om 13:17:

Gisteren plaatste hier iemand dit dus:

Joden en moslims moeten niet bang zijn voor elkaar, wel voor de stokers

Daglichtlamp schreef op 23-11-2024 om 11:19:
https://www.trouw.nl/opinie/joden-en-moslims-moeten-niet-bang-zijn-voor-elkaar-wel-voor-de-stokers~bed448a0/

Welke stokers? Wilders die de feiten benoemd? of Van Baarle die ook echt stookt?

Stel dat, ik noem maar een groep: de Friezen de relschoppers, het tuig, de oproerkraaiers van Amsterdam waren geweest en de slachtoffers waren Marokkanen. Zou Wilders zich dan ook onmiddellijk hevig verontwaardigd naar de kamer hebben gehaast om een spoeddebat aan te vragen, want het is een schande en discriminerend? 

Of zou hij dan opeens iets zeggen in de trant van: 'Ze zullen het er wel naar hebben gemaakt.' Of: 'Waar twee vechten, hebben twee schuld.'

Wilders is puur opportunistisch: als hij er wat bij te winnen heeft, dan gaat hij ervoor, hij kent zijn pappenheimers langer dan vandaag en die vinden het prachtig, 'want hij benoemt tenminste de feiten'.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.