Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Zilver_gray
17-11-2024 om 23:19
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2544887-halsema-zou-woord-pogrom-niet-opnieuw-gebruiken
Als Femke Halsema de persconferentie een dag na Ajax-Maccabi Tel Aviv over zou doen, zou ze het woord 'pogrom' niet opnieuw gebruiken. De Amsterdamse burgemeester vindt dat die term als "propaganda" is gebruikt door onder meer de Israëlische regering en Haagse politici. "Zo heb ik het niet bedoeld en gewild", zegt ze tegen Nieuwsuur.
In de persconferentie op vrijdag 8 november zeiHalsema: "Jongens op scooters gingen kriskras door de stad op zoek naar Israëlische voetbalsupporters. Het was een hit and run. Ik snap heel goed dat dit de herinnering aan pogroms terugbrengt."
De burgemeester benadrukt nu dat ze niet een rechtstreekse vergelijking met pogroms heeft willen maken, maar dat ze verdriet en angst bij Joodse Amsterdammers tot uitdrukking wilde brengen. "Maar als ik had geweten dat het op deze manier politiek gebruikt zou worden, ook als propaganda, daar wil ik niets mee te maken hebben."
Halsema is niet blij met de reacties van Haagse politici op het geweld in haar stad. Ze "kapen" het woord pogrom om Marokkaanse Amsterdammers en moslims te discrimineren, zegt ze. Ook baalt ze dat meerdere kabinetsleden spreken van een "integratieprobleem". "Waar is dat voor nodig en waar is het op gebaseerd? Mensen hebben het gevoel dat ze weer direct na 9/11 zitten, dat ze zich moeten verantwoorden. Maar het gaat om individuen die zich zwaar hebben misdragen."
De Haagse kwalificaties zorgen voor meer verdeeldheid in haar stad, zegt Halsema. "Ik wil oproepen aan Den Haag: ga aan het werk en maak geen ruzie. Wat ook je politieke achtergrond is."
Tijdens een spoeddebat in de Amsterdamse gemeenteraad afgelopen dinsdag zei Halsema nog dat ze achter het woord 'pogrom' blijft staan:
De burgemeester is de afgelopen dagen veel in gesprek met verschillende gemeenschappen in haar stad. Ze hoopt de angsten bij haar inwoners weg te nemen en polarisatie tegen te gaan. "Mensen moeten met elkaar kunnen samenleven. Het woord verbinding is vies geworden."
Verder erkent ze dat de driehoek - gemeente, politie en OM - er niet volledig in is geslaagd de stad veilig te houden. Wel zegt ze dat "naar vermogen" is gehandeld en dat de veiligheidsdiensten "zeer voorbereid" waren.
Verrast
Hoe kan het dan toch zo misgaan? Volgens de burgemeester komt dat onder meer door de aard van het geweld. "Ik kan niet ontkennen dat wij verrast zijn door wat er die nacht is gebeurd." Halsema kreeg naar eigen zeggen vooraf geen aanwijzingen van veiligheidsdiensten dat het zo uit de hand zou lopen.
De politie heeft inmiddels 45 verdachten in beeld voor het plegen van strafbare feiten rondom de wedstrijd Ajax-Maccabi Tel Aviv, onder wie enkele Israëliërs. Negen van de verdachten, allen met de Nederlandse nationaliteit, zitten in voorlopige hechtenis. Op basis van onder meer de analyse van een grote hoeveelheid beeldmateriaal verwacht de politie dat het aantal verdachten nog gaat toenemen.
Goed dat ze erop terug komt. Dit soort termen te pas en te onpas gebruiken doet echt af aan de daadwerkelijke betekenis van het woord.
Wat is een pogrom?
Een pogrom is een georganiseerde gewelddadige aanval op een bepaalde etnische of religieuze groep. De term vindt zijn oorsprong in Rusland, toen in de 19e en 20e eeuw Joden regelmatig slachtoffer waren. In Nederland wordt de term vooral gebruikt om de razzia's tegen Joden in de Tweede Wereldoorlog aan te duiden.
Yumi
17-11-2024 om 23:41
Bakblik schreef op 17-11-2024 om 22:02:
[..]
Vergeet ook niet dat vluchtelingen, anders dan de gastarbeiders van vroeger, soms al jaren van hier naar daar gesleept worden en nergens echt de kans krijgen en bestaan op te bouwen.
Een paar maanden hier een paar maanden daar. Eerst mogen de kinderen wel naar school maar dan stopt die gemeente met de opvang en dan moeten de kinderen weer ergens anders naar school en dus weer opnieuw wennen en vrienden maken.
De angst/ terughoudendheid om contacten te maken snap ik wel. Je weet niet hoe lang je mag blijven en of het zin heeft om te investeren in contacten.
De gastarbeiders van toen hadden het makkelijker dan de vluchtelingen nu. Zij kwamen vrijwillig zonder trauma en hoefden niet die allerlei hoepels te springen.
Je hebt gelijk er zit ook verschil in de gastarbeider van toen en de vluchteling van nu. Maar zie je ook de andere kant, ik heb het niet over investeren in contacten, maar simpel elkaar groeten. Over 'n vraag beantwoorden of op z'n minst je schouders ophalen en mij niet voor de 3de keer negeren.
Daarnaast was het de bedoeling dat de gastarbeider hier tijdelijk zou zijn, en hun leef/werkomstandigheden waren vaak erg slecht. Ondanks dat, wou men graag de taal en gewoontes leren.
rionyriony
18-11-2024 om 09:00
Ik zou niet weten wat ik zou moeten haten. Iedereen heeft zijn vesting weer betrokken. Halsema weet kennelijk niet meer wanneer ze beter kan zwijgen.
Schijnt echt onontkoombaar te zijn dat mensen waarmee het langere tijd goed is gegaan hun eigen wereld verwoesten. En wie komt je dan helpen he. Denk je nou echt dat je gelegenheidsvrienden waar je nu ruzie om maakt nog één traan om je zullen laten? Die hebben echt hun eigen belangen. En dat ben jij niet.
Landen die voordeel zullen hebben van tweedracht en burgeroorlogen en morele verzwakking zien dit en gebruiken het. Als ze niet al voor een groot deel sturend zijn.
Muurbloem1985
18-11-2024 om 10:16
Goed dat ze erop terug komt. Dit soort termen te pas en te onpas gebruiken doet echt af aan de daadwerkelijke betekenis van het woord.
Wat is een pogrom?
Een pogrom is een georganiseerde gewelddadige aanval op een bepaalde etnische of religieuze groep. De term vindt zijn oorsprong in Rusland, toen in de 19e en 20e eeuw Joden regelmatig slachtoffer waren. In Nederland wordt de term vooral gebruikt om de razzia's tegen Joden in de Tweede Wereldoorlog aan te duiden.
Het wordt helemaal niet te pas en te onpas gebruikt hoe kom je daarbij, dit was wel degelijk een moderne pogrom, namelijk afspraken maken via de app om zoveel mogelijk joden pijn te doen, joden in de gracht te gooien en te beroven, te intimideren met een hele groep.
Fleurtje_5
18-11-2024 om 10:23
Muurbloem1985 schreef op 18-11-2024 om 10:16:
[..]
Het wordt helemaal niet te pas en te onpas gebruikt hoe kom je daarbij, dit was wel degelijk een moderne pogrom, namelijk afspraken maken via de app om zoveel mogelijk joden pijn te doen, joden in de gracht te gooien en te beroven, te intimideren met een hele groep.
Ben het met je eens. Daarbij vind ik het ernstig fout dat taxi-chauffeurs en hotelpersoneel het verblijf van Joodse gasten deden verraden.
Fleurtje_5
18-11-2024 om 10:25
rionyriony schreef op 18-11-2024 om 09:00:
Ik zou niet weten wat ik zou moeten haten. Iedereen heeft zijn vesting weer betrokken. Halsema weet kennelijk niet meer wanneer ze beter kan zwijgen.
Schijnt echt onontkoombaar te zijn dat mensen waarmee het langere tijd goed is gegaan hun eigen wereld verwoesten. En wie komt je dan helpen he. Denk je nou echt dat je gelegenheidsvrienden waar je nu ruzie om maakt nog één traan om je zullen laten? Die hebben echt hun eigen belangen. En dat ben jij niet.
Landen die voordeel zullen hebben van tweedracht en burgeroorlogen en morele verzwakking zien dit en gebruiken het. Als ze niet al voor een groot deel sturend zijn.
Precies.
En ze weet ook duidelijk niet wanneer ze juist niet had moeten zwijgen.
Muurbloem1985
18-11-2024 om 10:26
Fleurtje_5 schreef op 18-11-2024 om 10:23:
[..]
Ben het met je eens. Daarbij vind ik het ernstig fout dat taxi-chauffeurs en hotelpersoneel het verblijf van Joodse gasten deden verraden.
Ja je mag het misschien niet zeggen, maar dat zijn eigenlijk gewoon moderne NSB'ers.
Fleurtje_5
18-11-2024 om 10:41
Precies. Soms kan ze beter zwijgen. Maar vóór de Jodenjacht waren er al signalen dat dit ging plaats vinden. Mijns inziens heeft zij toen veel te lang gezwegen.
En soms zwijgt ze als ze beter niet had moeten zwijgen.
https://www.ad.nl/binnenland/zoon-15-van-femke-halsema-in-juli-gearresteerd-burgemeester-geeft-uitleg-in-brief~a080bcfa/ 2019
In het coronatijdperk, tijdens de Black Live Matter-demonstratie op 1 juni op de Dam in Amsterdam deed Akwasi een zeer omstreden uitspraak over de sinterklaasviering. ,,Op het moment dat ik in november een Zwarte Piet zie’’, zei Akwasi toen, ,,ik trap hem hoogstpersoonlijk op zijn gezicht.’’
En hij riep op dat iedereen dat moet doen.
https://nos.nl/artikel/2335892-felle-kritiek-op-halsema-vanuit-politiek-den-haag-ze-had-in-moeten-grijpen 2 juni 2020
Zoveel mensen op de Dam, in coronatijd, Halsema stond erbij en keek ernaar.
https://www.parool.nl/amsterdam/aangiftes-tegen-akwasi-na-speech-tijdens-protest-op-de-dam~b052a5d2/ 8 juni 2020
Burgemeester Femke Halsema in gesprek met demonstranten tijdens het protest op de Dam.Beeld ANP
Zilver_gray
18-11-2024 om 10:56
Muurbloem1985 schreef op 18-11-2024 om 10:16:
[..]
Je hebt zelf aangegeven bepaalde nieuwsbronnen niet als objectief te beschouwen. Jouw reactie op dit artikel verbaast me dan ook niets. Volgens mij zijn ze ook nog steeds bezig te onderzoeken wat de toedracht was. Fijn dat Halsema inziet dat haar uitspraak nogal voorbarig was.
Bakblik
18-11-2024 om 11:01
Yumi schreef op 17-11-2024 om 23:41:
[..]
Je hebt gelijk er zit ook verschil in de gastarbeider van toen en de vluchteling van nu. Maar zie je ook de andere kant, ik heb het niet over investeren in contacten, maar simpel elkaar groeten. Over 'n vraag beantwoorden of op z'n minst je schouders ophalen en mij niet voor de 3de keer negeren.
Daarnaast was het de bedoeling dat de gastarbeider hier tijdelijk zou zijn, en hun leef/werkomstandigheden waren vaak erg slecht. Ondanks dat, wou men graag de taal en gewoontes leren.
Ik zie ook de andere kant, echt wel.
Maar stel je bent vluchteling en na een barre tocht met veel ontberingen ben je in Nederland terechtgekomen. Je hebt je aangemeld in het aanmeldcentrum dat veel te vol is. Je wordt met tig anderen die je niet kent met je schamele bezit in bussen geladen en vervoert naar de Gemeente H. Die stelt de sporthal beschikbaar en er komt een organisatie (weet niet meer welke) veldbedden neerzetten. Daar mag je drie dagen "slapen" en dan wil die gemeente de sporthal weer terug. Je gaat weer in een bus. Die organisatie haalt de bedden weer op en dan mag je drie nachten slapen in gemeente N in de sporthal. Die is kleiner dus de groep wordt verdeeld over 2 locaties. De vrouw van het veldbed naast de jouwe in H gaat naar de andere locatie dat contact is weg. Er zijn ook weer andere mensen die het geheel begeleiden. Met een beetje pech ging dit weken zo door een paar jaar geleden. Er waren toen hier en daar ook nog flinke protesten van mensen die geen vluchtelingopvang wilden in hun gemeente.
De terughoudendheid van deze mensen om contact te maken, al is het alleen maar goedendag zeggen snap ik wel. Hoe weten zij of jij het goed met hun voor hebt? Wie weet ga jij ook wel schelden en schreeuwen.
Met veel van mijn cursisten duurt het best wel een tijdje voordat ze bij de koffie iets durven te vertellen of vragen. En dat gaat dan nog over hele algemene dingen.
Waar de gemiddelde Nederlander bij wijze van spreken al binnen 10 zijn hele levensverhaal vertelt heeft de gemiddelde vluchteling wel een paar maanden nodig voor hij aan anderen iets vertelt over wat hij meemaakt.
Ik denk dat veel Nederlanders er teveel met een Nederlandse blik naar kijken en verwachten dat de ander net zo is als hij en dat is dus niet zo.
Dat laat onverlet dat ik het zeggen van goedemorgen ook wel iets vind dat vrij basic is en gedaan zou moeten worden. Van de derde generatie van de vroegere gastarbeiders heb ik andere verwachtingen dan van de vluchtelingen maar vaak kan ik aan het uiterlijk niet zien tot welke groep mensen behoren. Door de basisschool van mijn kinderen en het vrijwilligerswerk dat ik doe ken ik beide groepen in mijn dorp een beetje. Van mensen die ik niet ken heb ik bij een eerste of tweede contact nog geen verwachtingen. Pas na een aantal ontmoetingen hoop ik op een goedendag en misschien iets meer.
En soms wordt je positief verrast. Oefen je met een puber een gedeelte van de schoolroute en vertelt ze plotseling toch haar hele verhaal over de vlucht uit X. Het gemis van haar vader die gevangen zit en die ze waarschijnlijk nooit meer zal zien. Dat ze vastbesloten is om hier (waar meisjes wel mogen studeren) dokter te worden en dan elders op de wereld anderen te gaan helpen die het net zo moeilijk hebben als dat zij het heeft gehad. Nee, niet in X want daar kan ze nooit meer naartoe, omdat haar vader daar gevangen zit als de Navalny van X.
Daglichtlamp
18-11-2024 om 11:05
Ik snap het ongemak van Yumi als je zelf vriendelijk bent en toch geen contact krijgt. Ik snap ook de uitleg van Bakblik. Fijn deze genuanceerde stemmen hier in dit draadje ook te lezen.
felija
18-11-2024 om 11:10
Zilver_gray schreef op 18-11-2024 om 10:56:
[..]
Je hebt zelf aangegeven bepaalde nieuwsbronnen niet als objectief te beschouwen. Jouw reactie op dit artikel verbaast me dan ook niets. Volgens mij zijn ze ook nog steeds bezig te onderzoeken wat de toedracht was. Fijn dat Halsema inziet dat haar uitspraak nogal voorbarig was.
Iemand die tenminste wel het lef heeft om toe te geven dat ze te voorbarig was met reageren, zouden meer mensen moeten doen.
felija
18-11-2024 om 11:11
Daglichtlamp schreef op 18-11-2024 om 11:05:
Ik snap het ongemak van Yumi als je zelf vriendelijk bent en toch geen contact krijgt. Ik snap ook de uitleg van Bakblik. Fijn deze genuanceerde stemmen hier in dit draadje ook te lezen.
Eens!
Bakblik
18-11-2024 om 11:12
Daglichtlamp schreef op 18-11-2024 om 11:05:
Het ongemak van Yumi snap ik ook hoor. Soms voel ik dat zelf ook wel een beetje als het echt niet lukt om contact te maken.