Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Fleurtje_5
17-11-2024 om 19:33
Daglichtlamp schreef op 17-11-2024 om 19:19:
[..]
Wat hadden jouw voorbeelden dan te maken met deze jodenjacht?
Ik weet niet precies welk bericht je nou bedoeld maar ik gaf antwoord op onderstaande bericht:
Bakblik schreef op 17-11-2024 om 15:15:
[..]
Bah, wat heb jij snel en oordeel klaar!
Ga eens praten met een moslim!
In hun cultuur kijken vrouwen geen vreemde mannen in de ogen dat is volgens hun normen en waarden onbeleefd. Kinderen kijken volwassenen niet in de ogen dat is onbeleefd. Of vrouwen week vrouwen in de oven kijken weet ik niet. Dat zal ik eens proberen uit te zoeken. Maar dan nog zijn er regionale verschillen net als bij ons in het westen. Mijn zwager uit de Achterhoek heeft ook net even andere omgangsvormen dan wij hier in de Randstad.
Het enige waar je commentaar op zou kunnen hebben is het niet aan de kant gaan. Dat is niet meelevend maar misschien moest oma aan twee kanten ondersteund worden om overeind te blijven, be kent het verhaal niet.
Zelfs als ik niemand aan zou kijken zie en merk ik dat er tegenliggers aankomen lopen.
Fleurtje_5
17-11-2024 om 19:34
Daglichtlamp schreef op 17-11-2024 om 19:20:
[..]
Er is een verschil tussen 'alle' en 'alleen'. Ik heb het woord 'alle' niet gebruikt.
Ik heb beide woorden gebruikt.
felija
17-11-2024 om 19:41
Fleurtje_5 schreef op 17-11-2024 om 19:00:
[..]
Ik heb nergens gezegd dat alleen mensen met een hoofddoek onbeschoft of aso zijn. Ook niet dat ik alleen maar onbeschofte mensen tegen kom. Ik heb wel geschreven dat ik het minachting vond dat die drie mensen (dus die drie) naast elkaar bleven lopen en geen centimeter weken. Daarvoor in de plaats schoot die man die slecht ter been was helemaal aan de kant. Beide zijden hadden uit fatsoen iets kunnen wijken mi en niet de een helemaal en de ander niets.
Ook die vrouw in de supermarkt die haar winkelkar in het middenpad zet. Dat doen er meer hoor, maar die wijken wel als iemand langs moet.
En mijn oud-collega is ook moslima, maar die zou nooit zo minachtend doen. Net zoals veel anderen niet minachtend zouden doen.
Je kwam erop door een bericht van mij aan te halen wat helemaal niet over allochtonen ging, daar kom je dan weer niet op terug. Jouw voorbeeld in die context sloeg nergens op, omdat mijn post over autochtonen ging.
Bakblik
17-11-2024 om 20:14
Fleurtje_5 schreef op 17-11-2024 om 19:33:
[..]
Ik weet niet precies welk bericht je nou bedoeld maar ik gaf antwoord op onderstaande bericht:
[..]
In hun cultuur kijken vrouwen geen vreemde mannen in de ogen dat is volgens hun normen en waarden onbeleefd. Kinderen kijken volwassenen niet in de ogen dat is onbeleefd. Of vrouwen week vrouwen in de oven kijken weet ik niet. Dat zal ik eens proberen uit te zoeken. Maar dan nog zijn er regionale verschillen net als bij ons in het westen. Mijn zwager uit de Achterhoek heeft ook net even andere omgangsvormen dan wij hier in de Randstad.
Het enige waar je commentaar op zou kunnen hebben is het niet aan de kant gaan. Dat is niet meelevend maar misschien moest oma aan twee kanten ondersteund worden om overeind te blijven, be kent het verhaal niet.
Zelfs als ik niemand aan zou kijken zie en merk ik dat er tegenliggers aankomen lopen.
Jij gooit alles op een hoop.
Die mensen hebben jou echt wel gezien, dat ze niet opzij gingen kan meerdere redenen hebben. Bijvoorbeeld dat ze de middelste vrouw moesten ondersteunen. Ze zagen al dat de oudere man waar jij mee was ruimte maakte en deden daarom geen moeite meer.
Je weet het niet want je hebt het niet gevraagd.
Dat ze je niet aankeken is hun manier van beleefdheid, een beleefdheid die niet de onze is.
Jij vind dat minachting maar dat is het niet.
Wat jij vind is jouw mening en geen feit.
Een feit en een mening is niet hetzelfde.
Yumi
17-11-2024 om 20:16
[..]
Mag je een vreemd stel ook niet aanspreken? Moslimgezin is hier pas komen wonen, ik loop achter mevrouw en meneer naar binnen, zeg goedemiddag geen antwoord. Ik sta bij de lift en als die er is vraag ik of ze mee willen, geen antwoord ik loop naar binnen en wil net de verdieping indrukken, meneer komt er toch aan... dus ik vraag op welke verdieping moet u zijn, geen antwoord .... drukt voor mij langs een knop in. Mevrouw heeft haar ogen steeds naar de grond gericht gehouden.
Als goedemiddag zeggen nog te moeilijk is, kan je ook 'n keer knikken. Als ik de lift voor je tegen hou en vraag of je mee wilt, je kan geen ja zeggen, steek dan je hand op... Als ik mijn vinger bij het bedieningspaneel hou en vraag welke verdieping, en je drukt dan voor mij langs een knop in ben je volgens mijn normen en waarden gewoon onbeschoft.
Over andere omgangsvormen gesproken... misschien ook een idee om mee te bewegen met de omgangsvormen in je nieuwe thuisland of moet ik mezelf aanpassen en ze de volgende keer negeren?
Nicole123
17-11-2024 om 20:26
Fleurtje_5 schreef op 17-11-2024 om 19:26: [..]
Iedereen kan ongelukkig te maken krijgen met discriminatie (bv dat een vrouw veel minder salaris krijgt voor het zelfde werk als wat haar mannelijke collega doet). Dat is weer iets anders dan racisme.
Sylvana, dat is die vrouw...
Nogmaals, weet je wat etnisch profileren is? Wat er is gebeurd bij de toeslagenaffaire is totaal iets anders dan ongelukkig te maken krijgen met discriminatie.
Wie Sylvana is dat weet ik. Wat wil je zeggen met je betoog? Dat je haar zodanig bevooroordeeld vindt dat er volgens jou ten onrechte geconstateerd is dat er sprake was van discriminatie? De algoritmes waarin bepaald werd dat mensen van een bepaalde afkomst extra streng gecontroleerd moesten worden, bestonden die wel of niet volgens jou?
Yumi
17-11-2024 om 20:27
Daglichtlamp schreef op 17-11-2024 om 13:38:
Links was voor het laatst de grootste partij in 2002. Had rechts inmiddels de integratieproblemen niet op kunnen lossen?
Rechts wil al veel langer de integratieproblemen oplossen, maar je mag veel niet benoemen want dan wordt er discriminatie geschreeuwd. De voorbeelden zijn de afgelopen weken in het nieuws en in dit topic meerdere keren voorbij gekomen.
Nicole123
17-11-2024 om 20:36
Wat is de bedoeling van die voorbeelden van zich niet sociaal of asociaal gedragende moslims?
Stellen dat moslims asociaal zijn met een N=1 voorbeeld?
Stellen dat moslims asocialer zijn dan autochtonen / oververtegenwoordigd zijn in asociaal gedrag met een N=1 voorbeeld?
Stellen dat er wel eens asociaal gedrag plaatsvindt door moslims?
Het zal mijn blinde vlek wel zijn, maar ik snap niet waar jullie heen willen. Het lijkt me ofwel een racistische insteek (als het veralgemeniserend bedoeld is) ofwel een open deur (als bedoeld wordt dat moslim mensen ook wel eens iets niet zo sociaals doen).
Bakblik
17-11-2024 om 20:37
Yumi schreef op 17-11-2024 om 20:16:
[..]
Mag je een vreemd stel ook niet aanspreken? Moslimgezin is hier pas komen wonen, ik loop achter mevrouw en meneer naar binnen, zeg goedemiddag geen antwoord. Ik sta bij de lift en als die er is vraag ik of ze mee willen, geen antwoord ik loop naar binnen en wil net de verdieping indrukken, meneer komt er toch aan... dus ik vraag op welke verdieping moet u zijn, geen antwoord .... drukt voor mij langs een knop in. Mevrouw heeft haar ogen steeds naar de grond gericht gehouden.
Als goedemiddag zeggen nog te moeilijk is, kan je ook 'n keer knikken. Als ik de lift voor je tegen hou en vraag of je mee wilt, je kan geen ja zeggen, steek dan je hand op... Als ik mijn vinger bij het bedieningspaneel hou en vraag welke verdieping, en je drukt dan voor mij langs een knop in ben je volgens mijn normen en waarden gewoon onbeschoft.
Over andere omgangsvormen gesproken... misschien ook een idee om mee te bewegen met de omgangsvormen in je nieuwe thuisland of moet ik mezelf aanpassen en ze de volgende keer negeren?
De omgangsvormen in het nieuwe thuisland zitten in de inburgering. Maar helaas mogen vluchtelingen pas op inburgeringscursus als ze al een verblijfsstatus hebben en dus vaak al een huis bewonen en met buren te maken hebben. Kinderen zijn leerplichtig en krijgen daar al te maken met omgangsvormen en hoe we dat hier doen. Geen idee eigenlijk hoe en of dat dan ook bij ouders terechtkomt via de kinderen
Vluchteling zijn in Nederland is voornamelijk wachten. Wachten tot je aan de beurt bent voor ............
Regel je zelf dat je gaat leren fietsen om mobieler te zijn dan MOET je ineens toch inburgeren en mag je niet meer naar de fietscursus, precies als je net op het zadel weet te blijven zitten.
Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik niet negeren maar vriendelijk blijven proberen contact te maken. Als ze jou vaker zien en ervaren dat je vriendelijk bent dan komt het contact echt wel.
Yumi
17-11-2024 om 21:23
Bakblik schreef op 17-11-2024 om 20:37:
[..]
De omgangsvormen in het nieuwe thuisland zitten in de inburgering. Maar helaas mogen vluchtelingen pas op inburgeringscursus als ze al een verblijfsstatus hebben en dus vaak al een huis bewonen en met buren te maken hebben. Kinderen zijn leerplichtig en krijgen daar al te maken met omgangsvormen en hoe we dat hier doen. Geen idee eigenlijk hoe en of dat dan ook bij ouders terechtkomt via de kinderen
Vluchteling zijn in Nederland is voornamelijk wachten. Wachten tot je aan de beurt bent voor ............
Regel je zelf dat je gaat leren fietsen om mobieler te zijn dan MOET je ineens toch inburgeren en mag je niet meer naar de fietscursus, precies als je net op het zadel weet te blijven zitten.
Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik niet negeren maar vriendelijk blijven proberen contact te maken. Als ze jou vaker zien en ervaren dat je vriendelijk bent dan komt het contact echt wel.
Mijn vriendin werkt bij het AZC dus ik weet dat ze pas een inburgeringscursus krijgen als statushouder/een huis bewonen. In de periode dat ze in het AZC wonen, gaan ze ook winkelen naar de huisarts e.d. ze komen daar ook in contact met allerlei Nl die net als jij vrijwilligerswerk doen, dan zeg je elkaar ook goedendag.
Misschien begrijp ik het niet omdat ik al jong met moslims in aanraking kwam, en nooit op die manier behandeld ben. Mijn ouders verhuurden kamers aan gastarbeiders, die draaiden eigenlijk gewoon in ons gezin mee. Er zijn vriendschappen ontstaan, waardoor sommige tig jaar later met vrouw en kinderen nog steeds langskwamen. Die hebben nooit een cursus omgangsvormen/inburgering gehad, maar goedemiddag was niet zo moeilijk.
Nicole123
17-11-2024 om 21:38
Yumi schreef op 17-11-2024 om 20:27:
[..]
Rechts wil al veel langer de integratieproblemen oplossen, maar je mag veel niet benoemen want dan wordt er discriminatie geschreeuwd. De voorbeelden zijn de afgelopen weken in het nieuws en in dit topic meerdere keren voorbij gekomen.
Wat precies mag er niet benoemd worden? Dat sommige moslims antisemitisch zijn of dat moslims in het algemeen antisemitisch zijn? Of nog iets anders?
En hoe wil rechts dan concreet en realistisch die integratieproblemen oplossen en hoe worden die dingen specifiek tegengehouden door 'je mag niet benoemen' roepers?
Ik zie het niet. Ik zie vooral dat wat jij hier schrijft heel veel geroepen wordt, maar nooit concreet, altijd met vaag en algemeen 'Het is de schuld van links! We moeten het benoemen en dan is het opgelost!' geroep.
Bakblik
17-11-2024 om 22:02
Yumi schreef op 17-11-2024 om 21:23:
[..]
Mijn vriendin werkt bij het AZC dus ik weet dat ze pas een inburgeringscursus krijgen als statushouder/een huis bewonen. In de periode dat ze in het AZC wonen, gaan ze ook winkelen naar de huisarts e.d. ze komen daar ook in contact met allerlei Nl die net als jij vrijwilligerswerk doen, dan zeg je elkaar ook goedendag.
Misschien begrijp ik het niet omdat ik al jong met moslims in aanraking kwam, en nooit op die manier behandeld ben. Mijn ouders verhuurden kamers aan gastarbeiders, die draaiden eigenlijk gewoon in ons gezin mee. Er zijn vriendschappen ontstaan, waardoor sommige tig jaar later met vrouw en kinderen nog steeds langskwamen. Die hebben nooit een cursus omgangsvormen/inburgering gehad, maar goedemiddag was niet zo moeilijk.
Vergeet ook niet dat vluchtelingen, anders dan de gastarbeiders van vroeger, soms al jaren van hier naar daar gesleept worden en nergens echt de kans krijgen en bestaan op te bouwen.
Een paar maanden hier een paar maanden daar. Eerst mogen de kinderen wel naar school maar dan stopt die gemeente met de opvang en dan moeten de kinderen weer ergens anders naar school en dus weer opnieuw wennen en vrienden maken.
De angst/ terughoudendheid om contacten te maken snap ik wel. Je weet niet hoe lang je mag blijven en of het zin heeft om te investeren in contacten.
De gastarbeiders van toen hadden het makkelijker dan de vluchtelingen nu. Zij kwamen vrijwillig zonder trauma en hoefden niet die allerlei hoepels te springen.
felija
17-11-2024 om 22:26
Ik heb al meerdere malen meegemaakt, dat wanneer ik een moslima vriendelijk groette, ze me verbaasd en daarna opgelucht aankeek.
Luchtpost
17-11-2024 om 23:01
In 2004 is er al eens onderzoek gedaan. "...Dit parlementair onderzoek !!! richtte zich op de integratie van minderheden in de Nederlandse samenleving in de afgelopen 30 jaar.
Het eindrapport, dat op 19 januari 2004 werd gepresenteerd, bevat behalve een analyse van het integratiebeleid ook aanbevelingen over versterking van het integratiebeleid, onder meer door verbetering van inburgeringscursussen en door betere spreiding van migranten in wijken en in het onderwijs. Voor wie interesse heeft:
https://www.parlement.com/id/vhnnmt7j2wxh/parlementair_onderzoek_integratiebeleid
Rapport en aanbevelingen - In het rapport 'Bruggen bouwen' wordt geconcludeerd dat de integratie van vele allochtonen geheel of gedeeltelijk is geslaagd. Tevens constateert de commissie echter dat door een combinatie van onvoldoende integratie en vervolgmigratie het 'economisch rendement' van de integratie voor de samenleving als geheel verwaarloosbaar is.
Omdat migratie een onontkoombaar internationaal verschijnsel is, zit er volgens de commissie niets anders op dan voortzetting van het integratiebeleid. Er moeten welke enkele zaken anders worden aangepakt.
Zo moeten knelpunten bij de inburgering worden opgelost, moet segregatie (zwarte scholen) in het onderwijs worden tegengegaan en moet de woningmarkt in randgemeenten rond steden worden opengesteld voor lage inkomens. Dit laatste moet het bestaan van zwarte wijken tegengaan. Gemengde scholen worden gezien als een belangrijke voorwaarde voor succesvolle integratie.
Het LPF-lid Varela vond als enige dat er meer beperkingen moeten worden gesteld bij de gezinsvorming.
De commissie zag geen reden om artikel 23 van de Grondwet over de vrijheid van onderwijs te wijzigen. Wel moesten maatregelen worden genomen om te voorkomen dat scholen hun religieuze identiteit misbruiken om allochtone leerlingen te weren. Overigens constateerde de commissie ook dat veel 'zwarte scholen' redelijk goed presteren.
Het rapport werd in de Tweede Kamer kritisch ontvangen, omdat het als te vrijblijvend werd beschouwd en de aanbevelingen als 'te slap'.
Eerder was Lazrak opgestapt als commissielid uit onvrede over het feit dat het Verwey Jonker Instituut bronnenonderzoek voor de commissie had gedaan. Volgens hem was het Verwey-Jonker Instituut niet objectief, omdat dit instituut de regering in het verleden had geadviseerd en omdat de voormalige directeur van dit instituut, de heer Duyvendak, gelieerd was aan GroenLinks.
Een week na het opstappen van Lazrak uitte het VVD-Tweede Kamerlid Ayaan Hirsi Ali i vergelijkbare kritiek. Zij werd bijgevallen door VVD-fractievoorzitter Jozias van Aartsen i.
De Tweede Kamer besprak op 14 en 22 april 2004 het rapport met de commissie. In september 2004 was er een debat met de regering. De Kamer stemde op 14 september over negen moties, waarvan er zes werden aangenomen. Zij gingen onder meer over het voorkomen van segregatie, een handvest voor burgerrechten en eisen aan een migrerende partner ten aanzien van alfabetisering.
Dat was dus 20/22 jaar geleden; een onderzoek naar de daaraan voorafgaande 30 jaren, te weten de periode 1974 - 2004 !!!
Naar aanleiding van deze Kamercommissie Blok verschenen ook andere artikelen zoals: https://www.zoeklicht.nl/artikelen/het-probleem-is-de-islam-10219
In 2010 een stuk van arabist Jan Jaap de Ruiter die o.a. het volgende schrijft n.a.v. een (historische) vergelijking van de integratie van diverse groepen (Hugenoten, Molukkers, Turken, Marokkanen etc.): "...Het is een paradoxale situatie: er wordt samengewerkt en samengeleefd maar de scheiding die onzichtbaar is en soms wel zichtbaar, die blijft. En het model gaat nog meer haperen als de integratie maar niet wil blijven lukken. Je ziet dan vaak een back to the roots beweging. In het geval van de moslims in Nederland onder andere een soort zoeken naar wat de ware islam is en hoe je als moslim in een westers land kunt leven. Ik neem ze niets kwalijk, maar het versterkt de negatieve attitude kwestie bij beide kanten. Want de herbeleving van de islam gaat vaak sterk gepaard met een afkeer van het westen en dus van je Nederlandse buurman en buurvrouw...." https://www.nieuwwij.nl/themas/de-toekomst-van-de-vierde-generatie-moslims-in-nederland/