Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Gebruikersnaaminvullen
16-11-2024 om 22:47
@Luchtpost, ik kon het artikel alleen lezen op de Stentor. In een reacties lees ik dat dit de schuld is van de PVV, BBB, en VVD en haar volgers. Makkelijk scoren hoor.
https://www.destentor.nl/apeldoorn/stickers-met-apeldoorn-joden-vrij-duiken-op-in-binnenstad-afschuwelijk~a277a460/
felija
16-11-2024 om 23:02
Ik heb nog eens nagedacht en wil nog dit zeggen: Ik denk dat niemand helemaal neutraal kan zijn, zelfs niet beroepsmatig, er zijn niet voor niks codes nodig en regels, voordat je überhaupt je beroep als journalist kunt uitoefenen. En daarom vind ik journalisten die volgens die code moeten en willen werken een stuk betrouwbaarder dan een anoniem persoon op X.
Ik denk zeker dat er mensen zijn die Israël haten, die antisemitisch zijn, ik denk dat eigenlijk iedereen het daarover wel eens is.
En dat is vreselijk, we zouden onderhand toch moeten beseffen wat Joden voor geschiedenis van vervolging op vervolging hebben.
Ik denk/hoop dat dit iets is wat 'rechts' en 'links' met elkaar verbindt: een afkeer van antisemitisme.
Wel vind ik dat je uiterst voorzichtig moet zijn met een hele groep van iets beschuldigen, waar maar een klein gedeelte van die groep echt debet aan is en dat mis ik heel vaak in discussies.
Nicole123
16-11-2024 om 23:10
rionyriony schreef op 16-11-2024 om 19:01:
De NOS is duidelijk links. Komt (haast vanzelf) omdat het grotendeels uit belastinggeld wordt betaald dus ze hoeven niet echt kijkers te pleasen. Die moeten toch wel betalen.
Zenders die het moeten stellen zonder belastinggeld zouden een risico nemen door een linkse toon aan te slaan dus die kunnen zich dat niet veroorloven anders lopen de luisteraars weg. Dus die moeten meer een neutralere positie innemen.
Ik kan je helemaal volgen, behalve die laatste zin. De conclusie is bij wat je stelt toch juist 180 graden andersom? Het maakt dan juist degenen die de clicks nodig hebben om te blijven bestaan minder neutraal, want die willen meer de kijkers pleasen. Voor hen is het meer nodig om maar te zeggen wat mensen graag willen horen, of het nou waar is of niet, en sensatie te brengen, of het nou gecheckt is of niet.
Het belangrijkste hierbij is de Journalistieke Code: willen media zich wel of niet aan regels en afspraken houden die ze gezamenlijk hebben afgesproken en die onafhankelijkheid en objectiviteit ten doel hebben?
https://www.nvj.nl/themas/persvrijheid/hoe-persvrij-ben-jij-2023/journalistieke-beroepscodes
Nicole123
16-11-2024 om 23:12
Gebruikersnaaminvullen schreef op 16-11-2024 om 22:47:
@Luchtpost, ik kon het artikel alleen lezen op de Stentor. In een reacties lees ik dat dit de schuld is van de PVV, BBB, en VVD en haar volgers. Makkelijk scoren hoor.
https://www.destentor.nl/apeldoorn/stickers-met-apeldoorn-joden-vrij-duiken-op-in-binnenstad-afschuwelijk~a277a460/
Degene die zo’n reactie plaatst is niet goed bij zijn hoofd. Zulke stickers zijn walgelijk en niet te rechtvaardigen. Of het stickers zijn met ‘Apeldoorn jodenvrij’ of ‘Apeldoorn moslimvrij’ of ‘Apeldoorn christenvrij’ maakt mij overigens niet uit, ik vind dat allemaal even vreselijk. Ik ben dus nu verontwaardigd over die stickers, maar ik zou dat ook zijn als het om een andere religie of bevolkingsgroep zou gaan. Als mensen dit vreselijk vinden maar destijds het ‘minder minder minder Marokkanen’ van Wilders wel prima of prachtig dan begrijp ik daar weinig van.
Nicole123
16-11-2024 om 23:15
felija schreef op 16-11-2024 om 23:02:
Ik heb nog eens nagedacht en wil nog dit zeggen: Ik denk dat niemand helemaal neutraal kan zijn, zelfs niet beroepsmatig, er zijn niet voor niks codes nodig en regels, voordat je überhaupt je beroep als journalist kunt uitoefenen.
Ik denk zeker dat er mensen zijn die Israël haten, die antisemitisch zijn, ik denk dat eigenlijk iedereen het daarover wel eens is.
En dat is vreselijk, we zouden onderhand toch moeten beseffen wat Joden voor geschiedenis van vervolging op vervolging hebben.
Ik denk/hoop dat dit iets is wat 'rechts' en 'links' met elkaar verbindt: een afkeer van antisemitisme.
Wel vind ik dat je uiterst voorzichtig moet zijn met een hele groep van iets beschuldigen, waar maar een klein gedeelte van die groep echt debet aan is en dat mis ik heel vaak in discussies.
Precies dit ja. Volgens mij is in ieder geval iedereen in dit topic het eens dat er antisemitisme is en dat het vreselijk is. Dat hoe je ook aankijkt tegen de oorlog in Israël/Gaza, geweld tegen willekeurige joden in Nederland of rellen op straat nooit te rechtvaardigen is.
Luchtpost
16-11-2024 om 23:57
Ik heb nog eens nagedacht en wil nog dit zeggen: Ik denk dat niemand helemaal neutraal kan zijn, zelfs niet beroepsmatig, er zijn niet voor niks codes nodig en regels, voordat je überhaupt je beroep als journalist kunt uitoefenen. En daarom vind ik journalisten die volgens die code moeten en willen werken een stuk betrouwbaarder dan een anoniem persoon op X.
Een hele grote groep, namelijk iedereen die rechts stemt (of PVV) beschuldigen van moslimhaat vind je wél oké?
Want dat is wat er gebeurt: de kleine groep die fout zit, mag niet nader benoemd worden (want dat wordt door links verboden, want 'niet een hele groep over één kam scheren'). Verbinding is inmiddels een jeukwoord geworden: wie zegt te willen verbinden, probeert niet dag-in-dag-uit hele groepen tegen elkaar op te zetten door geneuzel over welk woordje wel/niet 'goedgekeurd' wordt door hen die zich moreel verheven voelen. ofwel: wie gelooft nog dat links uit is op 'willen verbinden'?
Ik ben het overigens met je eens als je zegt dat nagenoeg alle mensen een afkeer hebben van geweld in het algemeen. Dat was ook altijd de cultuur in Nederland, een verschil van mening los je op door met elkaar te praten en vanaf een zeker punt probeer je de ander niet meer te overtuigen (als je beseft dat de verschillen niet te overbruggen zijn) maar dan was het verder een kwestie van "leven en laten leven". Cabaretiers, doorgaan van linkse signatuur, leefden van de grappen over het (christelijke) geloof en van spot. Kan allemaal niet meer. Is levensgevaarlijk geworden.
Nederland stikte nog niet van de codes, regels en protocollen, protocollen, reglementen etc. en toch ging het prima. Kwestie van gemeenschappelijk gedragen normen en waarden die voor iedereen 'vanzelfsprekend' waren.
Alleen al m.b.t. journalistieke codes: over welke hebben we het dan precies: https://www.nvj.nl/themas/persvrijheid/hoe-persvrij-ben-jij-2023/journalistieke-beroepscodes
en is dat inclusief de media passage in het Marrakech-pact: "....Het veelbesproken migratiepact van Marrakesh is dinsdag door 164 VN-lidstaten, waaronder Nederland, goedgekeurd. In het pact staan afspraken om de migratie van ongeveer 258 miljoen migranten op een ordelijke manier te laten verlopen...."
https://www.nvj.nl/nieuws/%E2%80%98mediapassage-hoort-niet-thuis-marrakesh-pact%E2%80%99
Zilver_gray
17-11-2024 om 06:49
Beertjelief schreef op 16-11-2024 om 20:24:
Vroeger werd mij verteld dat er een hemel was en een hel
Meer hoefde ik niet te weten om mijn uiterste best te doen
Al die boeken, allen "gij zult een ander geen pijn doen"
En zij die anderen pijn doen, vermoorden, krijgen de meeste volgelingen
Maar ach, die grote kerel zette dan ook zijn eigen zoon in en liet hem vermoorden
Kindermishandeling noemen we dat tegenwoordig, in het gevang met die mensen!
Die kerel brengt woede, dood, tweeslag en verderf, niks aan liefde
Accepteert zijn eigen mensen niet eens
Maar volg het rustig en fik deze wereld maar af, de mens verdient hem niet
Alex, zet mij alsjeblieft op anoniem! Per mail het verzoek, per pb het verzoek
Nu in het openbaar met een stafje
Maar als een "bron" als Christenen voor Israel als objectief en gedogen wordt getolereerd is dit echt geen forum voor mij
Straks komt de tegenpartij met de bias van de NOS maar dan vanuit het perspectief van Queers for Palestina ofzo
Ik snap je Beertjelief. Onvoorstelbaar! Soms moet je inderdaad ergens een grens trekken.
Ik zou het echt ontzettend jammer vinden als je weggaat, ik las jouw bijdragen erg graag.
Zilver_gray
17-11-2024 om 06:57
Naminokurashi schreef op 16-11-2024 om 20:44:
Moet dat nu echt? Dat gehakketak op elkaar?
Ik lees vooral forumleden die proberen er een fatsoenlijke discussie van te maken. Die er genuanceerd in staan, en terug blijven komen met feitelijke onderbouwing.
Laten we dat vooral waarderen
Naminokurashi
17-11-2024 om 07:26
Zilver_gray schreef op 17-11-2024 om 06:57:
[..]
Ik lees vooral forumleden die proberen er een fatsoenlijke discussie van te maken. Die er genuanceerd in staan, en terug blijven komen met feitelijke onderbouwing.
Nou, mijn excuses dan maar.
Bakblik
17-11-2024 om 08:03
Zilver_gray schreef op 17-11-2024 om 06:57:
[..]
Dit ja.
Laten we er inderdaad een fatsoenlijke discussie van maken.
Zilver_gray
17-11-2024 om 08:52
Naminokurashi schreef op 17-11-2024 om 07:26:
[..]
Nou, mijn excuses dan maar.
No hard feelings
Zilver_gray
17-11-2024 om 09:00
Bakblik schreef op 17-11-2024 om 08:03:
[..]
Dit ja.
Laten we er inderdaad een fatsoenlijke discussie van maken.
Je hebt een PB
Fleurtje_5
17-11-2024 om 09:05
Luchtpost schreef op 16-11-2024 om 22:33:
[..]
Eens, de NOS is niet objectief. Zei ik vlak voor het 8 uur journaal nog dat ik alleen al in de gekozen woorden van de aankondiging 'hoorde' dat we op het verkeerde been gezet zouden worden met die interviews 'met de mensen op straat' in Apeldoorn....
Welnu, Apeldoorn was vast niet helemaal een toevallige keuze. De antwoorden die de NOS daar op die markt van 'willekeurige voorbijgangers' kreeg op de vraag (waarvan we niet weten hoe/wat die gesteld is), waren allemaal afkeurende reacties richting het huidige kabinet: "nee, die bakten er niet zoveel van" was de teneur.
Da's op zich een beetje vreemd: de verkiezingsuitslag in Apeldoorn van de laatste TK-verkiezing (2023): PVV overduidelijk de grootste partij, gevolgd door VVD en NSC. Daarna pas GL/PvdA. Het moet waarschijnlijk leiden tot de door de NOS gewenste 'beeldvorming' dat de PVV aanhang afhaakt en heel veel kritiek zou hebben op de partij waar zij op gestemd hebben.
Overigens had de NOS ook nog ander nieuws in Apeldoorn kunnen vinden:
Want nu in de Telegraaf: Apeldoorn - Op verschillende plekken, zoals lantaarnpalen, in en rond de binnenstad van Apeldoorn zijn in de afgelopen week stickers geplakt met de antisemitische boodschap ’Apeldoorn Joden vrij’. De Joodse gemeenschap laat weten geschokt te zijn. „Dit geeft me een heel beklemmend gevoel”, vertelt Donald de Leeuw (75): „Alleen al aan mijn moeders kant hebben 49 familieleden de Tweede Wereldoorlog niet overleefd.”
Hamvraag: Kan zoiets ook zomaar gebeuren met stickers 'Apeldoorn Moslim vrij'....?
Nee joh, die hamvraag kan echt niet he.
Wilders vroeg destijds aan het publiek of ze meer of minder Marokkanen wilden, en toen was de mogelijk dat het publiek 'meer' zou roepen. Maar voor iedereen was duidelijk dat hij alleen de wantoestanden in bepaalde wijken bedoelde die toen echt elke dag op tv te zien waren.
Toen trok een polonaise met toeters en bellen, en voorop de burgemeester, richting het politiebureau om aangifte te doen. Waar blijft die burgemeester nu met zijn polonaise?
Fleurtje_5
17-11-2024 om 09:09
Gebruikersnaaminvullen schreef op 16-11-2024 om 22:47:
Ba'h ba'h ba'h wat een racistische stickers. Ik las in je link:
De gemeente Apeldoorn verwijdert de exemplaren waarover een melding binnenkomt.
En vroeg me af of ze alleen de stickers verwijderen waar een melding over binnenkomt? Betekend dat dat de stickers waar geen melding over binnenkomt blijven plakken????
Fleurtje_5
17-11-2024 om 09:25
Dat hoort wel zo te zijn. Daarom ben ik tegen hoofddoekjes bij de politie. Een agent hoort neutraal te zijn. Een verpleegkundige hoort neutraal te zijn. Elke hulpverlener of politicus hoort neutraal te zijn. Je mag iemand niet anders behandelen/benaderen vanwege geloof kleur afkomst leeftijd etc.omdat diegene beter in je straatje past en de ander niet.
Zelfs het personeel bij Mac Donald hoort neutraal te zijn en niet zoals jaren geleden in Rotterdam, waar het getinte personeel ons (gezin met kleine kinderen) pas hielp toen alle getinte mensen die achter ons stonden geholpen waren.
Noa Achahbar is niet neutraal als ze als staatssecretaris opstapt als iemand een opmerking maakt over antisemitisme en Marokkanen (de groep die zich daar schuldig aan heeft gemaakt) omdat antisemitisme een groot probleem is (opmerking 'dat je antisemitisme niet zomaar als een puis uitknijpt') en als staatssecretaris niets zegt of doet als Joden echt te maken hebben met antisemitisme (want dat speelt al véél langer in bv Amsterdam).
Als bijvoorbeeld Wilders de vraag stelt willen we meer of minder, als duidelijk mag zijn dat hij de overlastgevers bedoeld omdat die toen steeds in het nieuws waren en dat waren geen mooie nieuwsberichten, dan is dát zelfs geen hele groep wat bedoeld word. Maar een hele groep maakt dat er wel van.