Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
felija
16-11-2024 om 20:39
Oh beertjelief, ik begrijp je, ik vind het wel heel jammer dat je weg wilt gaan.
Bakblik
16-11-2024 om 20:40
Muurbloem1985 schreef op 16-11-2024 om 20:32:
[..]
Maar er zijn heel veel mensen die Israël haten, waarom is dat zo moeilijk te begrijpen voor je?
Stellen dat veel mensen Israël haten is toch maar een slag in de lucht? Wie zijn die "veel mensen"? Hoezo haten "ze" Israël?
Ik veroordeel de daden van de regering Netanyahu. Dat zegt nog niet dat ik Israël haat noch het Israëlische volk. Ik durf zelfs niet heel stellig te beweren dat ik Netanyahu haat. Ik ken hem namelijk niet persoonlijk. Als ik zie hoe hij toespraken houdt en in het nieuws is met allerlei zaken verwacht ik het niet maar misschien is hij privé wel een hele gezellige man ik weet er te weinig van om te zeggen dat ik hem haat.
felija
16-11-2024 om 20:42
Muurbloem1985 schreef op 16-11-2024 om 20:32:
[..]
Maar er zijn heel veel mensen die Israël haten, waarom is dat zo moeilijk te begrijpen voor je?
Nuanceren is niet echt jouw ding hè? Laatdunkend doen wel.
Muurbloem1985
16-11-2024 om 20:42
Bakblik schreef op 16-11-2024 om 20:40:
[..]
Stellen dat veel mensen Israël haten is toch maar een slag in de lucht? Wie zijn die "veel mensen"? Hoezo haten "ze" Israël?
Ik veroordeel de daden van de regering Netanyahu. Dat zegt nog niet dat ik Israël haat noch het Israëlische volk. Ik durf zelfs niet heel stellig te beweren dat ik Netanyahu haat. Ik ken hem namelijk niet persoonlijk. Als ik zie hoe hij toespraken houdt en in het nieuws is met allerlei zaken verwacht ik het niet maar misschien is hij privé wel een hele gezellige man ik weet er te weinig van om te zeggen dat ik hem haat.
Nounou een slag in de lucht, moet jij eens met een Israëlische vlag door een wijk lopen waar veel moslims wonen, ik weet bijna zeker dat je kunt rennen.
Muurbloem1985
16-11-2024 om 20:43
felija schreef op 16-11-2024 om 20:42:
[..]
Nuanceren is niet echt jouw ding hè? Laatdunkend doen wel.
Het was een normale vraag, maar blijkbaar voel je je gelijk beledigd.
Luchtpost
16-11-2024 om 20:55
felija schreef op 16-11-2024 om 20:00:
[..]
Je kunt toch niet met droge ogen beweren dat het huidige kabinet stabiel is?
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik in de aankondiging van het nieuws al kon horen hoe suggestief de vraag (maar de vraag zelf filmt de NOS niet) is die men aan de mensen stelde. Als de NOS neutraliteit wil uitstralen, dan is dat ook vandaag wat mij betreft NIET gelukt.
Nog veel erger was het aantal keren dat de NOS nieuwslezer, hun politiek 'duider', en weer die coördinator in het nieuws letterlijk en nadrukkelijk herhaald de vraag stelde "wat er nu precies in die ministerraad gezegd is". ...en maar blijven drammen.... en maar olie op het vuur blijven gooien... en maar blijven stoken.
Beter de subsidie aan de NOS stop zetten. Er is duidelijk gezegd dat de informatie binnenskamers blijft. Bovendien is het niet relevant, want niet aangegeven als reden van opstappen (dat was 'polariserende omgangsvormen').
Dat een brutaal journalistje van een onbeduidend medium nog een keer doordramt, kan gebeuren. Maar de uit belastinggeld gefinancierde NOS, die op deze manier aan de poten van het huidige kabinet zaagt en hen niet de rust gunt om iets op poten te zetten (want dag-in-dag-uit de boel opjutten en naar hún hand proberen te zetten)?
Ik zou per onmiddellijk de subsidie stop zetten. Anders leren ze het nooit. Privatiseer de NOS maar. Dat privatiseren kon met alle eerste levensbehoeften (zorg, energie, etc.) van de burgers ook, dus dat kan ook met een omroep: voor neutrale beeldvorming moet je toch al alle informatie bij elkaar sprokkelen, dus da's geen verlies.
Anfisa
16-11-2024 om 20:57
felija schreef op 16-11-2024 om 20:36:
[..]
Mijn rechtvaardigheidsgevoel is soms te sterk, ik vind iets dan zò niet kloppen dat ik maar door blijf gaan met argumenten aandragen, maar dat heeft natuurlijk helemaal geen zin....
Moet echt op mijn handen gaan zitten en soms denk ik: volgens mij zijn we het in de basis best over veel dingen eens alleen lukt het niet om elkaar te bereiken, omdat de manier waarop je naar hetzelfde doel wilt toewerken zo anders is. Zoiets?
Misschien. Ik herken dat rechtvaardigheidsgevoel, al denk ik dat veel mensen dat van zichzelf vinden. In het echte leven vind ik gesprekken wel veel gemoedelijker en genuanceerder gaan maar wie weet ligt dat aan mijn bubbel. Ik merk dat ik nu vooral reageer op mensen die willen verbinden. Dat wil niet zeggen dat ik blind ben voor wat de ander te schrijven heeft. Het is ook lastig en ingewikkeld want ergens begrijp ik zo iemand (of de andere kant) ook. Dat is een beetje het dilemma, ik begrijp vaak meerdere kanten wel maar ik weet niet of het aan mij is om de ander van gedachten te willen veranderen.
Het valt me vooral op dat mensen elkaar soms perse in een hokje willen stoppen. Dat zie ik bij links en rechts wel. Ik zag mezelf altijd in het midden maar juist door dat gehak op links (‘linkse hobby’s) beweeg ik juist ernaartoe maar herken ook wel dat rechts ten onrechte als dom wordt gezien, ook dat staat me tegen. Ik ben ook niet tegen de VVD maar ze behartigen in ieder geval niet mijn belangen. PvdA was mijn partij, dat was vroeger de partij van het volk (de lage en middeninkomens) maar ook daar is weinig van over. Hoe dan ook, ik ben blij dat we een meerpartijenstelsel hebben. Nu nog dat evenwicht terug en vooral fatsoen.
Malibu2
16-11-2024 om 21:30
felija schreef op 16-11-2024 om 19:40:
[..]
Voor jou dezelfde vraag: waarom is deze bron voor jou betrouwbaar?
Omdat ik het eea weet van de geschiedenis van Israël.
Malibu2
16-11-2024 om 21:35
felija schreef op 16-11-2024 om 20:06:
[..]
Omdat jij daarin gelooft.
Joh, ze brengen in deze video niet het evangelie van Jezus Christus.
Maar bijzonder dat jij de boodschap al per definitie opzij schuift omdat het van een christelijke organisatie is.
Muurbloem1985
16-11-2024 om 21:58
Malibu2 schreef op 16-11-2024 om 21:35:
[..]
Joh, ze brengen in deze video niet het evangelie van Jezus Christus.
Maar bijzonder dat jij de boodschap al per definitie opzij schuift omdat het van een christelijke organisatie is.
Precies en als je die video bekijkt dat zie je dat ze niemand nergens in probeert te laten geloven, ze laat alleen zien dat de NOS alles behalve objectief is over dit onderwerp en hoe ze dit doen, ze noemt alleen feiten uit de geschiedenis en hoe de NOS dat probeert te verbergen in het nadeel van Israël.
Eleanor
16-11-2024 om 22:04
Bakblik schreef op 16-11-2024 om 20:40:
[..]
Ik durf zelfs niet heel stellig te beweren dat ik Netanyahu haat. Ik ken hem namelijk niet persoonlijk. Als ik zie hoe hij toespraken houdt en in het nieuws is met allerlei zaken verwacht ik het niet maar misschien is hij privé wel een hele gezellige man ik weet er te weinig van om te zeggen dat ik hem haat.
Zou het nog wat uitmaken dan, als Netanyahu privé een gezellige man is? Ik durf zeker volmondig uit te spreken dat ik Netanyahu haat. Hij is de architect van een gruwelijke genocide. Als dat al geen legitieme reden is om iemand te haten, wat dan wel?
De staat Israël (in zijn huidige vorm) haat ik ook. Het is een koloniale, genocidale apartheidsstaat. Verantwoordelijk voor oneindig veel leed. Ja, dat roept haat bij mij op. Waarom is dat eigenlijk zo'n groot taboe?
De Israëlische bevolking haat ik nadrukkelijk niet. Dat is een pluriforme groep mensen, getekend door trauma. Daar kan ik mededogen voor voelen en ik beoordeel hen zoals ieder ander. Als individu, op basis van daden en karakter en niet op basis van nationaliteit/etniciteit/religieuze achtergrond.
Anfisa
16-11-2024 om 22:08
Ik heb een hekel aan Netanyahu zoals ik aan Trump, Putin, Assad, Hamas top en Khomeini ook een hekel heb. Het zou geen gemis zijn als ze worden uitgeschakeld.
Bakblik
16-11-2024 om 22:12
Eleanor schreef op 16-11-2024 om 22:04:
[..]
Zou het nog wat uitmaken dan, als Netanyahu privé een gezellige man is? Ik durf zeker volmondig uit te spreken dat ik Netanyahu haat. Hij is de architect van een gruwelijke genocide. Als dat al geen legitieme reden is om iemand te haten, wat dan wel?
De staat Israël (in zijn huidige vorm) haat ik ook. Het is een koloniale, genocidale apartheidsstaat. Verantwoordelijk voor oneindig veel leed. Ja, dat roept haat bij mij op. Waarom is dat eigenlijk zo'n groot taboe?
De Israëlische bevolking haat ik nadrukkelijk niet. Dat is een pluriforme groep mensen, getekend door trauma. Daar kan ik mededogen voor voelen en ik beoordeel hen zoals ieder ander. Als individu, op basis van daden en karakter en niet op basis van nationaliteit/etniciteit/religieuze achtergrond.
Ik weet te weinig van het land Israël en hun politieke systeem om een objectief oordeel te kunnen hebben. Ik heb mij daar nooit in verdiept en heb daar nu ook geen tijd voor om dat goed te doen. Ik kijk naar de daden en heb daar een oordeel over.
Luchtpost
16-11-2024 om 22:33
Muurbloem1985 schreef op 16-11-2024 om 21:58:
[..]
Precies en als je die video bekijkt dat zie je dat ze niemand nergens in probeert te laten geloven, ze laat alleen zien dat de NOS alles behalve objectief is over dit onderwerp en hoe ze dit doen, ze noemt alleen feiten uit de geschiedenis en hoe de NOS dat probeert te verbergen in het nadeel van Israël.
Eens, de NOS is niet objectief. Zei ik vlak voor het 8 uur journaal nog dat ik alleen al in de gekozen woorden van de aankondiging 'hoorde' dat we op het verkeerde been gezet zouden worden met die interviews 'met de mensen op straat' in Apeldoorn....
Welnu, Apeldoorn was vast niet helemaal een toevallige keuze. De antwoorden die de NOS daar op die markt van 'willekeurige voorbijgangers' kreeg op de vraag (waarvan we niet weten hoe/wat die gesteld is), waren allemaal afkeurende reacties richting het huidige kabinet: "nee, die bakten er niet zoveel van" was de teneur.
Da's op zich een beetje vreemd: de verkiezingsuitslag in Apeldoorn van de laatste TK-verkiezing (2023): PVV overduidelijk de grootste partij, gevolgd door VVD en NSC. Daarna pas GL/PvdA. Het moet waarschijnlijk leiden tot de door de NOS gewenste 'beeldvorming' dat de PVV aanhang afhaakt en heel veel kritiek zou hebben op de partij waar zij op gestemd hebben.
Overigens had de NOS ook nog ander nieuws in Apeldoorn kunnen vinden:
Want nu in de Telegraaf: Apeldoorn - Op verschillende plekken, zoals lantaarnpalen, in en rond de binnenstad van Apeldoorn zijn in de afgelopen week stickers geplakt met de antisemitische boodschap ’Apeldoorn Joden vrij’. De Joodse gemeenschap laat weten geschokt te zijn. „Dit geeft me een heel beklemmend gevoel”, vertelt Donald de Leeuw (75): „Alleen al aan mijn moeders kant hebben 49 familieleden de Tweede Wereldoorlog niet overleefd.”
Hamvraag: Kan zoiets ook zomaar gebeuren met stickers 'Apeldoorn Moslim vrij'....?