Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

@Zilver-gray: ik vind het ook een heel interessant interview, maar zou je de quote misschien in willen korten? Het topic wordt wel een beetje onleesbaar zo.

Nicole123 schreef op 15-11-2024 om 15:57:

@Zilver-gray: ik vind het ook een heel interessant interview, maar zou je de quote misschien in willen korten? Het topic wordt wel een beetje onleesbaar zo.

Je hebt gelijk! Done 

Anfisa schreef op 15-11-2024 om 15:00:

[..]

Ik sta erin zoals jij.

Blijkbaar is dat voor sommigen lastig. Ik loop daar zelf ook op stuk en besloten me niet meer te mengen in die discussies. Het is enorm balanceren en je moet een goede schrijver zijn om precies datgene aan te duiden wat je bedoelt want anders wordt ermee aan de haal gegaan en wordt je in een hokje geduwd. Dan maar meelezen. Knap dat anderen het wel kunnen en ik lees graag genuanceerde bijdrages van een aantal forummers.
Het is alsof sommige mensen zelf blinde vlekken hebben voor hoe polariserend ze communiceren maar wel slaan met de stok als een ander wil nuanceren en in hun ogen iets net verkeerd omschrijft. Niks mis met corrigeren want ik ben niet alwetend maar anderen in een hokje duwen, uitsluiten of uitschelden vind ik kwalijk. Dat gebeurt nog weleens.

Ik zie mezelf als pro slachtoffers en wil helemaal geen kant kiezen, dat werkt niet bij mensen die het credo ‘als je niet voor me bent, ben je tegen me’ hanteren.

Mooi omschreven, zo ervaar ik het ook.

Luchtpost schreef op 15-11-2024 om 15:27:

[..]

Ik gun iedereen die in NL woont een rustig en vredig leefgebied zonder voortdurende dreiging en kans op geweld.

We hoeven niet elk conflict dat ergens in de wereld, vaak al vele jaren lang, speelt naar Nederland te halen, daarover hier met elkaar over in conflict te gaan en al helemáál niet op straat met geweld (letterlijk) "uit te vechten" en/of mensen op een gruwelijke wijze te mishandelen.

Dat bepaalde politieke partijen het zo sterk opnemen voor hen die dat wél doen (allemaal onder het mom dat er anders sprake zou zijn van "groeps" belediging) is hun eigen keuze. De daders van het vorige week gepleegde geweld zijn over het algemeen volgens mij geen aanhangers van diezelfde politieke partijen want die zeggen te staan voor zaken rond het klimaat en milieu, LHBT, vrouwenrechten, abortus, dieren, etc. en m.b.t. dergelijke onderwerpen hoor ik uit de hoek van de daders over het algemeen weinig bijval.

Maar desondanks blijft links de daders "beschermen" met behulp van dat ene frame: "je mag ze niet allemaal over één kam scheren" (helemaal blind en doof voor wat er echt wordt gezegd, maar het gaat om het bashen van Wilders en het alle PVV kiezers over één kam scheren....!!!).

Die staatssecretaris die nu opstapt, is waarschijnlijk ook iets te naÏef vanuit haar linkse bubbel de politiek in gestapt, ook al heeft zij een jarenlange werkervaring in de advocatuur en 10 jaar gewerkt als Officier van Justitie. Want ondanks de NPO, media, alle overheidsinstellingen e.d. leefde er toch al langere tijd iets in de samenleving (en in heel Europa) waardoor Wilders/PVV zo groot kon worden.

We leven met zijn allen op deze kleine wereldbol, we staan allemaal met elkaar in verbinding (althans...was dat maar waar) en we zijn allemaal mensen. Alles werkt op elkaar in, denk jij dat een samenleving met alleen Nederlanders, afgesneden van de rest van de boze buitenwereld garantie geeft op een vredig en veilig leven? 

Ik vind het lot van de Israëlische en Palestijnse burgers daar onvergelijkbaar met dat van ons vrije burgers in Nederland.

En ja, iedere Jood, moslim of wie dan ook, die zich in Nederland bedreigd voelt, is er één teveel, dat staat buiten kijf.

'Links' veroordeelt ook het geweld, overigens.

Heb het stuk gelezen, bakblik, dankjewel voor het delen!

Gert Jan Segers in een tweet van een paar dagen geleden en volgens mij heeft hij hier helemaal gelijk:

"Joden zijn vorige week in Amsterdam opgejaagd, om hun paspoort gevraagd, geslagen, tegen hun hoofd getrapt door lieden die riepen dat ze op ‘Jodenjacht’ gingen.

Maar je weet pas écht zeker dat het antisemitisme is als je ziet dat uiteindelijk ook dit de schuld van Joden zelf is."

https://x.com/gertjansegers/status/1856309067305582660?t=9QAdFuPIZ5YX1ESp6vqeqQ&s=19

felija schreef op 15-11-2024 om 16:18:

[..]

We leven met zijn allen op deze wereldbol, we staan allemaal met elkaar in verbinding (althans...was dat maar waar) en we zijn allemaal mensen. Alles werkt op elkaar in, denk jij dat een samenleving met alleen Nederlanders, afgesneden van de rest van de boze buitenwereld garantie geeft op een vredig en veilig leven?

Ik vind het lot van de Israëlische en Palestijnse burgers daar onvergelijkbaar met dat van ons vrije burgers in Nederland.

Ik ben niet degene waar je op reageert, maar hier wil ik wel wat over zeggen: natuurlijk zullen er dan alsnog conflicten zijn maar dat zijn dan binnenlandse aangelegenheden. 

felija schreef op 15-11-2024 om 16:18:

[..]

We leven met zijn allen op deze wereldbol, we staan allemaal met elkaar in verbinding (althans...was dat maar waar) en we zijn allemaal mensen. Alles werkt op elkaar in, denk jij dat een samenleving met alleen Nederlanders, afgesneden van de rest van de boze buitenwereld garantie geeft op een vredig en veilig leven?

Nee. Ik zeg dat het weinig zinvol is om in een land zoals Nederland, waar het leven "niet vergelijkbaar" is met het leven in andere landen, hier dan maar "vergelijkbaar" met andere landen te gaan leven qua conflict, geweld, honger, armoede. 

Links veroordeelt het geweld, zo lang maar niet hardop gezegd wordt wat de herkomst van de daders van dit geweld is. Nou, ik ben benieuwd als vanavond om 20.30 uur de herkenbare foto's van de andere 4 hoofdverdachten van de Jodenjacht getoond worden. Zou er iemand zijn die deze mannen herkent en hen aangeeft bij de politie? 

Luchtpost schreef op 15-11-2024 om 16:37:

[..]

Nee. Ik zeg dat het weinig zinvol is om in een land zoals Nederland, waar het leven "niet vergelijkbaar" is met het leven in andere landen, hier dan maar "vergelijkbaar" met andere landen te gaan leven qua conflict, geweld, honger, armoede.

Links veroordeelt het geweld, zo lang maar niet hardop gezegd wordt wat de herkomst van de daders van dit geweld is. Nou, ik ben benieuwd als vanavond om 20.30 uur de herkenbare foto's van de andere 4 hoofdverdachten van de Jodenjacht getoond worden. Zou er iemand zijn die deze mannen herkent en hen aangeeft bij de politie?

Huh? Als blijkt dat het Marokkanen zijn, dan geef je die aan, die moeten dan worden bestraft, daar is iedereen het over eens, toch?

Poezie schreef op 15-11-2024 om 16:25:

[..]

Ik ben niet degene waar je op reageert, maar hier wil ik wel wat over zeggen: natuurlijk zullen er dan alsnog conflicten zijn maar dat zijn dan binnenlandse aangelegenheden.

Ik denk dat onze economie binnen de kortste keren in elkaar dondert, alleen al als je bedenkt dat er ook geen enkele arbeidsmigrant meer binnenkomt. Daar zal geheid een hoop onvrede over ontstaan, wanneer bepaalde producten en diensten opeens niet meer beschikbaar zijn en dat is dan nog maar één aspect.

Luchtpost schreef op 15-11-2024 om 16:37:

[..]

Links veroordeelt het geweld, zo lang maar niet hardop gezegd wordt wat de herkomst van de daders van dit geweld is. Nou, ik ben benieuwd als vanavond om 20.30 uur de herkenbare foto's van de andere 4 hoofdverdachten van de Jodenjacht getoond worden. Zou er iemand zijn die deze mannen herkent en hen aangeeft bij de politie?

16 jarige opgepakt, opgespoord door de camerabeelden en nog 2 anderen hebben zich gemeld.

De politie heeft een jongen van 16 opgepakt op verdenking van het gooien van een explosief naar een tram in Amsterdam. Dat gebeurde afgelopen maandag, toen er in stadsdeel Nieuw-West rellen waren.

Door het explosief vloog de tram, die leeg was, in brand. Niemand raakte gewond. De opgepakte jongen wordt ook in verband gebracht met een explosie bij een school, op dezelfde avond.
16-jarige jongen vast voor gooien explosief in tram Amsterdam

Nicole123 schreef op 15-11-2024 om 12:11:

[..]

Op zich vind ik die situaties vergelijken en de vraag stellen waarom men voor de ene groep wel opkomt en voor de andere niet geen onterechte vraag. Dat het iets persoonlijks is of dat je je met die mensen verbonden voelt door bijv een gedeelde nationaliteit of religie is daarbij overigens ook een legitiem antwoord.

Wat ik vooral vreemd vind in de post is de aanname dat we in Nederland totaal niet zijn opgekomen voor de Oekraïners en Syriërs en nu zo enorm hyper doen over Palestijnen. Dat is in mijn ogen een soort 180 graden omdraaien van de feiten. Voor Oekraïne komen we namelijk als land juist wel massaal op. Hun vlag werd gehesen en op openbare gebouwen geprojecteerd, Rusland wordt geboycot, Oekraïne wordt al tijden enorm militair gesteund, we hebben heel veel vluchtelingen opgevangen. En hoeveel doet onze regering voor het Palestijnse volk? Praktisch niets. Nederland levert zelfs wapens aan Israël waarmee de Palestijnen beschoten worden. Kun je het je voorstellen dat we dat ook aan Rusland zouden doen? Dat is volgens mij precies wat er voor veel mensen zo onrechtvaardig gevonden wordt en waarom men het niet nodig vindt om te demonstreren voor Oekraïne, maar wel voor Gaza.

NB Ik reageer hier puur op de vraag waarom mensen zo enorm begaan zijn met Gaza ten opzichte van Oekraïne of Syrië. Dat dat begaan zijn met vreedzaam zou moeten en niet met geweld en al helemaal niet tegen mensen die niets misdaan hebben staat uiteraard buiten kijf.

Het is natuurlijk niet te vergelijken zeker niet na 7 oktober 2023, Oekraïne heeft geen genocide in Rusland gepleegd, bovendien kun je niet los zien dat hier joodse restaurants constant bedreigd worden en andere joodse gelegenheden ook trouwens, dit is niet het geval bij Russische instanties. 

Snoeske schreef op 15-11-2024 om 11:31:

[..]

Het eeuwige whataboutism.

Maar voor mij is Palestina persoonlijk, al vind jij dat dat volk niet bestaat.

Wat is de hoofdstad van "palestina"?

felija schreef op 15-11-2024 om 16:40:

[..]

Huh? Als blijkt dat het Marokkanen zijn, dan geef je die aan, die moeten dan worden bestraft, daar is iedereen het over eens, toch?

Eens. Maar ik weet heel zeker dat ik de dader(s) niet ken dus ik kan hen ook niet aangeven. Verder wacht ik af. 

Om een dader te kunnen bestraffen, zal diegene zich in NL moeten bevinden en daders die verwachten dat er een grote kans is dat zij gepakt zullen worden, vluchten doorgaans naar het buitenland - daders hè.... in het algemeen dus, van allerlei soorten misdaden en van elke kleur/herkomst etc. (even voor de goede orde ; - )  

Yumi schreef op 15-11-2024 om 16:56:

[..]

16 jarige opgepakt, opgespoord door de camerabeelden en nog 2 anderen hebben zich gemeld.
[...]

Weet jij of dat 2 (van de 4) verdachten waren waarvan de -geblurde- beelden bij Opsporing Verzocht zijn getoond? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.