Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
felija
15-11-2024 om 14:49
Zilver_gray schreef op 15-11-2024 om 14:36:
[..]
Voor mijn gevoel heb ik in het Israël topic al tot in den treuren uitgesproken waar ik “tegen” ben. Telkens opnieuw mijn standpunt moeten verdedigen, ben er klaar mee. Men denkt maar van me wat ze willen.
Ik kan het niet opbrengen om in dat topic mee te lezen, laat staan te reageren, dus ik vind jouw pogingen dapper.
Luchtpost
15-11-2024 om 14:49
Bakblik schreef op 15-11-2024 om 14:45:
[..]
Ik zit er net zo in als jij. Wat Hamas doet keur ik af maar wat de regering Netanyahu doet ook. De acties van derde generatie Marokkanen hier in het dorp veroordeel ik net als de tante van een van hen. Die tante heeft er geen schuld aan en spreek in regelmatig.
Dus eigenlijk is iedereen het ééns en doet iedereen hetzelfde, namelijk de daden van bepaalde mensen beoordelen als ongewenst, fout, crimineel, etc.
Gebruikersnaaminvullen
15-11-2024 om 14:51
felija schreef op 15-11-2024 om 14:26:
Ik vind het zo triest dat het in zijn algemeenheid lijkt alsof je moet kiezen tussen Joden of Palestijnen. Als je opkomt voor de Palestijnen ben je automatisch tegen de Joden en viceversa. Maar dat kan toch heel goed naast elkaar bestaan?
Ik ben tegen de terroristische organisatie Hamas en tegen de regering van Netanyahu, maar ik heb mededogen met zowel de Joden als de Palestijnen die gebukt gaan onder een verwoestende oorlog, die alleen maar verliezers kent.
Ik gun Joden en Palestijnen beiden een rustig en vredig leefgebied zonder voortdurende dreiging en kans op geweld.
Het Midden-Oostenvraagstuk lijkt verworden tot voor of tegen Israël, voor of tegen de Palestijnen, maar hoe kan ik tegen mensen zijn die zelf niets hebben gedaan en gewoon proberen hun leven te leiden? Dat geldt voor zowel de burgers van Israël als voor de inwoners van Gaza.
Er hoeft niet gekozen te worden. Ik zie alleen wat er gebeurt met de algemene verontwaardiging en die is in veel gevallen selectief en voorbehouden aan moslims. Niet alle, wel veel.
krulliebollie
15-11-2024 om 14:52
hebben jullie de video gezien van Ramsey Nasr? Ik vond het wel een een mooie redelijk genuanceerd verhaal. Zeker het stuk wat betreft vertrouwen van bewindslieden.
Eleanor
15-11-2024 om 14:52
Zilver_gray schreef op 15-11-2024 om 14:49:
[..]
Jammer genoeg kan ik het (hele) artikel niet lezen, lijkt me interessant.
Jammer! Als je op Amos Goldberg zoekt zijn er nog wel veel links naar andere interviews, standpunten en boeken van hem te vinden, mocht je geïnteresseerd zijn. Ik denk erover om één van zijn boeken te gaan kopen.
Bakblik
15-11-2024 om 15:00
Eleanor schreef op 15-11-2024 om 14:40:
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/11/14/genocide-en-antisemitisme-expert-amos-goldberg-in-gaza-is-een-genocide-gaande-a4873187
Voor mensen die NRC kunnen lezen is dit interview met een hoogleraar Holocaustgeschiedenis uit Jeruzalem echt een aanrader. Hij spreekt ook over de gebeurtenissen in Amsterdam en schrijft daarover onder andere:
Het is duidelijk uit de context van de aanvallen in Amsterdam dat deze niet op de lokale Joodse bevolking waren gericht. Het geweld richtte zich tegen Israëlische hooligans die een genocidale staat vertegenwoordigden, en die zich onbeschoft gedroegen.
„Ik kan niet begrijpen waarom dit in het maatschappelijke debat wordt gebagatelliseerd. Het lijkt erop dat de hele situatie voorkomen zou zijn als de Nederlandse politie het gedrag van de hooligans meteen had gestopt. Het probleem is de genocide in Gaza. De hooligans vertegenwoordigen en steunen enorme wreedheden die plaatsvinden in Palestina en zijn er trots op. Dat heeft niets te maken met hun religie of etnische identiteit.”
Daarnaast motiveert hij heel feitelijk en wetenschappelijk waarom wat zich in Gaza afspeelt een genocide is, spreekt hij over de apartheid en bezetting waaronder de Palestijnen leven en problematiseert hij definities van antisemitisme die Israël-kritiek gelijkstellen aan antisemitisme.
Een indrukwekkend interview. Ik wou dat Joodse stemmen als deze een groter podium kregen. Er zijn zoveel Joodse mensen die zich uitspreken en zij worden veel te weinig gehoord.
Goed stuk en heel goed uitgelegd wat de verschillende begrippen inhouden. Dit zou de komende week in nieuwsbegrip gelezen moeten worden. Met uitleg van leerkrachten natuurlijk want niet alle 10 jarigen zullen dit zelfstandig kunnen lezen en begrijpen.
Anfisa
15-11-2024 om 15:00
Ik vind het zo triest dat het in zijn algemeenheid lijkt alsof je moet kiezen tussen Joden of Palestijnen. Als je opkomt voor de Palestijnen ben je automatisch tegen de Joden en viceversa. Maar dat kan toch heel goed naast elkaar bestaan?
Ik ben tegen de terroristische organisatie Hamas en tegen de regering van Netanyahu, maar ik heb mededogen met zowel de Joden als de Palestijnen die gebukt gaan onder een verwoestende oorlog, die alleen maar verliezers kent.
Ik gun Joden en Palestijnen beiden een rustig en vredig leefgebied zonder voortdurende dreiging en kans op geweld.
Het Midden-Oostenvraagstuk lijkt verworden tot voor of tegen Israël, voor of tegen de Palestijnen, maar hoe kan ik tegen mensen zijn die zelf niets hebben gedaan en gewoon proberen hun leven te leiden? Dat geldt voor zowel de burgers van Israël als voor de inwoners van Gaza.
Ik sta erin zoals jij.
Blijkbaar is dat voor sommigen lastig. Ik loop daar zelf ook op stuk en besloten me niet meer te mengen in die discussies. Het is enorm balanceren en je moet een goede schrijver zijn om precies datgene aan te duiden wat je bedoelt want anders wordt ermee aan de haal gegaan en wordt je in een hokje geduwd. Dan maar meelezen. Knap dat anderen het wel kunnen en ik lees graag genuanceerde bijdrages van een aantal forummers.
Het is alsof sommige mensen zelf blinde vlekken hebben voor hoe polariserend ze communiceren maar wel slaan met de stok als een ander wil nuanceren en in hun ogen iets net verkeerd omschrijft. Niks mis met corrigeren want ik ben niet alwetend maar anderen in een hokje duwen, uitsluiten of uitschelden vind ik kwalijk. Dat gebeurt nog weleens.
Ik zie mezelf als pro slachtoffers en wil helemaal geen kant kiezen, dat werkt niet bij mensen die het credo ‘als je niet voor me bent, ben je tegen me’ hanteren.
Bakblik
15-11-2024 om 15:04
Dit is alleen leesbaar voor ingelogde leden. Inloggen »
Sorry helaas met alle advertenties maar anders lukte het niet. Ik hoop dat het mag blijven staan ik vind het heel belangrijk dat iedereen dit leest
felija
15-11-2024 om 15:10
Bakblik schreef op 15-11-2024 om 14:45:
[..]
Ik zit er net zo in als jij. Wat Hamas doet keur ik af maar wat de regering Netanyahu doet ook. De acties van derde generatie Marokkanen hier in het dorp veroordeel ik net als de tante van een van hen. Die tante heeft er geen schuld aan en spreek in regelmatig.
Precies!
Zilver_gray
15-11-2024 om 15:21
Bakblik schreef op 15-11-2024 om 15:04:
Ga direct naar inhoudGenocide- en antisemitisme-expert Amos Goldberg: ‘In Gaza is een genocide gaande’ + Leeslijstinterview
Sorry helaas met alle advertenties maar anders lukte het niet. Ik hoop dat het mag blijven staan ik vind het heel belangrijk dat iedereen dit leest
Dank je wel voor de moeite Bakblik! Eens, iedereen zou dit moeten lezen! Wat helder en eerlijk omschreven.
Bakblik
15-11-2024 om 15:27
Zilver_gray schreef op 15-11-2024 om 15:21:
[..]
Dank je wel voor de moeite Bakblik! Eens, iedereen zou dit moeten lezen! Wat helder en eerlijk omschreven.
Alleen de tekst van het interview lukte niet. Met alles selecteren kopiëren en plakken kreeg ik dit. Met alle linkjes en dingen erin maar nu kan het hele forum het lezen. Hoop ook dat iedereen dat doet.
Luchtpost
15-11-2024 om 15:27
Ik gun iedereen die in NL woont een rustig en vredig leefgebied zonder voortdurende dreiging en kans op geweld.
We hoeven niet elk conflict dat ergens in de wereld, vaak al vele jaren lang, speelt naar Nederland te halen, daarover hier met elkaar over in conflict te gaan en al helemáál niet op straat met geweld (letterlijk) "uit te vechten" en/of mensen op een gruwelijke wijze te mishandelen.
Dat bepaalde politieke partijen het zo sterk opnemen voor hen die dat wél doen (allemaal onder het mom dat er anders sprake zou zijn van "groeps" belediging) is hun eigen keuze. De daders van het vorige week gepleegde geweld zijn over het algemeen volgens mij geen aanhangers van diezelfde politieke partijen want die zeggen te staan voor zaken rond het klimaat en milieu, LHBT, vrouwenrechten, abortus, dieren, etc. en m.b.t. dergelijke onderwerpen hoor ik uit de hoek van de daders over het algemeen weinig bijval.
Maar desondanks blijft links de daders "beschermen" met behulp van dat ene frame: "je mag ze niet allemaal over één kam scheren" (helemaal blind en doof voor wat er echt wordt gezegd, maar het gaat om het bashen van Wilders en het alle PVV kiezers over één kam scheren....!!!).
Die staatssecretaris die nu opstapt, is waarschijnlijk ook iets te naÏef vanuit haar linkse bubbel de politiek in gestapt, ook al heeft zij een jarenlange werkervaring in de advocatuur en 10 jaar gewerkt als Officier van Justitie. Want ondanks de NPO, media, alle overheidsinstellingen e.d. leefde er toch al langere tijd iets in de samenleving (en in heel Europa) waardoor Wilders/PVV zo groot kon worden.
Anfisa
15-11-2024 om 15:37
Bakblik schreef op 15-11-2024 om 15:27:
[..]
Alleen de tekst van het interview lukte niet. Met alles selecteren kopiëren en plakken kreeg ik dit. Met alle linkjes en dingen erin maar nu kan het hele forum het lezen. Hoop ook dat iedereen dat doet.
Dank je Bakblik voor het plaatsen van dit artikel!
Daglichtlamp
15-11-2024 om 15:40
Ik heb de bijdrage van Koekkoek van Volt in het debat van woensdag nog even teruggezocht. Ik zie bij haar toch ook een hele duidelijke veroordeling van wat er gebeurd is in Amsterdam. Hier haar betoog.
Mevrouw Koekkoek (Volt):
Dank, voorzitter. Amsterdam is de afgelopen dagen het toneel geweest van choquerende gebeurtenissen. In de nacht van donderdag op vrijdag hebben we mensen op hun slechtst gezien. Er werd opgeroepen tot een antisemitische Jodenjacht. Mensen zijn bruut in elkaar geslagen, omdat ze Joods en/of Israëlisch zijn. Hooligans lieten de meest walgelijke en racistische leuzen over Gaza en Arabieren door de straten van onze hoofdstad galmen, gingen langs huizen en vernielden vlaggen.
Dan heeft de politiek een fundamentele taak, de taak om leiderschap te tonen door mensen te verbinden en door rust te creëren. In plaats daarvan hebben we de afgelopen dagen zitten kijken naar een deel van de Kamer en een kabinet dat al dat verdriet, al die angst en al die woede bewust misbruikt voor eigen politiek gewin door mensen tegen elkaar op te zetten en het geweld plat te slaan tot een integratieprobleem, terwijl meerdere dingen tegelijk waar kunnen zijn. Het antisemitische geweld is walgelijk. Het gedrag van Maccabi-supporters is walgelijk. En het een rechtvaardigt het ander niet. Meerdere politici brengen de situatie terug tot een strijd. Het is het een of het ander. Je bent met ons of je bent tegen ons. En daarmee wakkeren ze angst en woede aan. Die angst en die woede maken mensen vatbaar voor de voorstellen die tot voor kort nog in de ijskast moesten. Het is diep cynisch. Ik denk dat heel veel Nederlanders die cynische politiek zat zijn.
Voorzitter. We zien het voor onze ogen gebeuren. De discussie wordt van alle kanten teruggetrokken naar het vertrouwde Haagse onderwerp van de afgelopen maanden en jaren: migratie. Wat we hebben gezien in Amsterdam, wordt platgeslagen tot een integratieprobleem en daarmee blijven we hangen in de migratiefuik. Zelfs de premier redeneert vanuit een conclusie die politiek opportuun is in plaats van uit de feiten die we hebben. Ik heb daarom een aantal vragen aan de premier.
Over de supporters heeft de premier gezegd het onderzoek af te wachten, maar over deze jongeren zegt hij dat we te maken hebben met een integratieprobleem. Waarom heeft de premier ervoor gekozen om zonder de feiten te kennen meteen te concluderen dat het hier gaat om een integratiecrisis? En waarom trekt de premier op basis van beperkte foto's en video's en zonder alle feiten te kennen een zware conclusie die zo veel mensen wegzet? En wat zegt de premier tegen alle Nederlanders die hier hard werken om iets moois van hun leven en de samenleving te maken en die nu van de premier te horen krijgen "vriendelijk bedankt voor uw inzet, maar u bent mislukt"? Waarom trapt een premier in het verhaal dat er een "wij" en een "zij" is? Hij verwees tijdens de persconferentie letterlijk naar een "zij" toen hij sprak over Nederlandse jongeren. Daar waar de premier bij zijn aantreden aangaf een premier voor alle Nederlanders te willen zijn, heeft hij bij dat examen gefaald.
En laten we ons niet vergissen: de enigen die hierbij geholpen zijn, met deze chaos en deze verdeeldheid van de afgelopen dagen, zijn premier Netanyahu en de zijnen. We hebben ook gezien hoe een politicus als de heer Wilders dat opstoken kracht bijzet. En ondertussen blijven de onderliggende spanningen in de samenleving onbeantwoord, spanningen die ook veroorzaakt worden door de verschrikkingen in Gaza en de bredere situatie in het Midden-Oosten. Er is sprake van een giftige cocktail van antisemitisme, racistisch hooligansgedrag en hoogopgelopen emoties over het conflict in het Midden-Oosten. Dat grotere plaatje, dat moeten we in het zicht houden. We moeten ons niet tegenover elkaar laten zetten in het belang van een ander.
Voorzitter, ten slotte. Gemeenschappen, zoals de Joodse en de islamitische, zijn zwaar geraakt. Ze worstelen met angst, verdriet en woede. En toch zijn het juist deze gemeenschappen die de afgelopen dagen een stap naar voren hebben gezet om zich uit te spreken in de hoop de rust in Nederland te bewaren. Dat doen zij niet alleen omdat zij dat belangrijk vinden, maar ook omdat Den Haag dat nalaat. Daar waar Den Haag de afgelopen dagen héle kleine politiek heeft laten zien, proberen zij ons te herinneren aan het grotere plaatje: "Wij laten ons niet uit elkaar spelen. Wij komen voor elkaars vrijheid en veiligheid op. Wij staan naast elkaar." Ik hoop dat er genoeg mensen in de zaal zijn die samen met mij aan hen een voorbeeld willen nemen, want dat verdienen ze.
Malibu2
15-11-2024 om 15:52
Daglichtlamp schreef op 15-11-2024 om 15:40:
Ik heb de bijdrage van Koekkoek van Volt in het debat van woensdag nog even teruggezocht. Ik zie bij haar toch ook een hele duidelijke veroordeling van wat er gebeurd is in Amsterdam. Hier haar betoog.
Mevrouw Koekkoek (Volt):
Dank, voorzitter.
Dank je voor de tekst, die wilde ik al opzoeken. Dit zo lezende snap ik de briefschrijvers volledig. Het is een "veroordeling, maar...... "