Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Nicole123 schreef op 14-11-2024 om 22:47:

[..]

Op de school van mijn kinderen gaan veel kinderen wekelijks naar de kerk, dat bedoelde ik. Voor deze school vind ik dus een synagoge of moskee bezoeken zinvoller dan naar een kerk gaan. Alle drie is ook prima hoor, maar ik bedoelde vooral dat wat mij betreft het belangrijkste is dat je kennis zou moeten maken met datgene wat je nog niet kent.

Ik ben wel eens in de Portugese Synagoge in Amsterdam geweest, maar die wordt ook echt als museum / toeristische trekpleister gepresenteerd naast dat het ook nog dienst doet als gebedshuis. Dat verlaagt de drempel, je koopt daar gewoon een kaartje voor. In Amsterdam Buitenveldert ben ik wel regelmatig orthodoxe joden tegengekomen, maar veel joden zijn ook helemaal niet zo herkenbaar. Aan Diewertje Blok of Job Cohen zie ik niet dat ze joods zijn. Dus misschien kom je ze toch wel regelmatig tegen, maar weet je het gewoon niet van ze.

Oohh dat laatste zou natuurlijk heel goed kunnen hoor, geen idee. Maar het feit dat er hier geen (bekende) synagoge is deed mij denken dat er hier niet veel Joodse mensen wonen. (Diewertje Blok wist ik niet eens, Job Cohen geeft de naam wat weg maar zegt natuurlijk ook niks).

Hoewel ik niks met het geloof zelf heb, en ook niet geloof, vind ik diverse geloven wel interessant. Dus wat dat betreft sta ik open om meer te leren. 

Maar ik ben iemand die meer in wetenschap geloofd dus kijk graag naar Brian Cox, die kan zo leuk vertellen en duidelijk. En dat vond ik ook van Stephen Hawking, heel duidelijke boeken voor leken. (Sorry offtopic)

Anfisa schreef op 14-11-2024 om 22:08:

[..]

Ja, ik heb eerder een moskee van binnen gezien in Jakarta. Een van de grootste ter wereld. Daar moest je een sarong om doen want gekleed (die had ik standaard mee) maar weer geen hoofddoek. We kregen een spontane rondleiding.

En ik vlakbij waar ik woon is een mooie moskee in de buurt. Die hebben binnenkort een open avond dus eindelijk de kans om deze van binnen te zien.

Ondanks dat ik overtuigd atheïst ben, ga ik graag naar kerken.

Ik ga ook graag naar kerken. Vind de bouwwerken en architectuur erg mooi vaak. In Maleisië ben ik ook in diverse tempels geweest. Ook heel mooi om te zien, veel pracht en praal. En hoewel daar ook Moskeeën zijn ben ik daar niet geweest.

En als ik een kerk in ga zorg ik dat ik gekleed ben volgens de normen en waarden, dus niet te bloot. 

Op de pagina van De Telegraaf twee berichten:

1. AMSTERDAM - Van de vijf verdachten van geweld in Amsterdam van wie geblurde foto’s waren getoond, is er één geïdentificeerd en aangehouden. Dat meldt de politie donderdag. Als de andere vier zich niet op korte termijn melden, worden hun gezichten vrijdagavond om 20.30 uur herkenbaar getoond.

2. De K7, het samenwerkingsverband van regionale moskeekoepels, zegt aangifte te hebben gedaan tegen de staatssecretaris voor Participatie en Integratie Jurgen Nobel. 
….. zoals dat hij gezegd zou hebben dat islamistische jongeren „voor een groot deel onze Nederlandse normen en waarden niet onderschrijven”….
Op het moment dat de staatssecretaris zijn verklaring gaf waren van de vier verdachten alleen hun leeftijd, woonplaats en het delict dat zij beweerdelijk hadden gepleegd, en dus niet hun godsdienstige overtuiging, bekend”, vervolgt de K7.

Bekende riedeltje weer. Lange tenen. Slachtofferschap "want uitspraak over moslims". En ja, dat mag niet van Timmermans en de zijnen.
Maar goed, zou mooi zijn als de -toch al zo overbelaste rechters- straks vragen om aan te tonen dat "een groot deel van de hier bedoelde islamitische jongeren de NL normen en waarden wél onderschrijven". 

Aan Nicole 123:hoe moet een jood er dan uit zien? 

Nicole123 schreef op 14-11-2024 om 19:07:

Als zowel van Baarle als Wilders gewoon hun mond zouden houden met hun ophitsende polariserende teksten en gematigder partijen als CDA en D66 het voortouw zouden mogen nemen dan zou dat een stuk constructiever zijn.

Het verschil tussen Wilders en Van Baarle:

*Van Baarle klaagt steen en been als er ook maar één iemand iets zegt wat hij niet wil horen. Hij zou moeten zwijgen met dat opruien. Stoppen met mensen tegen elkaar ophitsen. Hij zou iedereen gelijk moeten behandelen en niet alleen opkomen voor zijn 'broeders en zusters'.

*Wilders ervaart al jaren doodsbedreigingen door veel mensen die net zoals Van Baarle iets niet willen horen. Mensen waar Van Baarle voor in de bres zou springen. Wilders is als een van de weinigen terecht bezorgd om de misstanden.Veel dingen kunnen kwetsend zijn en kan hij beter niet zeggen. Maar het is wel dapper dat ondanks de doodsbedreigingen hij niet zwijgt over wantoestanden waar niemand iets over durft of mag zeggen.

Madamecannibale schreef op 14-11-2024 om 21:10:

Met de basisschool gingen wij wel langs bij de kerk, synagoge, moskee etc. Ik vond het toen al onzin en vind het nu nog steeds onzin. Geloof is geloof, letterlijk dat is wat het is. Ik heb er niets mee en vind het absoluut niets van deze tijd. De mooie kanten van geloven wegen voor mij niet op tegen de negatieve kanten, die nu ook weer het nieuws overschaduwen. Van mij mogen kinderen daar ver weg van blijven.

Precies. 

Geloof is ook persoonlijk en privé. Ouders geven hun kind dat mee of niet. Of ouders hun kind een moskee willen laten zien moeten ze zelf beslissen. 

Op school kunnen ze les krijgen over de vele geloven net zoals ze les geven krijgen over biologie, geschiedenis, maatschappij, Napoleon en Karel de Vijfde. Vooral lessen over onze normen en waarden zijn belangrijk.

Miraval schreef op 14-11-2024 om 21:12:

[..]

Natuurlijk daar heb je gelijk in maar het gaat hier om de reden dat kinderen elkaar beter gaan begrijpen. En voor een aantal jongeren is geloof wel heel belangrijk. Je hoeft daarmee nog steeds niemand te bekeren he?

Daarom is geloof privé en zou het geen wissel mogen trekken tussen kinderen op school. Laat ze naar het-kind-zelf kijken, en niet naar dat hoedje of hoofddoekje. Iedereen gelijk ongeacht geloof, kleur of afkomst. Dan zouden kinderen zich pas beter leren begrijpen.

Wij kregen op school geleerd dat men respect moet hebben voor andersgelovigen. Maar sommige 'andersgelovigen' hebben geen respect voor bv de christen en Joden. En dat begrip was er toen al niet, en bij die huidige 'nieuwe generatie' is het begrip al helemaal ver te zoeken.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2024-2025/23

De heer Wilders (PVV):
........ RTL Nieuws citeerde het volgende uit een van de chatgroepen. "Wij zijn de nieuwe Marokkaanse generatie en wij zullen jullie vernietigen", doelend op de Joden uit Israël. Marokkanen die Joden willen vernietigen: het is Jodenhaat in z'n ergste vorm.

Miraval schreef op 14-11-2024 om 19:26:

https://x.com/joods/status/1857025324959039913?s=46&t=-fKij0iNv17zsyIozduIXA

Als dit bericht juist is, want natuurlijk vanuit een Joods perspectief, dan is dit wel iets zorgelijk waar onderzoek naar gedaan moet worden.

Dat taxichauffeurs elkaar helpen in Amsterdam is al langer bekend maar dit is wel van een hele andere orde natuurlijk.

Vreselijk.

Ted68 schreef op 15-11-2024 om 07:15:

Aan Nicole 123:hoe moet een jood er dan uit zien?

Vandaar die vraag? Bij de meeste mensen zie je helemaal niet wat hun geloof of afkomst is, dat was mijn punt. Behalve als ze dat zelf expliciet uiten, bijv dmv een keppeltje en pijpenkrullen bij de oren, een kruisje om de nek of een hoofddoek. Ik reageerde hiermee op Miraval, die stelde dat ze nooit joden tegenkomt, dat die er niet zijn in haar buurt. Maar misschien komt ze die wel tegen, maar herkent ze ze helemaal niet als joods. 

Als je doodsbedreigingen krijgt dan mag je wel ophitsen en polariseren en anders niet? Vreemde logica.

En kunnen mensen eens ophouden met dat ten onrechte verongelijkte 'waar niemand iets over durft of mag zeggen', in een tijd dat bijna over niks anders wordt gesproken. Niemand zegt dat je niet over wandaden mag spreken, wel dat je daarbij niet een heel geloof of een hele bevolkingsgroep als slecht weg mag zetten, zoals Wilders heel duidelijk doet. Hij is maar wat blij dat hij die 'de islam is verachtelijk en moet bestreden worden' ijskast weer volop open kan trekken nu. Hij wil helemaal geen integratie, hij wil die mensen en die religie weg hebben.

Het is enorm krom als je het bij joden heel erg vindt als de hele groep aangekeken wordt op het gedrag van hun regering of anderen met hun afkomst, maar bij moslims datzelfde dan van de daken schreeuwt. Als je daarop aangesproken wordt ervan maken dat je niks zou mogen benoemen is de boel verdraaien.

Nicole123 schreef op 14-11-2024 om 15:22:

[..]

Dan hebben de mensen in jouw bubbel mazzel.

En wat was er nou allemaal zo ontzettend op z'n beloop gelaten? Wat wil je concreet anders wat nu alleen maar op z'n beloop gelaten wordt en dan wel binnen wat mag en kan en niet alleen maar symboolpolitiek is of averechts uitwerkt?

Ik heb volgens mij zelf als enige hier een voorzet gedaan, namelijk het aanpassen/inperken van de privacy wetgeving om opsporing te verbeteren. Voor de rest lees ik alleen loze kreten als 'op z'n beloop gelaten', 'sussen', 'geen koffie meer drinken', 'harder aanpakken'. Ik zie dat meer als emoties uiten dan als een voorstel voor een concrete realistische verandering van aanpak.

sneller reageren. dat is wat ik al eerder aangaf. op scholen niet constateren dat leerlingen van bepaalde afkomst moeilijk doen over de holocaust, maar het als prio 1 oppakken, projectgroepen en zéér diep in gesprek met deze jongeren. niet in de klas, apart. waarom denk je dit. hoe kom je hieraan? heb je dit al gezien? hoe zie je dat. en dat ook uitbreiden naar de opvoeders (nee dat zijn niet alleen de ouders).

vol erop. en dat kan  bij elk onderwerp. kost tijd, kost geld, maar deze rellen zijn ook niet gratis. 

we signaleren teveel en handelen te weinig. zo verlies je mensen en dat zie je dus gebeuren. er is enorm veel energie om deze gedachten en overtuigingen in deze jongeren te stoppen. die energie moet je minimaal matchen om ze teniet te doen. 

qua privacy helemaal eens, maar dat is achteraf. 

Muurbloem1985 schreef op 14-11-2024 om 18:26:

[..]

Ja een commissie van de VN zegt dat kom op zeg...

misschien heeft youtube nog wat objectieve bronnen voor je?

Fleurtje_5 schreef op 15-11-2024 om 08:17:

[..]

Precies.

Geloof is ook persoonlijk en privé. Ouders geven hun kind dat mee of niet. Of ouders hun kind een moskee willen laten zien moeten ze zelf beslissen.

Op school kunnen ze les krijgen over de vele geloven net zoals ze les geven krijgen over biologie, geschiedenis, maatschappij, Napoleon en Karel de Vijfde. Vooral lessen over onze normen en waarden zijn belangrijk.

Tja dat is ook zo, geloof zou privé moeten zijn in die zin dat je nog altijd de geldende waarden en normen van je land uitdraagt als eerste, maar dat werkt kennelijk niet zo goed. Dus zul je het anders aan moeten gaan pakken.

Het kan toch niet waar zijn dat LGBTHI kinderen op school gepest en/of buitengesloten worden? Dat moslima's aangesproken worden over hun hoofddoek? Dat Joodse kinderen geen keppeltje durven dragen? Dat de Holocaust ontkend wordt? 

En dat kun je allemaal piekfijn onderwijzen op school maar het heeft kennelijk weinig impact dus moet je een andere oplossing verzinnen. En het bezoeken van verschillende gebedshuizen is dan een optie, evenals het uitnodigen van gastsprekers die over hun ervaringen praten. En ipv een midweek Londen of Parijs ga je met kinderen naar Krakau en een bezoek aan Auschwitz. 

Er zal iets gedaan moeten worden en de verandering begint bij de jeugd. 

Miraval schreef op 14-11-2024 om 18:44:

[..]

Nou dan lees jij andere dingen dan ik, en dat kan. Dat mag. Maar als je nader tot elkaar wil komen dan zul je met elkaar in gesprek moeten gaan en elkaars zorgen serieus moeten nemen. Als je de houding van Moslims begrijpt dan moet je ook de andere kant begrijpen. Ik zeg niet dat je het ermee eens moet zijn.

Daarnaast als een deel van de bevolking Israël niet als Staat erkent en een deel wel, wanneer een aantal landen in het MO ook de staat Israël niet erkennen maar een groot deel van de wereld wel, wie heeft er dan gelijk? Wat zijn dan de feiten die jij in het onderwijs wil gebruiken?

En ja je moet proberen neutrale gastsprekers te vinden. Ze zijn er nauwelijks meer maar Holocaust overlevers bijvoorbeeld. Mensen die gevlucht zijn uit Syrië voor de oorlog, of uit Irak vanwege het regime daar. Christenen die gevlucht zijn vanwege hun geloof, LGBTHI die zich niet veilig voelen. Er zijn genoeg mogelijkheden om mensen te laten spreken over hun eigen ervaringen.

En ga ipv leuke reisjes naar Parijs of Londen eens naar Krakau en Auschwitz met school. Bezoek een kerk, een moskee een synagoge ipv een dagje Amsterdam.

Leerlingen wordt al van alles wijsgemaakt in het dagelijkse leven, vis social media, hun kerk of moskee, hun familie en vrienden. Dus ja school moet feiten onderwijzen, maar dan ook alle feiten. Dat Holocaust onderwijzen op bepaalde schiken voor problemen zorgt dat is toch gewoon te gek voor woorden? En dat gebeurd ook gewoon, in Nederland.

helemaal eens, met verdieping waar het mis lijkt te gaan. 

en heel veel is gewoon ok he, maar holocaust ontkennen niet. punt. dat is een feit. daarnaast ook hoe wij met verschillende meningen omgaan > burgerschap. 

ik denk dat de school juist de plek is om de leerlingen breder te onderwijzen. thuis zitten ze in hun bubbel. dat hoeft zoals jij ook aangeeft helemaal geen extra tijd te kosten want deze uitjes zijn belangrijker dan het rijksmuseum of hyde park.

Miraval schreef op 14-11-2024 om 19:13:

[..]

Ik vond wederom Bontenbal erg fijn om te horen. Echt een verademing gisteren in het debat.

bontebal en mirjam bikker zijn zo ongeveer de enige 2 die ik echt oprecht en duidelijk over vind komen. de rest roept over het algemeen alleen voor eigen parochie, is aan het opjutten of heeft als levensdoel het boek "oneliners voor de bühne" elk debat helemaal te gebruiken. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.