Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
amarna
14-11-2024 om 20:35
Tuinfluiter schreef op 13-11-2024 om 19:34:
[..]
Mensen met een verschillende achtergrond kunnen anders tegen de ontstaans geschiedenis van Israël aankijken. Als je je verdiept in deze materie begrijp misschien beter waarom zij zo denkt.
Ze heeft wel gelijk. Al In de tijd van Mozes ging het volk Israel in het 'beloofde land' wonen. Waar toen al andere volkeren woonden, zoals Filistijnen en Midianieten.
Dat feit wordt ook in orthodox-christelijke kringen terzijde geschoven. Want het Beloofde Land heeft God/Jaweh voor het volk Israel bewaard, dat staat in de thora en de bijbel. Ik heb (als vrijzinnig protestante christen) nooit begrepen waarom deze zienswijze als enige juiste wordt gezien en volgens hen dus ook door niet-joden en niet-christenen moet worden geaccepteerd, omdat het in een heilig boek staat.
Nicole123
14-11-2024 om 20:50
Anfisa schreef op 14-11-2024 om 19:35:
[..]
Ik denk dat het goed is dat de nadruk op voorlichting blijft en wordt aangevuld met bezoek aan moskee, synagoge of kerk. Binnenkort houdt een moskee in Amsterdam open avond. Dus er zijn wel initiatieven.
Mooi. Ik ben nog nooit in een moskee geweest en zou er ook niet zomaar heen durven, omdat ik niet weet hoe het daar gaat, wat ik wel en niet moet doen, etc. Maar naar zo'n open dag zou ik wel gaan. Onze kinderen zitten op een christelijke school en zijn wel eens met school naar een kerk geweest, waarbij ze uitleg kregen van een dominee over van alles. Maar ik had het eigenlijk nuttiger gevonden als ze naar een moskee of synagoge waren gegaan. De meeste kinderen gaan namelijk zelf al naar een kerk, dus dat kennen ze al. Een moskee of synagoge nog niet.
Miraval
14-11-2024 om 21:06
Nicole123 schreef op 14-11-2024 om 20:50:
[..]
Mooi. Ik ben nog nooit in een moskee geweest en zou er ook niet zomaar heen durven, omdat ik niet weet hoe het daar gaat, wat ik wel en niet moet doen, etc. Maar naar zo'n open dag zou ik wel gaan. Onze kinderen zitten op een christelijke school en zijn wel eens met school naar een kerk geweest, waarbij ze uitleg kregen van een dominee over van alles. Maar ik had het eigenlijk nuttiger gevonden als ze naar een moskee of synagoge waren gegaan. De meeste kinderen gaan namelijk zelf al naar een kerk, dus dat kennen ze al. Een moskee of synagoge nog niet.
Mwah hoeveel kinderen gaan er nog daadwerkelijk naar een kerk in Nederland? Ik denk dat het inderdaad heel belangrijk is dat kinderen leren over alle grote religies in Nederland. Natuurlijk niet alle ins and outs maar wel de grote lijnen. Dus ja de kerk, moskee synagoge...
Overigens hebben wij hier in de nabije stad een grote moskee, en echt een hele mooie moskee met een bepaald pronkstuk wat iederen van buitenaf kan zien (sorry herkenbaarheid als die er nog is... haha) en ik wil daar zo graag eens naar binnen. Maar ik heb dezelfde drempel als jij en het voelt een beetje brutaal voor mij om daar binnen te stappen terwijl het gewoon mag en kan. En mensen dat graag willen laten zien, snap ik ook helemaal.
En ik heb 0.0 moeite om een kerk in Frankrijk of Italië binnen te stappen. Eigenlijk best bijzonder... want in beiden ben je even welkom.
Een synagoge is hier in de buurt niet zover ik weet. Eerlijk gezegd zijn er hier ook nauwelijks Joden, althans ik ken ze niet en zie ze nooit als herkenbaar op straat. Maar ook daar ben ik wel in geïnteresseerd.
Madamecannibale
14-11-2024 om 21:10
Met de basisschool gingen wij wel langs bij de kerk, synagoge, moskee etc. Ik vond het toen al onzin en vind het nu nog steeds onzin. Geloof is geloof, letterlijk dat is wat het is. Ik heb er niets mee en vind het absoluut niets van deze tijd. De mooie kanten van geloven wegen voor mij niet op tegen de negatieve kanten, die nu ook weer het nieuws overschaduwen. Van mij mogen kinderen daar ver weg van blijven.
Miraval
14-11-2024 om 21:12
Madamecannibale schreef op 14-11-2024 om 21:10:
Met de basisschool gingen wij wel langs bij de kerk, synagoge, moskee etc. Ik vond het toen al onzin en vind het nu nog steeds onzin. Geloof is geloof, letterlijk dat is wat het is. Ik heb er niets mee en vind het absoluut niets van deze tijd. De mooie kanten van geloven wegen voor mij niet op tegen de negatieve kanten, die nu ook weer het nieuws overschaduwen. Van mij mogen kinderen daar ver weg van blijven.
Natuurlijk daar heb je gelijk in maar het gaat hier om de reden dat kinderen elkaar beter gaan begrijpen. En voor een aantal jongeren is geloof wel heel belangrijk. Je hoeft daarmee nog steeds niemand te bekeren he?
Libertine
14-11-2024 om 21:28
Muurbloem1985 schreef op 14-11-2024 om 20:33:
Nu krijgen we dit soort dingen:
’Straatbieb met Hebreeuwse boeken in Amsterdam leeggeroofd en vernield’ | Binnenland | Telegraaf.nl
De geest is uit de fles
Dit soort kastjes staan door de hele stad. Er zijn geen kastjes met alleen maar Joodse boeken (mocht iemand dat denken). Er staan allemaal verschillende boeken in. Van het Wannee kookboek, de Donald Duck, lonely planet Costa Rica 1983, een ouwe playboy, een plakkerig kinderboek tot De kus van Jan Wolkers. Het is niet duidelijk of dit kastje is vernield vanwege de Herbreeuwse boeken. Misschien is er wel een busje tegenaan gereden? De straat ligt ook nog eens open daar in de hele buurt. Er zijn veel toeristen, en het is er heel druk. Maar misschien was er wel iemand boos vanwege een joods boek. Of die playboy. Je weet het gewoon niet. Zegt het bericht verder ook niet.
Laten we niet zelf de suggestie van een geest wekken en die expres uit de fles laten.
Jorni
14-11-2024 om 21:32
Miraval schreef op 14-11-2024 om 21:12:
[..]
Natuurlijk daar heb je gelijk in maar het gaat hier om de reden dat kinderen elkaar beter gaan begrijpen. En voor een aantal jongeren is geloof wel heel belangrijk. Je hoeft daarmee nog steeds niemand te bekeren he?
En ik denk dat de geloven zelf van nature echt niet slecht zijn (eigenlijk heel liefdevol), maar wel hoe met de geloven wordt omgegaan voor macht en om aan mensen dingen op te leggen. Maar de kern van de geloven zijn goed. Goed om kinderen daar dingen over te leren. Ook om te weten wat het is.
majorette2005
14-11-2024 om 21:35
Miraval schreef op 14-11-2024 om 19:26:
https://x.com/joods/status/1857025324959039913?s=46&t=-fKij0iNv17zsyIozduIXA
Als dit bericht juist is, want natuurlijk vanuit een Joods perspectief, dan is dit wel iets zorgelijk waar onderzoek naar gedaan moet worden.
Dat taxichauffeurs elkaar helpen in Amsterdam is al langer bekend maar dit is wel van een hele andere orde natuurlijk.
Hopelijk wordt dat inderdaad onderzocht. Te triest die berichten
Muurbloem1985
14-11-2024 om 21:41
Libertine schreef op 14-11-2024 om 21:28:
[..]
Dit soort kastjes staan door de hele stad. Er zijn geen kastjes met alleen maar Joodse boeken (mocht iemand dat denken). Er staan allemaal verschillende boeken in. Van het Wannee kookboek, de Donald Duck, lonely planet Costa Rica 1983, een ouwe playboy, een plakkerig kinderboek tot De kus van Jan Wolkers. Het is niet duidelijk of dit kastje is vernield vanwege de Herbreeuwse boeken. Misschien is er wel een busje tegenaan gereden? De straat ligt ook nog eens open daar in de hele buurt. Er zijn veel toeristen, en het is er heel druk. Maar misschien was er wel iemand boos vanwege een joods boek. Of die playboy. Je weet het gewoon niet. Zegt het bericht verder ook niet.
Laten we niet zelf de suggestie van een geest wekken en die expres uit de fles laten.
Ja wel heel toevallig dat het juist een kastje is met hebreeuwse boeken ik geloof niet in dit toeval, en als je boos wordt van joodse boeken moet je gewoon niet hier leven.
Gebruikersnaaminvullen
14-11-2024 om 21:46
Ik denk ook dat er een busje tegenaan is gereden, en dat daarna alle boeken vanzelf in de bus sprongen.
Anfisa
14-11-2024 om 22:01
Libertine schreef op 14-11-2024 om 21:28:
[..]
Nee, ik ken ook geen boekenkastjes met alleen Hebreeuwse boeken, nooit gezien. Het lijkt me ook vergezocht dat iemand helemaal in die kastjes gaat kijken welke boeken erin staan maar goed, we weten het niet. Het enige wat ik weet is dat er een vlakbij een middelbare school is.
Hoe dan ook, triest.
Anfisa
14-11-2024 om 22:08
Nicole123 schreef op 14-11-2024 om 20:50:
[..]
Ja, ik heb eerder een moskee van binnen gezien in Jakarta. Een van de grootste ter wereld. Daar moest je een sarong om doen want gekleed (die had ik standaard mee) maar weer geen hoofddoek. We kregen een spontane rondleiding.
En ik vlakbij waar ik woon is een mooie moskee in de buurt. Die hebben binnenkort een open avond dus eindelijk de kans om deze van binnen te zien.
Ondanks dat ik overtuigd atheïst ben, ga ik graag naar kerken.
Nicole123
14-11-2024 om 22:47
Miraval schreef op 14-11-2024 om 21:06:
[..]
Mwah hoeveel kinderen gaan er nog daadwerkelijk naar een kerk in Nederland? Ik denk dat het inderdaad heel belangrijk is dat kinderen leren over alle grote religies in Nederland. Natuurlijk niet alle ins and outs maar wel de grote lijnen. Dus ja de kerk, moskee synagoge...
Overigens hebben wij hier in de nabije stad een grote moskee, en echt een hele mooie moskee met een bepaald pronkstuk wat iederen van buitenaf kan zien (sorry herkenbaarheid als die er nog is... haha) en ik wil daar zo graag eens naar binnen. Maar ik heb dezelfde drempel als jij en het voelt een beetje brutaal voor mij om daar binnen te stappen terwijl het gewoon mag en kan. En mensen dat graag willen laten zien, snap ik ook helemaal.
En ik heb 0.0 moeite om een kerk in Frankrijk of Italië binnen te stappen. Eigenlijk best bijzonder... want in beiden ben je even welkom.
Een synagoge is hier in de buurt niet zover ik weet. Eerlijk gezegd zijn er hier ook nauwelijks Joden, althans ik ken ze niet en zie ze nooit als herkenbaar op straat. Maar ook daar ben ik wel in geïnteresseerd.
Op de school van mijn kinderen gaan veel kinderen wekelijks naar de kerk, dat bedoelde ik. Voor deze school vind ik dus een synagoge of moskee bezoeken zinvoller dan naar een kerk gaan. Alle drie is ook prima hoor, maar ik bedoelde vooral dat wat mij betreft het belangrijkste is dat je kennis zou moeten maken met datgene wat je nog niet kent.
Ik ben wel eens in de Portugese Synagoge in Amsterdam geweest, maar die wordt ook echt als museum / toeristische trekpleister gepresenteerd naast dat het ook nog dienst doet als gebedshuis. Dat verlaagt de drempel, je koopt daar gewoon een kaartje voor. In Amsterdam Buitenveldert ben ik wel regelmatig orthodoxe joden tegengekomen, maar veel joden zijn ook helemaal niet zo herkenbaar. Aan Diewertje Blok of Job Cohen zie ik niet dat ze joods zijn. Dus misschien kom je ze toch wel regelmatig tegen, maar weet je het gewoon niet van ze.
Loeki72
14-11-2024 om 23:02
Muurbloem1985 schreef op 14-11-2024 om 18:26:
[..]
Ja een commissie van de VN zegt dat kom op zeg...
Dat jij dat geen goede bronnen vind zegt veel over jou.
Thora
14-11-2024 om 23:15
Madamecannibale schreef op 14-11-2024 om 21:10:
Ik heb dat op de HAVO gehad. Wij kregen les over alle grote religies. Het was een katholieke school. Hoewel ik nu geen religie meer volg vond en vind ik het nog altijd een verrijking om hierover les gehad te hebben. Maar dat is persoonlijk denk ik. Karl Marx stelde ooit: Religie is opium voor het volk. En zo denk ik er ook over. Mede door de lessen die ik over religie heb gekregen.