Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
felija
14-11-2024 om 18:36
Muurbloem1985 schreef op 14-11-2024 om 18:33:
En waarom is dit volgens jou wel een objectieve bron?
Zilver_gray
14-11-2024 om 18:37
Muurbloem1985 schreef op 14-11-2024 om 18:33:
Uhuhh.. Christenen voor Israël…. Bedankt voor de toelichting, het maakt het wel een stuk duidelijker.
Nicole123
14-11-2024 om 18:39
Muurbloem1985 schreef op 14-11-2024 om 18:20:
[..]
Amnesty, NPO, groene nu nog een objectieve bron ajb.
Het ND staat er ook tussen, wat heb je daar op tegen? Was jij niet degene die je baseerde op wat je zelf op social media tegenkwam? En dat vind je betrouwbaarder dan de NOS?
Miraval
14-11-2024 om 18:44
Eleanor schreef op 14-11-2024 om 18:33:
[..]
Ik snap niet hoe je dit kan zeggen, al deze dingen worden juist al tientallen jaren tot in den treure 'benoemd.' Men doet niet anders! Onze regering zou er beter aan doen de genocide een keer te benoemen.
Ik ga als leerkracht trouwens absoluut niet mee in het narratief dat het onderwijs neutraal moet zijn en dat alle meningen evenveel waard zijn. Gastsprekers vanuit verschillende hoeken vind ik dan ook helemaal geen goede manier om een onderwerp uit te diepen. Kinderen/jongeren hebben eerst gedegen feitenkennis nodig, in combinatie met voldoende leesvaardigheid, contextualisering en het vermogen om informatie te kunnen wegen. Anders kan iedereen ze wel vanalles wijsmaken. Dat bied ik dus aan en als mij dat onder onze huidige grotendeels feitenvrije regering op termijn een ontslag oplevert omdat de feiten een kant opwijzen die hen onwelgevallig is, dan is dat zo.
Nou dan lees jij andere dingen dan ik, en dat kan. Dat mag. Maar als je nader tot elkaar wil komen dan zul je met elkaar in gesprek moeten gaan en elkaars zorgen serieus moeten nemen. Als je de houding van Moslims begrijpt dan moet je ook de andere kant begrijpen. Ik zeg niet dat je het ermee eens moet zijn.
Daarnaast als een deel van de bevolking Israël niet als Staat erkent en een deel wel, wanneer een aantal landen in het MO ook de staat Israël niet erkennen maar een groot deel van de wereld wel, wie heeft er dan gelijk? Wat zijn dan de feiten die jij in het onderwijs wil gebruiken?
En ja je moet proberen neutrale gastsprekers te vinden. Ze zijn er nauwelijks meer maar Holocaust overlevers bijvoorbeeld. Mensen die gevlucht zijn uit Syrië voor de oorlog, of uit Irak vanwege het regime daar. Christenen die gevlucht zijn vanwege hun geloof, LGBTHI die zich niet veilig voelen. Er zijn genoeg mogelijkheden om mensen te laten spreken over hun eigen ervaringen.
En ga ipv leuke reisjes naar Parijs of Londen eens naar Krakau en Auschwitz met school. Bezoek een kerk, een moskee een synagoge ipv een dagje Amsterdam.
Leerlingen wordt al van alles wijsgemaakt in het dagelijkse leven, vis social media, hun kerk of moskee, hun familie en vrienden. Dus ja school moet feiten onderwijzen, maar dan ook alle feiten. Dat Holocaust onderwijzen op bepaalde schiken voor problemen zorgt dat is toch gewoon te gek voor woorden? En dat gebeurd ook gewoon, in Nederland.
Nicole123
14-11-2024 om 18:49
Eleanor schreef op 14-11-2024 om 18:33:
[..]
Ik ga als leerkracht trouwens absoluut niet mee in het narratief dat het onderwijs neutraal moet zijn en dat alle meningen evenveel waard zijn.
Eens, ik denk dat neutraal onderwijs een illusie is en dat neutraal ook niet betekent dat elke mening evenveel waard is om gehoord te worden. Alsjeblieft niet, een gastspreker met de mening 'alle joden moeten worden uitgeroeid' oid wil ik juist absoluut niet bij mijn kinderen voor de klas. Wat nodig is zijn denk ik veel meer en betere lessen burgerschap, over hoe je in de maatschappij staat, over respect naar elkaar, over verschillen in de samenleving, over discriminatie en racisme, over antisemitisme en moslimhaat en wat dat met mensen doet, etc. En lessen in mediawijsheid en logica / drogredenen herkennen. Leer kinderen kranten lezen, nieuws kijken, nepnieuws herkennen, de gevaren van je op social media baseren herkennen. Leer ze hoe je je gedraagt op internet, bijv niet anderen ophitsen of ergens toe aanzetten. Leer ze wat een olievlek internet kan zijn en hoe een kleine opmerking tot iets rampzaligs kan leiden.
Fleurtje_5
14-11-2024 om 18:52
Gebruikersnaaminvullen schreef op 14-11-2024 om 15:53:
[..]
Ik heb gister nog de duizenden christenen, in diverse landen, vermoord door moslims, aangehaald nadat je zei te begrijpen waarom moslims zo reageren. En dat leed dat moslims, waar dan ook ter wereld wordt aangedaan, gevoeld wordt. En soms ook op gereageerd.
Is dat niet erg vreemd dat men het 'leed alleen voelt' als het iemand is die het zelfde geloof heeft?
Horen niet alle mensen gelijk behandeld te worden ONGEACHT welk geloof, kleur, leeftijd, afkomst etc. men heeft.
Nicole123
14-11-2024 om 18:59
Ik denk dat we qua onderwijsprogramma dat we voor ons zien heel dicht bij elkaar zitten, Miraval. Alleen zou ik dat niet 'neutraal' noemen. Maar wat ik beschrijf zou je zeker met gastsprekers en bezoekjes aan een synagoge, moskee of kerk kunnen invullen, dat lijkt me heel nuttig.
Fleurtje_5
14-11-2024 om 19:00
Yumi schreef op 14-11-2024 om 18:30:
[..]
Van Baarle is echt een nare man, hoe hij reageerde op Eerdmans toen hij werd aangesproken op zijn agressieve gedrag. En dat lachje erbij 🤨
‘U bent het probleem!’ Eerdmans over ophitsende van Baarle (Denk) @JasperCSTV
Van Baarle reageert: ,,Zet maar gelijk een doelwit hier op mijn voorhoofd."
Dit fragment had ik vanochtend ook al geplaatst. Het blijft walgelijk om naar te kijken. Het is ook alsof Van Baarle in het geniep die Joost Eerdmans aan het uitlachen is als Joost Eerdmans het over die bange Joodse mensen op hun hotelkamers heeft.
Fleurtje_5
14-11-2024 om 19:01
Fleurtje_5 schreef op 14-11-2024 om 08:30:
Ik heb nog niet alles bij gelezen hier, maar ik zag gisteren bij Voetbal-Inside een fragment van een debat met van Baarle en Joost Eerdmans
Wat een ongeschikt-als-politicus is die van Baarle toch. De ware aard zag ik eerder, maar ik zie nu pas dat ik het heb onderschat. Hij is erger dan ik dacht.
https://www.vandaaginside.nl/ Fragmenten uit Vandaag Inside 13 nov. 2024 (zie het fragment: Johan reageert op Tweede Kamerdebat over geweld in Amsterdam)
Yumi
14-11-2024 om 19:06
Fleurtje_5 schreef op 14-11-2024 om 19:00:
[..]
Dit fragment had ik vanochtend ook al geplaatst. Het blijft walgelijk om naar te kijken. Het is ook alsof Van Baarle in het geniep die Joost Eerdmans aan het uitlachen is als Joost Eerdmans het over die bange Joodse mensen op hun hotelkamers heeft.
Niet gezien dat je het al geplaatst had, zag het gisteren op tv en het is blijven hangen. Zeker dat nare lachje van hem, bah. Jammer dat deze man überhaupt de kans krijgt om zich op deze manier te uiten/gedragen.
Nicole123
14-11-2024 om 19:07
Als zowel van Baarle als Wilders gewoon hun mond zouden houden met hun ophitsende polariserende teksten en gematigder partijen als CDA en D66 het voortouw zouden mogen nemen dan zou dat een stuk constructiever zijn.
Miraval
14-11-2024 om 19:13
Nicole123 schreef op 14-11-2024 om 19:07:
Als zowel van Baarle als Wilders gewoon hun mond zouden houden met hun ophitsende polariserende teksten en gematigder partijen als CDA en D66 het voortouw zouden mogen nemen dan zou dat een stuk constructiever zijn.
Ik vond wederom Bontenbal erg fijn om te horen. Echt een verademing gisteren in het debat.
Daglichtlamp
14-11-2024 om 19:16
Ik vond gister Jimmy Dijk ook heel goed in het debat. De motie om Halsema af te zetten is net weggestemd in de Tweede Kamer (voor waren alleen PVV, FvD en Ja21).
Muurbloem1985
14-11-2024 om 19:17
Zilver_gray schreef op 14-11-2024 om 18:37:
[..]
Uhuhh.. Christenen voor Israël…. Bedankt voor de toelichting, het maakt het wel een stuk duidelijker.
Er zijn 600.000 doden gevallen in Syrië maar in Gaza is er "genocide" met 40.000 doden uhu.
Miraval
14-11-2024 om 19:17
Nicole123 schreef op 14-11-2024 om 18:59:
Ik denk dat we qua onderwijsprogramma dat we voor ons zien heel dicht bij elkaar zitten, Miraval. Alleen zou ik dat niet 'neutraal' noemen. Maar wat ik beschrijf zou je zeker met gastsprekers en bezoekjes aan een synagoge, moskee of kerk kunnen invullen, dat lijkt me heel nuttig.
Ja ik had het begrip gastsprekers anders moeten benoemen. Want ik bedoel niet vertegenwoordigers van organisaties of partijen aangezien die niet neutraal zijn. Maar ervaringsverhalen van mensen.