Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Libertine schreef op 14-11-2024 om 16:07:

[..]

Ik heb het dus nergens over geweld (looking at you muurbloem, geen woorden in m’n mond leggen die je zelf verzint).

Ik zeg dat ik de HOUDING van moslims momenteel wel begrijp (omdat er as we speak een genocide plaatsvindt op hun geloofsgenoten door Israël). Omdat Thora het had over de HOUDING van moslims ten opzichte van Israëlische mensen, die zij op haar beurt niet begrijpt.

Prima als jij het ook over christenen wil hebben, maar dat was niet mijn punt.

Oh het is niet dat ik die houding niet begrijp hoor, ik keur hem alleen af en vindt de houding behoorlijk selectief. Want waar was de verontwaardiging voor bijvoorbeeld Jemen? 

De hele geschiedenis van Israël heeft bijgedragen aan antisemitisme onder een deel van de moslimgemeenschap wereldwijd. Dat begrijp ik, ook gezien wat nu gebeurd in Gaza, iedereen met een beetje moraal vind dat vreselijk en hoopt dat hier zsm een einde aan komt.

Het punt is alleen dat wanneer je iets zegt over Moslims, nog niet eens allemaal maar een gedeelte daarvan, dat je dan gelijk de stempel moslimhaat opgeplakt krijgt terwijl wat er gebeurd is niet echt te ontkennen valt toch? En niet alleen met de voetbalwedstrijd maar het gebeurd veel meer door kleine groepen in Nederland. Vooral jonge jongens/mannen. Maar het wordt nooit als zodanig benoemd. Een artikel over het sluiten van een zwembad vorig jaar sprak over intimidatie en bedreigingen door jongeren. Ja het waren jongeren ja, maar het waren wel jongeren van Noord-Afrikaanse afkomst. En zo zijn er natuurlijk genoeg voorbeelden waar de daadwerkelijke groep niet benoemd wordt uit angst om beschuldigt te worden als moslimhater.

Als je het probleem wat er is onder die groep jongeren angstvallig niet benoemd krijg je aan de andere kant een groep mensen die zich niet serieus genomen voelt in hun angsten en zorgen. Dus ook van hen begrijp ik in deze hun houding tov Moslims. Als er stelselmatig ontkend of gebagatelliseerd moet worden wie relschoppers zijn, dan krijg je onvrede en dus meer polarisatie. 

En dan begrijp ik dus wel de woorden dat er jarenlang weggekeken is van de problemen. Want zo voelt het ook voor heel erg veel mensen. 

En nu is de kat uit de zak, en nu wordt er geëist dat er iets gebeurd. Dat had al veel eerder moeten gebeuren. 

Dus ik begrijp gevoelens en houdingen van beide kanten. Maar dat wil niet zeggen dat ik het met die houding en gevoelens eens moet zijn. Je moet er wel naar luisteren en ze serieus nemen om tot oplossingen te kunnen komen. En uiteraard met elkaar het gesprek aangaan. 

En dan ligt daar dus weer een taak voor het onderwijs, want dat is zowat de enige plaats waar mensen met verschillende meningen verplicht bij elkaar moeten komen. Hoeft natuurlijk niet via een leerkracht maar nodig eens wat gastsprekers uit vanuit verschillende hoeken. 

Voor degene die er waarde aan hechten;

https://www.telegraaf.nl/nieuws/415880981/amsterdamse-moskeeen-staan-stil-bij-onlusten-keuren-geweld-af

AMSTERDAM - Meerdere Amsterdamse moskeeën besteden aandacht aan de recente gewelddadigheden in de hoofdstad. Onder meer de El Oumma-moskee in Amsterdam Nieuw-West, waar het afgelopen week onrustig was, gaat in het gebruikelijke vrijdaggebed in op de onrust. Volgens een van de bestuursleden zal er worden opgeroepen te stoppen met het wangedrag, net als in andere moskeeën.

Zilver_gray schreef op 14-11-2024 om 18:15:

Voor degene die er waarde aan hechten;

https://www.telegraaf.nl/nieuws/415880981/amsterdamse-moskeeen-staan-stil-bij-onlusten-keuren-geweld-af

AMSTERDAM - Meerdere Amsterdamse moskeeën besteden aandacht aan de recente gewelddadigheden in de hoofdstad. Onder meer de El Oumma-moskee in Amsterdam Nieuw-West, waar het afgelopen week onrustig was, gaat in het gebruikelijke vrijdaggebed in op de onrust. Volgens een van de bestuursleden zal er worden opgeroepen te stoppen met het wangedrag, net als in andere moskeeën.

Mooi initiatief! Hopelijk werpt dit zijn vruchten af. Het zou niet nodig moeten zijn, dat dan weer wel. Maar gelukkig staan mensen die dit direct aangaan ook op. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-11-2024 om 18:24 Topicstarter

Muurbloem1985 schreef op 14-11-2024 om 18:20:

[..]

Amnesty, NPO, groene nu nog een objectieve bron ajb.

1 van de genoemde bronnen is het Nederlands Dagblad, dat is een krant die gezien de christelijke achtergrond vooral pro-Israel is.

Daglichtlamp schreef op 14-11-2024 om 18:24:

[..]

1 van de genoemde bronnen is het Nederlands Dagblad, dat is een krant die gezien de christelijke achtergrond vooral pro-Israel is.

Ja een commissie van de VN zegt dat kom op zeg...

[..]

Tja, als jij dit soort bronnen niet objectief vindt denk ik dat we de kern van het probleem van onze discussie wel te pakken hebben. 

[..]

Als je verwacht dat Netanyahu het in eigen persoon gaat toegeven, kan je lang wachten. Geen enkele bron zal jou ervan kunnen overtuigen. 

Miraval schreef op 14-11-2024 om 17:34:

[..]

Hij heeft een hele grote invloed op de kiezers van de Moslim gemeenschap. Vergeet dat niet. Dat helpt natuurlijk ook niet mee aan de polarisatie.

Van Baarle is echt een nare man, hoe hij reageerde op Eerdmans toen hij werd aangesproken op zijn agressieve gedrag. En dat lachje erbij 🤨

Van Baarle reageert: ,,Zet maar gelijk een doelwit hier op mijn voorhoofd."  

‘U bent het probleem!’ Eerdmans over ophitsende van Baarle (Denk) ​⁠​⁠@JasperCSTV

Libertine schreef op 14-11-2024 om 18:28:

[..]

Tja, als jij dit soort bronnen niet objectief vindt denk ik dat we de kern van het probleem van onze discussie wel te pakken hebben.

Nou dit dus..

Miraval schreef op 14-11-2024 om 17:57:

[..]

Oh het is niet dat ik die houding niet begrijp hoor, ik keur hem alleen af en vindt de houding behoorlijk selectief. Want waar was de verontwaardiging voor bijvoorbeeld Jemen?

De hele geschiedenis van Israël heeft bijgedragen aan antisemitisme onder een deel van de moslimgemeenschap wereldwijd. Dat begrijp ik, ook gezien wat nu gebeurd in Gaza, iedereen met een beetje moraal vind dat vreselijk en hoopt dat hier zsm een einde aan komt.

Het punt is alleen dat wanneer je iets zegt over Moslims, nog niet eens allemaal maar een gedeelte daarvan, dat je dan gelijk de stempel moslimhaat opgeplakt krijgt terwijl wat er gebeurd is niet echt te ontkennen valt toch? En niet alleen met de voetbalwedstrijd maar het gebeurd veel meer door kleine groepen in Nederland. Vooral jonge jongens/mannen. Maar het wordt nooit als zodanig benoemd. Een artikel over het sluiten van een zwembad vorig jaar sprak over intimidatie en bedreigingen door jongeren. Ja het waren jongeren ja, maar het waren wel jongeren van Noord-Afrikaanse afkomst. En zo zijn er natuurlijk genoeg voorbeelden waar de daadwerkelijke groep niet benoemd wordt uit angst om beschuldigt te worden als moslimhater.

Als je het probleem wat er is onder die groep jongeren angstvallig niet benoemd krijg je aan de andere kant een groep mensen die zich niet serieus genomen voelt in hun angsten en zorgen. Dus ook van hen begrijp ik in deze hun houding tov Moslims. Als er stelselmatig ontkend of gebagatelliseerd moet worden wie relschoppers zijn, dan krijg je onvrede en dus meer polarisatie.

En dan begrijp ik dus wel de woorden dat er jarenlang weggekeken is van de problemen. Want zo voelt het ook voor heel erg veel mensen.

En nu is de kat uit de zak, en nu wordt er geëist dat er iets gebeurd. Dat had al veel eerder moeten gebeuren.

Dus ik begrijp gevoelens en houdingen van beide kanten. Maar dat wil niet zeggen dat ik het met die houding en gevoelens eens moet zijn. Je moet er wel naar luisteren en ze serieus nemen om tot oplossingen te kunnen komen. En uiteraard met elkaar het gesprek aangaan.

En dan ligt daar dus weer een taak voor het onderwijs, want dat is zowat de enige plaats waar mensen met verschillende meningen verplicht bij elkaar moeten komen. Hoeft natuurlijk niet via een leerkracht maar nodig eens wat gastsprekers uit vanuit verschillende hoeken.

Ik snap niet hoe je dit kan zeggen, al deze dingen worden juist al tientallen jaren tot in den treure 'benoemd.' Men doet niet anders! Onze regering zou er beter aan doen de genocide een keer te benoemen.

Ik ga als leerkracht trouwens absoluut niet mee in het narratief dat het onderwijs neutraal moet zijn en dat alle meningen evenveel waard zijn. Gastsprekers vanuit verschillende hoeken vind ik dan ook helemaal geen goede manier om een onderwerp uit te diepen. Kinderen/jongeren hebben eerst gedegen feitenkennis nodig, in combinatie met voldoende leesvaardigheid, contextualisering en het vermogen om informatie te kunnen wegen. Anders kan iedereen ze wel vanalles wijsmaken. Dat bied ik dus aan en als mij dat onder onze huidige grotendeels feitenvrije regering op termijn een ontslag oplevert omdat de feiten een kant opwijzen die hen onwelgevallig is, dan is dat zo.

[..]

Wat vind jij een objectieve bron?

Miraval schreef op 14-11-2024 om 17:57:

[..]

Maar wat dan, hoe dan? Wat moet er precies gebeuren wat al die tijd niet gebeurde? 

Wat mij zo stoort is helemaal niet het benoemen dat er een groep moslims of Marokkanen zich enorm misdragen heeft. En dat er vreselijke dingen gebeurd zijn waarbij mensen aangevallen zijn op grond van hun nationaliteit, afkomst en/of religie, wat enorm naar is voor hen en beangstigend voor degenen die die nationaliteit, afkomst en religie delen. Dat is gewoon een feit en mag prima benoemd worden. 
Wat mij stoort is dat de oplossing gezocht wordt in verontwaardigd en veralgemeniserend roepen daarover, zonder enige concrete realistische oplossing. Alsof het een oplossing is om het probleem te benoemen, benoemen en nog eens te benoemen en ach ja, laten we het nog eens een keer extra benoemen in zulke heftig mogelijke WOII termen. En dan te jammeren dat het niet benoemd zou mogen worden. En alsof het een oplossing is om dingen te roepen als 'de moslims nemen niet publiekelijk afstand hiervan, zie hoe fout ze zijn!' of 'de buurtvaders hadden het allemaal moeten voorkomen' of 'een gematigde islam bestaat niet' of 'islam zonder antisemitisme bestaat niet, moslims zijn allemaal jodenhaters' of 'ze krijgen alle kansen, discriminatie en negatieve bejegening verzinnen ze zelf als slap excuus' of 'geen koffiedrinken meer, niet meer met elkaar in gesprek, enkel een keiharde aanpak'. Dat zijn geen oplossingen, dat is nog meer polarisatie, olie op het vuur en nog minder integratie. Je bereikt er niks positiefs mee, alleen het kanaliseren van de eigen onvrede. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.