Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Muurbloem1985
14-11-2024 om 13:00
Nicole123 schreef op 14-11-2024 om 12:49:
[..]
Wat is er dan allemaal zo enorm op z'n beloop gelaten? Welke voortvarende dingen had je dan gewild die ook echt de integratie vooruit helpen en niet juist stigmatiserend en veroordelend overkomen richting mensen die zelf niks misdaan hebben?
En hoe zeker ben je van dat 'alle kansen krijgen'? Veel tweedegeneratie migranten ervaren dat juist helemaal niet zo. Zie dit artikel, dat ik hier eerder al citeerde: https://nos.nl/artikel/2544242-de-integratieparadox-hoe-langer-in-nederland-hoe-meer-onbehagen
Ik hoor het ook van mensen om me heen. In de afgelopen weken heb ik - nog voor en los van Amsterdam - van een paar collega's met een migratieachtergrond (geen Marokkaan of moslim overigens, dus nog een stuk minder in het verdomhoekje dan zij) gehoord hoe zij ervaren nog altijd benadeeld te worden, hoe ze vaak als minderwaardig bejegend worden, hoe ze ervaren dat ze zichzelf 10x harder moeten bewijzen, 10x harder moeten knokken voor dezelfde positie als hun collega's met Nederlandse roots. Ik merk daarbij dat het ze echt veel doet en echt veel invloed op ze heeft. Dat kun je niet wegpoetsen met 'ach, ze hebben evenveel kansen, klaar'.
Ik vind dat vrij makkelijk praten vanuit onze eigen gemakkelijke bubbel. Naar de verhalen van die mensen luisteren lijkt me nou juist enorm nodig, juist nu.
Dit soort gezever horen we al 20 jaar, waar is de eigen verantwoordelijkheid
Miraval
14-11-2024 om 13:15
Libertine schreef op 14-11-2024 om 10:30:
[..]
Ik gaf antwoord op de onderstaande vraag van jou, die niet ging over Maccabi maar waarom mensen zo “oververhit” zijn over Palestijnse mensen.
[..]
Ik vermoed trouwens dat er ook rellen uitbreken als de Islamitische Staat hier zou komen voor een gezellig potje voetbal.
IS is een terroristische organisatie. Wil je echt een voetbal elftal uit Israël, een soevereine Staat, vergelijken met een terroristische organisatie?
Die vergelijking gaat toch volledig mank?
Libertine
14-11-2024 om 13:18
Miraval schreef op 14-11-2024 om 13:15:
[..]
IS is een terroristische organisatie. Wil je echt een voetbal elftal uit Israël, een soevereine Staat, vergelijken met een terroristische organisatie?
Die vergelijking gaat toch volledig mank?
Het was vanzelfsprekend hypothetisch en bovendien een reactie op Muurbloem die over de islamistische staat begon. Context blijft belangrijk!
En los daarvan: laten we nou niet doen alsof maccabi alleen maar uit gezellige supporters bestaat. Er zit een groep tussen die extreem rechts is, de Maccabi Fanatics, en bekend staat om zn geweld en zn anti-Arabisch racisme. Ook die waren in Amsterdam. En ook die hebben zich ernstig misdragen.
Miraval
14-11-2024 om 13:21
Libertine schreef op 14-11-2024 om 13:18:
[..]
Het was vanzelfsprekend hypothetisch en bovendien een reactie op Muurbloem die over de islamistische staat begon. Context blijft belangrijk!
Hypotheyisch of niet Ik vond het een erg onsmakelijke vergelijking.
Daarnaast zou je wat Muurbloempje zegt beter kunnen vergelijken met dat Christenen hier in Nederland demonstreren en geweld gebruiken/vernielingen aanrichten vanwege de Christenvervolgingen in vele Moslimlanden.
Miraval
14-11-2024 om 13:25
En ik snap heel goed wat Wilders gisteren bedoelde met eerst maar eens oppakken en straffen en dan het gesprek aangaan.
Dat hele debat gisteren was naar mijn mening tenenkrommend. Van Baarle die niet eens stil staat bij het feit dat Joden zich onveilig voelen maar direct begint te fulmineren over Moslimhaat en het lot van de Palestijnen. Timmermans die krampachtig het woord groepen wil vermijden, terwijl echt iedereen heel erg de nadruk legde op het feit dat het ging om een deel van de jongeren van een bepaalde afkomst. Baudet die het verbod op gezichtsbedekkende kleding niet wilde steunen maar wel een remigratiebeleid wilde. De Christelijke partijen die opspringen als vlooien toen het ging om controle op weekendscholen.
Laten we zeggen dat de gemoederen behoorlijk opliepen in de Kamer.
Chantal2022
14-11-2024 om 13:33
[..]
En los daarvan: laten we nou niet doen alsof maccabi alleen maar uit gezellige supporters bestaat. Er zit een groep tussen die extreem rechts is, de Maccabi Fanatics, en bekend staat om zn geweld en zn anti-Arabisch racisme. Ook die waren in Amsterdam. En ook die hebben zich ernstig misdragen.
We hebben ook de harde kern van Ajax, Feijenoord, PSV en buitenlandse teams zoals Febernaçe. Als die hier de boel(en elkaar) kort en klein slaan gaan pubers uit NW West zich daar ook niet mee bemoeien en voor eigen rechter spelen.
waarom vind jij het wel ok als ze dat bij Israelis doen?
Fleurtje_5
14-11-2024 om 13:38
Thora schreef op 14-11-2024 om 00:23:
[..]
Dit dus. Eindelijk kan het antisemitisme geuit worden want er is eindelijk een excuus hiervoor. En er mag niets van gezegd worden want dan ben je een moslimbasher en zet je hele bevolkingsgroepen weg en ga zo maar door. Op deze voedingsbodem heeft iemand vorige eeuw hele goeie resultaten geboekt. En nee dat had destijds niets met moslims te maken maar wel met een gecreëerde sfeer waarin antisemitisme hoogtij kon vieren.
Vreselijk idd.
Fleurtje_5
14-11-2024 om 13:41
Luchtpost schreef op 14-11-2024 om 02:26:
Precies. Volkomen onduidelijk, dat gedoe over "groepen".
Nergens is door wie dan ook gezegd dat alle moslims of alle Marokkanen slecht zouden zijn of het land uit gezet zouden moeten worden. Er is alleen gezegd dat in dit geval de daders van die Jodenjacht veelal moslims van Marokkaanse herkomst waren.
Vervang het woord Marokkanen/moslims bijvoorbeeld eens door het woord studenten.
Stel dat een aantal (!) studenten van studentenvereniging X gestraft moeten worden omdat zij zich misdragen hebben. Dan is er helemaal niemand in NL die roept dat alle studenten gestraft moeten worden vanwege hun "student zijn".
-Timmermans eist/wil dat individuele mensen op hun gedrag worden beoordeeld, "en niet op wie zij zijn of tot welke groep zij behoren".-Wilders/Van der Plas zeggen dat zij vinden dat individuen die zich misdragen hebben, moeten worden bestraft
-Timmermans verwijt Wilders c.s vervolgens dat zij "hele groepen in de samenleving uitsluiten" (?), terwijl de hele dag niemand ook maar iets heeft gezegd over groepen die als collectief bestraft zouden moeten worden vanwege het gedrag van sommige mensen die ook deel uitmaken van de één of andere "groep".
Dat “blind” verdedigen is juist een gevaar voor de samenleving. Ik heb helemaal niemand vandaag horen zeggen dat er maatregelen genomen zouden moeten worden tegen mensen die geen kwaad in de zin hebben.
Als het al zo is dat er nu ergens in NL onschuldige mensen zijn die denken dat zij hun paspoort kwijt kunnen raken, dan is die angst/slachtofferschap uitsluitend door Timmermans en de zijnen opgeroepen c.q. aangewakkerd.
En niet door degenen die zeggen dat individuen die zich misdragen hebben daarvoor een passende straf moeten krijgen.
Zoals Timmermans steeds weer probeert alle mensen die op de PVV hebben gestemd uit te sluiten?
Miraval
14-11-2024 om 13:43
[..]
Dat doe ik ook niet. Ik heb meermaals aangegeven dat de hooligans van mij een pak slaag mochten krijgen. Geen problemen mee. Maar helaas is racisme een probleem bij veel harde kernen van clubs.
Lang is zelfs Hamas Hamas alle Joden aan het gezongen. Vreselijke leuze. FC Twente is door de UEFA beboet vanwege racistische leuzen. Er zijn veel teveel voorbeelden daarvan, Maccabi is daar geen uitzondering op.
Ik praat hun gedrag absoluut niet goed maar waar zijn de rellen bij Hamas Hamas Joden aan het gas?
Het feit dat het geen lieverdjes zijn maakt nog niet goed wat er gebeurd is de afgelopen week. Op geen enkele manier.
Fleurtje_5
14-11-2024 om 13:45
Muurbloem1985 schreef op 14-11-2024 om 07:33:
waar ik ook moe van word is als mensen zeggen dat de macabi supporters het over Zichzelf hebben afgeroepen, ahaa nu ineens wel, dezelfde mensen hielden maar hun mond dicht toen een aantal maanden geleden hele universiteiten werden gesloopt door palestijnen liefhebbers, zo hypocriet allemaal.
Nou, precies, heel hypocriet idd.
Een columniste die werkzaam is op de universiteit krijgt steeds haatmail en dreigementen. Terwijl zij de spijker precies raak op de kop slaat met haar columns.
https://rtvmaastricht.nl/nieuws/artikel/universiteit-doet-aangifte-van-bedreigingen-richting-onderzoeker 23 okt 2024
https://www.ewmagazine.nl/nederland/achtergrond/2024/10/onderzoek-op-welke-universiteit-voelen-joden-zich-nog-veilig-1433349/ Onderzoek: op welke universiteit voelen Joden zich nog veilig? 04 oktober 2024
Libertine
14-11-2024 om 14:02
Chantal2022 schreef op 14-11-2024 om 13:33:
[..]
We hebben ook de harde kern van Ajax, Feijenoord, PSV en buitenlandse teams zoals Febernaçe. Als die hier de boel(en elkaar) kort en klein slaan gaan pubers uit NW West zich daar ook niet mee bemoeien en voor eigen rechter spelen.
De harde kern van Ajax is echt wel van een heel ander kaliber dan de Maccabi Fanatics. Die zijn extreem rechts en openlijk anti Arabisch. Als de harde kern van Ajax dat was geweest had dat óók voor rellen gezorgd. Kom op toch zeg.
En dat er door de tegenstanders van de Palestijnen (in dit draadje en gister in het debat) met geen woord wordt gesproken over wat de Maccabi aanhangers hier hebben gedaan begint echt gênant te worden. Zeker nu de feiten en beelden bekend zijn. Ik heb ook Wilders niets horen zeggen over de in elkaar geslagen taxichauffeur, niets over de Maccabi die met ijzeren pijpen de stad door gingen, niets over de verbrande vlaggen. Niets! Vooral de aandacht proberen te verleggen naar migranten (what’s new) en antisemitisme in hun schoenen schuiven. En ondertussen doen alsof er alleen maar hele gemoedelijke Israëlische supporters hier waren.
En vanavond gaat het weer mis, in Parijs. Sterker nog. Het is al onrustig vanwege een extreem rechtse Joodse gala Bijeenkomst.
Ja antisemitisme groeit. Dat is vreselijk en daar moet alles aan gedaan worden om dat te voorkomen. Een van de belangrijkste redenen dat het groeit is de genocide die Israël pleegt in Gaza. Waar vele mensen tegen zijn, en dat zijn lang niet allemaal moslims. Het is wat simplistisch maar ook Israël kan iets doen om antisemitisme tegen te gaan; stoppen met genocide plegen. En wat voor nu een prima oplossing zou zijn is; laten ze zich terugtrekken uit deze (Europese !!) competitie. Het zorgt voor teveel onrust Read the room, haal je team terug.
Fleurtje_5
14-11-2024 om 14:05
De moeite waard om te lezen:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20241108_96579610 9 november 2024. Column: Hier was sprake van een georganiseerde Jodenjacht; wie dit niet afkeurt, is een Jodenhater
Onderstaande column is al van 31 augustus 2024:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240830_95197048 31 augustus 2024
..................
Wordt de Hamaspogrom dit collegejaar opnieuw gevierd met flyers, beschuldigingen van genocide en apartheid, haat tegen zionisten, ontkenning van Israëls bestaansrecht, verheerlijking van martelaren, en oproepen tot Jodenmoord middels een wereldwijde intifada? Het lijkt erop. Ondertussen wordt vanuit een morele verhevenheid opgeroepen om Israëlische instellingen te discrimineren met koloniale ethische politiek – oh nee, een ethische commissie.
Universiteiten moeten nu optreden tegen antisemitisme en Israëlhaat. Dit begint met een robuust meldsysteem voor incidenten. Een zerotolerancebeleid waarbij haat tegen Joden serieuze gevolgen heeft. Ethische commissies moeten worden ontmanteld. Samenwerking met antisemitisme bestrijdende organisaties is cruciaal.
.........etc.etc.etc..........
Nicole123
14-11-2024 om 14:18
Muurbloem1985 schreef op 14-11-2024 om 13:00:
[..]
Dit soort gezever horen we al 20 jaar, waar is de eigen verantwoordelijkheid
Nou, dat zorgt vast voor meer integratie, de ervaringen en gevoelens van andere mensen gezever noemen. En dan janken dat ze er niet harder door integreren, maar ze nog minder van je willen aannemen. Wil je nou een fijnere maatschappij of wil je gewoon een zondebok en je emotie botvieren?
Die collega's van mij, die nemen die eigen verantwoordelijkheid. Die zijn nu arts of docent of wetenschapper. Maar geven aan dat ze daar 10x zo hard voor hebben moeten knokken. Dat ze zich nog altijd onzeker of minder voelen. Dat ze zich altijd extra moeten bewijzen. Dat mensen hen anders benaderen dan oerhollandse collega's. Dat ze regelmatig hebben moeten dealen met patiënten die om een andere arts vroegen omdat ze geen arts met een migratieachtergrond wilden. En nee, ze gingen niet rellen, ze dealen er zelf mee, ze nemen hun eigen verantwoordelijkheid. Maar doen alsof mensen met een migratieachtergrond alle kansen krijgen en het helemaal aan henzelf ligt als ze zich achtergesteld, gediscrimineerd of onheus bejegend voelen is niet fair.
Nicole123
14-11-2024 om 14:20
Chantal2022 schreef op 14-11-2024 om 13:33:
[..]
Zou je niet anderen in de mond willen leggen dat ze geweld en eigen rechter spelen oké vinden? Niemand hier zegt dat.
Broadway
14-11-2024 om 14:52
Nicole123 schreef op 14-11-2024 om 12:49:
[..]
Wat is er dan allemaal zo enorm op z'n beloop gelaten? Welke voortvarende dingen had je dan gewild die ook echt de integratie vooruit helpen en niet juist stigmatiserend en veroordelend overkomen richting mensen die zelf niks misdaan hebben?
En hoe zeker ben je van dat 'alle kansen krijgen'? Veel tweedegeneratie migranten ervaren dat juist helemaal niet zo. Zie dit artikel, dat ik hier eerder al citeerde: https://nos.nl/artikel/2544242-de-integratieparadox-hoe-langer-in-nederland-hoe-meer-onbehagen
Ik hoor het ook van mensen om me heen. In de afgelopen weken heb ik - nog voor en los van Amsterdam - van een paar collega's met een migratieachtergrond (geen Marokkaan of moslim overigens, dus nog een stuk minder in het verdomhoekje dan zij) gehoord hoe zij ervaren nog altijd benadeeld te worden, hoe ze vaak als minderwaardig bejegend worden, hoe ze ervaren dat ze zichzelf 10x harder moeten bewijzen, 10x harder moeten knokken voor dezelfde positie als hun collega's met Nederlandse roots. Ik merk daarbij dat het ze echt veel doet en echt veel invloed op ze heeft. Dat kun je niet wegpoetsen met 'ach, ze hebben evenveel kansen, klaar'.
Ik vind dat vrij makkelijk praten vanuit onze eigen gemakkelijke bubbel. Naar de verhalen van die mensen luisteren lijkt me nou juist enorm nodig, juist nu.
misschien is dat inderdaad mijn bubbel waar je instelling en goed Nederlands of Engels kunnen praten voldoende is waardoor er dus een heel gemêleerd gezelschap ontstaat