Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
majorette2005
13-11-2024 om 21:28
Muurbloem1985 schreef op 13-11-2024 om 21:19:
ik begrijp werkelijk niet en dan laat ik 7 oktober 2023 even buiten beschouwing, wat is nou de echte reden waarom mensen zo oververhit zijn over de palestijnen? Waarom is dat niet met Syrië waarom is dat niet met Oekraïne maar zijn er nu al maanden rellen over de palestijnen? Is het toch jodenhaat? Is het opkomen voor de zogenaamde underdog? Ik probeer het te begrijpen maar ik snap het niet.
Omdat er vwb Syrië en Oekraïne geen joden mee gemoeid zijn.
Anfisa
13-11-2024 om 21:37
Libertine schreef op 13-11-2024 om 16:59:
[..]
De verontwaardiging gaat over dat wat Israël moslims aan doet. In Gaza. Wat wordt gevoeld door alle moslims. Als elders in de wereld Nederlanders iets wordt aangedaan vervoelen wij dat toch ook?
Wat doen moslims momenteel Israëlisch mensen aan dat 40.000 doden veroorzaakt? mn verontwaardiging gaat niet over wat moslims moslims aandoen. Of joden joden. Maar Israëlisch moslims en vice versa. En dat begrijp jij best.
Deze probeer ik te begrijpen maar dat lukt me niet helemaal. Positief vind ik dat er die verbondenheid is dat alle moslims (bij ‘alle’ heb ik mijn vraagtekens bij, kom net uit een islamitisch land en daar leeft het niet) die verontwaardiging zouden voelen. Het meeleven vind ik een mooie eigenschap. Maar ja, daar komt ‘ie weer, waarom wordt die verontwaardiging nu pas gevoeld? En waarom alleen Gaza?
Wat er in Gaza gebeurt, een volk dat werkelijk geen kant op kan, is verschrikkelijk. Er zijn meer verschrikkelijke plekken waarbij moslims worden onderdrukt. Wordt dat minder gevoeld? Het is niet een verwijt maar echt begrijpen doe ik het niet. Waarom gaan we niet ook straat op voor al het andere leed? Waarom leven we niet meer mee met de vrouwen in Iran bijvoorbeeld? Of Jemen? Is dat te ver weg, kan men zich daarmee niet identificeren? Kan hoor maar wel interessant om over na te denken, ook voor mezelf.
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je die verbondenheid ook veel meer voelt als je bijvoorbeeld tijdens de koranlessen meer wordt geïnformeerd over het M-O en de rol van Israël en/of als de tv veelvuldig op Al Jazeera staat. Misschien is het wel zoals ik veel geschiedenis op school kreeg over WO2, de holocaust, plus alle documentaires, boeken en films erover. Dat hoorde erbij en wellicht is dat bijvoorbeeld voor veel mensen met een Marrokkaanse achtergrond ook zo en dan klinkt het voor mij al logischer. Werkt het zo?
Over de relschoppers op plein 40-45. Ik denk hierbij veel meer aan jongeren zoals destijds in de Diamantbuurt eind jaren ‘90. Daar kwam ik veel en ook tijdje gewoond maar nooit last gehad want we kenden de ouders. Sommige jongens zijn de zware criminaliteit ingegaan, anderen gaan wel goed.
Wat er op plein 40-45 gebeurde, leek het meer op rellen om het rellen. Dat is weer van een ander kaliber dan de paspoortcontroles etc. Beiden natuurlijk onacceptabel.
Madamecannibale
13-11-2024 om 21:42
Miraval schreef op 13-11-2024 om 21:03:
[..]
Ach het is gewoon een gotspe dat er gedemonstreerd werd op de Dam ondanks het verbod en uitspraak van de rechter. Mensen hebben gewoon het schijt aan het gezag en dat kan gewoon zie je wel. Pas uren later werd er ingegrepen. Ze hadden ze bij aankomst op de Dam al direct aan moeten houden en in verzekering moeten stellen.
Complete anarchie hier. En onkunde van de driehoek Amsterdam. Welk signaal geef je nou als autoriteit af? Je hoeft niet te luisteren naar de wet?
Ik snap het ook niet hoor. Zet gewoon gelijk die waterwerper in en spuit dat plein schoon.
Chantal2022
13-11-2024 om 22:07
Madamecannibale schreef op 13-11-2024 om 21:42:
[..]
Ik snap het ook niet hoor. Zet gewoon gelijk die waterwerper in en spuit dat plein schoon.
Probleem volgens mij is dat ze vooral demonstreren voor TikTok en andere soc.media. Er is grote overlap met XR demo's en daar gaat het ook om veel PR door de beelden van hoe ze zich laten wegslepen. Zelf 0,0 meewerken maar als een agent je dan beetpakt melodramatisch gaan gillen alsof je naar het slachthuis gaat. En dan gaat half internet (de radicaal linkse helft dan) met je meehuilen
We hadden hetzelfde (maar dan de meer rechtse helft ) bij de corona protesten waar ze ook niet meewerkten en dan hardhandig worden aaangepakt, daar zeuren ze nu nog om.
Madamecannibale
13-11-2024 om 22:23
Chantal2022 schreef op 13-11-2024 om 22:07:
[..]
Probleem volgens mij is dat ze vooral demonstreren voor TikTok en andere soc.media. Er is grote overlap met XR demo's en daar gaat het ook om veel PR door de beelden van hoe ze zich laten wegslepen. Zelf 0,0 meewerken maar als een agent je dan beetpakt melodramatisch gaan gillen alsof je naar het slachthuis gaat. En dan gaat half internet (de radicaal linkse helft dan) met je meehuilen
We hadden hetzelfde (maar dan de meer rechtse helft ) bij de corona protesten waar ze ook niet meewerkten en dan hardhandig worden aaangepakt, daar zeuren ze nu nog om.
Als je kijkt naar dat volk op die filmpjes kan je daar nog best gelijk in hebben: https://www.ad.nl/binnenland/live-geweld-amsterdam-265-pro-palestijnse-demonstranten-afgevoerd-door-politie-nog-steeds-druk-op-de-dam~af2e022f/
Chantal2022
13-11-2024 om 22:55
Madamecannibale schreef op 13-11-2024 om 22:23:
[..]
Als je kijkt naar dat volk op die filmpjes kan je daar nog best gelijk in hebben: https://www.ad.nl/binnenland/live-geweld-amsterdam-265-pro-palestijnse-demonstranten-afgevoerd-door-politie-nog-steeds-druk-op-de-dam~af2e022f/
Ze zijn weliswaar aan het klieren en het treiteren (door weer terug naar de Dam te gaan, agenten beledigen etc) maar gebruiken gelukkig tot nu toe zelf geen geweld en zijn niets aan het vernielen.
Thora
14-11-2024 om 00:19
Madamecannibale schreef op 13-11-2024 om 21:42:
[..]
Precies. Toen in de coronatijd hadden ze daar ook geen moeite mee. Met hoeveel maten wordt er inmiddels gemeten in dit Animalfarm land?
Thora
14-11-2024 om 00:23
majorette2005 schreef op 13-11-2024 om 21:28:
[..]
Omdat er vwb Syrië en Oekraïne geen joden mee gemoeid zijn.
Dit dus. Eindelijk kan het antisemitisme geuit worden want er is eindelijk een excuus hiervoor. En er mag niets van gezegd worden want dan ben je een moslimbasher en zet je hele bevolkingsgroepen weg en ga zo maar door. Op deze voedingsbodem heeft iemand vorige eeuw hele goeie resultaten geboekt. En nee dat had destijds niets met moslims te maken maar wel met een gecreëerde sfeer waarin antisemitisme hoogtij kon vieren.
Miraval
14-11-2024 om 00:44
Ik heb net een stuk van het debat gekeken en de inbreng van Timmermans die zich wel heel erg druk maakte dat er gesproken werd over een groep mensen. Omdat het gevaar bestaat dat mensen (in dit geval moslims) dan denken het gaat over ons allemaal.
De definitie van een groep is;
Een groep is een verzameling van twee of meer personen die met elkaar omgaan. Dit kan zijn omdat zij zich met elkaar identificeren of omdat zij een gezamenlijk doel hebben.
Dus hoezo mag er niet gesproken worden over een groep mensen die relschoppen en geweld gebruiken? Hoe moet je ze dan noemen? Een verzameling mensen? Een aantal mensen? Dat zijn nog steeds volgens de definitie groepen.
Het hele debat werd er uitdrukkelijk door sprekers gezegd nee niet allemaal maar een deel van de Marokkaanse jongeren. Of een deel van de Moslim jongeren. Hoe krampachtig wil je een debat voeren wanneer het woord groep al polariserend en stigmatiserend werkt?
Thora
14-11-2024 om 01:16
Dit dus. Had het om Chinezen gegaan of Molukkers dan had het allemaal een stuk makkelijker voor ze geweest. Tenminste dat is wat ik denk.
Luchtpost
14-11-2024 om 02:26
Precies. Volkomen onduidelijk, dat gedoe over "groepen".
Nergens is door wie dan ook gezegd dat alle moslims of alle Marokkanen slecht zouden zijn of het land uit gezet zouden moeten worden. Er is alleen gezegd dat in dit geval de daders van die Jodenjacht veelal moslims van Marokkaanse herkomst waren.
Vervang het woord Marokkanen/moslims bijvoorbeeld eens door het woord studenten.
Stel dat een aantal (!) studenten van studentenvereniging X gestraft moeten worden omdat zij zich misdragen hebben. Dan is er helemaal niemand in NL die roept dat alle studenten gestraft moeten worden vanwege hun "student zijn".
-Timmermans eist/wil dat individuele mensen op hun gedrag worden beoordeeld, "en niet op wie zij zijn of tot welke groep zij behoren".
-Wilders/Van der Plas zeggen dat zij vinden dat individuen die zich misdragen hebben, moeten worden bestraft
-Timmermans verwijt Wilders c.s vervolgens dat zij "hele groepen in de samenleving uitsluiten" (?), terwijl de hele dag niemand ook maar iets heeft gezegd over groepen die als collectief bestraft zouden moeten worden vanwege het gedrag van sommige mensen die ook deel uitmaken van de één of andere "groep".
Dat “blind” verdedigen is juist een gevaar voor de samenleving. Ik heb helemaal niemand vandaag horen zeggen dat er maatregelen genomen zouden moeten worden tegen mensen die geen kwaad in de zin hebben.
Als het al zo is dat er nu ergens in NL onschuldige mensen zijn die denken dat zij hun paspoort kwijt kunnen raken, dan is die angst/slachtofferschap uitsluitend door Timmermans en de zijnen opgeroepen c.q. aangewakkerd.
En niet door degenen die zeggen dat individuen die zich misdragen hebben daarvoor een passende straf moeten krijgen.
Daglichtlamp
14-11-2024 om 07:21
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2024-2025/23
Ik zou zeggen, lees de inbreng van bijvoorbeeld Wilders, en zie hoe vaak hij het ongespecificeerd heeft over Marokkanen en Moslims. Hoe hij niet in gesprek wil met deze groepen (Marokkanen, Moslims) voordat het tuig is aangepakt.
De heer Dijk (SP):
Het is zeer terecht om haat, geweld en angstzaaien niet te accepteren. En mensen die over de schreef gaan en geweld gebruiken moet je oppakken, aanpakken en straffen. "De waarheid" vind ik hierbij een zware term en vind ik ook moeilijk om te horen van politici. Dat woord werd gebruikt. Maar het benoemen van problemen is zeer terecht. Oplossingen bieden is dat ook. De heer Wilders zei net iets interessants. Hij zei: "Ik hoor die moslimgemeenschappen niet. Ik hoor ze niet. Waar zijn ze? Het is muisstil." U bent niet stil. Dat kunnen we in ieder geval zeggen: de heer Wilders is niet stil. Een oplossing zou kunnen zijn dat u hen de hand reikt en met hen in gesprek gaat. Ik vraag me af of u bereid bent om die uitnodiging hier nu te doen.
De heer Wilders (PVV):
Ik ga met iedereen in gesprek die met mij in gesprek wil, maar eerst zal er nu hard moeten worden opgetreden tegen dit tuig. Laten we dat eerst eens doen. Daarna kunnen we met elkaar in gesprek gaan, maar we gaan wat mij betreft eerst eindelijk keihard optreden tegen het tuig, de jongeren of ouderen of wie dan ook, dat verantwoordelijkheid is voor de Jodenjacht, de gasten die heel Nederland onveilig maken op al die plekken die ik net noemde. En als we dat hebben gedaan, ga ik met iedereen in gesprek, maar niet eerder.
Muurbloem1985
14-11-2024 om 07:33
waar ik ook moe van word is als mensen zeggen dat de macabi supporters het over Zichzelf hebben afgeroepen, ahaa nu ineens wel, dezelfde mensen hielden maar hun mond dicht toen een aantal maanden geleden hele universiteiten werden gesloopt door palestijnen liefhebbers, zo hypocriet allemaal.
Chantal2022
14-11-2024 om 08:06
Blijkbaar wel vernielingen.
Team ME in deze hoor, als je de hele avond getreiterd en tegengewerkt wordt
------------------------------
Politie onderzoekt beelden van geweld ME'ers in Westelijk Havengebied
De politie onderzoekt beelden waarop politiegeweld te zien is na het pro-Palestijnse protest van woensdagavond. Op de beelden die rondgaan op sociale media, is te zien hoe ME'ers, nadat de demonstranten bij het Westelijk Havengebied uit de bus werden gezet, schreeuwen tegen opgepakte demonstranten en slaan met wapenstokken.
265 demonstranten werden afgevoerd naar het Westelijk Havengebied of het Westergasterrein, nadat zij weigerden de Dam te verlaten, waar een demonstratieverbod gold. Volgens de politie hebben de demonstranten vernielingen aangebracht aan de GVB-bussen die voor de verplaatsing zijn gebruikt.
In de video is te zien dat de demonstranten na opdracht van de agenten van de ME een kant op lopen. Een demonstrant op de grond krijgt van een agent slagen met een wapenstok. Dit gebeurt opnieuw wanneer de persoon opstaat. Ook een andere persoon die wegloopt, krijgt slagen van een agent met een wapenstok.
Eerder meldde de politie ook al een incident van afgelopen zondag te onderzoeken. Toen raakte een vrouw gewond tijdens een pro-Palestijnse demonstratie in Amsterdam. "Op basis van eerste beelden gingen we ervan uit dat de vrouw viel. Op nieuwe beelden lijkt het erop dat de vrouw ook geraakt wordt met een wapenstok. De politie gaat onderzoek doen naar dit incident of hier gehandeld is volgens de geweldsinstructie," schreef de politie op X.
Fleurtje_5
14-11-2024 om 08:13
Miraval schreef op 13-11-2024 om 21:03:
[..]
Ach het is gewoon een gotspe dat er gedemonstreerd werd op de Dam ondanks het verbod en uitspraak van de rechter. Mensen hebben gewoon het schijt aan het gezag en dat kan gewoon zie je wel. Pas uren later werd er ingegrepen. Ze hadden ze bij aankomst op de Dam al direct aan moeten houden en in verzekering moeten stellen.
Complete anarchie hier. En onkunde van de driehoek Amsterdam. Welk signaal geef je nou als autoriteit af? Je hoeft niet te luisteren naar de wet?
Precies dit.