Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Nicole123 schreef op 09-11-2024 om 17:07:

[..]

Dit is een heel valse verdraaiing en volgens mij weet je dat zelf ook prima. Ik heb juist zelf gezegd dat bijna allemaal moslims zijn, dus ik ben helemaal niet tegen dat benoemen. Ik zeg alleen ook dat je het niet om moet draaien en generaliseren naar alle moslims toe. Want dat is wat hier massaal gedaan wordt en dan ben je zelf net zo goed een hele bevolkingsgroep aan het wegzetten en aanvallen (= racisme), wat je zelf juist zo erg vindt als het richting de joden gebeurt.

Bijna alle pedofielen zijn mannen, maar niet alle mannen zijn pedofielen. Dus draai het niet om.

Laat het nou net niet jij zijn over wie ik het heb.

Muurbloem1985 schreef op 09-11-2024 om 17:29:

[..]

Zucht daar gaat het niet om, je kunt toch zeggen "ik ben als moslim tegen jodenhaat en terrorisme" zo moeilijk is het niet he

Ik snap wat je bedoelt hoor. Maar zeg jij ook bij ieder bericht over een witte pedofiel ja dat kan echt niet ik als witte Nederlander distantieer me daarvan?

Ik hoef dat zelf niet te horen hoor van alle moslims. Ik begrijp ook wel dat er heel veel zijn die zich doodschamen om wat er gebeurd is in Amsterdam.

Je hebt er verder ook niks aan want het gaat die anderen echt niet veranderen. 

Voorlichting daar begint het mee. Scholen hebben hun verantwoordelijkheid. En wat mij betreft worden scholen helemaal losgekoppeld van religie. Je geloof mag je thuis en in je privé omgeving uitoefenen maar niet op scholen en sportverenigingen. En in sommige gevallen ook niet tijdens je werk.

Jodenhaat is eeuwen oud en niet voorbehouden aan Moslims. Al is er een significant grote groep onder de Moslims die antisemiet zijn. En juist die groep moet je kleiner kunnen maken. 

De vraag is alleen hoe? En voorlopig wordt er allemaal wel naar mensen gewezen, misschien ook naar oorzaken maar niemand (ik ook niet) komt met oplossingen. En daar zitten we juist op te wachten. 

Muurbloem1985 schreef op 09-11-2024 om 17:29:

[..]

Zucht daar gaat het niet om, je kunt toch zeggen "ik ben als moslim tegen jodenhaat en terrorisme" zo moeilijk is het niet he

Zeg jij als Nederlander dan publiekelijk dat je bent tegen rechts-extremisme, tegen drugscriminaliteit a la Holleeder, tegen fraude en noem alles maar op wat mensen van jouw 'groep' allemaal verkeerd hebben gedaan? Heel makkelijk toch? Of voel je je daar niet toe geroepen, omdat je je als individu daar niet toe geroepen voelt? En nee, dat is niet 'allerlei dingen erbij halen'. Dat is het verschil tussen mensen ter verantwoording roepen voor hun eigen daden versus de daden van anderen.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 09-11-2024 om 17:30:

[..]

Laat het nou net niet jij zijn over wie ik het heb.

Oké. Over wie wel dan?

Nicole123 schreef op 09-11-2024 om 17:35:

[..]

Zeg jij als Nederlander dan publiekelijk dat je bent tegen rechts-extremisme, tegen drugscriminaliteit a la Holleeder, tegen fraude en noem alles maar op wat mensen van jouw 'groep' allemaal verkeerd hebben gedaan? Heel makkelijk toch? Of voel je je daar niet toe geroepen, omdat je je als individu daar niet toe geroepen voelt? En nee, dat is niet 'allerlei dingen erbij halen'. Dat is het verschil tussen mensen ter verantwoording roepen voor hun eigen daden versus de daden van anderen.

Ik wil best zeggen dat ik tegen drugscriminaliteit ben, zo moeilijk is het niet om slechte dingen te veroordelen.

Miraval schreef op 09-11-2024 om 17:34:

[..]

Ik snap wat je bedoelt hoor. Maar zeg jij ook bij ieder bericht over een witte pedofiel ja dat kan echt niet ik als witte Nederlander distantieer me daarvan?

Ik hoef dat zelf niet te horen hoor van alle moslims. Ik begrijp ook wel dat er heel veel zijn die zich doodschamen om wat er gebeurd is in Amsterdam.

Je hebt er verder ook niks aan want het gaat die anderen echt niet veranderen.

Voorlichting daar begint het mee. Scholen hebben hun verantwoordelijkheid. En wat mij betreft worden scholen helemaal losgekoppeld van religie. Je geloof mag je thuis en in je privé omgeving uitoefenen maar niet op scholen en sportverenigingen. En in sommige gevallen ook niet tijdens je werk.

Jodenhaat is eeuwen oud en niet voorbehouden aan Moslims. Al is er een significant grote groep onder de Moslims die antisemiet zijn. En juist die groep moet je kleiner kunnen maken.

De vraag is alleen hoe? En voorlopig wordt er allemaal wel naar mensen gewezen, misschien ook naar oorzaken maar niemand (ik ook niet) komt met oplossingen. En daar zitten we juist op te wachten.

Maar dat is juist het probleem ik hoor moslims nooit veroordelen wat er is gebeurd op 7 Oktober 2023 ik hoor moslims ook niet veroordelen wat er afgelopen donderdag is gebeurd, blijkbaar is men daar te trots voor.

Criminelen (en zo ook pedofielen) als groep naast Moslims zetten vind ik vreemd. Criminelen komen uit alle lagen van de bevolking en doen die daden niet vanuit een bepaalde geloofsovertuiging. 

Miraval schreef op 09-11-2024 om 17:34:

[..]

Maar als je voorlichting belangrijk vindt en dat scholen hun verantwoordelijkheid hebben dan moet je juist niet gaan doen alsof religie niet bestaat. Juist als je dat doet dan verdwijnt het compleet achter de voordeur, waar je er geen enkele controle over hebt. Dan krijg je niet die verbinding, maar kitten mensen nog meer dan nu al bij hun eigen groep en krijg je sterker radicalisering. Ik denk dat op scholen juist het heel belangrijk is om te leren over religie, burgerschap en respect voor anderen. Iedereen is anders, gelooft wat anders en dat is allemaal oké. We bestrijden elkaar niet om elkaars religie, we zien elkaar als mensen. We nemen wat Netanyahu doet ook als we daar heel boos over zijn onze joodse klasgenoot niet kwalijk en wat het tuig in Amsterdam gedaan heeft of wat Hamas doet niet onze moslim klasgenoot. De islam proberen te bestrijden door het uit het publieke domein te weren werkt enkel averechts. 

Miraval schreef op 09-11-2024 om 17:20:

[..]

Nee dat moet je ook zeker niet doen. Maar je moet wel kijken naar het waarom de Jodenhaat juist bij die groep groter is dan bij andere groepen. Want dat is wel degelijk het geval.

De geschiedenis en deel van de opvoeding. Heb je dat filmpje op X van een Libanese Jood gezien? 
https://x.com/GadSaad/status/1855084313278070851

Nog eentje

https://www.hudson.org/religious-freedom/saturday-people-sunday-people-americans-risk-lela-gilbert

"Tony Perkins recently hosted a “Washington Watch” conversation about the ongoing Gaza War with retired Israel Defense Forces Major and Middle East expert Amir Tsarfati. Perkins explained, “When I chaired the U.S. Commission on International Religious Freedom, we were looking at this rise of anti-Semitism in Western Europe. And historically speaking, Israel is the ‘canary in the coal mine.’”

Tsarfati agreed wholeheartedly. He went on to say that if we remain silent about what is happening to Jewish people all over the world, Christians will soon face the same kind of abuses. “In fact,” he pointed out, “those terrorists always say, ‘The Saturday people are first. The Sunday people are next.’ They use those terms to identify Jews and Christians. They don’t even hide it!”"

Muurbloem1985 schreef op 09-11-2024 om 17:42:

[..]

Maar dat is juist het probleem ik hoor moslims nooit veroordelen wat er is gebeurd op 7 Oktober 2023 ik hoor moslims ook niet veroordelen wat er afgelopen donderdag is gebeurd, blijkbaar is men daar te trots voor.

En dat laatste is nou net het grote mentaliteitsverschil tussen Moslims (of eigenlijk mensen met Noord-afrikaanse roots) en autochtone Nederlanders.

Nederlanders zijn niet trots op hun Nederlands zijn. En die mensen zijn een trots volk. Misschien zouden wij iets meer trots mogen hebben als Nederlanders. En dat ook uit mogen dragen. 

Muurbloem1985 schreef op 09-11-2024 om 17:40:

[..]

Ik wil best zeggen dat ik tegen drugscriminaliteit ben, zo moeilijk is het niet om slechte dingen te veroordelen.

Maar je hebt dat niet op je socials gezet neem ik aan, dus niemand weet het van je verder. Zo vergaat het veel moslims ook. Als jij gewoon oprecht met een moslim in gesprek gaat dan zal het overgrote deel gewoon zeggen dat ze wat er in Amsterdam gebeurd is vreselijk vinden en wat er op 7 oktober is gebeurd vreselijk voor de Israëliers. Maar je veroordeelt ze al bij voorbaat.

Nicole123 schreef op 09-11-2024 om 17:47:

[..]

Maar je hebt dat niet op je socials gezet neem ik aan, dus niemand weet het van je verder. Zo vergaat het veel moslims ook. Als jij gewoon oprecht met een moslim in gesprek gaat dan zal het overgrote deel gewoon zeggen dat ze wat er in Amsterdam gebeurd is vreselijk vinden en wat er op 7 oktober is gebeurd vreselijk voor de Israël.iers. Maar je veroordeelt ze al bij voorbaat.

Dat is gewoon niet waar

Miraval schreef op 09-11-2024 om 17:46:

[..]

En dat laatste is nou net het grote mentaliteitsverschil tussen Moslims (of eigenlijk mensen met Noord-afrikaanse roots) en autochtone Nederlanders.

Nederlanders zijn niet trots op hun Nederlands zijn. En die mensen zijn een trots volk. Misschien zouden wij iets meer trots mogen hebben als Nederlanders. En dat ook uit mogen dragen.

Ik ben best wel trots op Nederland en Nederlands zijn. Tegelijkertijd hoor je dan vaak dat het alleen maar white privilege is. Je zou je bijna moeten gaan schamen.

Poezie schreef op 09-11-2024 om 17:44:

Criminelen (en zo ook pedofielen) als groep naast Moslims zetten vind ik vreemd. Criminelen komen uit alle lagen van de bevolking en doen die daden niet vanuit een bepaalde geloofsovertuiging.

Er zijn mensen die uit een christelijke levensovertuiging dingen doen die ik vreselijk vind. Bijv nepnieuws over vaccinaties verspreiden, homoseksuele jongeren wijsmaken dat ze ziek of zondig zijn of artsen die abortus uitvoeren bedreigen. Maar ik voel me niet één met die mensen omdat ik ook christen ben en voel me totaal niet geroepen om me publiekelijk van hen te distantiëren. Ik heb toevallig dezelfde religie, maar ben niet verantwoordelijk voor hun daden. Net zo als wanneer een Nederlander erge dingen doet ik niet me mede-verantwoordelijk voel omdat ik ook die nationaliteit heb. Waarom doe je dat met moslims en Marokkanen dan wel?

Muurbloem1985 schreef op 09-11-2024 om 17:50:

[..]

Dat is gewoon niet waar

Probeer het eens, zou ik zeggen. Ik vind het jouw aanname dat het niet waar zou zijn. De bagger die je op social media leest is echt niet representatief en kleurt jouw beeld van moslims onnodig negatief. Als ik een bericht van het RIVM over vaccinatie lees dan lijkt het ook alsof heel Nederland een vaccinweigeraar en complotdenker is en dat ligt in werkelijkheid ook nogal anders. (Edit: ik bedoel dus de comments op bijv Facebook onder een nieuwsbericht van het RIVM, daar lusten de houden ook geen brood van.)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.