Nieuws en actueel
Yumi
13-12-2023 om 15:47
Hoe linkse woke rechts-populisme in de hand werkt: ‘We zijn mensen weer op ras en gender gaan indelen’
Het onderstaande artikel geeft een duidelijk beeld waarom ik de keuze heb gemaakt, om voor het eerst van mijn leven te stemmen op een rechtse partij. Dit komt mede omdat ik steeds meer het gevoel krijg dat de vrijheid van meningsuiting op de tocht staat. Door sommige feiten te benoemen, die ik kon staven met cijfers van het CBS werd ik in een discussie, in de hoek van discriminatie gegooid.
Zijn er meer formummers die het gevoel hebben dat er 2 kampen zijn? Wat vinden jullie ervan dat activisten stellen, dat er helemaal geen vooruitgang is geboekt en de wereld opdelen in twee typen mensen: racist of geen racist?
De wereldwijde opkomst van rechtse populistische leiders, zoals Geert Wilders, heeft alles te maken met de woke-ideologie van links, betoogt de Amerikaanse politicoloog Yascha Mounk. De linkse focus op ras en gender doet de maatschappij meer kwaad dan goed. ,,Ik roep iedereen op uit de eigen sociale bubbel te komen”, stelt Mounk tijdens een interview.
Wie kijkt naar de politieke verschuivingen in de wereld van de afgelopen jaren, kan nauwelijks verrast zijn door de verkiezingsoverwinning van de PVV vorige maand in Nederland.
Die nieuwe ideologie, die we ‘woke’ zijn gaan noemen, zorgt juist voor meer polarisering dan voor samenhang en vooruitgang, betoogt Mounk. We kijken niet meer naar wat ons verbindt, maar juist naar waarin we verschillen. ,,Natuurlijk zijn er problemen met discriminatie en racisme in de Nederlandse maatschappij. Maar je kunt toch niet ontkennen dat er in Nederland, net zoals in Amerika, de afgelopen 100, 150 jaar grote stappen zijn gezet in gelijkheid van mensen? Dat er fundamentele verbeteringen zijn doorgevoerd in de maatschappij.”
,,Het ging de oorspronkelijke burgerrechtenactivisten om inclusiviteit, om gelijke rechten wat betreft ras en homoseksualiteit. Zij hadden een winnend argument. Maar er zijn nu activisten die stellen dat er helemaal geen vooruitgang is geboekt en de wereld opdelen in twee typen mensen: racist of geen racist. Als je daar kritiek op hebt, zeggen ze dat het ‘witte gevoeligheid’ is. Dan zeg je dus eigenlijk dat iedereen die kritiek op je levert kwaadaardig is. Daar komt bij dat die activisten lang niet voor de hele gemeenschap spreken.’’
(Het artikel is te lang om in zijn geheel te plaatsen)
Hoe linkse woke rechts-populisme in de hand werkt: ‘We zijn mensen weer op ras en gender gaan indelen’ | Binnenland | gelderlander.nl
Moirmel
02-05-2024 om 17:16
Campanula schreef op 02-05-2024 om 17:01:
[..]
Zelfcensuur of beschaving of rekening houden met meelezers. En deze reactie staf ik ook weer. Je speelt nogal graag op de persoon.
Doen, absoluut doen. Ik speel nogal graag op de persoon? Wie zit er hier te zwaaien met het stafstokje? Is het omdat je geen weerwoord hebt en maar al te graag deze berichten ziet verwijderen?
Over je opmerking "Rekening houden met meelezers", lees Geweld van Zizek eens. Ik ga met open vizier de confrontatie met jou aan, je zou je moeten hoeden voor zij die tolereren en in het stemhoekje extreem stemmen.
Campanula
02-05-2024 om 17:26
Moirmel schreef op 02-05-2024 om 17:16:
[..]
Doen, absoluut doen. Ik speel nogal graag op de persoon? Wie zit er hier te zwaaien met het stafstokje? Is het omdat je geen weerwoord hebt en maar al te graag deze berichten ziet verwijderen?
Over je opmerking "Rekening houden met meelezers", lees Geweld van Zizek eens. Ik ga met open vizier de confrontatie met jou aan, je zou je moeten hoeden voor zij die tolereren en in het stemhoekje extreem stemmen.
Ik geef de hele tijd al weerwoord op iedereen en het lijkt mij enkel fair om je openlijk te staffen. En dat je op de persoon spelen niet snapt is jammer. Dat betekent dat je negatief gaat praten over de persoon in plaats van het onderwerp. Bedankt voor de boekentip.
Dietloverzzz
02-05-2024 om 18:07
Moirmel schreef op 02-05-2024 om 16:48:
[..]
Nog niet verder gelezen, maar hier zie je de cancelcultuur in actie.
Ja inderdaad brrrr.
Dietloverzzz
02-05-2024 om 18:11
Campanula schreef op 02-05-2024 om 16:44:
[..]
Nee. Witte en zwarte zijn relatief neutraal als bijvoeglijk naamwoord. Voel je je soms miskend? Dat klinkt als een slachtofferrol. Nergens voor nodig.
Ik niet hoor. Daar ben ik niet van. Ik houd gewoon niet van die woke en cancelcultuur waar jouw laatste posts inclusief het stafgedrag het perfecte voorbeeld van zijn.
Miraval
02-05-2024 om 18:15
ontopic althans dat ga ik proberen.
Ik vind dit zo'n lastig onderwerp dat iets zinnigs erover zeggen voor mij heel moeilijk is aangezien ik vind dat beide kanten van de medaille een punt hebben.
Ja diversiteit is belangrijk maar moet dat ten koste gaan van anderen met dezelfde of zelfs betere kwalificaties?
Ja aandacht voor LGBTHI is belangrijk maar ik kan best begrijpen dat er mensen zijn die de overdaad aan regenbogen en one-love banden wat teveel vinden.
Aandacht voor gelijke behandeling van transmensen is heel belangrijk. Transmensen in de sport is een lopende discussie met voor en tegenstanders en de inzet is (top)sport voor (cis)vrouwen en hun kansen daarin.
Titels zoals moeder veranderen in mensen gaat mij ook te ver. Prima voor degene die dat willen, die mogelijkheid is er ook nu gelukkig, maar het mag niet de standaard worden. Ja het was een "foutje" werd er gezegd maar later bleek dat dit "foutje" weldoordachte was door mensen achter de schermen. En voor wat? Om inclusiviteit te promoten over de rug van de meerderheid en dan kwaad te kunnen spreken over de ontstane ophef want "die mensen" zijn transfoob.
J.K. Rowling die op alle manieren belachelijk wordt gemaakt terwijl wat ze zegt best enige waarheid bevat. Het is in ieder geval iets om over na te denken en om tot overeenkomensten te komen door samen te werken. En niet om door het slijk gehaald te worden door trans-activisten.
Goed het geeft wel stof tot nadenken en ik hoop dat de discussie ten allen tijden respectvol gevoerd kan worden. Maar de extreme voor en tegenstanders maken het verrekte moeilijk.
Yumi
02-05-2024 om 18:19
Dietloverzzz schreef op 02-05-2024 om 16:29:
[..]
Deze post toont precies aan waarom er zoveel (wat mij betreft terechte) weerstand bestaat tegen die hele woke hype.
Dit
Gebruikersnaaminvullen schreef op 02-05-2024 om 16:36:
[..]
Witte heeft wel een negatieve ondertoon. Helemaal als je leest over "die (oude) witte mannen".
En dit
Spoken zijn wit👻
Yumi
02-05-2024 om 18:34
Campanula schreef op 02-05-2024 om 16:44:
[..]
Nee. Witte en zwarte zijn relatief neutraal als bijvoeglijk naamwoord. Voel je je soms miskend? Dat klinkt als een slachtofferrol. Nergens voor nodig.
Zwarte klinkt niet neutraal en is net zo negatief als witte. In nieuws of bijvoorbeeld burgernet spreekt men over getint en dat klinkt een stuk vriendelijker.
Campanula
02-05-2024 om 18:39
Dietloverzzz schreef op 02-05-2024 om 18:11:
[..]
Ik niet hoor. Daar ben ik niet van. Ik houd gewoon niet van die woke en cancelcultuur waar jouw laatste posts inclusief het stafgedrag het perfecte voorbeeld van zijn.
'Oh nee dan mag het wel natuurlijk' is gewoon jammeren dat je iets niet mag en de ander blijkbaar wel..Perfect voorbeeld van 'je mag ook niets meer zeggen'. Terwijl alles hier geschreven mag worden tot nu toe.
Moedwillig termen gebruiken die discriminerend zijn meld ik gewoon openlijk. Het staat er nog steeds, dus het zal wel mogen volgens de huisregels.
Campanula
02-05-2024 om 18:42
Yumi schreef op 02-05-2024 om 18:34:
[..]
Zwarte klinkt niet neutraal en is net zo negatief als witte. In nieuws of bijvoorbeeld burgernet spreekt men over getint en dat klinkt een stuk vriendelijker.
Ik bedoelde het als bijvoeglijk naamwoord en in verhouding tot het n-woord. Getint of persoon van kleur klinkt ook idd vriendelijker. Snap ook niet zo goed waarom je dat woord moet blijven gebruiken als velen aangegeven hebben dat het pijn doet. Kleine moeite toch om rekening te houden met die gevoelens?
Malibu2
02-05-2024 om 18:49
Ik heb ook grote moeite met de termen wit en zwart en weiger die ook te gebruiken wanneer het om huidskleur gaat.
Ten eerste ken ik niemand die wit is, en ook niemand die zwart is.
Ten tweede is zwart-wit de grootste tegenstelling in kleur die je maar kunt hebben. Dat staat me ook zo tegen in woke, het zoekt geen toenadering, het wil geen kloof overbruggen, maar vergroot verschillen en tegenstellingen alleen maar.
Als derde worden er mensen "black" genoemd die ik eerder onder iets donkerder blank zou scharen. Het is blijkbaar het een of het ander, waarom eigenlijk?
Tenslotte staat de kleur wit symbool voor perfectie en onschuld. Zwart staat voor dood, kwaad, duisternis, allemaal negatieve dingen. Dit zijn toch associaties die mensen met die kleuren hebben. Dan associeer je blanken met perfectie en donkerder mensen met het kwaad? Tja...
Dietloverzzz
02-05-2024 om 18:55
Campanula schreef op 02-05-2024 om 18:39:
[..]
'Oh nee dan mag het wel natuurlijk' is gewoon jammeren dat je iets niet mag en de ander blijkbaar wel..Perfect voorbeeld van 'je mag ook niets meer zeggen'. Terwijl alles hier geschreven mag worden tot nu toe.
Moedwillig termen gebruiken die discriminerend zijn meld ik gewoon openlijk. Het staat er nog steeds, dus het zal wel mogen volgens de huisregels.
Nee hoor ik doel op meten met 2 maten en ik attendeer je erop dat juist woke zich schuldig maakt aan keiharde discriminatie. Je bent zogenaamd toch zo tegen racisme? Blijkbaar niet dus want je doet het juist zelf terwijl je beweert daar tegen te zijn (zie definitie discriminatie het maken van onderscheid oa op basis van ras). Maar ik denk niet dat jij beschikt over die zelfreflectie met betrekking tot jouw denken over jouw handelen en uitingen hier nu.
Dietloverzzz
02-05-2024 om 18:56
Campanula schreef op 02-05-2024 om 18:42:
[..]
Ik bedoelde het als bijvoeglijk naamwoord en in verhouding tot het n-woord. Getint of persoon van kleur klinkt ook idd vriendelijker. Snap ook niet zo goed waarom je dat woord moet blijven gebruiken als velen aangegeven hebben dat het pijn doet. Kleine moeite toch om rekening te houden met die gevoelens?
Woke alarmmmm. Bedankt dat je hier laat zien wat woke inhoudt en waarom dit topic ooit is gestart. Mooie voorbeelden hier.
Daglichtlamp
02-05-2024 om 18:57
Malibu2 schreef op 02-05-2024 om 18:49:
Als derde worden er mensen "black" genoemd die ik eerder onder iets donkerder blank zou scharen. Het is blijkbaar het een of het ander, waarom eigenlijk?
Heeft dat niet ook zijn herkomst uit de slaventijd? Ook al was de vader blank en vrij, het kind bleef gezien worden als zwart en slaaf.
Campanula
02-05-2024 om 18:59
Malibu2 schreef op 02-05-2024 om 18:49:
...
Dat staat me ook zo tegen in woke, het zoekt geen toenadering, het wil geen kloof overbruggen, maar vergroot verschillen en tegenstellingen alleen maar.
Waarom moet 1 kant de kloof overbruggen? Toenadering zoeken kan toch door allebei? Ook de 'slapers' moeten dan meebewegen.
Daglichtlamp
02-05-2024 om 18:59
Gebruikersnaaminvullen schreef op 02-05-2024 om 16:36:
[..]
Witte heeft wel een negatieve ondertoon. Helemaal als je leest over "die (oude) witte mannen".
Ja maar je wilt toch niet werkelijk beweren dat in onze maatschappij (oude) witte mannen gediscrimineerd worden?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.