Nieuws en actueel
Yumi
13-12-2023 om 15:47
Hoe linkse woke rechts-populisme in de hand werkt: ‘We zijn mensen weer op ras en gender gaan indelen’
Het onderstaande artikel geeft een duidelijk beeld waarom ik de keuze heb gemaakt, om voor het eerst van mijn leven te stemmen op een rechtse partij. Dit komt mede omdat ik steeds meer het gevoel krijg dat de vrijheid van meningsuiting op de tocht staat. Door sommige feiten te benoemen, die ik kon staven met cijfers van het CBS werd ik in een discussie, in de hoek van discriminatie gegooid.
Zijn er meer formummers die het gevoel hebben dat er 2 kampen zijn? Wat vinden jullie ervan dat activisten stellen, dat er helemaal geen vooruitgang is geboekt en de wereld opdelen in twee typen mensen: racist of geen racist?
De wereldwijde opkomst van rechtse populistische leiders, zoals Geert Wilders, heeft alles te maken met de woke-ideologie van links, betoogt de Amerikaanse politicoloog Yascha Mounk. De linkse focus op ras en gender doet de maatschappij meer kwaad dan goed. ,,Ik roep iedereen op uit de eigen sociale bubbel te komen”, stelt Mounk tijdens een interview.
Wie kijkt naar de politieke verschuivingen in de wereld van de afgelopen jaren, kan nauwelijks verrast zijn door de verkiezingsoverwinning van de PVV vorige maand in Nederland.
Die nieuwe ideologie, die we ‘woke’ zijn gaan noemen, zorgt juist voor meer polarisering dan voor samenhang en vooruitgang, betoogt Mounk. We kijken niet meer naar wat ons verbindt, maar juist naar waarin we verschillen. ,,Natuurlijk zijn er problemen met discriminatie en racisme in de Nederlandse maatschappij. Maar je kunt toch niet ontkennen dat er in Nederland, net zoals in Amerika, de afgelopen 100, 150 jaar grote stappen zijn gezet in gelijkheid van mensen? Dat er fundamentele verbeteringen zijn doorgevoerd in de maatschappij.”
,,Het ging de oorspronkelijke burgerrechtenactivisten om inclusiviteit, om gelijke rechten wat betreft ras en homoseksualiteit. Zij hadden een winnend argument. Maar er zijn nu activisten die stellen dat er helemaal geen vooruitgang is geboekt en de wereld opdelen in twee typen mensen: racist of geen racist. Als je daar kritiek op hebt, zeggen ze dat het ‘witte gevoeligheid’ is. Dan zeg je dus eigenlijk dat iedereen die kritiek op je levert kwaadaardig is. Daar komt bij dat die activisten lang niet voor de hele gemeenschap spreken.’’
(Het artikel is te lang om in zijn geheel te plaatsen)
Hoe linkse woke rechts-populisme in de hand werkt: ‘We zijn mensen weer op ras en gender gaan indelen’ | Binnenland | gelderlander.nl
Campanula
02-05-2024 om 16:25
Moirmel schreef op 02-05-2024 om 16:22:
[..]
En hier ga jij er dus vanuit dat witte geen connotatie heeft. Voor mij is witte een term opgelegd aan ons blanke mensen, een term die we moeten gebruiken omwille van een ander. Jij ziet iets als racistisch terwijl je zelf racistisch bezig bent.
Wij als blanken, zullen zelf wel bepalen hoe we ons noemen.
Daar hoef ik niet van uit te gaan. Die historische context is er namelijk niet.
Dietloverzzz
02-05-2024 om 16:26
[..]
En hier ga jij er dus vanuit dat witte geen connotatie heeft. Voor mij is witte een term opgelegd aan ons blanke mensen, een term die we moeten gebruiken omwille van een ander. Jij ziet iets als racistisch terwijl je zelf racistisch bezig bent.
Eens. Zolang je volgens de wokies behoort tot de groep van " slachtoffers" mag je wel discrimineren. Andersom niet.
Dietloverzzz
02-05-2024 om 16:29
Campanula schreef op 02-05-2024 om 16:18:
[..]
Anders had je die ander wel aangesproken met een respectabelere term dan een beladen en inherent denigrerende slaventerm. Dat is ook het verschil met witte. Die heeft die connotatie niet.
Ik heb je gestaft voor het gebruik van deze racistische term.
Deze post toont precies aan waarom er zoveel (wat mij betreft terechte) weerstand bestaat tegen die hele woke hype.
Gebruikersnaaminvullen
02-05-2024 om 16:30
[..]
Anders had je die ander wel aangesproken met een respectabelere term dan een beladen en inherent denigrerende slaventerm. Dat is ook het verschil met witte. Die heeft die connotatie niet.
WTF??
Campanula
02-05-2024 om 16:32
Dietloverzzz schreef op 02-05-2024 om 16:29:
[..]
Deze post toont precies aan waarom er zoveel (wat mij betreft terechte) weerstand bestaat tegen die hele woke hype.
Jouw reactie toont mij vooral aan dat er nog steeds veel racistisch taalgebruik gedoogd wordt en dat alert zijn gewenst blijft.
Dietloverzzz
02-05-2024 om 16:34
Campanula schreef op 02-05-2024 om 16:32:
[..]
Jouw reactie toont mij vooral aan dat er nog steeds veel racistisch taalgebruik gedoogd wordt en dat alert zijn gewenst blijft.
En wat jij doet is niet racistisch. Oh nee dan mag het wel natuurlijk. Misschien eens verder kijken dan enkel taalgebruik en uit de slachtofferrol stappen?
Gebruikersnaaminvullen
02-05-2024 om 16:36
[..]
Witte heeft wel een negatieve ondertoon. Helemaal als je leest over "die (oude) witte mannen".
Dietloverzzz
02-05-2024 om 16:39
Gebruikersnaaminvullen schreef op 02-05-2024 om 16:36:
[..]
Witte heeft wel een negatieve ondertoon. Helemaal als je leest over "die witte mannen".
Zou je ook discriminatie kunnen noemen als je redeneert zoals een omgekeerde wokie. Dit is een voorbeeld van het maken van onderscheid op basis van ras. Totaal onnodig. We zijn allemaal mensen met hetzelfde rode bloed. Wat boeit de huidskleur nou en hoe je dat precies noemt. Ik heb zelf een donkere tint of je kan het ook donkerbruin noemen. Nou en.
Campanula
02-05-2024 om 16:44
Dietloverzzz schreef op 02-05-2024 om 16:34:
[..]
En wat jij doet is niet racistisch. Oh nee dan mag het wel natuurlijk. Misschien eens verder kijken dan enkel taalgebruik en uit de slachtofferrol stappen?
Nee. Witte en zwarte zijn relatief neutraal als bijvoeglijk naamwoord. Voel je je soms miskend? Dat klinkt als een slachtofferrol. Nergens voor nodig.
Campanula
02-05-2024 om 16:46
Gebruikersnaaminvullen schreef op 02-05-2024 om 16:36:
[..]
Witte heeft wel een negatieve ondertoon. Helemaal als je leest over "die (oude) witte mannen".
Dat is waar. Maar het is geen denigrerende slaventerm. Niet vergelijkbaar qua historie en lading.
Moirmel
02-05-2024 om 16:48
[..]
Nog niet verder gelezen, maar hier zie je de cancelcultuur in actie.
Campanula
02-05-2024 om 16:52
Moirmel schreef op 02-05-2024 om 16:48:
[..]
Nog niet verder gelezen, maar hier zie je de cancelcultuur in actie.
Het is nu aan de mods om te bepalen of het n-woord mag op het Viafora.
Gebruikersnaaminvullen
02-05-2024 om 16:52
Campanula schreef op 02-05-2024 om 16:46:
[..]
Dat is waar. Maar het is geen denigrerende slaventerm. Niet vergelijkbaar qua historie en lading.
Dus denigrerend is oké, zolang het maar niet te herleiden is naar slaven?
Moirmel
02-05-2024 om 16:59
Campanula schreef op 02-05-2024 om 16:52:
[..]
Het is nu aan de mods om te bepalen of het n-woord mag op het Viafora.
En hier gebruik je zelf het woord neger, alleen noem je het het n-woord, terwijl iedereen weet wat er staat.
Doet me denken aan die domme censuur waarbij met F&àé of iets dergelijks print terwijl iedereen weet dat daar Fuck hoort te staan.
Ik weet alleszins twee grote stromingen die voorstander waren van censuur: Nazi Duitsland en het communistische Rusland. Blij dat jij je daarmee verwant voelt, want ik weet wel in welke positie jij zou verkeren onder hun heersen.
Campanula
02-05-2024 om 17:01
Moirmel schreef op 02-05-2024 om 16:59:
[..]
En hier gebruik je zelf het woord neger, alleen noem je het het n-woord, terwijl iedereen weet wat er staat.
Doet me denken aan die domme censuur waarbij met F&àé of iets dergelijks print terwijl iedereen weet dat daar Fuck hoort te staan.
Ik weet alleszins twee grote stromingen die voorstander waren van censuur: Nazi Duitsland en het communistische Rusland. Blij dat jij je daarmee verwant voelt, want ik weet wel in welke positie jij zou verkeren onder hun heersen.
Zelfcensuur of beschaving of rekening houden met meelezers. En deze reactie staf ik ook weer. Je speelt nogal graag op de persoon.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.