Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Het nieuwe feminisme?


ToetieToover schreef op 03-09-2023 om 22:32:

[..]

Het gaat nou juist over de tijd ná die 9 maanden, als de baby uit de buik is. Dan kan die man hetzelfde als de vrouw, al zal hij de baby bij de vrouw moeten brengen als die borstvoeding geeft, want biologie inderdaad. Maar verder gaat die biologie vlieger niet op. Het is zelfs heel belangrijk dat ook mánnen langer babyverlof hebben, niet alleen omdat ze de baby leren kennen, maar ook voor de werkgevers. Zodat er geen verschil meer is of je een vrouw of een man aanneemt ‘in de vruchtbare leeftijd’; ze hebben beide hetzelfde ‘risico’ om een tijdje verlof te nemen.

De vrouw heeft verlof omdat ze lichamelijk moet herstellen. De man kan gewoon vakantie opnemen. Het is tenslotte niet dat het onverwachts komt, dus dan gaat ie maar niet op vakantie maar neemt ie baby verlof. 

Diyer

Diyer

04-09-2023 om 22:12 Topicstarter

Ik reageer op Facy specifiek die aangeeft dat ouderschap specifiek een vrouwending is (op het zwanger zijn/bevallen na en de meestal relatief korte hersteltijd erna). Dat deze rol voorbestemd is herken ik dus niet. Zeker niet als je de zorg met de andere ouder goed verdeelt, is het voor niemand zwaarder noch natuurlijker en om die door haar ingebrachte reden ook geen argument om als vrouw andere taken te doen of een andere rol te hebben in een gezin dan de man.

Ik ben het juist eens met de posters die schrijven dat we ervoor moeten zorgen dat mannen en vrouwen hun kinderen evenredig kunnen be-ouderen. En daarvoor zouden de werkgevers en wetgeving nóg beter ingericht moeten worden.

bieb1963 schreef op 04-09-2023 om 21:45:

Maar hier gaat het toch niet zozeer om. De meesten van ons zullen de eerste ca 3 maanden met de baby voor een groot deel alleen hebben gedaan (dus nog.zonder de nieuwe geboorteverlof mogelijkheden enzo). Vaders moesten weer aan het werk. Voor de 1 was dat zwaarder dan voor de ander, om talloze verschillende en combinaties van redenen. Dat is wat het is. Volgens.mij gaat het meer om ná het bevallingsverlof.

Het gaat juist om die eerste drie maanden. Daarin sluipt namelijk langzaam een nieuwe taakverdeling erin.

Als voorbeeld de nachtelijke verzorging van de baby. Als de man moet werken zal de vrouw de nachtelijke verzorging al snel voor haar rekening nemen. Zij kan tenslotte overdag nog wat bij proberen te slapen. Tegen de tijd dat de vrouw moet werken zou het logisch zijn om dat af te wisselen. Maar dan wordt de man waarschijnlijk al niet meer wakker van het nachtelijke gehuil, omdat hij gewend is dat hij er niets mee hoeft te doen.

Diyer

Diyer

04-09-2023 om 22:16 Topicstarter

redbulletje schreef op 04-09-2023 om 22:12:

[..]

De vrouw heeft verlof omdat ze lichamelijk moet herstellen. De man kan gewoon vakantie opnemen. Het is tenslotte niet dat het onverwachts komt, dus dan gaat ie maar niet op vakantie maar neemt ie baby verlof.

Je mist het punt dat het voor werkgevers geen verschil zou moeten maken wie ze aannemen en daarmee vrouwen achterstellen (ook al begrijpen de meeste forummers hier prima dat het voor een werkgever lastig is als ze personeel moeten vervangen). Maar als zowel een man als een vrouw x weken kraamverlof hebben (naar ik aanneem om je aandacht in je verse gezin te stoppen en niet om met vakantie te gaan), dan is dat geen reden voor een werkgever om een vrouw niet aan te nemen. Want datzelfde risico heeft de werkgever dan ook met een man.

En het vrij zijn van een man heeft wel degelijk een positieve invloed op een vrouw. Haar herstel zal alleen maar sneller gaan, want je hebt een man die ook het nodige op zijn conto kan nemen. Zeker naarmate er meer kinderen zijn, is het herstellen (was volgens mij een van de redenen waarom dat beter zou zijn voor een vrouw) van een kraamvrouw niet perse harder gegarandeerd als ze thuis zit met een peuter die ook opgetild moet worden en vrolijk om zich heen trappelt. Ik heb vaak genoeg met het zweet op de kop een driftige peuter van de grond getild met een baby in de andere arm. Werken vond ik makkelijker

Mevrouw75 schreef op 04-09-2023 om 17:47:

[..]

Dít pleit juist énorm voor een meer 50-50 verdeling.

Juist niet. Dat maakt van mannen dan ook werknemers waar je niet van op aan kan. Heb jaren op een klein familiebedrijf gewerkt waar in eerste instantie alleen een paar mannen en ik werkten. Toen kwam de dochter van de baas en jawel, 2 keer zwanger en gedoe. Gelukkig deed ze alleen de telefoon dus daar kun je wel een uitzendkracht voor regelen. Daarna kwam er nog een vrouw met al 2 jonge kinderen en om de haverklap was ze afwezig omdat kind ziek zwak of misselijk was. Ik had liever de mannen als collega. 

Diyer

Diyer

04-09-2023 om 22:26 Topicstarter

redbulletje schreef op 04-09-2023 om 22:23:

[..]

Juist niet. Dat maakt van mannen dan ook werknemers waar je niet van op aan kan. Heb jaren op een klein familiebedrijf gewerkt waar in eerste instantie alleen een paar mannen en ik werkten. Toen kwam de dochter van de baas en jawel, 2 keer zwanger en gedoe. Gelukkig deed ze alleen de telefoon dus daar kun je wel een uitzendkracht voor regelen. Daarna kwam er nog een vrouw met al 2 jonge kinderen en om de haverklap was ze afwezig omdat kind ziek zwak of misselijk was. Ik had liever de mannen als collega.

Omdat die niet zorgden waarschijnlijk. Maar als de man bij het zieke kind zit, kan de vrouw gewoon naar haar werk en wordt ze ineens een stuk voorspelbaardere werknemer. Jij redeneert vanuit jouw behoefte, maar vergeet voor het gemak dat die kinderen ook van de mannen waren. Alleen die mannen hoefden er niet voor thuis te blijven, omdat de vrouwen dat telkens en telkens doen. Vind je dat fair naar de vrouwen die wel graag wíllen werken, maar wiens baan steeds ondergeschikt is aan de kinderen?

bieb1963 schreef op 04-09-2023 om 21:45:

Maar hier gaat het toch niet zozeer om. De meesten van ons zullen de eerste ca 3 maanden met de baby voor een groot deel alleen hebben gedaan (dus nog.zonder de nieuwe geboorteverlof mogelijkheden enzo). Vaders moesten weer aan het werk. Voor de 1 was dat zwaarder dan voor de ander, om talloze verschillende en combinaties van redenen. Dat is wat het is. Volgens.mij gaat het meer om ná het bevallingsverlof.

Maar dat verlof is wel een kernachtig startpunt. Ik ben ervan overtuigd dat het daar zo misgaat dat het amper te herstellen is. 

Jillz schreef op 04-09-2023 om 22:15:

[..]

Het gaat juist om die eerste drie maanden. Daarin sluipt namelijk langzaam een nieuwe taakverdeling erin.

Als voorbeeld de nachtelijke verzorging van de baby. Als de man moet werken zal de vrouw de nachtelijke verzorging al snel voor haar rekening nemen. Zij kan tenslotte overdag nog wat bij proberen te slapen. Tegen de tijd dat de vrouw moet werken zou het logisch zijn om dat af te wisselen. Maar dan wordt de man waarschijnlijk al niet meer wakker van het nachtelijke gehuil, omdat hij gewend is dat hij er niets mee hoeft te doen.

Daarnaast is de baby ook meer gewend aan die zorgende moeder ‘s nachts en is moeilijk te voeden/troosten etc en dús is het makkelijker op te lossen als de moeder even snel blablablabla. Moeder is intussen zó moe dat de stijd met zowel vader als baby aangaan te vermoeiend is etc etc. 

Diyer schreef op 04-09-2023 om 22:26:

[..]

Omdat die niet zorgden waarschijnlijk. Maar als de man bij het zieke kind zit, kan de vrouw gewoon naar haar werk en wordt ze ineens een stuk voorspelbaardere werknemer. Jij redeneert vanuit jouw behoefte, maar vergeet voor het gemak dat die kinderen ook van de mannen waren. Alleen die mannen hoefden er niet voor thuis te blijven, omdat de vrouwen dat telkens en telkens doen. Vind je dat fair naar de vrouwen die wel graag wíllen werken, maar wiens baan steeds ondergeschikt is aan de kinderen?

Ik vind het raar dat mensen tegenwoordig én én willen en de maatschappij voor hun persoonlijke keuze op laten draaien. Als mannen ook thuis gaan blijven of op stel en sprong weg gaan als kind (iets onschuldigs) mankeert, dan kun je daar ook niet meer van op aan in verantwoordelijke functies. Als je niet de financiële mogelijkheid hebt van een nanny, kies dan wie van de twee ouders de kinderen doet en wellicht ernaast parttimed en wie de carrière maakt.

redbulletje schreef op 04-09-2023 om 22:23:

[..]

Juist niet. Dat maakt van mannen dan ook werknemers waar je niet van op aan kan. Heb jaren op een klein familiebedrijf gewerkt waar in eerste instantie alleen een paar mannen en ik werkten. Toen kwam de dochter van de baas en jawel, 2 keer zwanger en gedoe. Gelukkig deed ze alleen de telefoon dus daar kun je wel een uitzendkracht voor regelen. Daarna kwam er nog een vrouw met al 2 jonge kinderen en om de haverklap was ze afwezig omdat kind ziek zwak of misselijk was. Ik had liever de mannen als collega.

Precies, ook dan dus pleit het voor 50-50. 

redbulletje schreef op 04-09-2023 om 22:32:

[..]

Ik vind het raar dat mensen tegenwoordig én én willen en de maatschappij voor hun persoonlijke keuze op laten draaien. Als mannen ook thuis gaan blijven of op stel en sprong weg gaan als kind (iets onschuldigs) mankeert, dan kun je daar ook niet meer van op aan in verantwoordelijke functies. Als je niet de financiële mogelijkheid hebt van een nanny, kies dan wie van de twee ouders de kinderen doet en wellicht ernaast parttimed en wie de carrière maakt.

Al sinds de oudheid heeft men én én. 

Mevrouw75 schreef op 04-09-2023 om 22:36:

[..]

Al sinds de oudheid heeft men én én.

Een generatie geleden was één partner gewoon thuis voor kinderen en huishouden. 

redbulletje schreef op 04-09-2023 om 22:42:

[..]

Een generatie geleden was één partner gewoon thuis voor kinderen en huishouden.

En de andere partner had keihard en~en. 

Mevrouw75 schreef op 04-09-2023 om 22:44:

[..]

En de andere partner had keihard en~en.

Nee joh, die mannen hadden een makkie. Alleen maar 40 uur werken en af en toe een schutting verven. Het hele huishouden inclusief derde shift lag bij de vrouw want die ‘zat thuis’.

MMcGonagall schreef op 04-09-2023 om 23:39:

[..]

Nee joh, die mannen hadden een makkie. Alleen maar 40 uur werken en af en toe een schutting verven. Het hele huishouden inclusief derde shift lag bij de vrouw want die ‘zat thuis’.

Ja maar ik reageerde op redbulletje die stelde dat tegenwoordig iedereen maar en-en wil. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.