Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Het nieuwe feminisme?


Diyer schreef op 27-08-2023 om 21:01:

[..]

Klopt, wat je zaait spiegel ik bij deze even terug....

Dus zo reageer je op iemand die zegt seksueel te zijn misbruikt. Dat vind ik nu niet bepaald tactvol en vrouwvriendelijk (eerder lomp), terwijl jij stelt feministisch te zijn. 

watertoren schreef op 27-08-2023 om 20:55:

[..]

Lexus m ik denk dat het niet jouw bedoeling is maar ik ben eerlijk gezegd heel erg geraakt door jouw laatste uitspraak. Ik ben seksueel mishandeld toen ik 11 was door mijn broer.

Wat vreselijk voor je dat is niet niets!

Diyer

Diyer

27-08-2023 om 22:17 Topicstarter

Lexus schreef op 27-08-2023 om 22:05:

[..]

De kwestie is dat als de een inhoudelijke argumenten aanvoert, en de ander op de vrouw gaat spelen, er gewoonweg geen discussie mogelijk is. En aangezien het wegspelen van feitelijkheden en op de man gaan spelen een grote troef is in de patriarchale samenleving, zullen we daar iets mee moeten. Ik weet ook niet wat. Je schouders ophalen wellicht en bedenken dat de ander dus geen tekst heeft.

Maar dan verandert er ook weinig...

Ik verwacht van dat soort mensen heel weinig. Want het is écht zinloos om daarmee het gesprek te voeren (helaas). Ik ben goed bestand tegen meningsverschillen. Ik hoor nl. heel graag verschillende visies en standpunten, want dat houdt mijzelf ook scherp. Maar persoonlijk worden doen naar mijn idee alleen mensen die zich bedreigd voelen om welke reden dan ook. En als dat angst radartje eenmaal is gaan draaien, kan je het vergeten om daarmee een goed gesprek te voeren. Dan voer je die niet meer op inhoud, maar op vorm. Schouders ophalen is het enige wat daarbij mogelijk is. Hoe jammer ik dat ook vind.

Diyer schreef op 27-08-2023 om 22:17:

[..]

Ik verwacht van dat soort mensen heel weinig. Want het is écht zinloos om daarmee het gesprek te voeren (helaas). Ik ben goed bestand tegen meningsverschillen. Ik hoor nl. heel graag verschillende visies en standpunten, want dat houdt mijzelf ook scherp. Maar persoonlijk worden doen naar mijn idee alleen mensen die zich bedreigd voelen om welke reden dan ook. En als dat angst radartje eenmaal is gaan draaien, kan je het vergeten om daarmee een goed gesprek te voeren. Dan voer je die niet meer op inhoud, maar op vorm. Schouders ophalen is het enige wat daarbij mogelijk is. Hoe jammer ik dat ook vind.

ja schouders ophalen is het beste

Het gekke is dat die mannen (en vrouwen) volgens mij helemaal niet de vrouw terug naar het aanrecht willen. Ze hebben ook veel te winnen bij gelijkwaardigheid, maar mannen hebben een groot verliespunt, hun vrijheid en dominantie. Daar waar vrouwen te winnen hebben bij het (echt!) delen van zorgtaken, krijgen mannen er extra werk bij waar geen betaling of waardering tegenover staat. Niet gek dat ze dat er niet voor over hebben.

Diyer

Diyer

27-08-2023 om 22:28 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 27-08-2023 om 22:23:

Het gekke is dat die mannen (en vrouwen) volgens mij helemaal niet de vrouw terug naar het aanrecht willen. Ze hebben ook veel te winnen bij gelijkwaardigheid, maar mannen hebben een groot verliespunt, hun vrijheid en dominantie. Daar waar vrouwen te winnen hebben bij het (echt!) delen van zorgtaken, krijgen mannen er extra werk bij waar geen betaling of waardering tegenover staat. Niet gek dat ze dat er niet voor over hebben.

Ik denk vooral ook dat veel mannen geen flauw benul hebben waar 'wij' vrouwen het over hebben. Dat is dat privileged gebeuren. Zoals ik ook op geen enkele wijze kan invoelen hoe het doorwerkt in je hele leven om een afwijkende huidskleur te hebben en al helemaal als die negatief gekleurd is vanuit vooroordelen. Ik kan luisteren naar anderen daarover, maar écht begrijpen? Nee, dan kan bijna niet. Omdat het ook heel vaak subtiel gaat.

Zo ook met opvattingen over man-vrouw verschillen. Dit is vaak zó subtiel, dat je eerst zelf heel bewust moet zijn om het uberhaupt te merken.

MMcGonagall schreef op 27-08-2023 om 22:23:

Het gekke is dat die mannen (en vrouwen) volgens mij helemaal niet de vrouw terug naar het aanrecht willen. Ze hebben ook veel te winnen bij gelijkwaardigheid, maar mannen hebben een groot verliespunt, hun vrijheid en dominantie. Daar waar vrouwen te winnen hebben bij het (echt!) delen van zorgtaken, krijgen mannen er extra werk bij waar geen betaling of waardering tegenover staat. Niet gek dat ze dat er niet voor over hebben.

Mannen zijn hier in Nederland echt niet meer zo dominant als vroeger hoor. In de meeste Nederlandse relaties deelt de vrouw toch echt de lakens uit. En de vrouwen die minder werken en daardoor minder verdienen dan mannen hebben ook veel meer vrijheid en meer tijd met bv de kinderen terwijl de mannen meer uur doelloos lopen te zwoegen onder een baas en hun geliefden en vrijheid moeten missen. Dan zijn de meeste vrouwen toch vaak beter af. Vrouwen meer laten werken en zorgtaken afgeven is niet in hun belang. Geld is daarnaast ook niet alles. 

En mocht de nood aan de man zijn kunnen ze het gewoon redden, evt meer toeslagen krijgen of meer uur gaan werken. Prima hoor.

Facy66 schreef op 28-08-2023 om 00:43:

[..]

Mannen zijn hier in Nederland echt niet meer zo dominant als vroeger hoor. In de meeste Nederlandse relaties deelt de vrouw toch echt de lakens uit. En de vrouwen die minder werken en daardoor minder verdienen dan mannen hebben ook veel meer vrijheid en meer tijd met bv de kinderen terwijl de mannen meer uur doelloos lopen te zwoegen onder een baas en hun geliefden en vrijheid moeten missen. Dan zijn de meeste vrouwen toch vaak beter af. Vrouwen meer laten werken en zorgtaken afgeven is niet in hun belang. Geld is daarnaast ook niet alles.

En mocht de nood aan de man zijn kunnen ze het gewoon redden, evt meer toeslagen krijgen of meer uur gaan werken. Prima hoor.

Waar baseer je dat op?

Lexus schreef op 28-08-2023 om 00:50:

[..]

Waar baseer je dat op?

Dat zie en hoor ik al heel veel jaren om me heen. De meeste Nederlandse mannen buigen zo wat voor hun vrouw.

Facy66 schreef op 28-08-2023 om 01:08:

[..]

Dat zie en hoor ik al heel veel jaren om me heen. De meeste Nederlandse mannen buigen zo wat voor hun vrouw.

Oh ja dat kan best zo zijn in bepaalde kringen. Maar dat gaat nog niet over Dé Nederlandse man of vrouw natuurlijk

Facy66 schreef op 28-08-2023 om 01:08:

[..]

Dat zie en hoor ik al heel veel jaren om me heen. De meeste Nederlandse mannen buigen zo wat voor hun vrouw.

Ik snap helemaal wat jij bedoelt want dat zie ik ook bij de jonge mannen om mij heen. Mijn zoon is 30 en zijn vrienden die een relatie hebben zitten best wel onder de duim. In mijn tijd vroeger noemden wij dat watjes. 

En dat vrouwen de baas zijn in huis en onderdanige mannen is dus volgens enkelen van jullie het gevolg van feminisme ?
Wat een giller 

en waar sommige moderne feministen zich ook druk om maken is bijvoorbeeld de geschiedenis in ere te herstellen. In onze verhalen spelen vrouwen nauwelijks een rol. Maar ook dat is een product van hoe de geschiedschrijvers en duiders naar de wereld keken. 
Dit verhaal bijvoorbeeld: https://scientias.nl/dna-bewijst-ook-vrouwen-konden-viking-strijder-worden/
Die overblijfselen leken altijd al op een vrouw, maar het was duidelijk een hoge strijder, dus dat kon toch niet? Nou, dus wel.
Of deze interessante uitzending van Grote Vragen waarin de rol van een aantal vrouwen in de geschiedenis wordt besproken. Tot voor kort compleet onbekende verhalen (met een supertof spionnenverhaal en een vrouw van 92 (Natalie Zemon Davis) waar ik direct superfan van werd): https://www.npostart.nl/grote-vragen/08-10-2020/VPWON_1301008 

amarna schreef op 28-08-2023 om 08:11:

En dat vrouwen de baas zijn in huis en onderdanige mannen is dus volgens enkelen van jullie het gevolg van feminisme ?
Wat een giller

Als ik goed lees niet perse, maar komt het doordat die mannen watjes zijn. Met andere woorden, geen echte mannen, als ze zoveel ruimte laten voor een vrouw.

watertoren schreef op 28-08-2023 om 01:21:

[..]

Ik snap helemaal wat jij bedoelt want dat zie ik ook bij de jonge mannen om mij heen. Mijn zoon is 30 en zijn vrienden die een relatie hebben zitten best wel onder de duim. In mijn tijd vroeger noemden wij dat watjes.

Misschien omdat veel jonge mannen anno nu geen speciale skills meer hebben zoals goed kunnen klussen, verbouwen, zwaar tuinwerk? Als de man de overkapping bouwt, de nieuwe deur afhangt, schildert, de bougies van de auto vervangt en de heg snoeit, dan zal ie zich niet zo snel door de vrouw in het rond laten commanderen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.