Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Het nieuwe feminisme?


bieb1963 schreef op 27-08-2023 om 09:23:

[..]

Het gaat hier over het basisonderwijs. En decennia terug waren daar.ook meer. vrouwen dan mannen. Maar sowieso: Als mannen er niet voor kiezen, dan kan je ook gewoon simpel stellen, dat velen dat niks lijkt.

In de jaren 80 was de verdeling 50/50. Daarvoor (logisch gezien de opleiding die hiervoor moest hebben en het aantal vrouwen dat überhaupt werkte) gaven er meer mannen dan vrouwen les in het primair onderwijs. Dus het ging nog steeds over het basisonderwijs. 

Diyer

Diyer

27-08-2023 om 10:25 Topicstarter

amarna schreef op 26-08-2023 om 23:22:

Voor mij is feminisme dat je je kunt ontwikkelen zoals je wilt en je talenten optimaal kunt gebruiken. Of dat nu als hoogleraar in fysica is, als makelaar, loodgieter, kraamverzorging of thuisblijfouder. Zonder dat daarbij onderscheid wordt gemaakt tussen mannen en vrouwen.

De definitie 'zoals je wil' betwijfel ik dus. Je wilt nl. vaak dat wat je gewend bent, waarvan je de uitkomst kent en die gewaardeerd wordt door je omgeving. 

Als je als jongen of meisje al vanaf baby af meekrijgt hoe jouw toekomst er ongeveer uit zal of hoort te zien, dan is naar mijn idee het 'zoals je wilt' niet vrij.

ToetieToover schreef op 27-08-2023 om 09:10:

[..]

Dat is wel een leuke, om het geslacht om te draaien. Zou die Spaanse macho ook een mánnelijke speler bij zijn hoofd gepakt hebben en op zijn mond gezoend?

Alle geslachten worden omgedraaid, dus het is meer "zou een vrouwelijke voetbalbobo een mannelijke speler zo op de mond hebben gekust?"

Diyer schreef op 27-08-2023 om 10:25:

[..]

De definitie 'zoals je wil' betwijfel ik dus. Je wilt nl. vaak dat wat je gewend bent, waarvan je de uitkomst kent en die gewaardeerd wordt door je omgeving.

Als je als jongen of meisje al vanaf baby af meekrijgt hoe jouw toekomst er ongeveer uit zal of hoort te zien, dan is naar mijn idee het 'zoals je wilt' niet vrij.

Ik vind het toch opvallend dat je nu weer pleit voor vrije wil als het gaat om werken voor vrouwen. Terwijl je tegelijkertijd vind dat vrouwen die niet werken daar voor moeten worden afgestraft als het fout afloopt. Of anders moet de partner worden afgestraft door nog jaren te zorgen dat die vrouw niet teert op belasting geld. Alsof je zegt werken mag, maar eigenlijk bedoeld werken moet.

Ik ben het met je eens dat gelijkwaardige behandeling ver te zoeken is, maar ik geloof dat er anderen manieren zijn om dat te verbeteren. Zonder dat we de schuld daarvoor neerleggen bij vrouwen die liever zorgen. Ik vind partnerschap verlof na de bevalling een goed voorbeeld van hoe het ook kan. Je ziet dat mannen veel meer betrokken zijn bij de verzorging van de nieuwe baby en daar echt een rol en stem in krijgen.

Verder zou meer kinderopvang helpen. Door de salarissen en voorwaarden te verbeteren. Bij de bso heb je werk van 14:00 tot 18:30 dat werkt toch niet?! Met zo'n laag uurtarief kun je nooit met zo weinig uren rond komen. En zoek dan maar een tweede baan die je tot 14:00 kunt doen, om dan alsnog rond te komen. En het valt ook slecht te combineren met je eigen kinderen want met etenstijd ben je dus nog niet thuis.

Verder zou het goed zijn als dingen als zwemdiploma halen weer gewoon via schoolzwemmen zou kunnen. Laat dan vooral pedagogisch medewerkers meegaan dan kunnen leerkrachten al die administratie en les voorbereidingen doen. Dat geeft ook lucht voor juffen en meesters. En tegelijkertijd biedt je gewoon een fulltime baan aan de pedagogisch medewerkers. Dan zijn er ook minder vrijwillige ouders nodig.

Al met al kun je zo zowel leerkrachten als pedagogisch medewerkers betere voorwaarden bieden. En is het wellicht ook makkelijker om meer mensen aan te trekken.

Dan hoeven ouders zich minder zorgen te maken over de naschoolse opvang en de gaten steeds dicht te lopen. En kunnen beide ouders als ze dat willen meer uren werken.

Diyer

Diyer

27-08-2023 om 11:12 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 26-08-2023 om 23:23:

[..]

Paar jaar geleden was ongeveer 70% van de communicatieprofessionals vrouw. Maar als je naar de managementlaag ging kijken, was 70% man. Zou dat dan echt alleen maar komen omdat vrouwen daar “geen zin in hebben”? Lijkt me sterk. En zo geldt dat voor meer branches; meerderheid werknemers vrouw, maar managementlaag, meerderheid man.

In je laatste alinea schets je de tweedeling die door het hele topic loopt en die ik echt niet begrijp. Die twee zaken (verschillen tussen mannen en vrouwen qua wensen en interesses vs. invloeden van buitenaf) sluiten elkaar helemaal niet uit! Die kunnen tegelijkertijd bestaan, samen. Maar ik vind wel dat we er naar moeten streven die invloeden van buitenaf zoveel mogelijk te verkleinen. Want ook niet alle vrouwen (of mannen) hebben dezelfde wensen en interesses. En er zijn echt maatschappelijke en culturele zaken die mensen remmen. En dat is zonde van al het onbenutte talent. De jongere generatie vrouwen is hogeropgeleid dan de mannen. En toch verdienen ze minder, werken ze minder en zijn ze minder gelukkig.

De vraag zou dat echt komen, doordat...

Je hebt helemaal gelijk. Het is geen of dit of dat discussie. Allerlei invloeden spelen hier mee. Sommige heel voor de hand liggend en andere veel subtieler. Het is ontzettend moeilijk om voorkeuren en interesses te doorgronden zonder daarbij invloeden van buitenaf mee te nemen. Het is nl. ook al heel lang duidelijk dat interesses zich ontwikkelen naarmate het meer of minder gestimuleerd wordt, naarmate de omgeving er positief tegenover staat. Maar ook de mate van gedrevenheid die we verwachten van een ander. In gezinnen waar er fors gestimuleerd wordt om te studeren of hard te werken, zie je dat kinderen andere eisen aan zichzelf en hun studie/werk stellen. Mate van zelfvertrouwen speelt ook een grote rol. Als je door je omgeving en peers wordt uitgedaagd om een stapje verder te gaan, dan doe je dat veel eerder dan wanneer de boodschap is dat je in de mal van conformeren en lief en aardig moet zijn. En al die eigenschappen die worden aangemoedigd of afgeremd, hebben -naast verwachtingen over je rol- een behoorlijke invloed op wat je wil, durft en denkt te bereiken.

Diyer schreef op 27-08-2023 om 10:25:

[..]

De definitie 'zoals je wil' betwijfel ik dus. Je wilt nl. vaak dat wat je gewend bent, waarvan je de uitkomst kent en die gewaardeerd wordt door je omgeving.

Als je als jongen of meisje al vanaf baby af meekrijgt hoe jouw toekomst er ongeveer uit zal of hoort te zien, dan is naar mijn idee het 'zoals je wilt' niet vrij.

Ten eerste denk ik niet dat de huidige meisjes (los van bepaalde geloofsgemeenschappen) tegenwoordig geboren worden met de boodschap later vooral te moeten zorgen en huishouden..... Echt onzin. Vroeger, nu echt niet meer.

Ten tweede kan iemand van alles willen, maar dat wil niet zeggen dat dat allemaal lukt of kan. Geldt voor iedereen. 



Diyer

Diyer

27-08-2023 om 11:28 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 26-08-2023 om 23:46:

[..]Maar modern feminisme wil ook de kloof tussen theoretische gelijke kansen en de cultureel maatschappelijke werkelijkheid dichten.

Die kloof wordt door verschillende dingen veroorzaakt; seksisme, ouderwetse rolpatronen, blinde vlekken…(...)

Yes, zo ontzettend eens!

Ook is het voor de vrouwen in het MT lastiger om iets gedaan te krijgen. Formeel hebben ze net zoveel inspraak. Informeel echter, niet. Want er wordt ergens nog wat nagepraat, op een schouder geslagen, de mannen spreken dezelfde taal en hoppa, weer wat geregeld.

Ook zo herkenbaar. Bij ons ook mannen met mannen bespreken we wel even samen (wel allemaal oudere mannen, idd 55+)

Vrouwen worden sneller weggezet als zeurderig of streng. Voor mannen worden andere woorden gebruikt.

En ook hier weer herkenning. Ik word er onderhand agressief van als ik dat woord zeuren hoor. Want mijn god, wat kunnen mannen zeuren en klagen. Maar dat wordt altijd en alleen maar over een kritische vrouw gezegd. Die vaak ook nog eens zeer terecht kritisch is, maar hé, kritiek krijgen isnieleuknie, dus zeggen we toch gewoon dat vrouwen zeuren.

Er is nog steeds aantoonbaar sprake van statistisch discriminatie van vrouwen in de leeftijd van “bijna kinderen tot en met kinderen in de onderbouw van de basisschool (minimaal)”. Die worden minder snel aangenomen, zeker in het MKB, omdat de werkgevers (vaker mannen) bang zijn om kosten te dragen rondom zwangerschap en alle andere “economische uitval” als de kinderen jong zijn. Ik geloof dat er vrijwel niemand bestrijdt in dit topic dat vrouwen meer tijd steken in die kindertijd (of dat nu gewenst is of ongewenst). Dat komt zeker voor een gedeelte op de schouders van de werkgever terecht. Dat moet en dat kan anders, door regelgeving, door cultuurverandering. En dat is wel echt waar moderne feministen zich in het algemeen druk over maken, volgens mij. Officieel mag het allemaal niet, maar het gebeurt wel.

Het gebeurt zeker. Er is zelfs begrip voor vanuit mijn kant (vanuit de ondernemer bekeken). Maar feitelijk is dat een ontzettend nadeel voor alle vrouwen, want dat heeft in alle gevallen invloed op haar ontwikkeling. Ik zou oprecht wensen dat daar nu eens iets op verzonnen kon worden, waardoor het kinderen krijgen geen negatieve impact heeft op de ontwikkelkansen van vrouwen in vergelijking met mannen.

Om deze ratel af te sluiten; ik heb wel hoop.(...). En dat begint al bij gelijker ouderschapsverlof, wat pas sinds heel kort gerealiseerd is. Zo zijn er veel meer wetten en regels die kunnen helpen.


Wetten en regels zullen hierin absoluut kunnen helpen. Sterker nog, ik denk dat er zonder die wetten en regels niet genoeg gebeurd, omdat de noodzaak dan blijft ontbreken.

bieb1963 schreef op 27-08-2023 om 11:16:

[..]

Ten eerste denk ik niet dat de huidige meisjes (los van bepaalde geloofsgemeenschappen) tegenwoordig geboren worden met de boodschap later vooral te moeten zorgen en huishouden..... Echt onzin. Vroeger, nu echt niet meer


Expliciet niet meer. Impliciet geven we nog wel veel boodschappen dat zorgen vooral een vrouwentaak is. En ook dat mannen dat niet zo goed kunnen. De klunzige, minder betrokken vader is nog steeds een stereotype dat je heel heel heeel veel voorkomt. 

Diyer

Diyer

27-08-2023 om 11:31 Topicstarter

bieb1963 schreef op 27-08-2023 om 11:16:

[..]

Ten eerste denk ik niet dat de huidige meisjes (los van bepaalde geloofsgemeenschappen) tegenwoordig geboren worden met de boodschap later vooral te moeten zorgen en huishouden..... Echt onzin. Vroeger, nu echt niet meer.

Ten tweede kan iemand van alles willen, maar dat wil niet zeggen dat dat allemaal lukt of kan. Geldt voor iedereen.



Loop een willekeurige speelgoedwinkel in, een willekeurige kledingwinkel, een willekeurige kinderkamer, sla een willekeurig jongens/meisjesboek open, kijk naar de meest voorkomende gezinsvormen, de gemiddelde banen waar veel mannen vs. veel vrouwen vertegenwoordigd zijn en vertel mij dan nog eens dat wij een neutrale samenleving zijn die geen onbewuste boodschappen meegeeft aan opgroeiende kinderen.

Diyer schreef op 27-08-2023 om 10:25:

[..]

De definitie 'zoals je wil' betwijfel ik dus. Je wilt nl. vaak dat wat je gewend bent, waarvan je de uitkomst kent en die gewaardeerd wordt door je omgeving.

Als je als jongen of meisje al vanaf baby af meekrijgt hoe jouw toekomst er ongeveer uit zal of hoort te zien, dan is naar mijn idee het 'zoals je wilt' niet vrij.

Ik zeg ook niet dat we het ideaal al bereikt hebben.  Er zijn nog veel seksisme en obstakels, ontstaan vanuit een diep geworteld calvinisme te overwinnen.

Maar als je je van vooroordelen niets  aantrekt kan een vrouw hoogleraar quantumfysica worden met een volledige werkweek en een man parttime kraamverzorger.

Diyer

Diyer

27-08-2023 om 11:39 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 27-08-2023 om 00:40:

[..]

verder; zie mijn andere berichten. Ik ervaar het ook niet, maar dat betekent niet dat het niet bestaat.


Waarvan je je niet bewust bent, ervaar je ook amper tot niet. 

Diyer schreef op 27-08-2023 om 11:31:

[..]

Loop een willekeurige speelgoedwinkel in, een willekeurige kledingwinkel, een willekeurige kinderkamer, sla een willekeurig jongens/meisjesboek open, kijk naar de meest voorkomende gezinsvormen, de gemiddelde banen waar veel mannen vs. veel vrouwen vertegenwoordigd zijn en vertel mij dan nog eens dat wij een neutrale samenleving zijn die geen onbewuste boodschappen meegeeft aan opgroeiende kinderen.

Dat is toch niet erg. 

Facy66 schreef op 27-08-2023 om 11:42:

[..]

Dat is toch niet erg.

Ja, dat is wel erg!  Want als je een andere keuze wilt, veroordeelt de maatschappij je er om.

Mijn achterneefje houdt van barbies en poppen en kreeg voor zn 4e verjaardag zo'n speelgoed kappers- en makeuphoofd.   Hoeveel mensen het niet konden laten  hoofdschuddend "tsssss, dat gaat gelukkig wel weer over, is maar een fase...." te zeggen, terwijl hij er dolblij mee was! 

Diyer

Diyer

27-08-2023 om 11:55 Topicstarter

Facy66 schreef op 27-08-2023 om 11:42:

[..]

Dat is toch niet erg.

Dat vind jij misschien niet erg, maar ik vind dat wel erg. Want daarmee heb je deze discussie meteen bij de kern te pakken. 

Want als de uitkomst van die verschillen nu zou zijn dat mannen én vrouwen gelijke kansen op welvaart en veiligheid zouden hebben, kun je nog beargumenteren dat de verschillen geen negatieve uitkomsten hebben en dús niet uitmaken. Maar als je kijkt naar de financiële positie van vrouwen in deze maatschappij, is de conclusie dat deze nog altijd behoorlijk achterloopt op die van mannen. Ook als je kijkt naar de (seksuele) veiligheid van vrouwen tegenover mannen. Die discussie is ook nog steeds bestaand, alleen voer ik 'm nu niet hier.

De verschillen worden enerzijds gecreëerd door de soorten banen, anderzijds door de hoeveelheid uren die vrouwen werken (deels door de ongelijke verdeling van zorg). Die ongelijke positie heeft op weer alles invloed, want je betaalt in deze maatschappij met geld en niet met hoe goed iemand taarten kan bakken. En dat wordt alleen maar meer. Als je dan in traditionele keuzes geen negatieve impact ziet, dan wil je naar mijn idee niet veel verder kijken dan het sprookje 'ze leefden nog lang en gelukkig'. Maar hoe vaak ik hier wel geen topics voorbij zie komen van vrouwen die eigenlijk geen kant (meer) uitkunnen financieel, omdat alle woningen te duur zijn en de man zijn verantwoordelijkheid niet neemt naar de kinderen, die vrouwen zijn afhankelijk van een systeem dat steeds minder goed voor ze kan of wil zorgen. En dat komt ook weer terug op het bordje van de kinderen.

Als je het mij vraagt werkt het, zolang je als vrouw geen andere ambities hebt (anders is het dubbel zo hard werken om ertussen te komen) én zolang het je niet tegenzit en je je (financieel goed verdienende) man leuk blijft vinden en hij jou. Ik vind dat daarom wel erg. Ik zie liever dat keuzes voor een bepaalde manier van leven écht vrij zijn en mijn wens om gelijkheid houdt dat ook helemaal niet tegen. Als mensen om die reden een vorm kiezen die bij hen past, weet je dat dit een keuze is die écht uit jezelf komt en niet omdat het eigenlijk een onuitgesproken verwachting is vd maatschappij.

MiniJCW schreef op 27-08-2023 om 10:53:

[..]

Alle geslachten worden omgedraaid, dus het is meer "zou een vrouwelijke voetbalbobo een mannelijke speler zo op de mond hebben gekust?"

Ja vast wel. Vrouwen knijpen mannen ook nog in de billen. Bij het perfecte plaatje zie je hoe de vrouwelijke kandidaten bij een mannelijk model veel verder gaan in opmerkingen en handtastelijkheid dan mannelijke kandidaten bij een vrouwelijk model. Van vrouwen wordt dat gedrag geaccepteerd terwijl mannen er anno nu om gedemoniseerd worden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.